Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batteri Leasing RENAULT ( Kangoo )
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 21

InläggPostat: 2017-11-08 09:00:12    Rubrik: Batteri Leasing RENAULT ( Kangoo ) Svara med citat

Hej ,
min första tråd här på forumet får bli ang Renault BATTERIER & Leasingupplägg...

funderingar ang byte eller köp av hyrpacken,
tillbakalämning?
kan man avsluta sin batterihyra?

i slutänden just vad som skall hända med min bil när den inte är värd att hyra batteri till längre....

bilen är 2012 års modell
garantin på batteripacken är så finurlig att jag undrar om den någonsin blir använd 60% garanterad funktion, FRUKTANSVÄRT dåligt för konsument mao.

det verkar som att vi kunder är låsta att hyra så länge bilen finns=?
det blir ju snabbt en riktig knepig sits , vem vill köpa min gamla bil i framtiden bunden att hyra ett batteri utan garanterad körsträcka på längre än , säg 5-6-7 mil...
detta om bilen i övrigt fungerar vill säga

lite input från hur man kan göra samt kanske agera för att skapa andra vägar här? lämna tillbaka batterierna , avsluta leasing, bygga annat modernare pack , snabbladdning mm.
eller bygga nåt annat kul av drivlinan när bilen är sönderrostad

jag skall slänga in de svar jag fårr från batterihyravd renault i tråden

MVH
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 21

InläggPostat: 2017-11-08 09:08:11    Rubrik: svar från Renault ang Köp av batteri Svara med citat

Om ett ”hyresbatteri” är installerat I bilen så innebär det att Renualt Finance äger batteriet. Således är ägaren av bilen skyldig att hyra batteriet som är installerat i.

Eftersom batterihyresavtalet garanterar ett batteri på 60 % laddningskapacitet så kommer batteriet framledes att bytas ut när de inte längre uppfyller garantin. Detta innebär att så länge du äger bilen så kommer du vara garanterad ett batteri som uppfyller garantin.

Det går inte att köpa ett begagnat hyresbatteri i dagsläget. Det kommer kanske vara möjligt i framtiden, men det är tyvärr inte aktuellt idag.

Ja i teorin så kan du återlämna batteriet till Renault Finance, då upphör Batterihyra eftersom vi återfår hyresobjektet. Det är dock inte något vi rekommenderar då det inte gjorts tidigare.

Bifogat finner du de allmänna villkoren som gäller vid tecknande av batterihyresavtal.

Sincerely yours / Med Vänliga Hälsningar,



Ebba Alteg



cid:image003.png@01D21FDE.D0D95330



Sweden





Denmark

Phone: +46 8 585 753 25





Phone +45 39 10 55 50

Email: batterihyra.se@renault.com





Email: batterileje@renault.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 21

InläggPostat: 2017-11-08 09:12:45    Rubrik: Svara med citat

På fråga om UPPGRADERING av batteri svarar Renault :

Ja uppgradering till det nya batteriet är tyvärr inte möjligt ännu. Jag skriver gärna upp dig på lista för information om uppgradering till 41 kWh batteriet?

Uppgradering innebär att man kommer kunna ställa sig i kö för att få montera och hyra det nya 41 kWh batteriet, till en kostnad av 35 000 kr.



Sincerely yours / Med Vänliga Hälsningar,



Ebba Alteg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 21

InläggPostat: 2017-11-08 09:15:31    Rubrik: Svara med citat

Vidare svar ang Leasing och bilens livstid...

jag tackar för svar ...

dock kvarstår frågan , problemet den dag när bilen närmar sig ett noll värde så att säga,
vad händer då?

om jag vill använda bilen som reservdelsbil till exempel, vad gör jag då med batteriet?
.......................................................
Batterihyra SE

12:56 (32 minuter sedan)

till mig

Hej,

Ja den dagen bilen närmat sig ett ”noll värde” och bilen inte längre kan köras lämnas batterier tillbaka till Renualt finance och hyresavtalet upphör.



Hm ja att använda en elbil med batterihyresvtal som ”reservdelsbil” har jag inte hört talas om tidigare. Då är det förmodligen lättare att köpa reservdelar separat än att köpa en elbil och tvingas teckna batterihyresavtal.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-11-08 13:17:05    Rubrik: Svara med citat

Ett gissel detta med batterihyra, Renault ger mer problem för elbils-ägandet än de tror sig eliminera genom sänkt köp-kostnad.
Kommer aldrig någonsin köpa en elbil med batterihyra, och Renault borde lyssna in denna kritik och låta alla kunna förmånligt få köpa loss batterierna och slippa hyran.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2017-12-02 19:56:48    Rubrik: Svara med citat

Hade hyresavtalet varit seriöst skrivet med en inriktning på batteriet så hade det varit en sak, nu är det inte det, utan kan snarare betraktas som ett bilhyresavtal.

De flesta verkar ha upptäckt detta då Renault som är smittade av batterihyran har abnormt låga andrahandsvärden.

