Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Första gången med elbil
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 06:58:59    Rubrik: Svara med citat

För att tagga ner lite så har jag också gett mig ut på resor utan att planera. En gick från Göteborg neråt västkusten, den andra var hemresan från Kolmården till Göteborg. De tog lite längre tid då vi tvingades till extra stopp pga att vi inte planerade. Men det funkar på de sträckorna eftersom laddarna sitter så tätt. Ett litet misstag inte till stillastående i timmar vid en Schuko.

Nyckel till bra elbil åkande vid långfärd är planering, planering och planering. Räkna sträcka, räkna förbrukning. Planera raster så att man gör något trevligt medan man laddar osv.

När alla sträckor är lika väl utbyggda som tex Jönköping-Stockholm ja då går det bara att ge sig iväg.

Detta gäller även hemmavid. Om du är slarvig och inte pluggar in bilen varje dag så kommer det saknas el en morgon och då blir det jobbigt.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-02 07:18:05    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Krille84 skrev:
Det är absolut en normal resa. Åker Stockholm - Mariestad många gånger om året.

1. Absolut. Hade bilen varit min så skulle jag haft alla leverantörer. Kändes lite overkill när man ska ha bilen över en helg bara. Problemet hade dock om än i mindre omfattning kvarstått.

2. Stämmer det med. Problemet är bara att E20, som förbinder Sveriges två största städer har alldeles för lite laddare längst vägen, oavsett städer på vägen. Örebro är i min mening en ganska stor stad Sverige mätt, men ändå dåligt med möjligheter till laddning.

3. Om man ska kunna stanna vid flera tillfällen så ska det finnas möjlighet att göra det också. E20 är som sagt inte bästa sträckan att hitta laddmöjligheter där det går snabbt.

4. Tack, men jag kan skillnaden mellan ladduttagen. Som jag skrev så var typ2 det enda som fungerade. Svårt att trolla fram en CCS-laddare då Wink


Nä, det är knappast normalt att det tar 8 timmar att åka den vägen, eller hur?
Jag skulle säga att 4 timmar är normalt med en liten elbil.

1. RFID-taggar är gratis, bara att beställa hem.

2. Finns två laddare i Örebro, en av dem funkade åtminstone. CLEVER är lite dyrare men brukar funka.

3. Nyligen kördes SECC runt Märlaren och alla bilar hittade då laddare. http://teslaclubsweden.se/secc/

4. Tiden i Typ2 var i princip bortkastad, om du inte hade planerat ett besök på IKEA eller något sånt. Naturligtvis skulle du siktat på CLEVER laddaren direkt när du märkte att Charge&Drive inte funka. Ringde du dem och så de kunde felsöka tex starta om laddaren?


Läste du mitt första inlägg öht? Känns som mycket frågor du ställer är besvarande redan där.

1. Nej, clever är inte gratis att beställa hem en tagg, utan du får köp färdigladdade kort.

2. Ja, clever fungerade. Men hänvisar ännu en gång till att Clever betalas i förskott, och dessutom är dyrare. Därför tänkte jag att Fortum och vattenfall skulle räcka.

4. Det var den inte. Varje kilometer jag fick ytterligare tillgodo var av värde.

Att ringa Fortum ansåg jag vara onödigt eftersom alla laddare i hela landet var drabbade. Omfattande systemfel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 08:19:02    Rubrik: Svara med citat

1-2. CLEVER kort är grattis! Jag har haft ett i tvår så jag borde veta eller hur!
https://clever.nu/clever-fri-laddkort/

4. Om du nu viste att Fortum inte funka varför åkte du dit ändå?


Ursäkta men du börjar låta som en fossilbilsjournalist från 2014. Letar upp en laddare du vet inte finkar. Låter bli att ta hem kort från ett av nätverken de passerar. Laddar 30kWh men lyckas ändå inte på något mystiskt sätt ta dig 10 mil i normal fart.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Krille84
Aktiv


Registreringsdatum: 27 november 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: 2017-12-02 08:37:08    Rubrik: Svara med citat

Jag förutsatte att alla korten krävde någon form av abonnemang, men verkar haft fel.

Att jag åker till Fortum är för att jag inte hade något val. Åkte dit för att dels se om felet var löst, och annars i värsta fall vänta tills det löst sig.

