Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lista nya o kommande 150 kW snabbladdare
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-11-13 15:42:02    Rubrik: Svara med citat

Ionity´s nätverks-utbyggnad ökar i Sverige, förutom de tidigare kända platserna i Östersund och Malmö där arbete pågår, ska även Karlstad och Stenungsund få laddstationer, en vid CK-stationen vid E18 i Våxnäs, och en vid CK-stationen vid E6 i Stora Höga.
https://ionity.eu/
https://www.google.se/maps/@59.3807596,13.4640274,297m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://www.google.se/maps/@58.0244446,11.846334,364m/data=!3m1!1e3?hl=sv
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-11-16 10:15:22    Rubrik: Svara med citat

Så har vi då raskt fått den femte platsen i landet för ytterligare en IONIY-station, närmare bestämt Strömstad/Vättland vid E6:an och (som vanligt) en CK-station.
Utplacerings-strategin och prioritering synes som vanligt vara för alla miljarder elbilar i Norge, de ska kunna ta sig till och från kontinenten via sin andra elbils-huvudstad Gothenburg och Malmö/Köpenhamn, ibland är detta geografiskt fördelaktigt för även oss som hamnat på fel sida lands-gränsen, eftersom ladd-infrastrukturen ändå kommer oss till godo via E6:an.
Till dags dato 22 st aktiva IONITY-stationer och 41 st planerade i Europa, varav alltså 3 st längs E6:an, och fler ska det bli, även i övriga landet.
https://www.google.se/maps/@58.9147171,11.2599864,602m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://ionity.eu/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-11-21 18:28:08    Rubrik: Svara med citat

Norges första aktiva IONITY-station finns i Kjerlingland/Kristiansand, med 7 st ladd-platser (endast CCS).
I Europa 24 aktiva och 43 under byggnad, kan man gissa att Malmö snart får sin station färdig ?
https://twitter.com/IONITY_EU/status/1060107772337913857
https://twitter.com/IONITY_EU
https://ionity.eu/

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-03 04:26:30    Rubrik: Svara med citat

En första Ionity-rapport med Teslabjörn i Norge.
Man tycker.., eftersom det är så vanligt med regn och snö i karga Nord.., att ett litet tak ovanför laddarna borde vara på sin plats.., det borde vara en försumbar kostnad i sammanhanget jämfört med själva laddarna/transformatorer mm..!

Tydligen (?) har laddarna ännu bara CCS1-kablar (okylda, max 200 A), det går alltså inte att ladda full kapacitet (CCS2, 800 V, 500 A, 350 kW), det dröjer, men CCS2-kablar ska komma senare.

I dagsläget bara ett fåtal (dyra) bilar som har dels 800 V och dels klarar kanske 400 A (runt 320 kW), det absoluta flertalet bilar har max 400 V i batteri-spänning och klarar ladda med max ca 200 A, varav tex Kona och Niro laddar med ca max 70 kW.
https://youtu.be/cH1gXGwVI9M
https://ionity.eu/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-13 08:29:56    Rubrik: Svara med citat

Landets 6e Ionity-station hamnar i Örebro vid Scandic Örebro Väst.
https://www.google.se/maps/@59.2747034,15.1742171,16.44z?hl=sv
https://ionity.eu/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-12-13 21:05:43    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Landets 6e Ionity-station hamnar i Örebro vid Scandic Örebro Väst.
https://www.google.se/maps/@59.2747034,15.1742171,16.44z?hl=sv
https://ionity.eu/


Äsh, jag som ville ha den i Västerås/Enköpings trakten. Men jag får väll hoppas att 7:de hamnar där... =)
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-20 11:51:01    Rubrik: Svara med citat

Ionity har fått rejäl fart på sin utbyggnad av HPC-laddare (350 kW CCS), i dagsläget 40 stationer i bruk och 50 st under byggnad i hela Europa.

Mest intressant är ju förstås var stationerna hamnar längs vägarna i Norden, Norge tex har redan 4 stationer i bruk och 4 st under byggnad, medan Sverige nu har 8 st stationer under byggnad (inga i bruk), de senast tillförda är placerade i Mantorp (Linköping) E4:an vid en CK-station, och i Varberg (Nord) längs E6/E20 vid en CK-station.

I Danmark finns det 4 st stationer under byggnad och 1 i bruk.

