Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Zoe R90 - Problem med laddhastigheten vid kallt batteri
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-11-21 19:18:00    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Våfflan,

Vilken Zoé har du, den med 22 kWh eller den med 41 kWh batteret?

Jag läste att Renault Zoé har så kallad aktiv luftkylning av batteripacket. Det ska tydligen sitta en luftfläkt för cirkulation av luft genom batteripacket och en liten värmeväxlare(luft/vätska). Värmeväxlarens vätskesida är inkopplad till bilens klimatanläggning. Tydligen kan batteripacket endast kylas, inte värmas. Det finns tydligen inget elektriskt el-element för att värma cirkulationsluften genom batteripacket. Detta skulle tydligen gälla både Zoé med 22 kWh och 41 kWh batteriet. Jag läste det igår.

Vad står det om batterivärmning då i instruktionsboken?

Nissan Leaf har inte ens någon aktiv kylning av batteripacket, inte ens i den

nya 40 kWh-modellen.


Hej Jag har 41 kWh batteriet och återförsäljaren Bilia säger att batteriet värm nu när det är kallt då laddaren är inkopplad, själv vet jag ju inget då jag nyligen köpt bilen och försöker lära mig Hur allt fungerar då jag inte har någon jag känner med en sån bil, så därför intressant vad andra har för erfarenheter 👍
Till överst på sidan
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-11-21 20:11:46    Rubrik: Svara med citat

I det franska forum bjn hänvisar till, i början på denna tråd: Säger de att batteripackens värmeväxlare sitter under bagageutrymmet, och att om man tar bort höger bakhjul, så kan man se rörledningarna(2 st, en in, en ut) för kylvätskan från bilens kylsystem gående till batteripackens värmeväxlare.

En säger där att kylsystemet går igång och kyler, när man laddar, oavsett om batteripacken är het eller iskall. Man kan tycka det märkligt att batteripacken ska behöva kylas när den är minus 15 grader.

Jag kan ju tycka att nu när det finns en värmepump(som det ju finns i Zoén) och den värmepumpen tillverkar varm vätska som leds till kupéns värmeväxlare för kupévärmen, varför då inte leda samma varma vätska till batteripackens värmeväxlare för att på så sätt värma batteripacken med varmluft? Det är kanske så det går till? Men jag kan inte hitta någonstans att det går till så. Vad står det i Zoéns instruktionsbok?

Jag hittade i det tyska forumet goingelectric.de
att en person i mars 2017 frågat Renault Österrike och fått svar att:

"det finns varken i R90 eller Q90 någon anordning för att värma batteriet. Vad man än kallar det ackumulatorförklimatisering, ackumulatorvärmning etc. Likt i de tidigare modellerna finns det kylning med luft och vid behov kopplas klimatanläggningen in. "

Kommentar haralt:
R90 = elmotor 90 hk tillverkad av Renault vid Flins-verken utanför Paris.
Q90 = elmotor 90 hk tillverkad av Continental.
R110 = elmotor 108 hk tillverkad av Renault.
Dessa sitter i nya Zoén med 41 kWh-batteriet.
Zoé med Q90 är den enda modellen som har snabbladdning 0-80% på 65 minuter. De övriga långsammare ca 1h 40min.

Läs själva:
https://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-batterie-reichweite/r90-q90-details-zu-heizung-und-kuehlung-der-batterie-t22432-20.html

Här är hela svaret från Renault:
https://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-laden/neuer-q90-ladeverhalten-boese-ueberraschung-t21295-600.html#p490328

Bilförsäljare som är vana att sälja bensin- och dieselbilar är kanske inte alla gånger så djupt pålästa på elbilarna de säljer som man kan önska. Det är ett nytt område och bilförsäljarutbildningen kanske haltar. Kanske även hemlighetsmakeri från biltillverkarna. Det beror nog mycket på den enskilde bilförsäljaren och dennes intresse för elbilsteknik.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-22 10:01:50    Rubrik: Svara med citat

Eftersom att bilens värmepump både kan kyla och värma kupén i Zoe har jag sett det som en självklarhet att bilen kan värma batteriet.

Och det faktum att användare rapporterar att bilen tar energi från elnätet med fullt batteri, samt att fläktar går i batteriet, när det befinner sig i kallt klimat, är ju starka indikatorer på batteriet värms. Allt pekar i samma riktning, så jag förstår inte varför detta behöver ifrågasättas.