Förstår inte ditt syfte med dina syrliga kommentarer förövrigt. Jag var riktigt förväntansfull kring det här med elbilar, och gick snarare in med en positiv inställning. Min erfarenhet blev dålig och är man någorlunda neutral så är det inte så konstigt. Likt en fossilbilsfantast så ger du sken över att försvara elbilen oavsett hur. I mina ögon lika illa det.

Att jag inte tagit mig tio mil på 30 kWh har jag aldrig påstått. Som jag skrev så körde jag Örebro - Mariestad efter full laddning, vilket är strax över 11 mil mellan laddare och destination. Förbrukningen i snitt visade uppenbarligen betydligt mindre än vad bilen i själva verket förbrukade. Enda anledningen jag kan komma på är att det är något fel på bilen isåfall. Ser ingen anledning att jag skulle komma med falska påståenden, då jag som sagt verkligen var fast inställd på att skaffa elbil.

Om du vill fortsätta med smutskastning kan du göra det någon annanstans. Försök vara lite konstruktiv och var behjälplig istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-02 09:43:40    Rubrik: Svara med citat

Jag tar med mig från den här historien att jag i framtiden skall ge tydliga(re) råd.

- Var skall man ladda? Förutsätt inte att nybörjare kan använda uppladdning.nu och egotrip på rätt sätt.
- Vilka laddkort skall man skaffa? Att försöka optimera och diskutera kilometerkostnaden med olika laddkort är en senare fråga. Att komma fram är viktigast till en början.
- Hur skall man köra? Ge enkla och felsäkra råd, t.ex. stanna och ladda medan det ännu finns tillräckligt med räckvidd att ta sig till en annan laddare vid problem.
- Avråd. Om planen hänger på att en viss laddare skall funka eller om det inte finns tillräcklig räckvidd, berätta vad konsekvensen blir.

Nu hade jag inte exakt koll på räckvidden med e-golfen, men redan i första inlägget skrev du att du tänkte ta resan i bara två etapper á 15 mil motorväg, och det är ju 0.0km marginal med 30kWh batteri, så det hade jag faktiskt kunnat avråda från, om jag ägnat mig två minuter åt att kolla upp med egotrip.se.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1556

InläggPostat: 2017-12-02 10:15:00    Rubrik: Svara med citat

Vill man slippa problem med laddning, laddkort, rfid, abonnemang, kort räckvidd, huvudbry, höga laddkostnader med mera, så finns idag bara en lösning, Tesla
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-12-02 11:28:47    Rubrik: Svara med citat

Jag åkte premiärturen från Stockholm via Mariestad med min gamla Clio. Laddade i Eskilstuna och Örebro. Min bil saknar snabbladdare, så det var väl totalt 10 timmars laddning. Så det gick snabbare för dig än mig i alla fall. =)

Med snabbladdare ska det gå att köra sträckan på 4 timmar under optimala förhållanden enligt egotrip. I kyla får du nog räkna med 5 timmar.

Antar att du ska åka tillbaka till Stockholm snart, så då får du ett nytt försök! =)
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2017-12-02 11:45:41    Rubrik: Svara med citat

Om man kollar på http://snabbladda.nu så ser man att Fortums laddare står som trasig, och att Clever är ledig. Clevers laddare var nyss upptagen, så då borde den funka. Smile

Vill man åka billigt, kör via Katrineholm och Flen, finns gratisladdare där! Smile

Och så svårt tycker jag itne det är att köra elbil, min med räckvidd dryga 10 mil körde jag hem från Uppsala till Gbg utan större ångest. Hade förstås hela dagen på mig, och var beredd på allt! Very Happy
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-12-02 12:19:21    Rubrik: Svara med citat

Rent allmänt om planering kan man räkna med full räckvidd den första sträckan, eftersom bilen antagligen laddat fullt. Men det går inte att räkna med samma räckvidd för resten av sträckorna, eftersom snabbladdare bara är snabba i början. De sista procenten går lika långsamt som med inbyggda laddaren, så de laddar man inte.

15+15 mil var alltså fel planerat, det hade tagit väldigt lång tid att ladda fullt inför andra sträckan.

17+13 mil hade varit möjligt på sommaren i 90-100 km/h. Dock verkar laddare saknas efter 17 mil. Du hade alltså behövt snålköra ändå till Örebro, 19 mil.

