Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektrisk minlastmaskin
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-01-31 08:55:41    Rubrik: Elektrisk minlastmaskin Svara med citat

Har en minilastare med el drift här är en länk till tillverkaren.
http://www.sherpaminiloaders.com/eng/models/sherpa-100-eco/
Maskinen är knappt 3 år gammal .
Den är byggd med en elmotor på 1,5kW motorn startas när man ställer sig på fot plattan , är ingen elektrisk styrning motorn är till eller från, motorn drar en hydralpump oljan går till ett antal manuella ventiler där oljan fördelas till lastare/skopa eller framdrivning . Fram drivningen består av två hydral motorer som drivs av olja. Finns även möjlighet att ta ut oljetryck/flöde till något redskap typ sopvals eller bilhammare. Upplägget är det samma som på motsvarande maskin med förbrännings motor.

Mina erfarenheter den är för klen orkar för lite .motor 1,5 kW 48V batteri bly syra 360 Ah

Funderat lite skulle det det gå att plocka i en kraftigare motor . Finns ju även batterier med annan teknik idag .
Jag är inte så kunnig på elsidan .
Hoppas att någon med kunskaper i ämnet har lust att till föra något
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-01-31 17:29:29    Rubrik: Svara med citat

Lite fler bilder får du nog fixa fram så vi har något att titta på Cool
Men klart det går att byta motorn. Jag hade börjat med att söka på nätet efter en annan motor i samma serie som kanske är starkare

Hur mår batterierna?
Får du verkligen ut den effekten du tror du får?
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-01-31 19:25:07    Rubrik: Svara med citat

Hur batteriet är i skick vet jag inte , eller hur kollar jag det?
Kollade lite datablad verkar som om den här borstlösa motorn ska varva 1800 v/min då ska pumpen ge 15 l/min minsta förbrännings motorn en Honda på 12 hk verkar som om den varvar 3000 v/ min där ger pumpen 24/min samma maskin med en dieselmotor där lämnar pumpen ifrån sig 30 l/min alla alternativen ger ett hydral tryck på 190 bar. Någon bild.
Lite smutsig

Så ser motorn med tillhörande pump ut

Där syns batteri lådans bakre gavel.

Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-02-01 07:53:55    Rubrik: Svara med citat

En enkel test är att kolla spänningen när du belastar maskinen fullt
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-02-01 11:00:05    Rubrik: Svara med citat

Är du säker på att batteriet är på 48V 360Ah?
I så fall har din lilla lastare mer energi än många elbilar som kan köra 10-15 mil på en laddning.

Gissar jag rätt om jag tror på 4st 12V 90Ah batterier?
I så fall är det 48V 90Ah.
EDIT: Jag hittade en PDF som säger 24V 360Ah.
EDIT2: Och det visade visst din bild i första inlägget också!

Håller med i Alex förslag. Mät spänningen under belastning. Mät även batteri för batteri. Det räcker att ett batteri är trött för att hela batteripacket ska bli svagt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-02 19:17:44    Rubrik: Svara med citat

Var fick jag 48V ifrån ?
Kollade den obelastade spänningen 25,7V .
Belastning kan det räcka med att köra en hydralcylinder till ändläge ?
Hur lång tid måste det vara belastat några sekunder eller flera minuter?
Ska jag mäta cell för cell kan jag inte flytta maskinenen, det går inte att lyfta locket när batteri lådan sitter i maskinen, men det är inga problem att köra hydraliken med batteriet ståendes bredvid . Hoppas få tid att kolla i morgon.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-02-02 20:31:35    Rubrik: Svara med citat

https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/begagnade-kompaktlastare/avant-e5-eldriven-omg-lev/k5m5v9qf.html

http://eco.wackerneuson.com/en/home/eco-products/zero-emission/wl20e-electric-wheel-loader/

https://www.youtube.com/watch?v=v50WJ-sCLrs

https://electrek.co/2016/12/05/john-deere-electric-tractor-prototype/

https://www.youtube.com/watch?v=eiNtoFbHLU0


Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-03 09:48:44    Rubrik: Svara med citat

Kan ha varit från Avants maskiner jag fick 48 Volt .
Nu i dagrna har dom. Börjat sälja den modell som heter E6 med litiumjon batterier .
Den som det är länkat till ovan är samma maskin med bly syra batterier den kallas E5
Jag är novis på området när det gäller batterier , effekten på batteriet anges ibland i Ah ibland i kWh samt att man har olika Volt tal på motorer på små maskiner 24 eller 48 Volt. På bilar är spänningen flera hundra Volt.
Någon som känner för att försöka förklara detta för mig, tänk tala till ett barn.
Avants maskiner är intressanta , men dess värre för stora och klumpiga för oss .
Jordbruks traktorer med batteri drift skulle jag vilja ha drifts tider och vikter på .
En länk till Avant E6. http://www.nordfarm.se/e6/
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-02-03 18:19:58    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Kan ha varit från Avants maskiner jag fick 48 Volt .
Nu i dagrna har dom. Börjat sälja den modell som heter E6 med litiumjon batterier .
Den som det är länkat till ovan är samma maskin med bly syra batterier den kallas E5
Jag är novis på området när det gäller batterier , effekten på batteriet anges ibland i Ah ibland i kWh samt att man har olika Volt tal på motorer på små maskiner 24 eller 48 Volt. På bilar är spänningen flera hundra Volt.
Någon som känner för att försöka förklara detta för mig, tänk tala till ett barn.
Avants maskiner är intressanta , men dess värre för stora och klumpiga för oss .
Jordbruks traktorer med batteri drift skulle jag vilja ha drifts tider och vikter på .
En länk till Avant E6. http://www.nordfarm.se/e6/
Göran i Björnarbo

