Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Volvo, framtida önskningar.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-22 03:18:08    Rubrik: Volvo, framtida önskningar. Svara med citat

Jag skulle gärna se att Volvo profilerade sig inom saker som är viktiga i Norden. Så som man alltid gjorde förr. Saker som jag kommer att tänka på är:

Klimatlåda för driftbatterier, plug-in pluspaket med extra batterimoduler för lång driftsträcka. Tex för säljare och servicetekniker som åker ensamma i jobbet men som även behöver kunna ställa om för att transportera fler personer. Behålla långsamladdning. Jag ser det som troligt att man kanske laddar bilen hela helgen hemma för att sedan komma iväg på turne och snabbladda under resan, många bilar står ju minst tio timmar per dygn utan att brukas.

Strömsnål men varm kupé. Ny teknik för upplevd värme på person samt smartaste lösning för avfuktning och defrost. Pluspaket med separat snabbladdat batteri för vinterkomfort i kupé.

Bästa men fortfarande snål belysning utvändigt.

Smartaste lastsystemet på tak och kanske även baktill. Aerodynamiska tillbehör till detta. Kanske en takbox som snabbt monteras direkt i taket utan onödiga spalter och fästen.

Jag tror att man hellre har praktiska tillämpningar än häftiga gadgets. Vad tror ni?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-22 08:08:29    Rubrik: Svara med citat

Det förvånar mig lite att jag inte fått någon reaktion på detta. Då menar jag inte nödvändigtvis positiv utan bara någon annans syn på saken. Elbilar är ju egentligen enklare än konventionella bilar. Samtidigt finns det ännu inte någon norm för rätt och fel i utseende och konstruktion. Att vara bäst på efterfrågade saker kommer vara viktigt. Att Volvo bör bygga en stor kombi känns självklart. Kanske skulle man kunna ha hundburar som tillval och att buren kan användas som plats för extra batteripack. En liten lyftanordning till det och rullskenor i buren så är det inte så svårt att anpassa efter behov heller. Packen kan man ladda hemma när man är ute och åker. sen när man kommer hem och hundarna skall lämnas har man ett pack redo som funkar till tex snabbladdaren. Inget för stadsbor men kanske för landsortsbor med mycket behov av bil.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Earplugged
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 108
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2017-07-22 17:25:55    Rubrik: Svara med citat

Lägg till dragkrok i listan. Smile
_________________
Honda FR-V Såld = en fossilbrännare mindre...
Mazda RX-8
Nissan Leaf = Återlämnad maj-19
VW UP = Familjebilen... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-22 17:44:17    Rubrik: Svara med citat

Earplugged skrev:
Lägg till dragkrok i listan. Smile


Dragkrok. Men det är en svår balansgång att få det praktiskt användbart. Att åka till återvinningen eller slänga i lilla båten ok, men att dra husvagn land och rike runt eller bogsera andra bilar? Nja. Vi får se.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 594

InläggPostat: 2017-07-22 17:54:29    Rubrik: Svara med citat

Det är för att hyra ett släp några timmar som jag skulle vara intressard av. Husvagn? Det dröjer nog innnan det blir aktuellt för elbilar, de drar väl minst dubbelt upp med husvagn än utan.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-22 18:04:00    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Det är för att hyra ett släp några timmar som jag skulle vara intressard av. Husvagn? Det dröjer nog innnan det blir aktuellt för elbilar, de drar väl minst dubbelt upp med husvagn än utan.


Jag tror inte heller på de tunga släpen och framförallt inte på distans. Bäst vore om man kunde hyra en fossilbil med drag billigt vid enstaka tillfälle som tack för att man kör el annars.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 466
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-07-22 18:40:13    Rubrik: Svara med citat

Tvärtom, kan den bara dra husvagn 10-20 mil så räcker det. På campingen finns det sedan massor med elstolpar där man kan ladda bilen på natten innan vidare färd.

Med husvagn åker man ändå max 90 km/h, man har inte bråttom, man stannar till var-varannan timme och man åker campingplats till campingplats. Faktiskt ideella förutsättningar för elbil.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-07-22 18:48:18    Rubrik: Svara med citat

Husvagnar med eget batteri och motorer? Borde väl funka med självreglerande effekt, säg att den driver så att bilen bara behöver dra 50 kilo. Borde väl räcka för att ekipaget ska bli stabilt?