På vintern får du nog planera in 2 laddstopp, t.ex 12+10+8 mil, om det är möjligt. Och det är nog inte så dumt att alltid ta det där extra stoppet.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-02 12:52:54    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag tar med mig från den här historien att jag i framtiden skall ge tydliga(re) råd.

- Var skall man ladda? Förutsätt inte att nybörjare kan använda uppladdning.nu och egotrip på rätt sätt.
- Vilka laddkort skall man skaffa? Att försöka optimera och diskutera kilometerkostnaden med olika laddkort är en senare fråga. Att komma fram är viktigast till en början.
- Hur skall man köra? Ge enkla och felsäkra råd, t.ex. stanna och ladda medan det ännu finns tillräckligt med räckvidd att ta sig till en annan laddare vid problem.
- Avråd. Om planen hänger på att en viss laddare skall funka eller om det inte finns tillräcklig räckvidd, berätta vad konsekvensen blir.

Nu hade jag inte exakt koll på räckvidden med e-golfen, men redan i första inlägget skrev du att du tänkte ta resan i bara två etapper á 15 mil motorväg, och det är ju 0.0km marginal med 30kWh batteri, så det hade jag faktiskt kunnat avråda från, om jag ägnat mig två minuter åt att kolla upp med egotrip.se.


Håller med! Jag tar också med mig att inte överlåta till novisen att tänka på allt. Helt klart bör man köra en test planering innan man ger rekommendation om laddning. Personligen skulle jag spontant delat upp sträckan i tre etapper, eller mer. Vill ju absolut ladda i Örebro.

Och som sagt insistera på att alla laddkort på sträckan ska tas hem. Det är allt för många som blivit stående med trasslande appar och liknande.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-12-02 13:01:41    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:
Sådär. Då var första resan i E-golf avklarad från Stockholm till Mariestad. Min spontana tanke är att elbil inte är något för mig, tyvärr.

Sträckan är på 30 mil, vilken tog 8,5 timmar i nollgradig temperatur. Fick stanna i Kungsör första gången, för att inse att Fortum har stora problem. Lite orutinerad som jag är så hade jag 20 km räckvidd kvar. Får i panik ta mig TILLBAKA till Eskilstuna där jag snabbladdar på inCharge för 157kr. Resan går vidare och får stanna i Örebro igen för att ladda. Tänker att Vatttenfall levererade, så åkte till deras laddare... som inte existerade. Besöker Circle K som inte hört talas om några CLEVER-laddkort. Ser mig om efter andra laddare, men förgäves om jag inte ska ladda ett halvt dygn. Prövar återigen Fortum i Örebro, där enbart Typ2 22kw fungerar. Bättre än inget tänker jag och sätter mig på McDonalds och häller i mig en kaffe. 40 minuter och 40kr senare har jag fått hela 2,46 kW levererat. I panik ringer jag till CLEVER och frågar efter alternativa betalningsmetoder. Kundtjänst tyckte synd om mig och bjöd mig på en laddning. En riktig räddare i nöden. Resan går vidare mot Mariestad de sista tio milen. Kör i 80 kmh i timmen och kommer fram med 25 km räckvidd tillgodo. Utan värme i bilen ska tilläggas. Mest för att jag inte kunde ladda någonstans på resterande sträcka.

Den skulle säkert fungera för mig till vardags, men jag åker längre resor åtm någon gång i månaden. Även om jag haft otur så är det alldeles för omständigt för mig att behöva stanna i tid och otid. Resan som normalt sett tar 3 timmar skulle garanterat i bästa fall ta 5 timmar. Och det kostar nästan lika mycket att åka på el vid långresa som fossilbil. Dessutom måste man ha ett ägg under pedalen och tumma på komforten. Riktigt tråkigt att jag fått den här känslan, för jag hade verkligen sett fram emot det här och var oerhört nära att köpa bilen.

Det positiva jag tar med mig är ljudkomforten. Skönt att glida fram ljudlöst.


