Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Cell som visar 0
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-17 08:01:10    Rubrik: Svara med citat

Läste lite mera i manualen och försökte begripa lite hur man kopplar in en till last. Gick sedan ut för att titta lite på laddaren och döm till min förvåning att fläkten startade för första gången när jag drog igång den. Testade att ställa upp till 30A och drog igång ett kapacitetstest, den ligger just nu på stabila 25A så vi får se hur det går innan jag drar igång med extra urladdning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-17 08:28:40    Rubrik: Svara med citat

För att få jämförbara värden bör du mäta alla celler med samma ström, och helst konstant ström. Nu får du nog ungefär konstant effekt (ca 80W), beroende på omgivningstemp.

Använder du 4-punkts-mätning?
I så fall ska det bara vara att sätta den extra resistansen i serie med den grova röda kabeln, har jag för mig. Kanske behövdes även en inställning.

Ca 1.5V över resistansen vid 30A är väl lämpligt, och borde gå att fixa med några lampor.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-17 09:00:18    Rubrik: Svara med citat

Jag kör modellen discharge till charge och mäter kapaciteten så, är det bättre att köra charge to discharge? Laddar upp med konstant 10A som sedan regleras ner av laddaren själv mot slutet.

4 punktsmätning??? vad innebär det?

Var ute och kollade till laddningen igen efter ca 20min och då hade fläkten stannat och urladdningen reglerats ner till 10A Sad

Hur uppmäter jag resistansen för att veta hur stor extra last jag ska sätta? Och med lampor tänker ni då typ 12V lampor från exempelvis hejljuset? Om man tar 3 12V 100W lampa (bör bli ca 25W på en cell / lampa) och använder det som last?

Vad händer annars om jag sätter in ett antal lampor i serie och tömmer ett batteri ner mot 2,85V genom att själv övervaka så får laddaren tar det sista själv vilket bör gå ganska fort. Då kan jag förbereda ett batteri medan laddaren kör kapacitets på ett annat. Eller tänker jag helt fel i jakten på att spara tid?'

Tack för alla svaren!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-17 10:55:06    Rubrik: Svara med citat

Fyrpunkts innebär att du förutom de grova kablarna kopplar två tunna från batteripolerna till "balanserings-ingången". Då kommer laddaren reglera och mäta korrekt spänning genom de tunna, samt reglera och mäta strömmen genom de grova. Men detta kanske du redan gör?

12V 10A är 120W. Du borde alltså kunna ladda med 120W minus förluster. 25A och 3,6V är 90W, så borde gå. Men gör bara detta ifall du jobbar i normal rumstemperatur. Att ladda kalla celler med hög ström kan orsaka permanent skada.

Ifall du kör urladdningen med 25A så blir det tjusigt symmetriskt, samt så borde urladdaren inte överhettas, eftersom spänningen sjunker ganska fort till 3.2V, och då blir det 80W. Vore ju bra med marginal så klart, men borde gå hyffsat stadigt.

Om du sätter lampor i serie vid urladdningen kan du inte köra en automatisk sekvens som innehåller både urladdning och laddning. Så det är nog bättre att köra 25A och skippa lampor. Jag hoppas att mitt tips att ladda med 25A snabbade upp testet tillräckligt.

Spelar inte så stor roll hur du programmerar sekvensen, bara den innehåller en full urladdning och full laddning. (Anteckna respektive kapacitet, samt logga hela sekvensen om det går). Men, om Jens BMS toppbalanserar (slutet av laddning) tror jag det är det bäst om alla dina celler monteras fullt laddade. Därför föreslår jag:
Ch-dch-ch
Borde väl ta ca ett dygn per cell med 25A om cellerna är nära tomma från början. Så om 43 dygn är du färdig och kan få ihop Clion till sommaren!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-20 20:54:35    Rubrik: Fler funderingar Svara med citat

Ok, då förstår jag 4-punktsmätningen. Jag har inte fixat det så nu men siktar jag på i framtiden. Då jag hade börjat ladda batterierna såhär så tänkte jag att jag fortsätter på samma sätt så blir det lika för samtliga celler.

