Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa Ioniq nu eller vänta på större batteri?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knez
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 43
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-08-25 18:16:47    Rubrik: Köpa Ioniq nu eller vänta på större batteri? Svara med citat

Mors!

Jag är världens veligaste människa och har ännu inte köpt någon elbil.
Problemet jag har är att jag provkörde Ioniq första dagen den lokala Hyundai-återförsäljaren hade en elvariant inne och blev fast direkt. Har numera långtidslånat Kia Soul EV, Renault Zoe, Nissan Leaf 30kwh, VW e-Golf och e-Up. Ingenting är i närheten av så komplett som Ioniq.

Självklart så ter sig livet lite märkligt ibland, så av en händelse ska vi flytta och därmed sälja huset vi bor i nu. När huset väl är sålt kommer det finnas utrymme att ta en del av vinsten och använda som handpenning till en ny elbil.

Jag har alltså till slut bestämt mig för att Ioniq är bilen för mig.
Ska jag köpa mig en mer eller mindre direkt eller ska jag vänta och köpa en om ett halvår med ett eventuellt 40kwh+ batteri som tillval?

Hjälp en sömnlös stackare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-08-25 18:46:36    Rubrik: Svara med citat

Vad har du för körmönster?

Har ni/du en andrabil också?
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh


Senast ändrad av Joel80 den 2017-08-25 19:01:20, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2017-08-25 18:47:48    Rubrik: Svara med citat

Bilar är dyra.

Köp när du behöver en bil, inte förr, inte senare. Och då köper du en begagnad, särkilt om du inte har så mycket pengar liggande att du måste vänta på en husförsäljning.

Hoppas du inte tar illa upp.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 958
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-08-25 23:38:55    Rubrik: Svara med citat

Ioniq är onekligen en bra bil, och skulle själv kunna tänkas köpa den, men i just dessa tider.., i övergången mellan första och andra generationen elbilar beträffande räckvidd (indirekt antal kWh), kanske bäst vore att köpa en begagnad idag (säg en Leaf för runt 150 kkr), och invänta tex nya Leaf, eller nya Ioniq, nya Jaguar I-Pace, nya Kona, nya.., det är såååå mkt nytt på gång, och alla mer eller mindre dryper av kWh/räckvidd, absolut inte under 40, och egentligen inte under 50 kWh heller.

Sedan tillkommer ju övrigt utrustningsbehov, utrymmen mm, men att köpa en generation 1 idag när generation 2 står i bilhallarna inom ett halvår... Förvisso är Ioniq mitt emellan gen 1 och 2 eftersom den är så energieffektiv. Onekligen ett svårt val, men skulle försökt hålla ut, ett halvår går ganska fort ändå.

Hur mkt man förlorar på att byta upp sig om ett halvår, från Ioniq 1 till Ioniq 2, torde handla om ca 100.000..? En ganska bra ”lön” på ett enkelt ”jobb”, att istället bara vänta in nya Ioniq.
Det kan vara rejält surt att åka omkring och bli omkörd av generation-2or...
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-08-26 05:54:41    Rubrik: Svara med citat

Håller med köp en bil när du behöver den och när det passar ekonomiskt. Köp den som passar dig och ditt körmönster, nu. Väntar du så lär du få vänta länge för det kommer hela tiden bättre bilar. När Ioniq 40kWh kommer så finns säkert Model 3 tillgänglig, vad väljer du då?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-08-27 12:01:58    Rubrik: Svara med citat

Jag har lite samma fundering trots att jag sitter på en tidig Model 3-reservation.

Jag har dock provkört några Ionic och ställer mig frågande till batteristorleken. De tidigaste bilarna verkar ha ett batteri som kan laddas med drygt 30 kWh men den nya som jag körde helt nyligt verkar ta emot närmare 35 kWh fast samtidigt så kom jag inte ner i samma trevliga förbrukningssiffror med den...

