Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf 40 snabbladdning VARNING! #rapidgate
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-23 19:34:52    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:

Körning med 100 km/h kan alltså jämföras med laddning med samma effekt med avseende på värmeeffekten i batteriet. ( Jag antar då att batteriets inre motstånd är samma vid laddning som vid urladdning, men det vet jag inget om).


Vid last sjunker spänningen och strömmen ökar för att nå dina 19kW, vid laddning är spänningen högre och du får lägre ström för att nå samma 19kW.

Strömmen ger värmen kort sagt, inte effekten egentligen.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 295

InläggPostat: 2018-08-25 07:51:27    Rubrik: Svara med citat

Herr Henke2,

så är det givetvis som du nämner, nämligen att spänningen över batteriet sjunker vid belastning, säg 19 kW, och omvänt, att spänningen över batteriet måste ökas för att trycka in i batteriet och ladda med 19 kW. Alltså strömmen genom batteriet blir inte densamma för de två fallen, utan lägre vid laddningen.

Har något sett något diagram över spänning mot ström vid urladdning och motsvarande för laddning för Nissan Leaf 30 kWh-batteriet. Vore intressant att se.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-25 10:09:20    Rubrik: Svara med citat

Skaffa Leaf Spy Pro så kan du se de efterfrågade uppgifterna i realtid.

När det gäller laddningen så går det också att titta på displayen på vissa snabbladdare, minns inte om det är ABB:s eller GAROs som visar ström och spänning under laddningen, och inte bara tid och kWh.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-08-25 10:15:04    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Herr Henke2,

så är det givetvis som du nämner, nämligen att spänningen över batteriet sjunker vid belastning, säg 19 kW, och omvänt, att spänningen över batteriet måste ökas för att trycka in i batteriet och ladda med 19 kW. Alltså strömmen genom batteriet blir inte densamma för de två fallen, utan lägre vid laddningen.

Har något sett något diagram över spänning mot ström vid urladdning och motsvarande för laddning för Nissan Leaf 30 kWh-batteriet. Vore intressant att se.


Vid samma SOC vet jag inte men under laddning så är ju maxvärdet 4.1v per cell. Under urladdning tror jag man kan gå ner strax under 3volt per cell.

19kW vid laddning blir alltså 48A som lägst och vid urladdning kan det bli som mest 70A.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 404
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-12-23 10:39:54    Rubrik: Svara med citat

Kanske det finns lite hopp för oss med Leaf40, när det gäller längre körningar https://www.youtube.com/watch?v=ebhC0lhF_hE att Nissan fixar det med en mjukvara uppgradering.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-29 13:57:21    Rubrik: Svara med citat

Nissan uppdaterar mjukvaran i Europa för snabbare laddning vid varmt batteri. Uppdateringen kommer dock inte till USA eftersom ingen klagat där. Samt att Rapidgate inte är ett fel eller begränsning utan en "feature".

Nissan menar att det inte är normalt att ladda mer än en gång per dag. Gör man det så skall man kontakta sin lokala Nissanhandlare för rådgivning om hur man bäst gör sin resa(!)

https://www.youtube.com/watch?v=900QLe2worM
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-01-29 22:37:57    Rubrik: Svara med citat

Kan vara så att USA har varmare klimat och därigenom inte lämpar sig lika bra att låta batterierna bli varmare genom ”uppgraderingen”, riskerar i så fall bli en (ekonomisk och prestige-mässigt) kostsammare batteri-degraderings- och batteribytes-skandal.., hellre kolera än pest så att säga...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 7 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.44 sekunder att ladda.