Och sedan belastningen när jag ska tömma batteriet så ser det inte ut att vara ett problem, det var helt enkelt jag som läste av det hela fel i början vilket samtidigt gör mig lite fundersam. Jag hade räknat med att ladda ur skulle ta längre tid då bilen var fulladdad när problemen från början uppstod. Jag såg framför mig att jag hade några celler som dött under de 2 veckorna som bilen stod stilla men att övriga skulle vara relativt fulladdade fortfarande. Men när jag startar kapacitetstestet så krävs det endast att ca 10-20ah töms innan den påbörjar laddningen vid 2,8V.

Så det tolkar jag som att något har fått samtliga cellerna att tömmas under de 2 veckor som bilen stod stilla och de cellerna som var i sämst kondition blev då så tömda att de hamna under kritiska gränsen av 2,6V.

När laddningssekvensen är klar så har jag lyckats få i 170-180ah i de jag hunnit med att ladda så det känns iaf relativt bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-20 23:07:27    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att du ska börja om från början med 4-punkt. Det låter som att du har ett högt spänningsfall över din kablar, vilket leder till att den slår av alldeles för tidigt vid 2.8. Hur långa är kablarna mellan cell och icharger? Och vilken dimension?

4-punkt gör även att den kan räkna fram inre resistans, har jag för mig. Vilket är en bra siffra att anteckna för att jämföra.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-21 17:25:29    Rubrik: Svara med citat

Längd 300mm, yttermått 5mm.

Någon vet vad den 11 poliga kontakten som ska sitta i balansporten heter? Antar att det är någon form av standard, läste manualen men kunde inte hitta något.

Jag siktar på att börja om med 4 punktsmätning om jag får ihop det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-21 18:25:40    Rubrik: Svara med citat

En vanlig 2.54mm hylslist passar. JST-XH heter den annars.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-24 14:48:08    Rubrik: Svara med citat

Lite osäker på hur jag ska koppla in mig på balansporten. Tänker jag rätt om jag kopplar minus till första pinnen och plus till sista eller?



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-24 15:06:29    Rubrik: Svara med citat

Minus till 1 och plus till 2. Det kommer upp en spänningsmätning på displayen har jag för mig.

Ta gärna en bild!

Jobbar du inne i vanlig rumstemperatur eller på något kallare ställe?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-24 15:13:14    Rubrik: Svara med citat

Ok, jag har testat det men när jag kollar på displayen (på laddaren) under laddning och jämför med en multimeter direkt på cellen så visar laddaren lägre (ca 0,2V) än multimetern så det känns som att den inte bryr sig om balansporten.

Har då mätt inne vid kontakten på laddaren så kontakt ska jag ha.

Hittar inget heller i manualen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-24 17:25:37    Rubrik: Svara med citat

Jag har för mig att den har en ruta i displayen där man kan se balansportens spänning (upp till 10 spänningar). Sen med lite större text syns de grova kablarna spänning.

0.2V fel även med låg ström, t.ex 0.1A?
Visar multimetern rätt?
Detta kan ju vara en förklaring till att den slog av så tidigt vid urladdning, efter bara 20Ah. Då var det kanske 3V på cellen, eller antagligen mer, då dina kablar nog får 50-100mV spänningsfall vid 20-30A.

Det betyder också att den överladdar cellerna lite.

Det finns en meny för att kalibrera spänningsmätningen. Här du ändrat något där?
Om du kan lita på din multimeter föreslår jag att kalibrera efter multimetern. Vad har den för märke?

Eller du kan ju kalibrera efter BMSet!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-03-25 20:46:23    Rubrik: Svara med citat

Man kan bara se en spänning på displayen tyvärr. Och om jag mäter på de grova kablarna så får jag samma på displayen som på multimetern. Om jag mäter på cellen så skiljer det sig. Men det är dock endast vid full tömning ca 25A. Om jag tömmer med 1A så skiljer det inte. Nu är multimetern en biltema men så fel verkar den inte visa gentemot laddaren vid svaga strömmar.

