Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Uppkopplad bil..

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2017-06-17 12:49:35    Rubrik: Uppkopplad bil.. Svara med citat

Läste något om en app till telefonen för zoe, kollade Google play men hittar inget uppenbart. Någon som vet, finns det flera?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-18 03:52:41    Rubrik: Svara med citat

Jag googlade. ZE Services heter den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2017-06-18 04:09:00    Rubrik: någon som provat? Svara med citat

Tack, men förutom ze service verkar det finnas något som heter interactive

Vårt erbjudande om ”My Z.E. Inter@ctive”**
Utnyttja möjligheten att interagera med bilen på distans från din smartphone, surfplatta eller dator. Aktivera eller programmera bilens laddningsfunktion. Sätt på luftkonditioneringen eller värm upp bilen i förväg.* Planera laddningen efter eltaxan. Hitta de tre närmast belägna laddplatserna ...
Tjänsten är gratis i ett år för Renault ZOE


står att den blir tillgänglig vid leverans, tycker det här låter som det jag förväntar mig, och tyvärr fastnar man väl så man måste fortsätta betala efter första året... någon med erfarenhet av detta/dessa tjänster?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-18 06:11:06    Rubrik: Svara med citat

Är inte det appen jag nämnde då?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-18 06:15:05    Rubrik: Svara med citat

Här har du en youtube video ......

https://youtu.be/ogmDyAALB_E
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-06-18 07:33:20    Rubrik: Svara med citat

det finns alternative:

https://play.google.com/store/apps/details?id=lu.fisch.canze&hl=sv

dock man behöver extra snabb OBD dongle... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2017-06-18 09:13:35    Rubrik: verkar finnas mycket Svara med citat

allting klarnar säkert när jag hämtar bilen om två veckor, men som jag fattar det är det här grund som alla får och sen kan man betala och få mer
My Z.E. connect**
Är du redo för en ny värld? Med ”My Z.E. connect” får du information om din elbil – Renault Z.E. – oavsett var du befinner dig. Gå till ”My Z.E. online” i din dator, smartphone eller surfplatta. Här finns tips om hur du optimerar din elbilsanvändning, hur du kontrollerar räckvidd och laddstatus i realtid och hur du hittar laddplatser i närheten. Du kan även få meddelanden om bilens laddstatus via sms och e-post. Praktiskt!
* Standard för Renault ZOE och tillval för Renault KANGOO Z.E.
**Tjänsten blir tillgänglig i samband med leverans av din Z.E.-bil

_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2017-06-19 13:47:03    Rubrik: Svara med citat

Appen du behöver heter precis som taz79 skrev Z.E. services. Jag tycker den är helt ok. Framförallt uppskattar jag att jag kan sätta på värme/AC med mobilen, men även att koll laddningsnivå med mera. För att kunna logga in och använda appen behöver din säljare ge dig en aktiveringskod. De flesta säljare har ingen aning om detta, så stå på dig. Ring upp Renaults kundtjänst, förklara vad ärendet gäller och räck sedan över luren till säljaren om han/hon inte verkar veta vad det handlar om. Om du inte fått bilen skulle jag be säljaren ta fram akriveringskoden redan nu så att du får den när du hämtar ut bilen och kan kontrollera att den fungerar som den ska.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2017-06-19 15:08:34    Rubrik: en eller flera? Svara med citat

Enligt säljaren kommer koden i ett mail inom 48 timmar efter leverans. Det jag funderar på är vad som händer efter ett år. Försvinner all funktionalitet om man inte betalar eller finns det fortfarande ett grundläggande utbud av möjligheter som t.ex. att sätta på värmen på rutorna på vintermorgonen..?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-20 04:22:24    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
Appen du behöver heter precis som taz79 skrev Z.E. services. Jag tycker den är helt ok. Framförallt uppskattar jag att jag kan sätta på värme/AC med mobilen, men även att koll laddningsnivå med mera. För att kunna logga in och använda appen behöver din säljare ge dig en aktiveringskod. De flesta säljare har ingen aning om detta, så stå på dig. Ring upp Renaults kundtjänst, förklara vad ärendet gäller och räck sedan över luren till säljaren om han/hon inte verkar veta vad det handlar om. Om du inte fått bilen skulle jag be säljaren ta fram akriveringskoden redan nu så att du får den när du hämtar ut bilen och kan kontrollera att den fungerar som den ska.