Fast....varför? De få gånger man drar husvagn kan man kanske låna nåt fossilhäck..
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-22 18:54:55    Rubrik: Svara med citat

Problemet är redan löst och kallas husbil. En billig transportbil med dieselmotor tjänar som underrede till "husvagnen".
Tar inte mer plats på garageuppfarten och får köras lika fort som en personbil.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 156
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-07-23 02:43:19    Rubrik: Svara med citat

Dragkrok absolut.
Hämta lite skivor på brädgården, slänga lite skräp på återvinningen.
Sedan vore det mer lockande om dom kunde lyckas med småbilar, men det är nog inte deras grej, varför jag har svårt att se mig själv i en Volvo igen.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-23 02:48:28    Rubrik: Svara med citat

Det känns som dragkrok är lika med Volvo. Det är alltså ett önskemål till listan. Liten bil känns också rimligt, inte för att det på något vis är en paradgren men för att det skulle påverka deras stora tidigare brister som jag ser det. Den ena är "klumpighet" när man åker ensam enbart för persontransport och den andra viktigaste är energiförbrukning per mil.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-07-25 06:52:47    Rubrik: Svara med citat

Får jag bara lite drygt 15 mil med husvagn på är jag nöjd! Kör oftast inte mer än 20-25 mil per dag som mest, och stannar oftast mer än en gång på vägen.. Det ska ätas, fikas, kissas, lekas eller badas.
Smile

Jag blir sjukt besviken på om Volvo skulle skippa dragkrok. Jag tror inte dom gör det. Bilarna kommer ju även till en början finnas som hybrider också, så det kommer tas fram drag till dem. Vore märkligt om dom "förbjuder" draget till elbilsvarianten.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
flodgurka
intresserad


Registreringsdatum: 16 juni 2017
Inlägg: 14
Ort: 08-Land

InläggPostat: 2017-07-25 07:50:53    Rubrik: Svara med citat

Vän av ordning vet att man högst får köra åttio kilometer i timmen med släp. Sen, varför skulle det vara ett problem att dra släp med elbil förutom marginellt högre förbrukning?
_________________
Only the insane have strength enough to prosper.

Only those who prosper may truly judge what is sane.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Yahoo Messenger MSN Messenger
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-25 08:02:24    Rubrik: Svara med citat

flodgurka skrev:
Vän av ordning vet att man högst får köra åttio kilometer i timmen med släp. Sen, varför skulle det vara ett problem att dra släp med elbil förutom marginellt högre förbrukning?


Jag tror att det finns en del hinder i form av dimensionering och risk för överbelastning så som en del konstruktioner är utförda idag. Min Ion får inte användas för bogsering, Prius hybrid gick/går inte att få med dragkrok. Det går säkert att bygga bort på nya modeller men vissa problem verkar föreligga när det blir frågan om att flytta väsentlig extra last. Tyvärr är mina kunskaper inte så djupa i ämnet.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-07-25 18:07:10    Rubrik: Svara med citat

Instämmer med expresshasse
Det kommer att bli möjligt framöver men man ska nog inte hissa ribban för högt.

Jag gjorde ett överslag på en husvagn
antog ett cd värde på 0,48
frontarea på en polar560 är 6,5m2 (Ja jag räknar till marken..)
Och vikt 1500kg (michelin energy monterade)
lufttryck och temperatur enl. ISA atmosfär
luft och rullmotstånd i 80km/h 1189N och i 120km/h 2345N

Så (bara husvagn)
80 km/h 29,3kW
120km/h 86,8kW nej man får inte köra så fort med husvagn men ibland åker man i 11,1m/s motvind (ja kanske lite mindre motvind oftast men ni fattar tanken)


Ja det är klart att det går att dimensionera batteriet så man kommer i tesla storlek och batteriet längre överlever ett kontinerligt effektuttag på närmare 40kW kanske tom. hela garantiperioden
likaså motor, som om det skulle vara en permanentmagnetiserad motor inte uppskattar hög värme.
Man ramlar man ju tillbaka på det där med priset och bilen blir (för)dyr.

