Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ioniq plug-in
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Skulle du betala 299.900kr för Ioniq laddhybrid?
Absolut!
7%
 7%  [ 2 ]
Absolut INTE!
74%
 74%  [ 20 ]
kanske
18%
 18%  [ 5 ]
Totalt antal röster : 27

Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-05 16:50:52    Rubrik: Ioniq plug-in Svara med citat

Så, från ingenstans importerar Hyundai Sverige 48st laddhybrider av Ioniq och hoppas att kunna sälja skit mycket typ som Outlander PHEV eller VW Passat GTE...

Sverige vi är första i Europa att se och smaka på Ioniq plug-in, i andra länder bara journalister fick göra det. Så dem som har 299.900kr (319,900 före supermiljöbilspremien)

http://www.hyundai.se/bilar/ioniq-plug-in

Vi kan kalla Sverige för Laddhybridens kungariket, det är vi bästa i världen på!!

Lycka till Ioniq plug-in, hoppas dem har bokat stora volymer, kan vara storsäljare eftersom Prius Plug-in köparna måste betala 357.900kr (377.900kr före supermiljöbilspremien)

Jag undrar vad tycker folket på eminenta elbilsforumet, är det mycket bil för pengarna eller mycket pengar för en bil Ioniq plug-in...
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 153
Ort: Nacka

InläggPostat: 2017-07-05 18:38:06    Rubrik: Svara med citat

Personligen svarar jag "absolut inte", men det är inte ioniqen som gör det utan att laddhybrider rent allmänt är den sämsta kombinationen av två världar (förbränningsbilens underhållsbehov parat med elbilens inköpspris).

Även om jag jag själv gillar ioniqen med argumentet "en välutrustad bil med hög säkerhet till ok pris", så tror jag inte att den kan konkurrera med Outlandern och Passaten.

De som köper Outlander och Passat är så gott som uteslutande tjänstebilsförare som är ute efter funktionen "stor familjekombi" till låg månadskostnad som man uppnår med den kraftiga förmånsvärdesreduktionen på laddhybrider (och rena elbilar). Alltså vanliga Svenssons som skulle ha valt en V70 om den varit lika billig. Att Prius plugin inte har inte sålt lika bra som Passaten och Outlandern, trots ännu lägre förmånsvärde än dessa, torde vara att den är för liten i de flesta tjänstebilsförares ögon. Det är ioniqen också, tyvärr.

För den tjänstebilsförare som inte tänker sig "stor kombi" tror jag dock ioniq plug-in kan vara högintressant.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-07-06 02:04:41    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:


De som köper Outlander och Passat är så gott som uteslutande tjänstebilsförare som är ute efter funktionen "stor familjekombi" till låg månadskostnad som man uppnår med den kraftiga förmånsvärdesreduktionen på laddhybrider (och rena elbilar). Alltså vanliga Svenssons som skulle ha valt en V70 om den varit lika billig. Att Prius plugin inte har inte sålt lika bra som Passaten och Outlandern, trots ännu lägre förmånsvärde än dessa, torde vara att den är för liten i de flesta tjänstebilsförares ögon. Det är ioniqen också, tyvärr.

För den tjänstebilsförare som inte tänker sig "stor kombi" tror jag dock ioniq plug-in kan vara högintressant.


Håller med 100%
Svenssons bil måste vara stor, familje fordon, dragkrok, massa hästar, status symbol...
Ioniq laddhybrid och bilar i samma klass är tillräcklig stora för Sydeuropa, ej dragkrok, ej massa hästar, fel status symbol än så länge... Confused

Från Bilsweden Supermiljöbils statistiken 01-2014 till 06-2017:

_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-07-06 04:41:10    Rubrik: Svara med citat

Aldrig! Har lovat mig själv att aldrig köpa en fossil igen. Om jag ändå av någon anledning skulle känna mig tvingad att köpa en dinusarie-brännare så är det för att uppfylla behov som Ioniq hybrid ändå aldrig kan ge tex dragkrok.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-07-06 05:07:24    Rubrik: Svara med citat

Kloka ni är. Håller helt med.
_________________
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Hyundai Ioniq Electric

Leaf 2015
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-07-10 03:19:26    Rubrik: Svara med citat

Bortsett från att den är extremt ful så varför inte? Det går ju inte att köpa en vettig elbil för samma pengar och med lite ansträngning kan man köra rätt så nära allt på el med den.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-07-14 07:37:21    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Bortsett från att den är extremt ful så varför inte? Det går ju inte att köpa en vettig elbil för samma pengar och med lite ansträngning kan man köra rätt så nära allt på el med den.