Har du testat knappen på fjärrkontrollen för att starta kyla/värme i bilen? Fungerar det bra?

Vet du hur länge kyla/värme är aktivt om man startar den med fjärrkontrollen? Kanske står i manualen för bilen iofs... (Jag har inte fått bilen än... 10 dagar kvar .... Very Happy Very Happy Very Happy )
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-06-20 04:23:19    Rubrik: Re: en eller flera? Svara med citat

tombe691 skrev:
Enligt säljaren kommer koden i ett mail inom 48 timmar efter leverans. Det jag funderar på är vad som händer efter ett år. Försvinner all funktionalitet om man inte betalar eller finns det fortfarande ett grundläggande utbud av möjligheter som t.ex. att sätta på värmen på rutorna på vintermorgonen..?


Så som jag förstått det så kan du fortfarande kolla laddstatus osv.. men du kan inte starta laddning eller värme via appen. Du kan alltså bara kolla saker...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2017-06-20 15:53:53    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
iAkita skrev:
Appen du behöver heter precis som taz79 skrev Z.E. services. Jag tycker den är helt ok. Framförallt uppskattar jag att jag kan sätta på värme/AC med mobilen, men även att koll laddningsnivå med mera. För att kunna logga in och använda appen behöver din säljare ge dig en aktiveringskod. De flesta säljare har ingen aning om detta, så stå på dig. Ring upp Renaults kundtjänst, förklara vad ärendet gäller och räck sedan över luren till säljaren om han/hon inte verkar veta vad det handlar om. Om du inte fått bilen skulle jag be säljaren ta fram akriveringskoden redan nu så att du får den när du hämtar ut bilen och kan kontrollera att den fungerar som den ska.


Har du testat knappen på fjärrkontrollen för att starta kyla/värme i bilen? Fungerar det bra?

Vet du hur länge kyla/värme är aktivt om man startar den med fjärrkontrollen? Kanske står i manualen för bilen iofs... (Jag har inte fått bilen än... 10 dagar kvar .... Very Happy Very Happy Very Happy )


Knappen på fjärrkontrollen funkar bra den också så länge du är inom 20-25 meter från bilen. Värmen/kylan är igång 5-10 minuter. Fullt tillräckligt för att bilen ska ha en behaglig temperatur när det är dags att ge sig av, och framförallt, för att man ska slippa skrapa rutorna!

Hoppas du blir lika nöjd med bilen som jag är med min "gamla" Zoe med 23.3 kWh batteriet! Framförallt trefasladdningen är guld värd. Jag kör 7-8 mil om dagen och har inte behövt ladda hemma en enda gång de senaste två veckorna. Det finns så gott om 22 kWh stolpar (iallafall där jag bor) vid matbutiker och annat som man kan passa på att ladda vid när man ändå uträttar andra ärenden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2017-06-22 09:24:21    Rubrik: knapp på fjärren.. Svara med citat

Låter bra med knapp på fjärren, nu är det bara en vecka kvar. Tar matbutikerna inte betalt för laddningen?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jilldris
intresserad


Registreringsdatum: 26 november 2011
Inlägg: 22

InläggPostat: 2018-08-03 07:14:30    Rubrik: Svara med citat

När kom appstöd till Zoe? Finns det ex till 2014?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2018-08-06 14:00:23    Rubrik: Re: en eller flera? Svara med citat

tombe691 skrev:
Enligt säljaren kommer koden i ett mail inom 48 timmar efter leverans.


Det är helt manuellt med flera steg med olika människor där alla som är inblandade är lika förvirrade i varje steg. För mig tog det 14 dagar och ett antal telefonsamtal till olka människor innan det fungerade.

tombe691 skrev:
Det jag funderar på är vad som händer efter ett år. Försvinner all funktionalitet om man inte betalar eller finns det fortfarande ett grundläggande utbud av möjligheter som t.ex. att sätta på värmen på rutorna på vintermorgonen..?


Nu vet jag inte om det är skillnad på leasing och köp, men min leasing bil är nu 1½ år och allting fungerar precis som innan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.