Vore trevligt om Renault ordnade med snygg utväg, dvs för begagnat köpa loss batteriet till ett rimligt pris.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-12-02 20:53:41    Rubrik: Svara med citat

Vet inte hur det fungerar i Sverige, men tydligen kan man köpa loss batterierna i Portugal o Spanien, i alla fall specifikt ZOE. Kanske förutsätts vara RCI leasingbolag som batterierna leasas av, kanske ett annat bolag i Sverige ?
http://pushevs.com/2017/11/24/renault-now-lets-buy-battery-lease/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-12-30 23:42:27    Rubrik: Svara med citat

En marknad betraktar normalt sådant som är okänt med stor skepsis. Här har Renault en utmaning med bil/batterihyran som återspeglar sig i andrahandsvärdet och kanske även nybilsförsäljningen fram till nu.

Ett nytt 24kWs batteri till vår e-Golf kostar drygt 200.000:- senast jag kollade. Här finns också en osäkerhet kring vad som händer efter att garantin har gått ut efter 8 år eller 15.000 mil.

Så här långt verkar det dock som om försäljningsalternativet har varit mest framgångsrikt över hyralternativet.

Blir även spännande att se om det kommer någon form av uppgradering när bilarna/batterierna blir äldre. Inte så mycket som talar för att bilfabrikanterna kommer välja den vägen men kanske andra leverantörer, marknaden växer ju.

Intressant tråd, tack till Carl S för att du delar informationen från kundtjänsten!
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2018-01-01 19:27:55    Rubrik: Svara med citat

En fundering... vad händer om man köper ett beg. batteri (krockad kangoo?) från Norge. Sedan lämnar man in bilen för ett skifte -verkstan sätter in det norska batteriet och Renault Finans får tillbaka sitt hyresbatteri.

Frågan är naturligtvis vad verkstan vill ha för det här skiftet, sedan vore det lite intressant att förstå hur mycket mer den här Kangoo'n blir värd på beg.marknaden.

ps. 200.000 för ett e-Golf -batteri låter som ett bedrägeri, VW i farten igen..?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 112
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-01-01 20:58:27    Rubrik: Svara med citat

Intressant tanke. Finns dock säkert någon klausul i avtalet som säger att man inte får byta bort batteriet...

Och 200' för ett nytt Golfbatteri verkar totalt orimligt, personer som säger sig vara kunniga här på forumet menar på att de ingående batterierna i själva e-golfbatteriet kostar högst 40', tyvärr har jag inte tillräckligt med kunskap för att svara på om det stämmer eller ej...
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-01-01 22:08:00    Rubrik: Svara med citat

Tror att jag läste att 41kWh-batteriet till Zoe kostar 80 tusen inklusive installation, d.v.s ca 2000/kWh. Själva batteriet kostar väl drygt 40k att producera kan jag tänka mig. Sen är det frakt (inte helt enkelt/billigt med stora batterier) +moms + installation + marginaler.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-01-15 19:09:14    Rubrik: Svara med citat

LeifV skrev:
Hade hyresavtalet varit seriöst skrivet med en inriktning på batteriet så hade det varit en sak, nu är det inte det, utan kan snarare betraktas som ett bilhyresavtal.

De flesta verkar ha upptäckt detta då Renault som är smittade av batterihyran har abnormt låga andrahandsvärden.

Vore trevligt om Renault ordnade med snygg utväg, dvs för begagnat köpa loss batteriet till ett rimligt pris.


Värdeminskningen har varit mindre för Zoe än för Leaf av motsvarande årsmodell, så där har du fel. Olyckskorparna som kraxade om dåligt andrahansvärde på grund av batterihyran när Zoe lanserades och hävdade att bilen inte skulle sälja hade helt enkelt fel. Det är den bäst säljande elbilen i Europa flera år på raken, och andrahandsvärdet inte på något sätt sämre än hos andra elbilar, tvärt om. Ändå kan en del inte sluta sprida myten om dålig försäljning och lågt andrahandsvärde. De borde istället be om ursäkt för att de kallade de som köpte eller eller försvarade modellen korkade. Min" total cost of ownership" för Zoe kommer efter tre år inte ens vara i närheten av vad den skulle varit om jag köpt en Leaf istället. Att köpa ut ett flera år gammalt batteri i en bil som gått mer än 8000 mil hade däremot varit genomkorkat.
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-15 20:00:55    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:

Värdeminskningen har varit mindre för Zoe än för Leaf av motsvarande årsmodell, så där har du fel. Olyckskorparna som kraxade om dåligt andrahansvärde på grund av batterihyran när Zoe lanserades och hävdade att bilen inte skulle sälja hade helt enkelt fel. Det är den bäst säljande elbilen i Europa flera år på raken, och andrahandsvärdet inte på något sätt sämre än hos andra elbilar, tvärt om. Ändå kan en del inte sluta sprida myten om dålig försäljning och lågt andrahandsvärde. De borde istället be om ursäkt för att de kallade de som köpte eller eller försvarade modellen korkade. Min" total cost of ownership" för Zoe kommer efter tre år inte ens vara i närheten av vad den skulle varit om jag köpt en Leaf istället. Att köpa ut ett flera år gammalt batteri i en bil som gått mer än 8000 mil hade däremot varit genomkorkat.