Med supermiljöbilspremien och lite dealande med handlaren för rabatt hamnar du ju på samma summa för en helt eldriven Ioniq.. Finns ingen anledning att köpa en hybrid av vad jag ser.

Var ju nån här på forumet som visade offert på en helelektrisk Ioniq för 335k. (Alltså innan premien på 40k)
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-07-14 09:47:11    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
L. Mäkinen skrev:
Bortsett från att den är extremt ful så varför inte? Det går ju inte att köpa en vettig elbil för samma pengar och med lite ansträngning kan man köra rätt så nära allt på el med den.


Med supermiljöbilspremien och lite dealande med handlaren för rabatt hamnar du ju på samma summa för en helt eldriven Ioniq.. Finns ingen anledning att köpa en hybrid av vad jag ser.

Var ju nån här på forumet som visade offert på en helelektrisk Ioniq för 335k. (Alltså innan premien på 40k)
Jag hade missat att de gick att beställa så pass billigt, men å andra sidan verkar det sämre med leveranserna.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FotteMagnus
Passiv


Registreringsdatum: 29 september 2017
Inlägg: 4
Ort: Vadstena

InläggPostat: 2017-10-15 06:18:03    Rubrik: Dragkrok Svara med citat

Både hybrid och plug-in hybrid kan fås med dragkrok.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FotteMagnus
Passiv


Registreringsdatum: 29 september 2017
Inlägg: 4
Ort: Vadstena

InläggPostat: 2017-10-15 06:24:00    Rubrik: öppen fråga Svara med citat

Innan utbyggnaden av laddstationer är klara och innan batterierna har blivit så stora och effektiva (och billiga); är inte plugin hybriden ett bra alternativ? Jag kör numera kortare sträckor men bor lite off side. Slutmålet måste vara 100% el.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-10-15 07:56:03    Rubrik: Re: öppen fråga Svara med citat

FotteMagnus skrev:
Innan utbyggnaden av laddstationer är klara och innan batterierna har blivit så stora och effektiva (och billiga); är inte plugin hybriden ett bra alternativ? Jag kör numera kortare sträckor men bor lite off side. Slutmålet måste vara 100% el.


Ioniq elbil med räckvidd 20mil i landsvägsfart mot Laddhybriden som saknar massa finesser och kommer som mest 4-5mil... elbil har bra type2 laddare på 7.2kW och fantastisk snabbladdare på 80kW som är dubbel snabbare än konkurenterna och det är fler och fler tillgängliga... innan man slår och skriver på laddhybrid min stark rekommendation är att man lånar över helg elbil och testar extrema scenario... reslutat om man ger chans till elbilar skulle överaska definitivt och besparingen är enorm för ingen skillnad i inköpspriset... Rolling Eyes
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Primus
Aktiv


Registreringsdatum: 25 augusti 2014
Inlägg: 47

InläggPostat: 2017-10-15 08:04:42    Rubrik: Svara med citat

Att laddhybrid har svårt att få stöd på ett elbilsforum är kanske inte så anmärkningsvärt. Men jag tycker att en del dissar dem för enkelt. Just nu känns såklart elbilar mycket intressant ur ett framtidsperspektiv, men räckvidden är än så länge för kort, så de flesta drar sig för att köpa en elbil. Sedan kan de insatta visa vilka kalkyler som helst på avstånd och antalet laddplatser som växer fram.