Med lite motvind om man kontinuerligt försöker plocka ut över 100kW blir sakerna om dom ska palla detta ännu lite dyrare, och här börjar det bli idé med flera utväxlingar även i en elbil för att lägga elmotorn på idealvarvtal för maxeffekt, och flera växlar ja det kostar ju det med.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-25 18:32:42    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Instämmer med expresshasse
Det kommer att bli möjligt framöver men man ska nog inte hissa ribban för högt.

Jag gjorde ett överslag på en husvagn
antog ett cd värde på 0,48
frontarea på en polar560 är 6,5m2 (Ja jag räknar till marken..)
Och vikt 1500kg (michelin energy monterade)
lufttryck och temperatur enl. ISA atmosfär
luft och rullmotstånd i 80km/h 1189N och i 120km/h 2345N

Så (bara husvagn)
80 km/h 29,3kW
120km/h 86,8kW nej man får inte köra så fort med husvagn men ibland åker man i 11,1m/s motvind (ja kanske lite mindre motvind oftast men ni fattar tanken)


Ja det är klart att det går att dimensionera batteriet så man kommer i tesla storlek och batteriet längre överlever ett kontinerligt effektuttag på närmare 40kW kanske tom. hela garantiperioden
likaså motor, som om det skulle vara en permanentmagnetiserad motor inte uppskattar hög värme.
Man ramlar man ju tillbaka på det där med priset och bilen blir (för)dyr.

Med lite motvind om man kontinuerligt försöker plocka ut över 100kW blir sakerna om dom ska palla detta ännu lite dyrare, och här börjar det bli idé med flera utväxlingar även i en elbil för att lägga elmotorn på idealvarvtal för maxeffekt, och flera växlar ja det kostar ju det med.


Fin förklaring. Jag tänkte också på en mekanisk lågväxel som ger mer styrka men låg fart. Lite lurigt att få till men kanske. Klart är nog att en dragbil är annorlunda än en vanlig elbil.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-07-25 19:00:14    Rubrik: Svara med citat

Kraften i en el motor är ju absolut inget problem när det gäller att dra släp, tvärtom. Det finns en anledning till att diesellok är diesel elektriska om vi säger så.
Ja, det blir lite högre belastningar på bilen. Fast det här borde vara lika lätt att hantera som det är på en fossilbil.

Det som verkligen ställer till det är förbrukningen, den fördubblas lätt med en husvagn efter. Det skulle ju bli ganska oacceptabelt med en räckvidd på 6-7 mil för en Nissan Leaf.
Men nästa generations elbil kommer ha batterier på 50-70kWh och då kommer dragkrok att bli intressant på alla elbilar. Jag klarar mig hyggligt med 15 mils räckvidd de gånger jag drar släp.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-07-26 06:36:46    Rubrik: Svara med citat

X.en klarar ju 2500 kg på kroken över 15-20 mil. Och utvecklingen går framåt. Tror knappasta Volvo kommer tillåta sig att göra något som är sämre i vart fall, i varje fall inte på på XC60-90 modellerna. Priserna på batteri sjunker. Det som kan vara problematiskt är att laddarna laggar vad gäller uteffekt. Man behöver blåsa på med lite mer än 50kw ut för att det skall bli bra.

Har svårt att se att deras suv:ar skulle komma med mindre än 100kwh batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-07-26 16:09:38    Rubrik: Svara med citat

Så länge en tillverkare säljer en PHEV också så tror jag säkert att de kan med att sälja bilar med små batterier. Klagar kunderna så hänvisar de ju bara till bilen med fossilbrännaren.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-07-27 13:59:10    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Så länge en tillverkare säljer en PHEV också så tror jag säkert att de kan med att sälja bilar med små batterier. Klagar kunderna så hänvisar de ju bara till bilen med fossilbrännaren.


Möjligt att det finn de som accepterar det, men en premium volvo vill jag definitivt ha ett rejält drag på utan alltför stora kompromisser. Och jag är inte intresserad av dubbel drivlina. Finns ingen anledning att kompromissa om sådant i dagens läge. Priserna på batterier sjunker som sagt, och de planerar att börja bygga tlll 2019, ett tillfälle då priserna sjunkit ytterligare...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.