Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Gruppköp Nissan Leaf **AVSLUTAT**
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-05 07:37:33    Rubrik: Svara med citat

Donk skrev:
Till det negativa hör såklart avsaknaden av batterikylning (även om det inte påverkar mig alls)


Även om du inte påverkas av rapidgate så vill jag mena att bilens batteri degraderas snabbare eftersom det alltid är väldigt varmt, även vid normal körning. Som tur är så är inte speciellt många så nördiga och bilen kommer gå att sälja ändå trots detta. Se på BMW(M20/M50) där topplocken spricker eller VW(TFSI 1.2) där kamkedjorna går åt pipan. Få vet om detta även om det är på tok för vanligt fel.

Donk skrev:
Även klimatanläggningen skulle behöva bli bättre.


Håll i hatten för nu skall det talas väl om en Leaf! För den biten upplevde jag som ett bra kliv upp från Leaf24/30. I de tidigare modellerna behövde jag sätta 16grader för den skulle bemöda sig med att kyla kupén bra nog och fullt max temperatur för att den skulle göra värme nog. Leaf40 ställd på 21grader löste detta mycket bättre själv. Cool
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-05 08:28:16    Rubrik: Svara med citat

delarium skrev:
Vad var så risigt med Leaf? Inte bara rantande, utan konkret. Vad var dåligt?


Leaf40 är fantastisk bil för folk som inte har haft elbilen tidigare, som första elbil är det dröm scenario, kille som köpte min kör 20mil/dag för hans familj är det dream-come-true…
Min sanning är annorlunda, förutom vad LEAF, Henke och andra skriver kan jag bidra som någon från ”branschen”, eftersom jag jobbar med fordon dag in dag ut:
- Finish på Leaf40 består av 10mm i pass form miss på flera ställen…
- Alla brytare i bilen är 1998 konstruktion…
- Display har 640/480 upplåsning år 2018…
- Backvagn och framvagn är inte åtgärdade sedan 2012…
- Klima har fotfarande analog termometer och enkel omöjlig design…
- Stol inställning är omöjligt…
- Fel armstöd design för Japan marknad…
- Traktion paket fel konstruerad…
- Hjul inställning fel fortfarande…
- Osv…
Jag skulle kunna skriva i timmar om alla fel… jag skulle kunna skriva om allt som är bra med Leaf40 för gruppköp priset 280 netto men: ”smaken är som baken”… ta allt alla skriver med en nypa salt, det som är bra för mig behöver inte smaka så bra i någon annans mun…

Rolling Eyes
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-05 15:26:28    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Jag tror Leaf40 är en bra elbil för average Joe som elfi säger.
Är nog mest vi elbilsnördar som kört elbil många år som är missnöjda med att leaf ”gen2” inte var så stort steg framåt som den kunde varit och vara ledande som den var 2012.
Alla bilar har ju sina nackdelar, så man får bedöma själv vad som är viktigast.

-Mest prisvärda elbil är väl Soul med 7års garanti, om man kan leva med att den saknar appstöd bland annat. 256’ innan prut.
-Leaf privatleasing 2999kr är bra deal, leaf har fler lull lull funktioner och app stöd som funkar halvbra.
-Niro är bäst på räckvidd för långresenären eller den som tror man behöver 64kwh för att klara sig och gärna betalar flera hundra tusen extra för det. Känns inte som en bra deal om den kostar 450’
-model3 klart bästa bilen om man inte får ett måndagsexemplar och har långt till verkstaden
-i3 är cool och dyr men börjar kännas gammal, dock inte lika gammal som leaf40


Av dom bilar du räknar upp, tycker jag att i3 är den bil som känns mest utvecklad från början att vara en elbil. Övriga känns som att det är konverterade fossiler, utom möjligtvis Leaf.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-10-05 18:05:19    Rubrik: Svara med citat

Tänk att en vanlig elbil kan väcka så "starka" känslor.

Jag(tydligen en average Joe) är nöjd med vår Leaf40;
Bra pris tack vare gruppköpet.
Levererades inom 3 månader.
Bra bagageutrymme(volym mässigt).
Ingen räckvidds ångest längre.
Fullt saklig att köra, bättre än gamla Leafen.

Största nackdelen är rapidgate, så våra 65 mils körningar 2-4 gånger per år hade vi tänkt göra med Kia eNiro(tänkt ersätta i3an), men den verkar bli minst 50-100kkr för dyr. För dom pengarna upplever jag hellre mycket lite rapidgate.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-10-05 20:01:52    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Tänk att en vanlig elbil kan väcka så "starka" känslor.

Jag(tydligen en average Joe) är nöjd med vår Leaf40;


Som sagt samma objekt och 2 olika smaker...
i min värld fungerar i-MiEV lika bra som Leaf40 måndag till fredag, och sen kommer lördagar och söndagar samt semestrar och utflykter och spontana besök där man förväntar sig sparka hybriden och inte behöva tanka men sån scenario är ganska plågande med Leaf40 Och 55-60 spontana mil... galen

Sedan tittar man dörr anpassning och spel/mått mellan stolpar och plåt och tänker är det möjligt... att brutalt gasa ibland kan orsaka så okontrollerad sidled förflyttning eftersom kraftökning i nya modellen görs på bekostnad av fördröjd reaktion i antispin som inte kan karakteriseras som normal, tyvärr... minsta imma på rutan och alla säkerhets system är döda samt orange bil lyser... klimat som inte vet vilken årstid är det och kör PTC + AC som orsakar imma i bilen och vi pratar gen:3 med samma problem... det finns som sagt så mycket material att jag skulle kunna babbla ganska lång...

Samtidigt för rätt person och rätt användnings mönster och om räckvidd räcker gott, är man inte petig eller kommer från dekad gamal bensin slukare och smakar det bästa elbilen från 2011:a med stabil räckvidd samtidigt mycket tyst samt rapp som f.n då blir man såld direkt... att skippa tanka 20L/dag...

Leaf 40 för rätt pris är fantastisk proposition som sagt, mycket elbil för pengarna...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2018-10-08 19:12:40    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
På måndag (8/10) får vi se vad en nästan ny first edition LEAF 2.Zero är värd nu jämfört med gruppköpspriset (-40'): https://www.kvd.se/auktioner/nissan-leaf-5dr-150hk-18757
Ganska säker på att ni gjorde en riktigt bra affär. Wink

Vinnande bud 319500:- +4500:- i förmedlingsavgift.
Dvs, ungefär gruppköpspriset före supermiljöbilspremien (40').
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dhanjel
intresserad


Registreringsdatum: 04 september 2018
Inlägg: 24

InläggPostat: 2018-10-08 19:47:17    Rubrik: Svara med citat

Var med upp till 390, helt galet. Verkar vara fel med, står att det är en tekna, men såg bland annat inte subwoofern i bagaget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-10-09 18:16:36    Rubrik: Svara med citat

Och tygsäten, var nog en Limited edition.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 7 av 7

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.