Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vinterdäck på - inaktivera TPMS?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-10-23 17:49:47    Rubrik: Vinterdäck på - inaktivera TPMS? Svara med citat

Har precis lagt på vinterdäcken på mina nyinförskaffade fälgar och monterat på bilen. Det blev svarta Rial X10. Blev riktigt snyggt!



Men jag var snål och har inte köpt sensorer till däcktrycksövervakningen. Nu märker jag att varningen är rätt enerverande. Dels måste man klicka bort det från mittenkonsollen och dels från förardisplayen. Blinkar irriterande jobbigt.

Kan man inaktivera TPMS?
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
erbo73
Passiv


Registreringsdatum: 02 april 2017
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-10-24 14:56:13    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Går nog säkert att koda bort för de med rätt programvara. Men TPMS är ju inte så himla dyra? Köpte lika fälgar som du (inkl TPMS) men bommade navkåporna. Var köpte du dem, eller återanvände du samma som för sommardäcken?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-10-24 16:26:21    Rubrik: Svara med citat

Nån nämnde 3500 kr men nu har jag sett för nästan halva priset så då är det ju överkomligt. Problemet är ju bara att få dit dem nu när det är monterat...

Centrumkåporna är från sommarfälgarna. De vanliga med fem breda ekrar. Blev förvånad att de passade, hade redan ställt in mig på att göra egna av de medföljande och BMW-dekaler.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Charger
intresserad


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 28
Ort: Taby

InläggPostat: 2018-04-06 16:35:37    Rubrik: TPMS Svara med citat

Nu när du redan monterat däcken finns en lösning jag sett flera exempel på. Köp på nätet "kloningsbara" TPMS, läs av dina tidigare givare, och för över samma Id nr till de nya. (Bilsäljaren rekommenderade sådana för att slippa programmera om vid varje däcksbyte)
Jag har sett priser på ca 300kr/st
Gör en tät burk av tunna avloppsrörsbitar (plast). Lägg i alla 4 sätt dit en vanlig bilventil och pumpa till 1,5 bar. Förvara varsom helst i/under bilen. nu behöver du inte TPMS på några däck längre.

http://www.instructables.com/id/Tire-Pressure-Sensor-Bypass/

_________________
Zoe Intens -18, lev Mars, El-Clio -96, ägt i 14år. Såld!, Mazda Miata NC -06, Volvo P1800-64, BMW 330i E91 -06
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2018-04-07 12:05:57    Rubrik: Svara med citat

Ja, det var ju en udda lösning. Tack för tipset.

Fast för min del skulle jag nog stoppa däcktryckssensorerna i däcket istället och då fixa det på riktigt.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-07 16:03:07    Rubrik: Svara med citat

Jag undrar hur många liv och svårt skadade vi sparar i Sverige med TPMS? Skulle gissa på ungefär 0,0...
Onödigt system i ett land där bilprovningen kontrollerar däckens skick varje år, och bilägaren eller en däckverkstad skiftar hjul varje vår och höst!

PVC-röret pumpat till 1,5 bar är nog farligare faktiskt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-07 16:32:08    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag undrar hur många liv och svårt skadade vi sparar i Sverige med TPMS? Skulle gissa på ungefär 0,0...
Onödigt system i ett land där bilprovningen kontrollerar däckens skick varje år, och bilägaren eller en däckverkstad skiftar hjul varje vår och höst!

PVC-röret pumpat till 1,5 bar är nog farligare faktiskt.


Jag har haft samma funderingar och kommit fram till att det teoretiskt sparar ett par liv. Besparingen är på att ett par människor kanske missat att däcken är svamipiga och fallerar vid eventuell undanmanöver, samt att däcken slits mindre och ett par liv sparas i minskade stoftpaartiklar. Varför man inte införde obligatorisk drogkontroll vid start istället, som verkligen skulle spara mycket lidande och många liv är desto svårare att förstå.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-07 19:37:22    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
tor.ake skrev:
Jag undrar hur många liv och svårt skadade vi sparar i Sverige med TPMS? Skulle gissa på ungefär 0,0...
Onödigt system i ett land där bilprovningen kontrollerar däckens skick varje år, och bilägaren eller en däckverkstad skiftar hjul varje vår och höst!

PVC-röret pumpat till 1,5 bar är nog farligare faktiskt.


Jag har haft samma funderingar och kommit fram till att det teoretiskt sparar ett par liv. Besparingen är på att ett par människor kanske missat att däcken är svamipiga och fallerar vid eventuell undanmanöver, samt att däcken slits mindre och ett par liv sparas i minskade stoftpaartiklar. Varför man inte införde obligatorisk drogkontroll vid start istället, som verkligen skulle spara mycket lidande och många liv är desto svårare att förstå.
¨

Det håller jag för helt osannolikt! Till att börja med är det "bara" runt 260/år som kolavippar. En utredare på vägverket kom för några år sedan fram till att "två-tre procent" av olyckorna totalt sett beror på tekniska problem på inblandade fordon. 2-3% av 260 är 5-8 personer. Att en så stor andel som ett par av dessa skulle bero på lågt lufttryck, när det finns så många mackapärer som kan orsaka olyckor? Nej jag vidhåller att det är noll. Razz
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-07 19:42:38    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
AS1 skrev:
tor.ake skrev:
Jag undrar hur många liv och svårt skadade vi sparar i Sverige med TPMS? Skulle gissa på ungefär 0,0...
Onödigt system i ett land där bilprovningen kontrollerar däckens skick varje år, och bilägaren eller en däckverkstad skiftar hjul varje vår och höst!

