Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Passat GTE med bensinvärmare..eller inte?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Izze2000
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-09-03 08:29:28    Rubrik: Passat GTE med bensinvärmare..eller inte? Svara med citat

Hej!
Jag funderar på en Passat GTE men undrar om behovet av bensinvärmare?
D.v.s. som jag förstått det hela så kan man värma upp bilen elektriskt via laddkabeln, visst, och slå på den med mobilen?
I så fall behövs väl inte en bensinvärmare (för +10000Skr)?
Har jag missförstått det hela...och/eller hur gör ni andra GTE ägare?

Hälsning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-03 12:08:35    Rubrik: Svara med citat

Det finns elektrisk kupévärme. Men hur kalla temperaturer tänker du parkera i? Är det mer än -10 så kommer bensinmotorn starta, som jag förstår det, och då är det ju bra om den inte är iskall.

Sök här på sajten med nyckelord gte och förvärma, så hittar du en del redan skrivet.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-09-03 18:33:43    Rubrik: Svara med citat

Det finns nog många här som kan vittna om att el-värmaren inte räcker. Jag tror nog man med stor säkerhet kan säga att du behöver en bränslevärmare om du vill ha bilen varm och isfri en vintermorgon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-04 02:25:11    Rubrik: Svara med citat

Till skillnad från en bensinmotor så har ju en bensinvärmare också väldigt bra verkningsgrad. Tänk om man hade kunnat värma batteriet med den. Men det kan man väl inte?
På bilar med vätskekylda batterier hade det gått. Tesla med bensinvärmare hade varit något för vintrarna i Lappland Mr. Green
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-09-04 05:58:45    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Till skillnad från en bensinmotor så har ju en bensinvärmare också väldigt bra verkningsgrad. Tänk om man hade kunnat värma batteriet med den. Men det kan man väl inte?
På bilar med vätskekylda batterier hade det gått. Tesla med bensinvärmare hade varit något för vintrarna i Lappland Mr. Green


En elpatron är också ganska effektiv för att inte tala om en värmepump. Finns ingen anledning att slafsa med brandfarliga vätskor.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Izze2000
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-09-04 06:31:25    Rubrik: Svara med citat

Tackar för feedback!

Kanske lika bra att slänga in en bensinvärmare i alla fall :-/

Volkswagen har just nu ett erbjudande med installation av 11kW laddare och det hade såklart varit väldigt trevligt om man kunde värma upp bilen och få den isfri på vintern. 11kW borde ha kapaciteten att smälta lite is på några minuter Smile
http://laddbart.volkswagen.se/app/laddbart/

Jag bor i Stockholm så det blir ett antal nätter med rejält isiga fönster.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-04 06:57:11    Rubrik: Svara med citat

Hm... i Stockholm hade jag definitivt inte lagt 10' på en bensinvärmare. Det blir typ 1000kr per morgon under -10°.

Om det är, som det oftast är, max ett fåtal minusgrader, och man är ansluten till 16A, då borde väl den inbyggda värmaren funka?

Förutsatte att du bodde på något kallt ställe när du ens övervägde bensinvärmare...
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Izze2000
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-09-04 07:24:22    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Hm... i Stockholm hade jag definitivt inte lagt 10' på en bensinvärmare. Det blir typ 1000kr per morgon under -10°.

Om det är, som det oftast är, max ett fåtal minusgrader, och man är ansluten till 16A, då borde väl den inbyggda värmaren funka?

Förutsatte att du bodde på något kallt ställe när du ens övervägde bensinvärmare...


Jag vill väldigt (sa jag väldigt) gärna att du har rätt och att GTEns defroster kan ge tillräcklig effekt för att tina framrutan.
Där jag står med bilen (även fast det är Stockholm) kan det bli rejält lager pansaris på framrutan. Svårt att skrapa och med småbarn i bilen som otåligt väntar på att komma iväg är det fantastiskt härligt att istället mötas av en ren framruta. Idag gör jag det med en V70 (urk) diselvärmare
.....vore toppen om någon med vintererfarenhet av GTEns elektriska defroster kunde kommentera.
Andra får kommentera också Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-09-04 07:45:43    Rubrik: Svara med citat

Kanske dags att köpa en riktig elbil. Leafen gjorde rutorna rena vid -15.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-04 08:59:47    Rubrik: Svara med citat

Har du laddning vid nattparkeringen? I så fall kanske det går att leda av lite ström till en elektrisk kupévärmare? Mycket billigare och framförallt mycket mindre bensinåtgång.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Izze2000
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-09-04 11:19:02    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Kanske dags att köpa en riktig elbil. Leafen gjorde rutorna rena vid -15.


Jodå, det skulle jag gärna vilja ha, men det här är en tjänstebil och vi har inte t.ex. Nissan med som alternativ.
Jag behöver också åka ~25 mil ibland och då blir urvalet idag av rena elbilar i snålaste laget.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Izze2000
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-09-04 11:20:39    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Har du laddning vid nattparkeringen? I så fall kanske det går att leda av lite ström till en elektrisk kupévärmare? Mycket billigare och framförallt mycket mindre bensinåtgång.

