Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2599
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 11:39:00    Rubrik: Svara med citat

Nu när ni blandar Ioniq i samma tråd så här ser jag mellan Ioniq och Leaf:

Bortsett från batteri problem är Leaf ljusår före Ioniq, att man kan förvärmning bilen, komfort, ljudnivå, back stol, bagage, teknik förutom batteri, jag tror att spontant kommer majoritet att skita fullständigt dem små detaljer gällande 3:e snabbladdnings eftersom man kan definitivt köra 500-600km smärtfritt... så mycket om skillnaden mot Ioniq, definitivt storsäljare Leaf ska slå andra elbilar med sina fördelar...

Idag var vi ca. 180km i motorväggfart till Motala och tillbaka, hemma på uppfarten var det 25% batteri, tyvärr jag skulle aldrigvåga göra liknande i Leaf 30, eller Ioniq som jag tog absolut max 170-ish när det började bli ganska svettig... på tal hur riktigt dålig Leaf är i real life, och batteri Hade hela 17*C... fast real life för mig och nån annan kan skilja sig brutalt mycket eftersom nackdelar ser man först efter låååååååånnnnng resa och 2 snabbladdnings försök ska ni veta...



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklash
Aktiv


Registreringsdatum: 27 maj 2015
Inlägg: 68
Ort: Falun

InläggPostat: 2018-03-30 13:20:43    Rubrik: Svara med citat

När man kör Leaf på landsvägen så behöver den nånstans runt 20-25 kW och får ok kylning av fartvinden. När batteriet blivit upp mot 30-40 grader varmt verkar det som att kylningen räcker för att hålla batteritemperaturen still.

Men så kommer man till snabbladdning och det ska tryckas i 40-50 kW utan kylning. Här fattar jag inte varför man helt enkelt inte låter fläkten i fronten som finns där för luftvärmepump/AC gå för att åtminstone skapa ett litet luftflöde och kylning runt batterierna. Fläkten kan förmodligen inte skapa samma luftflöde som när man kör i 100 km/h, men något måste den kunna bidra med.

Har läst att E-NV200 har något liknande. Är det en lätt mjukvarufix eller skapar inte fläkten något som helst flöde runt batterierna? Kan man testa detta genom att slå på värmepump eller AC när man snabbladdar? Då går ju fläkten igång (även om den vid AC dumpar varmluft utanför). Vad tror ni? Det låter ju i mina öron lite för enkelt för att Nissan inte ska ha gjort det redan, men man vet aldrig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 14:25:57    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Nu när ni blandar Ioniq i samma tråd så här ser jag mellan Ioniq och Leaf:

Bortsett från batteri problem är Leaf ljusår före Ioniq, att man kan förvärmning bilen, komfort, ljudnivå, back stol, bagage, teknik förutom batteri, jag tror att spontant kommer majoritet att skita fullständigt dem små detaljer gällande 3:e snabbladdnings eftersom man kan definitivt köra 500-600km smärtfritt... så mycket om skillnaden mot Ioniq, definitivt storsäljare Leaf ska slå andra elbilar med sina fördelar...

Idag var vi ca. 180km i motorväggfart till Motala och tillbaka, hemma på uppfarten var det 25% batteri, tyvärr jag skulle aldrigvåga göra liknande i Leaf 30, eller Ioniq som jag tog absolut max 170-ish när det började bli ganska svettig... på tal hur riktigt dålig Leaf är i real life, och batteri Hade hela 17*C... fast real life för mig och nån annan kan skilja sig brutalt mycket eftersom nackdelar ser man först efter låååååååånnnnng resa och 2 snabbladdnings försök ska ni veta...




Om du körde 180km på motorvägen i ett sträck och bara har 17 grader i batteritemperatur, då är ju bilen perfekt. Att bilen sedan bara drar 180W/km i motorvägsfart är ju strålande, BMW i vill ha betydligt mer än så på motorvägen ja faktiskt mer än Teslan i 120.

Är problemet inte motorvägskörningen utan att laddningen är det som ger hög temperatur?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 238
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 15:15:29    Rubrik: Svara med citat

Om sanningen ska fram så är det inte värst mycket motorvägsfart mellan kumla och Motala. 😀

Nåja, jag tvivlar inte på att Leaf 2 är fin så länge man kör lugnt och inte så långt per dag. Annars har man i praktiken en ZOE med mer utrymme.
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-03-30 16:17:41    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Nissan lämnar väl fortfarande 8 års garanti på batteriet?


Ja men du får köra ner det till 66% kapacitet innan Nissan gör nått.
Bjørn kom ju 10mil i vargavinter, då blir det 6,6mil innan garantin löser ut Wink

Måste säga att Nya Leaf sammantaget känns som en av dom sämre elbilarna.