Man får ändå vara lite imponerad över byggnations-takten, redan 90 stationer färdiga eller under byggnad, alltså nästan 100 stationer, närapå en fjärdedel av de 400 stationer som sägs ska stå klara år 2020, om bara två år, ett nätverk då lika stort som dagens Tesla Supercharger med 400 stationer, men med lägre ladd-effekt, ”bara” 140 kW mot Ionity´s 350 kW.

Laddinfra-struktur-utvecklingen har verkligen gått fort de senaste 5 åren, och de kommande åren lär fortsätta i samma takt, bla Clever/E.ON bygger även de ett stort europeiskt nätverk med HPC-laddare på 150-350 kW, hela 180 stationer ska byggas.

Allt detta utöver den ”vanliga” snabbladdnings-utbyggnaden, alltså stationer med till hittills 50 kW effekt byggda av lokala elbolag/kommuner/företag och operatörer, och den delikata frågan numera är hur ”snabbladdning” ska definieras när det nu skiljer så stort mellan den gamla och nya generationen, 50 kW är liksom inte lika snabbt som tex 200 kW...

Ett förslag till snabbladdnings-klassificering är att först skriva själva ladd-standarden (idag finns tre st, Tesla´s Supercharger, japanska Chademo, och europeiska CCS, med tiden lär Chademo övergå till CCS), och därefter ange max ladd-effekt (kW):

CCS50
CCS100
CCS150
CCS350
Tesla140
Tesla250 (?, ännu oklart).
Chademo50
Chademo150 (?, ännu oklart).

Tesla är på gång att införa kraftigare laddare men fortfarande oklart vilken effekt de får, och när och var (i vilken utbyggnad).

Möjligtvis håller Chademo fast vid sitt system även i Europa, och fortsätter sin utbyggnad med även kraftigare laddare, vilket är ett nästan måste i konkurrensen och speciellt för de kommande (huvudsakligen/enbart) Nissan-modeller med större batteri (+60 kWh), det förslår inte att ladda kanske ca 40 kWh med max 50 kW, laddningen skulle ta ca 1 timma (vilket egentligen är snabbt i sig), men tex en KIA Niro som kan ladda ca 70 kW från en +100-kW-laddare (CCS) skulle bara behöva vänta motsvarande ca halva tiden (ca 35 minuter) för att ladda i 40 kWh, Nissan/Chademo skulle klart tappa i konkurrensen (mot CCS-bilar).

Mot Chademo talar också att den koreanska bil-industrin övergått till CCS, alla deras nya bilar (KIA och Hyundai) i Europa använder numera CCS-standarden, i princip bara Nissan kvar.
https://www.google.se/maps/@58.3719775,15.2931133,504m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://www.google.se/maps/@57.1681085,12.2760894,520m/data=!3m1!1e3?hl=sv
https://ionity.eu/
https://www.electrive.com/2018/06/28/europe-tesla-supercharger-network-at-3200-charge-points/
https://clever.nu/framtidens-laddstation-ar-har/
https://www.eon.com/en/about-us/media/press-release/2017/eon-and%20-clever-are-creating-an-electric-highway-from-norway-to-italy.html
https://nextgencharging.com/
https://www.tesla.com/findus?v=2&bounds=62.515833494000795%2C29.741446776512362%2C51.56814727856049%2C-7.524178223487638&zoom=6&filters=supercharger
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-22 10:04:42    Rubrik: Svara med citat

Så fick vi då äntligen den första aktiva Ionity-stationen, i Strömstad/E6:an, och med 3 st laddare.
Teslabjörn ska göra ett laddnings-test med Niro, kommer åka till Danmark där den i dagsläget närmaste Ionity-stationen med CCS2-laddare finns (kylda kablar), för att se hur många kilowatt som bilen verkligen max klarar ladda.
https://youtu.be/Y7J8L7dCelQ
https://www.youtube.com/teslabjornlive24
https://ionity.eu/

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-12-29 12:02:36    Rubrik: Svara med citat

Från Björns video ser man att laddaren i Strömstad är från Veefil och visar upp till 350 kW på mätaren. Men är det alltså bara 200A kablar i den?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-29 14:06:12    Rubrik: Svara med citat

Troligen max ca 300 A i de okylda CCS2-kablarna ?
Annars ska CCS2 (med kylda kablar) klara 400 A och 800 V (320 kW).
Niro begränsar internt till max ca 200 A, och har ca 400 V batterispänning, alltså max 80 kW ( i praktiken max ca 75 kW).

