Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Besikta PHEV

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jocke_D
Passiv


Registreringsdatum: 10 juli 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-07-10 03:48:34    Rubrik: Besikta PHEV Svara med citat

Hej alla

Dags att besikta min phev. Vad kan jag förvänta mig jag gäller för framförallt avgaser och bromsar?

Jag tänker att avgaser ska ej testas eftersom de läser felkoder?!
Vill inte köra till besiktningen på el och sen ska någon klåpare försöka få igång bensinmotorn inne i hallen.

Vad händer med elmotorerna om de ställer bilen på rullarna och börjar köra dem? Skadligt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-10 04:46:58    Rubrik: Svara med citat

Ja...hur gör man för att tvinga igång bensinmotorn? Går det ens, om det är varmt och driftbatteriet är laddat?

Den är fyrhjulsdriven så det är mycket möjligt att de inte vågar köra den på rullar alls, utan gör ett bromsprov under provkörning istället. Vet att olika stationer gör olika med 4-hjulsdrivna bilar, även Mercedes 4-matic som skall klara rullar utan problem.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jocke_D
Passiv


Registreringsdatum: 10 juli 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-07-10 04:53:08    Rubrik: Svara med citat

Jag vet att Mitsubishi kan få igång bensinmotorn för diagnos eller vad de nu ska göra. Hur man gör det har jag ingen aning om dock.
Som jag förstått det ska inte avgastest behövas eftersom bilen själv talar om ifall det finns problem. Kan säkert skilja mellan stationerna.

Att köra en tvåhjulsdriven elbil på rullarna borde bli exakt samma sak som att köra utför en backe. Vet inte alls hur min, som har en motor per axel, kommer reagera. Ska försöka få dem att inte använda rullarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-10 05:04:08    Rubrik: Svara med citat

Det kommer gå alldeles utmärkt att köra på rullar, det är bilar med gamla, hydrauliskt kopplade system som kan skadas. Dina elmotorer kommer bara snurra med utan problem.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jocke_D
Passiv


Registreringsdatum: 10 juli 2017
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-07-10 06:41:57    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det kommer gå alldeles utmärkt att köra på rullar, det är bilar med gamla, hydrauliskt kopplade system som kan skadas. Dina elmotorer kommer bara snurra med utan problem.


Skulle säga att de med mekaniska system skulle ta mer skada Smile

Hur som. På Opus hade de en instruktion som sa ungefär "koppla ur 4wd systemet med vrede mellan stolarna och kolla ur antispinn"
Han frågade om jag hade ett sånt vred och jag sa att det finns en knapp som tvångskör båda motorerna, aktiverar man inte dem borde det gå bra. Han envisades med att det skulle finnas ett 2wd-läge och om inte körde han inte rullarna. Så blev det.

Avgaser testades inte. Han nöjde sig med OBD-analys.

De var som vanligt okunniga och det krävdes en del övertalning innan han gick med på att det fanns två elmotorer och ingen kardan Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-07-10 17:14:13    Rubrik: Svara med citat

Med hydrauliskt kopplade system menar jag typ haldex och visco-kopplingar. Vet inte om torsen-systemen klarar rullar heller? Men övriga, rent mekaniska system klarar oftast stora hastighetsskillnader mellan hjulen utan att ta skada.

Och som sagt även elektriska system.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.3 sekunder att ladda.