Det är tråkigt att du anser att en elbil inte är något för dig. Jag tror att bilen du provade inte är en bil för dig, låt inte den första upplevelsen bli den sista utan prova andra alternativ. En elbil innebär i dom flesta fall en uppoffring, men jag tror att detta kan finnas alternativ på gång.
Förslag på andra alternativ: Tesla Model S samt X, Hyundai ionic både plug in hybriden (drar under 0,5 när batteriet är helt tomt) samt den hellektriska (som snabbladdar riktigt snabbt). BMW i3 Rex 94Ah (du borde komma fram på fulladdat samt fulltankad utan stopp på vägen) Nya Nissan leaf har 40kWh batteri (ett lagom kort laddstopp räcker då för att komma fram)

Låt inte den första riktigt usla elbilsupplevelsen förstöra för dig.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-02 20:16:34    Rubrik: Svara med citat

Jag lånar tråden lite, i fredags gjorde jag min första längre resa i en elbil. Jag hämtade min nya e-Golf i Karlstad, och körde 33 mil hem till Järbo.

Jag har läst i flera år på detta forum, tack till alla här på forumet som har bidragit till min kunskap om elbilar. Tack också till dom som svarat på mina frågor.

Inför min hemresa med min nya bil försökte jag göra min hemläxa. Jag kollade upp med hjälp av eGotrip.se olika alternativ för val av rutt, och vart jag borde ladda. Uppladdning.nu var också nyttig.
Då det var min första resa så valde jag att räkna på -10 grader på eGotrips hemsida, trots en temperatur runt -1. Allt för att lite extra marginaler.
Taggar och kort beställdes i god tid hos, clever, InCharge och Charge & drive.

Så jag följde eGotrips förslagna rutt. Karlstad - Örebro -Fagersta -Järbo. I Örebro laddade jag hos Clever. Där visste jag också att den laddaren ligger vid eurostop, och där finns restauranger, Max, Ica etc. Att stanna i Örebro kändes tryckt, skulle Clever krångla så finns det också en laddare hos en bilhandlare, dock med lägre effekt. Nu fungerade Clever helt utan problem, laddningen gick fortare än det tog mig att trycka i mig hamburgaren på Max. När jag kom ut så stängdes laddaren av.
Bara att åka vidare till Fagersta, nästa laddstoppet på min resa. Här var jag lite mer orolig, för i Fagersta finns det bara en snabbladdare, så jag ringde vattenfall när jag var på väg ner till Karlstad och bad dem kolla om laddaren verkade fungera. Den hjälpsamma killen på kundtjänst meddelade att det vad han kunde se så var laddaren ok.
Min nödplan var att om CCS-laddaren inte fungerade skulle jag ladda på typ2-uttaget tills jag hade tillräckligt med ström för att ta mig till Hedemora, där det finns två nya snabbladdare.
Nu funkade laddaren i Fagersta också alldeles utmärkt, den var till och med gratis(!) Laddaren frågade aldrig efter kortet. Utan den började ladda bilen direkt! Very Happy Tack för det Vattenfall!

Tack vare mycket trafik mellan Karlstad och Örebro gick det långsamt, och jag fick en låg förbrukning. Efter 33 mil hade jag 15,9kWh/100km. Bägge laddarna var i mina ögon väldigt snabba. Jag har nog sett för många videos med TeslaBjörn.... Mr. Green

Jag hade en väldigt trevlig resa i min "30 mils" Golf. Laddningen funkade precis så som det borde. Enkelt och fort. Att bilen har det mesta i utrustingsväg gjorde inte resan sämre Wink
Lane assist, automatiska helljuset, möjligheten att välja mängde "motorbroms", känslan av att bara rulla, car-net med förvärmning av kupén, auto hold och den adaptiva farthållaren är helt underbara funktioner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-12-03 05:30:33    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Jag lånar tråden lite, i fredags gjorde jag min första längre resa i en elbil. Jag hämtade min nya e-Golf i Karlstad, och körde 33 mil hem till Järbo.

Jag har läst i flera år på detta forum, tack till alla här på forumet som har bidragit till min kunskap om elbilar. Tack också till dom som svarat på mina frågor.

Inför min hemresa med min nya bil försökte jag göra min hemläxa. Jag kollade upp med hjälp av eGotrip.se olika alternativ för val av rutt, och vart jag borde ladda. Uppladdning.nu var också nyttig.
Då det var min första resa så valde jag att räkna på -10 grader på eGotrips hemsida, trots en temperatur runt -1. Allt för att lite extra marginaler.
Taggar och kort beställdes i god tid hos, clever, InCharge och Charge & drive.