Jag köper hellre ioniq, soul, i3 eller e golf.
Men visst, det beror helt på vad man prioriterar.

Jag håller även med carlpedal om vissa Nissan återförsäljare, ofta oförskämda och helt okunniga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
IrmaIsfot
intresserad


Registreringsdatum: 15 maj 2015
Inlägg: 29
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-03-30 16:25:11    Rubrik: Svara med citat

Patrik och Magnus på Bilstjärnan i Falun: Mr. Green 2
Nån tjomme på Hedin bil i Uppsala som envist hävdade att den går 37 mil: 22 27
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cargo
Aktiv


Registreringsdatum: 08 januari 2017
Inlägg: 68

InläggPostat: 2018-03-30 18:43:18    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Ja men du får köra ner det till 66% kapacitet innan Nissan gör nått.
Bjørn kom ju 10mil i vargavinter, då blir det 6,6mil innan garantin löser ut Wink


Jag körde 15mil i -11c med 17% kvar på GOM.
Körde då 10% över mätare och hälften av resan på motorvägen med 90-120 på skyltarna.
Andra halvan 50-90 vägar.

Har då heller inte leafspy med mig så gissar jag hade ca 25% kvar.
Riktigt riktigt grymt skulle jag säga.
Visserligen bara en snabbladdning när jag kom fram. 46kw upp till 60%
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-30 21:44:55    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
LarsL skrev:
Nissan lämnar väl fortfarande 8 års garanti på batteriet?


Ja men du får köra ner det till 66% kapacitet innan Nissan gör nått.
Bjørn kom ju 10mil i vargavinter, då blir det 6,6mil innan garantin löser ut Wink

Måste säga att Nya Leaf sammantaget känns som en av dom sämre elbilarna.

Jag köper hellre ioniq, soul, i3 eller e golf.
Men visst, det beror helt på vad man prioriterar.

Jag håller även med carlpedal om vissa Nissan återförsäljare, ofta oförskämda och helt okunniga.


Nja både i3 och Teslan har det omvända problemet, om du inte står på så blir inte batteriet tillräckligt varmt och laddningen går onödigt långsamt.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2599
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-31 06:11:42    Rubrik: Svara med citat

Det som är fel och jag varnar folk för är vad man kan läsa och titta på nätet, fenomen att Leafs batteri blir varm om man är brutalt och kör med offensiv still, håller man upp till 110 som mätaren visar det blir en annan historia, kör man 90 bilen är så gott som normal...

Nissan har inte kommunicerat det till folk och vi som förväntar oss byta t.o.m. andra bil mot Leaf det funkar inte riktigt så pga. Begränsningar som uppstår efter 450-600km vid lugn användning och redan efter 25 brutala mil... Sad

Gör det att Leaf är dålig bil kommer tiden och mängd sålda att visa samt omdömen efter låååånnnnggggg tids användning... vil man sammanfatta bilen efter nån vecka jag kunde inte göra bättre:

https://youtu.be/0CIubboBiv0
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-31 07:00:35    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Det som är fel och jag varnar folk för är vad man kan läsa och titta på nätet, fenomen att Leafs batteri blir varm om man är brutalt och kör med offensiv still, håller man upp till 110 som mätaren visar det blir en annan historia, kör man 90 bilen är så gott som normal...

Nissan har inte kommunicerat det till folk och vi som förväntar oss byta t.o.m. andra bil mot Leaf det funkar inte riktigt så pga. Begränsningar som uppstår efter 450-600km vid lugn användning och redan efter 25 brutala mil... Sad

Gör det att Leaf är dålig bil kommer tiden och mängd sålda att visa samt omdömen efter låååånnnnggggg tids användning... vil man sammanfatta bilen efter nån vecka jag kunde inte göra bättre:

https://youtu.be/0CIubboBiv0



Jag kan konstatera att en Leaf 2 skulle passa min körstil bättre vid snabbladdning vintertid bättre än med i3 och Teslan. Om problemet bara uppstår vid +110 km/h och aldrig vid 90km/h.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2018-03-31 09:00:10    Rubrik: Svara med citat

Varför har inte Nissan installerat kylsystemet från e-NV200? På e-NV200 sitter det en värmeväxlare (kylare) med en fläkt inne i batteripacket. Detta borde ge en enorm skillnad i värmebildning inne i paketet.

https://transportevolved.com/2014/06/12/nissan-e-nv200-show-change-policy-battery-heating-cooling/
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2018-03-31 09:46:45    Rubrik: Svara med citat

Just nu är batteriet för kallt på min env200 för att ladda snabbt.