Det blir mycket meck att koppla in BMSn igen då jag tagit bort kontakterna på batterilådorna, kablarna är för korta för att ha dem i när lådorna står nersänkta. Men jag tänkte att jag kör en tömning av batteriet ner till 2,8V så får jag se hur mycket cellen säger att det faktiskt är när den är klar. Jag ska även kika om jag kan springa på en lite finare multimeter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-03-25 22:21:16    Rubrik: Svara med citat

Du behöver inte någon ny multimeter. Det du beskriver är normalt. Det blir en spänningsskillnad pga resistansen i kablarna. Detta är anledningen till att jag föreslog 4-punkt. Med 0.2V skillnad kommer den alltså att slå av vid 3V på cellen, utan 4-punkt.

Kolla manualen sida 8. Det ska gå att se cellspänning under körning. Och ichargern ska inte slå av förrän cellspänningen går under gränsen, även om det är 0.2V lägre spänning efter de grova kablarna.

Vad har cellen för temp när du startar urladdningen?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-03-26 06:38:31    Rubrik: Svara med citat

K.Ekwall skrev:
Man kan bara se en spänning på displayen tyvärr. Och om jag mäter på de grova kablarna så får jag samma på displayen som på multimetern. Om jag mäter på cellen så skiljer det sig. Men det är dock endast vid full tömning ca 25A. Om jag tömmer med 1A så skiljer det inte. Nu är multimetern en biltema men så fel verkar den inte visa gentemot laddaren vid svaga strömmar.


Om du kollar i manualen så finns det några knapptryck man kan göra för att få fram balanseringsmätningarna.

Tror att du ska trycka "Inc" eller "Dec" på laddaren.

sida 8 i manualen ger kanske mer klarhet.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-06-11 10:05:12    Rubrik: Tjuvström Svara med citat

Äntligen är bilen igång igen. Har bytt 2 celler, en som var tom och en annan som visade 150ah efter mätning. Har testat bilen och allt funkar (nästan), tack för all hjälp jag fick under tiden.

Ett litet problem som kvarstår som kan ha orsakat den döda cellen från första början är att bilen står och drar ström när jag inte använder den. Från laddat igår kväll till att jag åkte till jobbet hade det försvunnit 20ah, displayen visar förbrukning av ca 2ah trots att bilen är avstängd. Först var jag inne på att den laddade upp 12v batteriet eftersom dec stått så det laddade jag upp. Men trots detta så drar bilen ström när den står. Så finns det några tips för att ta reda på vart det tar vägen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-11 11:40:17    Rubrik: Svara med citat

Har du mätt med en egen mätare eller litar du på BMS:ets mätning?

Kan vara så att du måste kalibrera BMS:et ?

Mvh

/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-06-11 11:47:22    Rubrik: Svara med citat

Jag litade på bms, då får jag läsa manualen ang kalibrering.

Jag ser även att UCLn räknat ner ett antal ah.

Om man skulle mäta själv hur går man då till väga?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-06-11 11:49:37    Rubrik: Svara med citat

Öppnar kontaktorerna?

Du kan ju testa att koppla en laddare på 12V-batteriet, och rycka säkringen till kontaktorerna, och se ifall den ändå räknar bort amperetimmar över natten.

Ifall du menar displayen inne i bilen har jag haft samma problem. Ibland visar den 50A förbrukning trots att jag inte kör bilen. Det verkar kunna bli någon sorts offset på strömsensorn. För mig har det hjälp att koppla ur och i strömsensorn.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-06-11 12:04:02    Rubrik: Svara med citat

K.Ekwall skrev:
Jag litade på bms, då får jag läsa manualen ang kalibrering.

Jag ser även att UCLn räknat ner ett antal ah.

Om man skulle mäta själv hur går man då till väga?


Då måste du ha en strömmätare.

om det är låga strömmar , typ upp till 10A brukar det fungera med en multimeter. Då måste man koppl den i serie med lasten.

Om det är högre strömmar bör man ha en tångamperemätare.

Den hallsensor som sitter på Jens BMS är ganska exakt. men den skall kalibreras och jag har för mig att den skevar lite beroende på temperatur.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.42 sekunder att ladda.