Laddhybriderna då? Ta mig som exempel. En absolut majoritet av mina körningar går till jobbet dit det är 10-15 km och jag kan ladda där. Sedan blir det en del åkande till affärer där de flest ligger inom 1-25 km. Dessutom blir det en del körningar till barnens träningar och matcher där avståndet sällan är över 25 km.

Idag har jag en Volvo D6 och med min körcykel har jag under snart tre år snittat 0,18l/mil. Jag skulle vilja påstå att hälften av vår diselförbrukning kommer från långresor. Det är semester och weekendresor. Dit vi åker oftast är det ca 240-250 km. Det som blir kvar av diselförbrukningen kan delas upp på två delar. 1/3 bränslevärmare och 2/3 där elen tar slut i mitt vardagliga körande.

För mig har elbilarna för kort räckvidd för weekendresorna. Jag känner även en oro att jag ska bli för bunden av laddandet. Inte finns det heller någon passande elbil för mina behov vad gäller storlek, V60 är i minsta laget. Vi har just beställt en Passat GTE. Hade Passat funnits som elbil med en räckvidd i verkligheten på 280 km så hade det blivit en sådan. Men idag lyser dessa bilar med sin frånvaro. Och fram till dessa bilar ser dagens ljus så är hybrid ett bra alternativ.
_________________
Volvo V60 D6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-10-15 08:25:31    Rubrik: Re: öppen fråga Svara med citat

FotteMagnus skrev:
Innan utbyggnaden av laddstationer är klara och innan batterierna har blivit så stora och effektiva (och billiga); är inte plugin hybriden ett bra alternativ? Jag kör numera kortare sträckor men bor lite off side. Slutmålet måste vara 100% el.


Utbyggnaden är tillräcklig. Att det saknas laddare är inte längre en ursäkt för att köra fossilt. Så nej det är inget bra alternativ, det uppmuntrar bara fossilindustrin att fortsätta med ICE.

Bild på snabbladdare...


_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-10-15 08:36:23    Rubrik: Svara med citat

Kör man 25-30 mils innebär det liten kort laddning på vägen kanske 15-20minuter. Behöver ni inte den pausen ändå?
Jag tycker det också är en ganska dålig ursäkt för att köra omkring med en fossil hela veckan.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FotteMagnus
Passiv


Registreringsdatum: 29 september 2017
Inlägg: 4
Ort: Vadstena

InläggPostat: 2017-10-15 08:45:42    Rubrik: Svara med citat

en viktig orsak är att jag måste dragkrok på bilen och Ionic PHEV klarar detta, inte Ionic EV...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2017-10-15 08:51:42    Rubrik: Svara med citat

Ioniq EV får dra 750 kg.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-10-15 08:55:47    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Ioniq EV får dra 750 kg.


Nope, jag vet att om man slår in en EVs regnr i trafikregistret så står det 750kg där eller andra uppgifter tex på min står det 1620kg... Men det stämmer inte. Bilen har inte blivit typgodkänd för drakkrok och får inte dra något. Får häller inte lasta något på taket med takräcken.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FotteMagnus
Passiv


Registreringsdatum: 29 september 2017
Inlägg: 4
Ort: Vadstena

InläggPostat: 2017-10-15 09:04:25    Rubrik: Svara med citat

Missing information: samtal denna vecka med Hyundai (Stockholm): Ioniq HEV och PHEV klarar dragkrok fr.o.m sept 2017, inte Ioniq EV. Kanske redan reviderat?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2017-10-15 09:13:05    Rubrik: Svara med citat

Det är vad Hyundai säger på Twitter, skall gälla från byggår 2018. Är på mobil nu, men kolla på deras twitterflöde. De hade en himla rolig Q&A för två veckor sedan, kul att se Svenssons fördomar om elbilar.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-10-15 10:26:49    Rubrik: Svara med citat

Den som lever får se. Men vad jag hört så var det ett missförstånd där vissa försäljare hade läst fel och trodde alla alla 3 versioner av Ioniq från och med årsmodell 2018 skulle få ha drag. Men att det bara var de 2 med nån typ av fosil motor i sig.....
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.17 sekunder att ladda.