Troligen är det CCS2 med okyld kabel i Strömstad, annars hade inte Teslabjörn bemödat sig att åka till just Ionity i Danmark ?

Kanske tex I-Pace och e-Tron kan få 300 A i Strömstad, och gånger den spänning som bilen har (runt 400 V), en CCS2 175 kW-laddare ska kunna ge e-Tron i snitt 140 KW ladd-effekt, 0-80 SOC på 30 minnuter (dvs ca 70 av ca totalt 88 kWh), om ponerat genomsnitts-spänningen under laddningen är 390 V fås ca 360 A i snitt, vilket kanske en ”vanlig” HPC-laddare 175 kW klarar att ge (förutsatt CCS2 kyld kabel ?), frågan dock kvarstår vad specifikt max ström-gräns är på Ionity´s 350 kW CCS2-laddare med okyld kabel..?
https://electricrevs.com/2018/04/21/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace-battery-pack-comparison/
https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron#charge-table
https://electricrevs.com/2018/04/10/how-does-800v-charging-work/
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
https://youtu.be/jdWaVlVhCrQ
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-14 01:36:23    Rubrik: Svara med citat

Före påsk (21 April) ska Ionity-stationerna mellan Strömstad och Malmö vara klara.
I Norge har Ionity börjat installera de vattenkylda 350 kW-kablarna, idag klarar de okylda "bara" 150 kW.
https://elbil.no/ionity-apner-forste-lynlader-med-350-kw/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-03-26 18:06:49    Rubrik: Svara med citat

Nu är landets andra Ionity-station färdig, också den (liksom tidigare i Strömstad) längs E6an, vid Varberg Norra.
https://ionity.eu/
https://www.google.com/maps/dir//57.168,12.2774/@57.1678815,12.2728404,16z

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2019-03-27 13:24:55    Rubrik: Svara med citat

Ionitys station i Yterpån utanför Östersund har länge sett ut att vara öppen. Någon som varit på plats och verifierat?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 397
Ort: Rögla

InläggPostat: 2019-03-28 18:17:53    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Ionitys station i Yterpån utanför Östersund har länge sett ut att vara öppen. Någon som varit på plats och verifierat?

Här ej varit där, men det skrevs mycket om den i tidningarna i samband med att skidtävlingarna började.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2019-03-29 07:36:38    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
MH skrev:
Ionitys station i Yterpån utanför Östersund har länge sett ut att vara öppen. Någon som varit på plats och verifierat?

Här ej varit där, men det skrevs mycket om den i tidningarna i samband med att skidtävlingarna började.


https://sv-se.facebook.com/ionitynordic/posts/sverige-f%C3%A5r-flere-lynladerevi-har-%C3%A5pnet-v%C3%A5re-lynladere-i-ytter%C3%A5n-like-ved-%C3%A5re-og/339006236707157/

Den verkar öppen, så Varberg är alltså den tredje öppnade Ionity-laddaren i Sverige.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-04-15 05:05:01    Rubrik: Svara med citat

Provade Fortums nya 175kW laddare vid McD Hälla västeras. Funka fint, klättra från 61 till 69 kW innan jag var tvungen att avbryta vid 70procent och rulla vidare.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-04-17 11:54:09    Rubrik: Svara med citat

Ionity har nu sin tredje ladd-station aktiverad längs E6:an, förutom de i Strömstad och Varberg finns nu även en i Spekeröd (Stenungsund), kvar är Malmö.
Alltså inte längre bara Tesla-bilar som kan åka i ”Express-fart” längs den Nordiska huvud-vägen E6, tex Audi e-Tron laddar i max 150 kW på Ionity´s stationer.
https://ionity.eu/
https://insideevs.com/audi-e-tron-charging-service/
https://youtu.be/V1QIJk7jxow

Edit 18/19 April:
Så var då även Malmö aktiv, nu är hela E6 färdig med HPC-laddare från Ionity, upp till 350 kW laddeffekt på 4 stationer hela vägen från Oslo till Köpenhamn och kontinenten.
På norska sidan en station kvar i Rygge vid E6:an.

_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.