PVC-röret pumpat till 1,5 bar är nog farligare faktiskt.


Jag har haft samma funderingar och kommit fram till att det teoretiskt sparar ett par liv. Besparingen är på att ett par människor kanske missat att däcken är svamipiga och fallerar vid eventuell undanmanöver, samt att däcken slits mindre och ett par liv sparas i minskade stoftpaartiklar. Varför man inte införde obligatorisk drogkontroll vid start istället, som verkligen skulle spara mycket lidande och många liv är desto svårare att förstå.
¨

Det håller jag för helt osannolikt! Till att börja med är det "bara" runt 260/år som kolavippar. En utredare på vägverket kom för några år sedan fram till att "två-tre procent" av olyckorna totalt sett beror på tekniska problem på inblandade fordon. 2-3% av 260 är 5-8 personer. Att en så stor andel som ett par av dessa skulle bero på lågt lufttryck, när det finns så många mackapärer som kan orsaka olyckor? Nej jag vidhåller att det är noll. Razz


Jag håller med om att det nog är noll, men det finns en teoretisk möjlighet att det skulle kunna vara en som haft nytta av däcktrycksmätaren. Men droglås skulle spara mer rent samhällsekonomiskt.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-04-07 22:07:30    Rubrik: Svara med citat

Har inte detta att göra med bränsleförbrukning? Det är väl ett desperat försök att få ner förbrukningen några procent på fossilbilarna.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-04-08 06:33:05    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Har inte detta att göra med bränsleförbrukning? Det är väl ett desperat försök att få ner förbrukningen några procent på fossilbilarna.


Det trodde/tror jag &så! Är heller inte så säker på att det är någon större skillnad i sverige gentemot andra länder vad gäller tryck-kontroll. Visst kanske de som lämnar in bilen på verkstad för byte ibland får trycket justerat, men folk som byter själva tror jag oftast hoppar över det momentet.

Bilprovningen har jag aldrig någonsin sett att dom kollar trycket. Såklart om däcket är halvtomt, kanske dom reagerar, men måste man komma tillbaka o visa upp för det?
Men det är väl samma sak i alla länders bilprovning isf..
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-08 07:27:49    Rubrik: Svara med citat

Det exakta lufttrycket är inte så intressant, om det är 1,9 eller 3,1 ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bara det faktum att man tittar på däcken flera ggr/år gör att man hittar och åtgärdar problem som torksprickor, blankslitna eller på annat sätt skadade däck.
Är däcken i bra skick till att börja med, är risken för punkteringar mycket mindre.

Ta istället ett land med sommar året om, och bara slumpvisa besiktningar, t.ex. vissa stater i USA. Kombinera med en slarvig bilägare som bara kör och tankar. När upptäcker denne att ett däck är dåligt? Har denne tur är det en konstapel som kollar och skriver böter, eller att farten är låg när däcket totalhavererar.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-04-08 07:57:14    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det exakta lufttrycket är inte så intressant, om det är 1,9 eller 3,1 ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bara det faktum att man tittar på däcken flera ggr/år gör att man hittar och åtgärdar problem som torksprickor, blankslitna eller på annat sätt skadade däck.
Är däcken i bra skick till att börja med, är risken för punkteringar mycket mindre.

Ta istället ett land med sommar året om, och bara slumpvisa besiktningar, t.ex. vissa stater i USA. Kombinera med en slarvig bilägare som bara kör och tankar. När upptäcker denne att ett däck är dåligt? Har denne tur är det en konstapel som kollar och skriver böter, eller att farten är låg när däcket totalhavererar.


Farten är aldrig låg när ett däck total havererar pga för lågt lufttryck.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-04-08 17:19:54    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det exakta lufttrycket är inte så intressant, om det är 1,9 eller 3,1 ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bara det faktum att man tittar på däcken flera ggr/år gör att man hittar och åtgärdar problem som torksprickor, blankslitna eller på annat sätt skadade däck.
Är däcken i bra skick till att börja med, är risken för punkteringar mycket mindre.

Ta istället ett land med sommar året om, och bara slumpvisa besiktningar, t.ex. vissa stater i USA. Kombinera med en slarvig bilägare som bara kör och tankar. När upptäcker denne att ett däck är dåligt? Har denne tur är det en konstapel som kollar och skriver böter, eller att farten är låg när däcket totalhavererar.


Kanske inte, men ur effektivitetssynpunkt så märks nog skillnaden relativt fort. Tror inte att regeln har med säkerhet att göra, som sagt.
Sedan var (mitt något otydliga) argument i jämförelse mot många andra länder i europa, är det ens lag på TPMS i usa?
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-04-08 19:53:37    Rubrik: Svara med citat

Enligt det allvetande internet skall alla personbilar sålda i USA sedan 2007 ha TPMS, och åtminstone 4 stater underkänner bilar vid inspektion om TPMS:en inte är i fungerande skick.

Tydligen var det ett antal olyckor med havererade firestone-däck som gjorde att det blev obligatoriskt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> BMW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.