Fendten finns tydligen att köpa. 100kwh batteri om jag inte missminner mig. I övrigt slot in kompatibel med vanlig traktor. Skulle tro att 100kwh räcker gott till det mesta man gör dagligdags (ccs kontakt också om jag kommer ihåg rätt).

Från fendts hemsida;
"AGCO/Fendt has made a name for itself in the electrification of agriculture. For many years, Fendt has been developing practical solutions for the efficient use of electrical propulsion systems. The Fendt e100 Vario now becomes the first practical, battery-powered tractor which can be used in normal operation for a full working day without the need to recharge."

CCS skall ge laddningstider på 40 minuter (det borde väl vara runt 120-130kw ut?), type 2 laddning upptill 22kw uteffekt.

https://www.fendt.com/int/fendt-e100-vario.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-03 20:48:40    Rubrik: Svara med citat

Den eldrivna Fendt traktorn innehåller en mängd intressanta tekniska lösningar varför man stoppat in dom i en konventionell lantbruks traktor är en gåta . Helt fel maskin . Tekniken är helt perfekt på en redskapsbärare/lastmaskin som har korta körcykler på ett jordbruk parkförvaltning . Är rädd att den blir i tyngsta laget för fält arbete, har inte hittat någon vikt uppgift. Hur sköts framdrivningen? Nav motorer?
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-04 07:55:22    Rubrik: Svara med citat

Detta är en hybrid. Tror inte den finns att köpa. Där har vi en i variant på maskin som i mina ögon skulle vara perfekt som elmaskin.
http://www.merlo.com/home/area-news-news-area/primo-piano-hilight/i-sollevatori-telescopici-merlo-fanno-incetta-di-premi-ad-agritechnica/
Det är en maskin typ som används årets alla dagar .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-02-04 08:54:39    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
Den eldrivna Fendt traktorn innehåller en mängd intressanta tekniska lösningar varför man stoppat in dom i en konventionell lantbruks traktor är en gåta . Helt fel maskin . Tekniken är helt perfekt på en redskapsbärare/lastmaskin som har korta körcykler på ett jordbruk parkförvaltning . Är rädd att den blir i tyngsta laget för fält arbete, har inte hittat någon vikt uppgift. Hur sköts framdrivningen? Nav motorer?
Göran i Björnarbo


Med 100kwh tror jag ngg den klarar ett typiskt arbetspass på bondgården. Inkluderat plöjning Smile Och det är väl det som är syftet såvitt jag förstår.

Men utvecklingen verkar gå mot lättare, mindre (mycket mindre ) bärare som är fullständigt autonoma, och som har små redskap. istället har man hundratals av dem.Det öppnar för att överge monokulturer, man kan handskas med blandade grödor på samma fält, och göra det effektivt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-04 09:30:37    Rubrik: Svara med citat

Vid de tyngre fält jobben går det åt grovt 13-15 liter diesel i timmen hur mycket KWh blir det ?
Är rädda att som fälttraktor är det mest en kul grej med batterier , idagTitta på Merlo maskinen som jag länkade till där är jag övertygad om att man kommer att kunna använda batteri drift idag .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-04 09:48:42    Rubrik: Svara med citat

15 liter diesel blir väl 30-45kWh så det behövs nog ett 150kWh batteri för att kunna köra ett arbetspass och sedan snabbladda.

Men tunga fältarbeten är nog bland det svåraste att elektrifiera.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-04 10:02:05    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
15 liter diesel blir väl 30-45kWh så det behövs nog ett 150kWh batteri för att kunna köra ett arbetspass och sedan snabbladda.

Men tunga fältarbeten är nog bland det svåraste att elektrifiera.