De anger ju fortfarande 28 kWh vad jag förstår så det skulle vara intressant att höra från några som har tagit leverans vad de kommer fram till.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-08-27 12:08:38    Rubrik: Svara med citat

Intressant. Var det en CCS-laddare som hävdade att den levererat 35kWh in i batteriet eller är det beräknat/extrapolerat?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knez
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 43
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-08-27 17:54:29    Rubrik: Svara med citat

Model 3 hägrar helt klart, men frågan är hur länge man måste vänta om man ställer sig i kö nu. Finns ju några tusen före så att säga.

Tanken med att vänta till husförsäljningen är genomförd är för att få loss mer pengar än de 20% som behövs för handpenning till billån. Alltså för att få ner månadskostnaden och minska den lånade delen helt enkelt. Detta är dock inte en faktor för att kunna köpa bil öht, utan snarare någonting som skulle göra månadskostnaden lägre vid ett eventuellt köp.

Efter att ha klurat och klurat så står det nu mellan att vänta på "Ioniq 2.0" eller ställa mig i kö till Model 3.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2017-08-28 02:09:54    Rubrik: Svara med citat

Om du ställer dig i kö nu så tror jag att du får samma uppskattade leveranstid som jag, alltså sent 2018.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knez
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 43
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-08-28 08:42:58    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Om du ställer dig i kö nu så tror jag att du får samma uppskattade leveranstid som jag, alltså sent 2018.


Okej! Blir nog så Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2017-08-28 10:19:20    Rubrik: Är ju fler faktorer som avgör... Svara med citat

Knez skrev:
Model 3 hägrar helt klart, men frågan är hur länge man måste vänta om man ställer sig i kö nu. Finns ju några tusen före så att säga.

Tanken med att vänta till husförsäljningen är genomförd är för att få loss mer pengar än de 20% som behövs för handpenning till billån. Alltså för att få ner månadskostnaden och minska den lånade delen helt enkelt. Detta är dock inte en faktor för att kunna köpa bil öht, utan snarare någonting som skulle göra månadskostnaden lägre vid ett eventuellt köp.

Efter att ha klurat och klurat så står det nu mellan att vänta på "Ioniq 2.0" eller ställa mig i kö till Model 3.


Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det börjar att levereras ut TSM3 till kunder i Sverige innan mitten på 2019 i praktiken.

Tänker att man måste se till helheten när man väljer bil.
Hur långt kör du per år?
Vart bor du?
Ägandekostnader?
Jag valde bort Tesla helt på grund av att jag kör ca 4000mil/år, och att det endast finns två Teslahandlare i hela Sverige (Täby/Göteborg).
Med Teslas nuvarande nybilsgarantier om 4år/8000mil så skulle jag alltså endast ha garanti i två år.

Jag valde Ioniqen framför alla andra alternativ, och med facit i hand är jag verkligen supernöjd.
Fem års garanti utan milbegränsning gör att jag har full nybilsgaranti i 20000mil, och garanterat lägre "totalkostnad" jämfört med en TSM3 som dessutom inte kan levereras till mig förrän i 2019.
Servicen på Ioniqen är pissbilig, och jag kan lova att den inte är det på en Tesla.

Mitt råd är att försöka hitta en Ioniq Electric som kan levereras omgående hos någon bilhandlare (jo, det finns faktisk bilar som är på väg eller finns i lager, men de är svåra att hitta, för de försvinner direkt annonserna kommer in), och då "bli med elbil" så fort du kan, för det kommer alltid att komma bilar med bättre räckvidd etc., men det spelar enligt mig egentligen inte så stor roll, så länge som bilen uppfyller dina behov.

Jag kommer utan problem 20mil, och då jag pendlar ca 17mil om dagen, med laddmöjlighet på jobbet, så hade jag inte blivit gladare av att väntat ett år till på en Ioniq med kanske 30mils räckvidd (verklig räckvidd).
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1232
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-08-28 19:25:21    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Intressant. Var det en CCS-laddare som hävdade att den levererat 35kWh in i batteriet eller är det beräknat/extrapolerat?