Berätta gärna vad din "total cost of ownership" varit. Det är väldigt intressant, då det inte finns så många Zoe-ägare här som vittnar om verkligheten.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2018-01-16 10:24:42    Rubrik: Svara med citat

.. och glöm inte att räkna in batterihyran som en kostnad varje månad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-01-16 11:40:34    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Berätta gärna vad din "total cost of ownership" varit. Det är väldigt intressant, då det inte finns så många Zoe-ägare här som vittnar om verkligheten.


Min TCO kalkyl omfattar leasing, batterihyra, försäkring, däckhotell, däckbyte, skatt, service, trafikskyltavgift, laddbox, installation av laddbox samt drivmedel (el) och blir då 4437 per månad eller 159 732 för 36 månader.

Fast egentligen blir det någon tia mindre per månad då en del el plockas upp på gratisplatser. Men i min TCO har jag räknat in det som en kostnad när jag laddar hemma.

Jag kör 1000 mil per år och om jag jämför med en fossilbil i motsvarande klass så sparar jag ca 700 varje månad.

Dessutom, till min nästa elbil behöver jag inte köpa och installera laddbox.

// Zoe R90 41 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-16 14:00:23    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:

Min TCO kalkyl omfattar leasing, batterihyra, försäkring, däckhotell, däckbyte, skatt, service, trafikskyltavgift, laddbox, installation av laddbox samt drivmedel (el) och blir då 4437 per månad eller 159 732 för 36 månader.

Fast egentligen blir det någon tia mindre per månad då en del el plockas upp på gratisplatser. Men i min TCO har jag räknat in det som en kostnad när jag laddar hemma.

Jag kör 1000 mil per år och om jag jämför med en fossilbil i motsvarande klass så sparar jag ca 700 varje månad.

Dessutom, till min nästa elbil behöver jag inte köpa och installera laddbox.

// Zoe R90 41 kWh


53kr/mil låter spontant som extremt dyrt, men det kanske blir så pga det relativt låga miltalet. Är det du som har skrivit inlägget som "Gäst" ovan?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-01-16 14:13:13    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
53kr/mil låter spontant som extremt dyrt, men det kanske blir så pga det relativt låga miltalet.


Det är dyrt att ha bil. Smile

Notera som sagt att jag jämförde med en likvärdig fossilbil och då blev det ytterligare 700 kr per månad. Så det är åtminstone mindre dyrt nu.

Men det är sant, eftersom kostnaderna fördelas på få mil så blir det högt per mil räknat. Det är väl bara billeasing och el som varierar med antalet mil, de andra kostnaderna är i princip fasta.

tor.ake skrev:
Är det du som har skrivit inlägget som "Gäst" ovan?


Nej
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2018-01-16 20:02:22    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Berätta gärna vad din "total cost of ownership" varit. Det är väldigt intressant, då det inte finns så många Zoe-ägare här som vittnar om verkligheten.


Min milkostnad blir 21,93 kr efter tre år och 6000 mil. Det inkluderar elkostnaden (2 kr/mil), batterihyra (6,23 kr/mil) och värdeminskning om 13,70 kr/mil (baserat på inköpspris minus 40 000 kr supermiljöbilspremie minus vad jag blivit erbjuden för att sälja bilen). Service och vinterdäck är inkluderade i kalkylen, men inte försäkring. Antagligen behåller jag dock bilen ett eller två år till minst eftersom det inte finns några vettiga alternativ på marknaden ännu, om man inte vill dubblera milkostnaden eller mer. Enbart värdeminskningen för en Leaf har väl till exempel snällt räknat varit bortåt 30 kr/mil, och jag tror inte det blir bättre för den nya.
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2018-01-16 20:02:54    Rubrik: Svara med citat

Elon Jr. skrev:
.. och glöm inte att räkna in batterihyran som en kostnad varje månad.


Doh! (Or should I say thank you Einstein…)
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1963
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-01-16 20:14:57    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:

Min milkostnad blir 21,93 kr efter tre år och 6000 mil. Det inkluderar elkostnaden (2 kr/mil), batterihyra (6,23 kr/mil) och värdeminskning om 13,70 kr/mil (baserat på inköpspris minus 40 000 kr supermiljöbilspremie minus vad jag blivit erbjuden för att sälja bilen). Service och vinterdäck är inkluderade i kalkylen, men inte försäkring.


21,93 är riktigt bra, i stil med vad det kostar att hålla en 10 år gammal fossilare rullande. Var är servicekostnaden? Du säger den är med i kalkylen men jag ser den inte Question
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.37 sekunder att ladda.