Så jag följde eGotrips förslagna rutt. Karlstad - Örebro -Fagersta -Järbo. ...


Föredömligt planerat och exekverat! Teslabjörn är f.ö. en folkbildare av rang.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-12-03 05:56:46    Rubrik: Svara med citat

Krille84 skrev:
Sådär. Då var första resan i E-golf avklarad från Stockholm till Mariestad. Min spontana tanke är att elbil inte är något för mig, tyvärr.

Sträckan är på 30 mil, vilken tog 8,5 timmar i nollgradig temperatur. Fick stanna i Kungsör första gången, för att inse att Fortum har stora problem. Lite orutinerad som jag är så hade jag 20 km räckvidd kvar. Får i panik ta mig TILLBAKA till Eskilstuna där jag snabbladdar på inCharge för 157kr. Resan går vidare och får stanna i Örebro igen för att ladda. Tänker att Vatttenfall levererade, så åkte till deras laddare... som inte existerade. Besöker Circle K som inte hört talas om några CLEVER-laddkort. Ser mig om efter andra laddare, men förgäves om jag inte ska ladda ett halvt dygn. Prövar återigen Fortum i Örebro, där enbart Typ2 22kw fungerar. Bättre än inget tänker jag och sätter mig på McDonalds och häller i mig en kaffe. 40 minuter och 40kr senare har jag fått hela 2,46 kW levererat. I panik ringer jag till CLEVER och frågar efter alternativa betalningsmetoder. Kundtjänst tyckte synd om mig och bjöd mig på en laddning. En riktig räddare i nöden. Resan går vidare mot Mariestad de sista tio milen. Kör i 80 kmh i timmen och kommer fram med 25 km räckvidd tillgodo. Utan värme i bilen ska tilläggas. Mest för att jag inte kunde ladda någonstans på resterande sträcka.

Den skulle säkert fungera för mig till vardags, men jag åker längre resor åtm någon gång i månaden. Även om jag haft otur så är det alldeles för omständigt för mig att behöva stanna i tid och otid. Resan som normalt sett tar 3 timmar skulle garanterat i bästa fall ta 5 timmar. Och det kostar nästan lika mycket att åka på el vid långresa som fossilbil. Dessutom måste man ha ett ägg under pedalen och tumma på komforten. Riktigt tråkigt att jag fått den här känslan, för jag hade verkligen sett fram emot det här och var oerhört nära att köpa bilen.

Det positiva jag tar med mig är ljudkomforten. Skönt att glida fram ljudlöst.



Du är precis rätt på det. Jag känner igen mig precis! Jag lånade en e-up som kom hela 4.6mil på full tank en dag när det var -7grader. Det var min första "va fan detta går ju inte"

Sen kom ett erbjudande från Nissan att leasa Leaf24 för ca 1600kr/månad. Det hoppade jag på och fick lära mig hur elbil funkar och inte funkar. Detta var 2014 och då fanns inge snabbladdare alls i princip. (Bor i Ljungby)



Men det funkade ganska bra i alla fall. Dock var ju långresor bara att glömma. 8mil motorväg en bra dag och inga snabbladdare..... ehm.... även med laddare hade det blivit som för dig - låååånga vändetider.


Men shit händer, bilarna har nu hoppar upp från 21kWh(användbart) till dagens nya standard som verkar vara strax under 40. Nästan en fördubbling.

Samtidigt har laddare kommit upp på många ställen. Det tar fortfarande mer tid, men i ditt fall berodde det på orutin helt enkelt. Det är inte så jobbigt som det råkade bli även om systemet ändå är ganska så sårbart med ofta bara en laddare per ställe.

Din golf är ett mellanting som Leaf30, Kia Soul, i3 94Ah och Ioniq. Nu när bilar med 40kWh börjar trilla ut så tror jag det är en sådan du skall titta på. Leaf40 kan man säga mycket om men den kommer längre än Leaf30 iaf. Ioniq skall komma med större batteri likaså BMW i3.