Men den riktiga anledningen är nog att Nissan HAR installerat kylning på den nya Leafen, men de hann inte få ut den i tid så de körde ett år till på det gamla systemet.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 402
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-03-31 20:30:30    Rubrik: Svara med citat

Trotts rapidgate verkar det som att det inte tar längre tid mellan Ystad och Stockholm (63 mil) än med vår BMW i3 Rex (60Ah), kontrollerat med Greenrace. Kör mindre vägar till Mjölby (40 mil) sedan E4an, ska ta ca 11,5 timmar med båda. Räknat med att ladda Leaf40 till 70%, då blir det 5 st laddstopp och 80% med i3an 7 st laddstopp, 4 mil med Rex och 2 mil längre pga liten omväg pga laddstopp.
Fast hade Leafen klarat av riktig snabbladdning sparar man 1,5 timme.

Är fortsatt nöjd med Leaf40 för de körningar vi gör i närområdet, trotts rapidgate. En bil vi kommer att behålla i många år.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-03-31 21:22:37    Rubrik: Svara med citat

[quote="LarsA"]Trotts rapidgate verkar det som att det inte tar längre tid mellan Ystad och Stockholm (63 mil) än med vår BMW i3 Rex (60Ah), kontrollerat med Greenrace. Kör mindre vägar till Mjölby (40 mil) sedan E4an, ska ta ca 11,5 timmar med båda. Räknat med att ladda Leaf40 till 70%, då blir det 5 st laddstopp och 80% med i3an 7 st laddstopp, 4 mil med Rex och 2 mil längre pga liten omväg pga laddstopp.
Fast hade Leafen klarat av riktig snabbladdning sparar man 1,5 timme.

Är fortsatt nöjd med Leaf40 för de körningar vi gör i närområdet, trotts rapidgate. En bil vi kommer att behålla i många år.[/quote

Kul att du stortrivs med Leaf 2, är den påtagligt tystare än i3an eller är det bara en annan karaktär på ljudet.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-03-31 22:02:30    Rubrik: Svara med citat

Bjørn rapidgate short version

https://m.youtube.com/watch?v=QycmLQriePU
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2599
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-01 06:15:15    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Trotts rapidgate verkar det som att det inte tar längre tid mellan Ystad och Stockholm (63 mil) än med vår BMW i3 Rex (60Ah), kontrollerat med Greenrace. Kör mindre vägar till Mjölby (40 mil) sedan E4an, ska ta ca 11,5 timmar med båda. Räknat med att ladda Leaf40 till 70%, då blir det 5 st laddstopp och 80% med i3an 7 st laddstopp, 4 mil med Rex och 2 mil längre pga liten omväg pga laddstopp.
Fast hade Leafen klarat av riktig snabbladdning sparar man 1,5 timme.

Är fortsatt nöjd med Leaf40 för de körningar vi gör i närområdet, trotts rapidgate. En bil vi kommer att behålla i många år.


90km/h, kanske 5 stop, 10-11 timmar som du skriver:







Full laddad batteri på start, sedan 20-75% SoC mellan körning och snabbladdning... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-01 08:53:14    Rubrik: Svara med citat

Jag som gillar sol och värme, hur blir Leaf 2 på sommaren tror ni? +20 grader och varm het asfalt under snabbladdaren kommer den att begränsa även laddning nr 1 om man kört motorvägsfart innan?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2599
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-01 10:33:35    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Jag som gillar sol och värme, hur blir Leaf 2 på sommaren tror ni? +20 grader och varm het asfalt under snabbladdaren kommer den att begränsa även laddning nr 1 om man kört motorvägsfart innan?


Så länge man kör lugn, det fungerar, här kör dem längre än 500km och inga skandaler:

https://youtu.be/wP1NzJwI3Os

Samma bil klarar inte ECO race mot Ioniq och samma folk varnar för #rapidgate, men som sagt tar man lugn så funkar det... vill du Testa själv kom och hämta bilen, den står på uppfarten 90% laddad... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2018-04-02 17:40:13    Rubrik: Svara med citat

Bjørn rapidgate long version

https://m.youtube.com/watch?t=1509s&v=foSYZ7bVhYk

Vid en snabbladdning har han 28grader i batteriet när han startar ladda, snabbladdar från 8-78%, batteritemp då 48grader efter EN laddning på 70% i -10 minusgrader.
Say no more
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 402
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-04-03 08:48:54    Rubrik: Svara med citat

Ska man följa Björns råd vid resor över 4-500 km med 20% kvar i batteriet vid laddning och inte ladda mer än till 70%, då använder man endast 50% av batteriet d.v.s. ca 18 kWh. Leaf40 används som en Leaf24 utom vid start och sista sträckan, samt inte hålla mer än 90 km/h enligt GOM.
Känns som ett steg tillbaka men det berör bara 16% av våra årliga körsträckor Rolling Eyes
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Sida 3 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.