Jo, men det är väl lite svårt att styra en kupévärmare att blåsa effektivt över framruta?
Är ingen expert på kupévärmare så tar gärna emot tips.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-04 11:46:37    Rubrik: Svara med citat

Kupevärmaren behöver inte riktas mot framrutan! Var har du fått den idén från? Den värmer luften i kupén och det avfrostar samtliga rutor.

//Före detta boende i Gällivare
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Izze2000
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2017
Inlägg: 6

InläggPostat: 2017-09-04 12:03:08    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Kupevärmaren behöver inte riktas mot framrutan! Var har du fått den idén från? Den värmer luften i kupén och det avfrostar samtliga rutor.

//Före detta boende i Gällivare


Nejdå, men det skulle ge bäst effekt (kortast tid, minst elförbrukning) om det vore möjligt.
Men det är såklart trevligt med en kupévärmare att få hela hytten uppvärmd, nån kWh el kostar inte så mycket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-04 12:33:33    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr gissar jag VW hugger upp sig på montering av elektrisk kupévärme som alla andra. Mercedes Akalla skulle ha 4000kr (!!) för tio år sedan. Det är nån timmes jobb att dra kabeln snyggt.

Men det betalar sig rätt snabbt då en bensinvärmare använder bränsle för några kronor per gång och en elektrisk el för max en krona.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-09-04 13:08:09    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Tyvärr gissar jag VW hugger upp sig på montering av elektrisk kupévärme som alla andra. Mercedes Akalla skulle ha 4000kr (!!) för tio år sedan. Det är nån timmes jobb att dra kabeln snyggt.

Men det betalar sig rätt snabbt då en bensinvärmare använder bränsle för några kronor per gång och en elektrisk el för max en krona.
Känns trots allt som det tar en evighet att betala tillbaka de 4000 den vägen... 25 år..? Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-04 13:22:34    Rubrik: Svara med citat

Visst tar det några år, men den betalar helt klart av sig om man jämför med en bensinvärmare (som aldrig betalar sig). Kanske inte för första ägaren, men man får ju också den varma härliga känslan av att man inte förstör miljön med en massa avgaser också. Blir nåt kilo koldioxid varje timme man använder bensinvärmaren...

Sedan håller ju elektrisk värmare hela bilens livslängd till skillnad från en bensinvärmare som brukar lägga av efter några år.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-09-04 18:11:21    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Visst tar det några år, men den betalar helt klart av sig om man jämför med en bensinvärmare (som aldrig betalar sig). Kanske inte för första ägaren, men man får ju också den varma härliga känslan av att man inte förstör miljön med en massa avgaser också. Blir nåt kilo koldioxid varje timme man använder bensinvärmaren...

Sedan håller ju elektrisk värmare hela bilens livslängd till skillnad från en bensinvärmare som brukar lägga av efter några år.
Miljöargumentet köper jag, men det ekonomiska... ja vet i tusan.. Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1970
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-09-05 02:25:33    Rubrik: Svara med citat

Det ekonomiska argumentet med elektrisk värmare gäller främst bilar med bara fossilmotor, och värmningen av densamma, inte kupévärme.
När man ändå drar kablage sätter man också en doppvärmare på motorn, så att den startar med en kylvätsketemperatur på kanske 30 grader istället för -10 grader. Det sparar man uppåt en halvliter bensin på, varje kallstart.
På en GTE, där man kan undvika fossilmotor helt på korta sträckor finns ju inget ekonomiskt argument där, men om man står och väger mellan bensinvärmare för 10.000 och elektrisk värmare för kanske halva summan, plus att man måste åka till macken och köpa bensin till värmaren, då är ju solklart en elektrisk värmare mer ekonomisk. Nackdelen är ju att man måste ha en stickkontakt och en timer eller dylikt där man står parkerad.

Skall tillägga att jag haft elektrisk värmare på alla bilar men bara trasiga bensinvärmare på bilar jag köpt begagnade.

Min granne kör sin dieselvärmare varje morgon från september till maj och är säkert nöjd med det, trots att bilen står i carport och han skulle kunna plugga in sladd med lätthet. Säkert bekvämt för honom, men grejen är att mina och andras barn måste gå förbi hans uppfart på väg till skolan och suga in molnet med dieselavgaser i sina små lungor... Bjuder på den bilden om du står och vacklar kring miljöargumentet love Mr. Green
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan N
intresserad


Registreringsdatum: 28 september 2018
Inlägg: 20

InläggPostat: 2018-10-30 10:15:30    Rubrik: Svara med citat

Nån som märkt att bränslevärmaren går in vid körning? Den går ju inte starta manuellt då men tyckte att jag läst att den kan stödja med värme i kyka.
_________________
VW Passat GTE 2017
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.