Ja energin räcker nog till 2 ha plöjning, det är nog inte en traktor för dom stora fälten. Men för att göra dom dagliga korta småtransporterna är den nog idealisk,perfekt lastar traktor 🚜
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-04 10:33:58    Rubrik: Svara med citat

Tittar jag på vårat jordbruk kan jag bara konstatera den största utdelningen på energi sidan skulle jag få om det fanns elteknik på våran lastmaskin.
Idag är inte batterier den lämpligaste kraft källan om man vill ha mycket energi under långtid , lite grand som en 10-12 timmars uppförsbacke. Det är tufft att klara på batteri drift, inomgårds körningar där är uppförs backen några minuter .
Jag är inte frälst på elfordon , men vi har provat med den lilla lastmaskinen , den vi köpte fungerade inte tillräckligt bra 24volt 360 Ah 300 kg blybatteri
Om den maskinen varit kraftigare 48 volt och litiumjon batterier och en motor på 3-4 kW med möjlighet till snabbladdning maskinen är avgasfri och tyst .
Rätt teknik på rätt ställe .
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-04 10:56:36    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle älska att ha eldrift på mina traktorer. De går inte särskilt länge eller tungt, max typ vid höskörd.
Däremot är det ett elände att dra igång dem på vintern. Kräver oftast motorvärmare för att det ska funka. Här skulle eldriften vara perfekt.

Blybatterier är skit när det kommer till drift. De tål inte så djupa i och urladdningar som krävs. De får därmed kort livslängd och blir väldigt dyra, totalt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gösta
Aktiv


Registreringsdatum: 31 januari 2018
Inlägg: 82
Ort: Björnarbo huddungeby

InläggPostat: 2018-02-04 17:39:34    Rubrik: Svara med citat

På en traktor är jag lite fundersam på om det med dagens batteri och laddteknik är möjligt att få med sig den mängd energi som man behöver för tyngre fält arbeten och fortfarande ha en rimlig total vikt på fordonet.
Den last maskinen vi har i dag drar i snitt över året 4liter diesel i timmen det är den maskinen som gör mest timmar per år på vårat jordbruk.
Göran i Björnarbo
_________________
Prova det kan ju gå bra
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-02-04 20:17:43    Rubrik: Svara med citat

Vikten är nog inget problem. Du borde klara 3-4 timmar med ett 30kWh batteri och det väger nog inte särskilt mycket eftersom lilla Leafen har det ombord. Lastare har ju ofta en bakvikt som man kan ersätta med batterier.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2018-02-04 20:50:25    Rubrik: Svara med citat

Gösta skrev:
På en traktor är jag lite fundersam på om det med dagens batteri och laddteknik är möjligt att få med sig den mängd energi som man behöver för tyngre fält arbeten och fortfarande ha en rimlig total vikt på fordonet.
Den last maskinen vi har i dag drar i snitt över året 4liter diesel i timmen det är den maskinen som gör mest timmar per år på vårat jordbruk.
Göran i Björnarbo


4l/h blir omkring 4*12 = 48 kw*0,3 = 14,4kw/h. Låt oss avrunda uppåt för säkerhets skull. Låt oss leka med tanken att de faktiskt har 100 utnyttjningsbara kwh, det blir då 100/15 = 6,6 timmars kontinuerlig körning. Därefter får du ladda om den under 40 minuter på CCS.

Traktorn är gearad för 50kw effekt klassen, så det är inte frågan om stor traktorn på gården här. Det jag tror är problemet är väl laddningsmöjligheterna på gården. Förvisso har de flesta gårdar hyfsad säkring, men att installera en ccs laddare på sisådär 120kwh är väl inte helt billigt kan jag tänka mig. Men klara man sig med 6 timmar drifttid efter vad du angav ovan, så kanske det räcker med de 22kw den kan ladda med från ac, det tar ju runt 5 timmar att tanka fullt, och i de allra flesta fall tankar du nog inte från noll...Smile

John Deere har också en el traktor (med ungefär samma spec), men det är bara en koncept modell.

Sedan finns det en helr rad med autonoma traktorer som är som små klossar, de är tänkta att vara redskapsbärare med låg vikt. De är tänkta för att jobba 24/7 och istället för att arbeta med stora redskap vara små och lätta, men ständigt gående.

Det som är roligt med just automation av traktor på gård är ju det faktum att det inte finns så många regler, inte så många okända storheter. Det är helt enkelt jämförelsevis enkelt att skapa utrustning för att köra en traktor med fullständig automatik.
* https://www.youtube.com/watch?v=Ybxhvlyw-X0, exempel på snubbes om byggt semi proffesionellt (hobby projekt model grande), en traktor som hämtar vete från skördetröskan med automatik... Kul projekt på gården antar jag... Och ett intressant exempel på vad man kan byggamed arduino och raspberry.. Alltid roligt med prylar på flera ton som rör på sig. (https://www.youtube.com/watch?v=pAMC0kbSCvc, om tekniken bakom, coolt!)
* https://www.youtube.com/watch?v=dH_qY0EULn0 lite mer proffsig prylar...
* https://www.youtube.com/watch?v=5FOc3By_hj8, Kubota, gillar formfaktorn.

Snart sagt alla traktortillverkare har kommit långt med full automatik på sina traktor, flera av dem har helt skippat det där med ratt och pedaler och förarhytt... Automatik är helt idealt tillsammans med el drift, maskinerna kan planera sitt arbete på egen hand, och ladda när tid finnes.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.