Siffrorna kommer från angivna procentvärden och avgiven energimängd från en ABB kombiladdare (CCS). Dessa kan man normalt sett inte ta på fullt allvar men de ger en hyfsad uppskattning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1933
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-08-29 02:41:02    Rubrik: Svara med citat

Om batteriet omotiverat verkar kunna lagra 20% mer energi är nog tyvärr mätfel den sannolika förklaringen.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-29 05:57:25    Rubrik: Svara med citat

Om man väntar att byta till elbil pga. batteri storlek så kommer man inte att köpa bilen när nästa generation slår eftersom nyage generation skulle redan då annonseras med märkligt mer räckvidd...

Det finns gott om nya elbilar som klarar i verklig liv 250km och om man kör mer än så varje dag så har man säkert bra motivation att köpa en Tesla med gratis Supercharging och möjlighet att plocka på massa mil med elbilarnas elbil lika dyr eller billigt som med vilken bil som helst...

Provkör allt som finns att köpa idag, ta offerter och prova simulera egen dag bakom ratten i alla elbilar som man kan köpa, du kommer säkert att hitta bra objekt... varför vänta? 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1304
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-08-29 06:38:51    Rubrik: Svara med citat

När jag köpte min e-up! 2014 fick jag höra att jag var en idiot för det skulle komma en med större batteri "om ett halvår". Jag körde knappt 9000 mil med den på tre år, men såvitt jag vet har "den nya" fortfarande inte kommit. Volkswagens hemsida är gjord av marknadsförare för folk som inte är tekniskt intresserade så jag kan inte verifiera påståendet.

Vill man köra elektriskt finns det ingen anledning att vänta till "sen".
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-08-29 07:50:28    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
När jag köpte min e-up! 2014 fick jag höra att jag var en idiot för det skulle komma en med större batteri "om ett halvår".


Ja, dem som köpte bilar 2014 var vinnare med facit i handen. I synnerhet dem som lyckades hitta de bilar som inte blivit sålda och gick till priser 100k under listpriset.

Men nu måste det snart vara dax för bättre generationer! (eller? haha)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 802

InläggPostat: 2017-09-01 09:06:52    Rubrik: Svara med citat

Vi ångrar inte de 8300 milen elbil vi kört hittills och vi köpte begagnat 2014. Egentligen är det inte svårt att skaffa en elbil och köra idag om räckvidden uppfyller det dagliga behovet, det finns inget att förlora på det jämfört med att lägga pengarna på bränsle. Om vi inte redan haft en bil hade det blivit en Ioniq 28kWh idag, men eftersom vi redan har bilen är det billigare att behålla den tills 40kWh-versionen kommer.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2017-09-16 16:37:22    Rubrik: Svara med citat

provkörde en ioniq i dag gick riktikt fint 3 mil blandad körning kan nästan
tro baterikapasiteten är större så långsamt den minskade pratade med
säljaren han sa att 18 års modell kommer tillåta dragmontering 700kg
vilket gör bilen mer användbar en anledning att vänta bara det :idea:
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2017-09-16 16:39:55    Rubrik: Svara med citat

provkörde en ioniq i dag gick riktikt fint 3 mil blandad körning kan nästan
tro baterikapasiteten är större så långsamt den minskade pratade med
säljaren han sa att 18 års modell kommer tillåta dragmontering 700kg
vilket gör bilen mer användbar en anledning att vänta bara det :idea:
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gråben den förste
intresserad


Registreringsdatum: 14 juli 2017
Inlägg: 22
Ort: Avesta

InläggPostat: 2017-09-16 16:42:43    Rubrik: Svara med citat

provkörde en ioniq i dag gick riktikt fint 3 mil blandad körning kan nästan
tro baterikapasiteten är större så långsamt den minskade pratade med
säljaren han sa att 18 års modell kommer tillåta dragmontering 700kg
vilket gör bilen mer användbar en anledning att vänta bara det :idea:
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.