Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur kör ni egentligen ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1595
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-19 13:59:19    Rubrik: Hur kör ni egentligen ? Svara med citat

Jag kör allt som oftast samma väg och passerar då två stycken "hängmattor" längs vägen där det först är en nedförsbacke och sen en likadan uppförsbacka. Höjdskillnaden är ungefär 0. Vilket är det mest ekonomiska sättet att köra när man skall ner och sedan upp lika mycket ?
Skall man :
1) Trampa gasen i botten för att uppnå så hög hastighet som möjligt i "botten" av hängmattan ? Då kan man rulla upp för backen tills hastigheten reducerats till "normal" och då börja gasa lite. Fast då kommer ju luftmotstånd in i ekvationen, åtminstone på en Express.
2) Släppa gasen och låta batterierna laddas maximalt på vägen ner, fast då förlorar man mycket fart och måste gasa mycket på vägen upp.
3) Hålla lite gas så att strömuttaget är 0 på vägen ner och sedan gasa sig upp?
eller
4) Lägga i neutralen och låta bilen frirulla ner för backen så att man uppnår så hög hastighet som möjligt ? Fast det kanske är samma som 3 ovan ?

Vilken metod använder ni ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-11-24 01:03:51    Rubrik: Svara med citat

jag har en gigantisk hängmatta på en 90-väg, där det givetvis är 70 i botten och en korsning. Man hade ju velat öka till 100 där nere för att kunna glida upp på andra sidan, men det skulle kosta för mycket om oturen är framme. Så jag sänket till 80... oops

annars tror jag varken på "gasen i botten", "friläge" eller "återladdning". Hade det inte funnits hastighetsbegränsningar så hade jag ökat hastigheten så att jag gasar ungefär lika mycket i nerförbacken som i uppförsbacken.... då blir energiförbrukningen jämnast...

på pucklar gör jag ofta det motsatta... jag rullar upp med väldigt lite gas, och klättrar över krönet sakta och får fart igen i nerförsbacken. Det brukar gå smidigt om man inte har en arg skara fossilförbrännare bakom sig
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-11-24 20:14:02    Rubrik: Skåne Svara med citat

Behöver inte fundera på det efter som man bor i Skåne Laughing
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MasseJ
Passiv


Registreringsdatum: 27 mars 2008
Inlägg: 1

InläggPostat: 2008-03-27 21:30:46    Rubrik: Svara med citat

Först vill jag som är ny medlem och inte äger någon elbil säga tack till alla ni som värnar vår miljö genom att köra elbil.
Sen när det gäller hur man tar sig ner och upp för en "hängmatta".
Detta är inget vetenskapligt utan bara mina erfarenheter...
Jag kör min bensinslukande (Nåja inte såå farligt) Volvokombi med färddatorn alltid ställd på "Nuvarande förbrukning".
I nerförsbacken behåller jag gaspådraget till en början så farten ökar, på 50 sträckor kanske upp till 60 km/h. Om det är en lång nerförsbacke släpper jag sen gasen så att konstant fart hålls, inte släppa helt alltså. När så uppförsbacken kommer har jag 10-15 km/h i "extrafart". I uppförsbacken får jag givetvis ge lite gaspådrag och det gäller att försöka få en så jämn fartminskning, så att när jag når krönet har min hastighet minskat till 45-50 km/h. På detta sätt överstiger aldrig förbrukningen enligt färddatorn mer än 0,85 liter/mil på den sträcka jag kör till jobbet varje morgon (max 50 hela vägen). I slutet på nedförsbackarna är förbrukningen mellan 0,25 och 0,0!
Någon som jobbar med motorutveckling hos någon av våra svenska tillverkare kanske kan bekräfta eller motbevisa min erfarenhet...
PS Prova detta, och jämför sedan med att ställa farthållaren på konstant hastighet...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-03-27 22:08:14    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till forumet.
Det var en rejäl "bumpning" av en äldre tråd galen

Hur som helst, i hängmattan vid Mörby Centrum (För er som bor i Täby...) så gasar jag upp i 95km/h och kommer över kröken med ca 75-80km/h innan det går nedför igen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-03-27 22:43:26    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till forumet
En farthållare är en bevämlighetspryl den ser till att just hålla hastigheten inte optimera bränsleförbrukningen, så att köra snålare än en farthållare bör alla göra.
Om inte skulle en ecodrivingkurs vara på sin plats.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2008-12-19 10:23:26    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja ha era synpunkter när det gäller hur man kan köra Clion normalt utan att överlasta batterierna.
Jag har det ganska så backigt i stan där jag bor, så det är svårt att hålla amperetalet lågt när jag kör hem från jobbet då vägen hem i princip är en enda långa backe på ca 3 km. Kan jag köra bilen med 3 streck på displayen utan att det är någon fara för batterierna under dessa 3 km? Jag räknar med att aldrig ha under 30% kvar vid hemfärd från jobbet.
På morgonkvisten är förhållandet det omvända: Jag återmatar t.o.m .ström ca 2 Ah eftersom jag får köra motorbroms hela vägen.
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-12-20 21:29:32    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Den rätta regeln är att aldrig gå under ca 4.5 volt på det sämsta blocket.

Är batteriet jämt (vilket det aldrig är) fungerar befintligt system bra.

Spontant så ligger Du på tre pinnar och aldrig under 30% borde Du klara Dig om Du har rimligt bra packe. Du kan på hemliga displayen se/ana om ett block dyker kraftigt vid belastning.

När Du närmar Dig 20 Ah kvar och det är kallt får Du vara mkt försiktig om Du inte har övervakning.

Lycka till. Anslut gärna en voltmeter på sämsta batteriet så får Du full koll (jag kör därefter mkt försiktigare!)

Häls/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.46 sekunder att ladda.