Men OK, du tror inte på någonting jag skriver och behöver ha en källa direkt från Renault. Då ska du få det:
"Preconditioning of Z.E. 40 battery (heating or air conditioning)"
https://www.renault.com.au/sites/default/files/pdf/brochure/EV-Brochure-Desktop.pdf

I följande artikel finns för övrigt en bild på en genomskärning av batteripacket (ZE 40) där värmeväxlaren syns nära luftintaget under baksätet, vänster sida.
https://pushevs.com/2017/11/24/renault-now-lets-buy-battery-lease/
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 296

InläggPostat: 2018-11-22 10:20:35    Rubrik: Svara med citat

bjn,

Tack för det. Det kan vara en värmeväxlare(ser ut som en bärbar dator) som syns på bilen av batteripacken. Men stämmer inte då med iakttagelsen från franska forumsmedlemmen att rörledningar för värmeväxlaren syns om högerbakhjul demonteras. Skulle istället vara vänster, men klart rörledningarna kan vara dragna runt batteripacken.

(Nissan Leaf har värmepump och man kan som bjn tycka att det är en självklarhet att batteripacken då kan värmas och kylas. Men det tycker inte Nissan.)

Ja, man vill ju se direkt från Renault att de anger i sina dokument att batteripacken kan värmas. I forum kan det vara mycket spekulation och gissande.

Det är väldigt litet och knapert som står om batteripackvärmning som Renault har i sina dokument. Totalt 4 ord.
Står detta också i den tyska och franska broschyrerna?
Det är en stor fördel och måtte de då skryta omåttligt med på vanligt försäljarmanér.

I den svenska broschyren står det under elbilspecifikt "förkonditionering av batteriet (värme eller kyl)". Det är ju väldigt bra!

På tysk Renault-websida Zoé hittade jag:
"Bei extremen Bedingungen kann das Aufladen vor dem Starten mehrere Minuten in Anspruch nehmen (für das Abkühlen oder Aufwärmen der Antriebsbatterie benötigte Zeit)." Man får uppfattningen att batteripacken kan värmas. Bra! Men "Mehrere Minuten" betyder flera minuter, ca 5 ā 10 minuter. Kan man få upp batteripacktemperaturen nämnvärt på så kort tid? Behövs så så fall duktigt hög effekt på PTC-el-elementet, som finns i batteripacken.

Den tyska, spanska och franska Zoé-broschyren kan man inte ladda ner utan måste beställa, även när man vill ha den per epost. Obegripligt konstigt, man tar sig för pannan.

"Air conditioning" betyder inte heller enbart att man kyler luft, utan även när luft värms.

Att en apparat kallas "värmeväxlare" betyder inte att den endast används för att värma, utan en apparat som kallas "värmeväxlare" änvänds även för att för att kyla. En oinvigd person kan luras att tro annat.

På tyska forumet goingelectric.de säger de att Zoé 41 kWh:
-kan kyla batteripacken via värmeväxlaren och luftfläkten(finns batteripacken) från bilens kylsystem.
-värmningen av batteripacken säger de görs med elektriskt el-element
PTC inbyggt i luftcirkulationen i batteripacken.
-Batteripackvärmningen sker endast om bilen är på laddning.
-Någon värmning av batteripacken med hjälp av bilens värmepumpe, säger de kan inte göras.

De har kommit på detta genom uteslutningsmetoder och försök. Det är alltså inte Renault som skriver det. Renault tiger.

Tydligen är funktionen batteripack-värmning med el-element en ny funktion för Zoé 41-kWh:arna, som kom från och med 1 jan 2017. På de tidigare Zoé fanns denna funktion inte. Det har alltså tillkommit 1 st elektriskt värmeelement i batteripacken. Allt enligt fransk Zoé-forum.

Franzoserna säger också att klimatanläggningen på Zoén för ett herrans liv när bilen laddas kväll/natt på sommaren. Den går i timmar och kyler då batteripacken. Inte bara de själva vaknar utan grannarna också.

På en österrikisk hemsida,
http://www.cag-solutions.com/2017/01/31/thunderstorm-ist-da-renault-zoe-q90-intens-41-kwh/
står det att det elektriska el-elementet i värmeväxlaren för batteripacken är ett 14 Volt el-element, så kallat PTC. Jag undrar var ifrån han fått reda på det.

Då tänker jag att det inte kan ha så hög värmeeffekt. T. ex. vid 30 A, vilket vore en hög ström att ta ur 12 V blybatteriet, skulle det ha effekten 420 W. Med den effekten skulle det på en timma kunna värma det 305 kg tunga batteripacken ca 7 grader. Men det kanske är på betydligt lägre effekt än 420 W. Men tydligen värms batteripacken endast då Zoén laddas, inte när man kör. Då kan ju ombordladdaren(via 400 V DC/DC-omvandlaren till 12 Volt) levererar ström till PTC-el-elementet i batteripacken.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.