Jag körde och kör sällan långa resor men väl till Växjö och Halmstad. Växjö är 8+8mil och då skulle jag kunna stanna till och slå i en skvätt gratis på Lidl i Ljungby på vägen hem medan jag handlar mjölk eller nått. På så vis förlänger man sin räckvidd genom att planera sina stopp lite. Billigare bil genom att planera lite eller dyrare bil så som Tesla och skita i vilket?! Jag har tyvärr inte pengar nog för alternativ 2
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 397
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-12-03 09:20:18    Rubrik: Svara med citat

Känns som i-landsproblem att klara köra mellan Stockholm och Mariestad med en e-golf med stora batteriet längs E20 som har så många laddstolpar.
Brukar köra Ystad - Kristianstad (9+9 mil) med både Leaf 24 och BMW i3 60Ah, skulle dock vara bra med en till snabbladdare i Kristianstad.
Har åkt Ystad - Oskarshamn tor(30 mil) med Leaf 24 och Ystad - Norrköping tor(50 mil) med BMWn, går bra med planering och koll på energiförbrukningen.
Fler laddstolpar kommer ju nu med en ganska snabb takt.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-12-03 09:40:46    Rubrik: Svara med citat

En fortsättning angående laddstopp och snabbladdning.

Resan kan gå fortare med fler laddstopp än färre. Istället för att ladda till hög SOC (som tar lång tid), kan man ladda oftare, men till lägre SOC, eftersom att laddeffekten då blir högre.

Sen är det såklart en liten omväg att svänga av till laddaren, och lite ställtid involverat, så det är en avvägning. Men även om det går på ett ut tidsmässigt har man ju vunnit i att ta lägre risker, och att få fler sköna pauser.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-12-03 10:24:26    Rubrik: Svara med citat

Tack till TS för denna tråd och att du vill dela med dig. Jag tror att jag skulle vara i exakt samma läge som du om jag köpte/tog ut en el-bil. Och jag tror inte vi är ensamma. Ändå siktar jag på att nästa bil(om tre år, väntar nu på Passat GTE. Kör V60 D6 nu) ska bli en el-bil. Om tre år räknar jag med att det finns el-bilar som klarar 28 riktiga mil på en laddning och där inköpspriset inkl vettig utrustning ligger under 600'. Det är vad som krävs för att jag ska slå till. Tessla 3 kvalar väl in redan nu..?
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-12-03 11:34:30    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att Tesla Model 3 kan passa bra för de som bara vill åka utan planering. Åtminstone de närmaste åren innan laddanätverket är ordentligt utbyggt. Med en Model 3 är det bara att knappa in destinationen och sedan sköter bilen resten och laddning åt en.
Superchargers, som bara finns till Tesla, har också fördelen att de är redundanta och i princip alltid funkar. Det är jobbigt att behöva lite på en enda snabbladdare som kanske funkar kanske inte. Det problemet finns inte med Superchargers eftersom varje laddare egentligen är ett antal mindre laddare som är ihop kopplade. Dessutom finns det alltid minst 4 uttag på varje plats.

Så köp en Tesla om ni tycker att den här resan verkar jobbig. Ingen annan tillverkare erbjuder samma enkelhet vid långresor, så är det bara.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-03 11:35:28    Rubrik: Svara med citat

En intressant grej med min resa var att enligt eGotrip skulle det ta längre tid att åka 110km/h istället för 90km/h. 110 skulle kräva 4 laddstopp istället för två.
Värt att tänka på Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 126
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2017-12-03 12:46:15    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
becker skrev:
Jag lånar tråden lite, i fredags gjorde jag min första längre resa i en elbil. Jag hämtade min nya e-Golf i Karlstad, och körde 33 mil hem till Järbo.

Jag har läst i flera år på detta forum, tack till alla här på forumet som har bidragit till min kunskap om elbilar. Tack också till dom som svarat på mina frågor.

Inför min hemresa med min nya bil försökte jag göra min hemläxa. Jag kollade upp med hjälp av eGotrip.se olika alternativ för val av rutt, och vart jag borde ladda. Uppladdning.nu var också nyttig.
Då det var min första resa så valde jag att räkna på -10 grader på eGotrips hemsida, trots en temperatur runt -1. Allt för att lite extra marginaler.
Taggar och kort beställdes i god tid hos, clever, InCharge och Charge & drive.

Så jag följde eGotrips förslagna rutt. Karlstad - Örebro -Fagersta -Järbo. ...


Föredömligt planerat och exekverat! Teslabjörn är f.ö. en folkbildare av rang.


Tack för dom orden! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.