Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dags för en egen avdelning för Renault ZOE?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
matssjoqvist
Passiv


Registreringsdatum: 11 mars 2015
Inlägg: 3

InläggPostat: 2017-05-10 09:54:58    Rubrik: Dags för en egen avdelning för Renault ZOE? Svara med citat

Finns det fortfarande någon tveksam anledning till varför ZOE :en in får en egen vrå på detta forum.

Känns om inte annat som att det blir lite mer lättnavigerat.

Mvh Mats
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-05-10 10:53:01    Rubrik: Svara med citat


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-11 04:41:32    Rubrik: Svara med citat

Definitivt! Vi blir fler ägare, särskilt nu med 41kWh!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-12 05:16:16    Rubrik: Svara med citat

Min blåa Zoe 41kWh väntas dyka upp den 5 juni.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-12 11:48:40    Rubrik: Svara med citat

Stefan T skrev:
Min blåa Zoe 41kWh väntas dyka upp den 5 juni.


Min vita kommer i början av Juli. Bra start på semestern! Smile Vilken del av sverige bor du i? Leasing eller köp?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-14 04:36:33    Rubrik: Svara med citat

Jag köper komplett bil, dvs med 41kWh batteri. Utrustning Intense.
Jag räknar med en hyfsad milkostnad eftersom jag kör ganska mycket, 3000 mil per år. Laddbox, vinterhjul, enfaskabel och typ2-kabel ingår. 3 års service också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-15 06:15:21    Rubrik: Svara med citat

Stefan T skrev:
Jag köper komplett bil, dvs med 41kWh batteri. Utrustning Intense.
Jag räknar med en hyfsad milkostnad eftersom jag kör ganska mycket, 3000 mil per år. Laddbox, vinterhjul, enfaskabel och typ2-kabel ingår. 3 års service också.


Intressant tänk. Vi har ju samma scenario. Min leasingkostnad känns motiverbar. Tittade du på leasing och jämförde? Vard fick dig att köpa istället?

Jag har en kostnad på 4700 för en 41kWh BOSE. Då ingår vinterdäck, service, försäkring, samma kablar som du OCH en laddbox från clever samt batterihyra. Dvs inget utöver denna summa. Jag får max köra 3500mil per år i tre år.

edit: glömde laddbox och kablar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3135
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-15 08:59:59    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
Stefan T skrev:
Jag köper komplett bil, dvs med 41kWh batteri. Utrustning Intense.
Jag räknar med en hyfsad milkostnad eftersom jag kör ganska mycket, 3000 mil per år. Laddbox, vinterhjul, enfaskabel och typ2-kabel ingår. 3 års service också.


Intressant tänk. Vi har ju samma scenario. Min leasingkostnad känns motiverbar. Tittade du på leasing och jämförde? Vard fick dig att köpa istället?

Jag har en kostnad på 4700 för en 41kWh BOSE. Då ingår vinterdäck, service, försäkring, samma kablar som du OCH en laddbox från clever samt batterihyra. Dvs inget utöver denna summa. Jag får max köra 3500mil per år i tre år.

edit: glömde laddbox och kablar.


....och efter tre år så har den förste en bil och den andre an laddbox från clever?!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-05-15 09:23:58    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
....och efter tre år så har den förste en bil och den andre an laddbox från clever?!


Nu framgår det inte om denne valde att köpa loss batteriet också eller om det är hyra.

I mitt fall valde jag leasing / hyra rakt av.

  • Om tre år vet vi inte var tekniken står och vilket andrahandsvärdet är. Det kan vara en bra affär eller en dålig affär. Men jag har nu en känd kostnad och kan byta helt om jag önskar.

  • Hur mår batterierna om tre år? Hur fort går utvecklingen? Återigen, nu lägger jag risken (och vinsten) på Renault, men jag tror jag valt rätt.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-15 11:10:25    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
dejven skrev:
Stefan T skrev:
Jag köper komplett bil, dvs med 41kWh batteri. Utrustning Intense.
Jag räknar med en hyfsad milkostnad eftersom jag kör ganska mycket, 3000 mil per år. Laddbox, vinterhjul, enfaskabel och typ2-kabel ingår. 3 års service också.


Intressant tänk. Vi har ju samma scenario. Min leasingkostnad känns motiverbar. Tittade du på leasing och jämförde? Vard fick dig att köpa istället?

Jag har en kostnad på 4700 för en 41kWh BOSE. Då ingår vinterdäck, service, försäkring, samma kablar som du OCH en laddbox från clever samt batterihyra. Dvs inget utöver denna summa. Jag får max köra 3500mil per år i tre år.

edit: glömde laddbox och kablar.


....och efter tre år så har den förste en bil och den andre an laddbox från clever?!




En bil som jag idag gissar på kommer ha minskat mer i värde än jag betalat i leasing för detsamma.

Håller helt med El_Ementary här ovan. Men vi kan bara gissa. Mitt inlägg var ingen kritisering som du får det att låta, utan snarare en fundering. Själv varit jätteosäker i hur jag skulle göra. Men siktar på en Model 3 år 2020 istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2017-05-15 11:17:39    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte batteriet och har efter tre år både bil, batteri och laddbox. Hur batteriet mår efter tre år vet ju ingen men det är åtta års garanti (16000 mil). Om batteriet börjar bli dåligt efter tre år kommer Renault att ha stora problem . Jag brukar behålla mina bilar länge och tror att Zoe 41 kWh kommer att täcka mina behov för ganska lång tid. När det blir dags att byta ut vår bensinbill kommer det att finnas bra elektriska alternativ.
Och grattis till bra leasingdeal, jag skulle få betala samma för 2500 mil per år.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-15 12:14:55    Rubrik: Svara med citat

Om man kan gå efter koncernens andra batterier (Nissans), trots att tillverkaren nu är LG chem, så kommer batteriet med största sannolikhet att må alldeles prima även efter 8 år och 16'000 mil. Batteriet är ju typ dubbelt så stort som Leaf/24, och leaf-långmilarna vi sett här på forumet har fortfarande 85% kapacitet kvar efter 7-800 cykler, vilket skulle bli mer än 16'mil på en renault.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-16 04:06:15    Rubrik: Svara med citat

Stefan T skrev:
Jag köpte batteriet och har efter tre år både bil, batteri och laddbox. Hur batteriet mår efter tre år vet ju ingen men det är åtta års garanti (16000 mil). Om batteriet börjar bli dåligt efter tre år kommer Renault att ha stora problem . Jag brukar behålla mina bilar länge och tror att Zoe 41 kWh kommer att täcka mina behov för ganska lång tid. När det blir dags att byta ut vår bensinbill kommer det att finnas bra elektriska alternativ.
Och grattis till bra leasingdeal, jag skulle få betala samma för 2500 mil per år.


Helt rätt, jag tror inte heller att batterierna kommer ta särskilt mycket stryk, tvärtom pekar allt på att de kommer må bra även om 5 eller 8år.

Får man fråga vad det kostade att köpa loss batteriet? Jag fick inte ens det att räkna på när jag bad om det.

Medveten om att min leasing verkar blivit mycket bra, en vän va in och bad om leasing för ett par veckor sedan och fick ett mycket högre pris. När han berättade om att han visste om ett lägre pris så visste säljaren direkt att det var jag vid namn han pratade om, då jag tydligen hade fått ett "för bra pris".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-05-16 04:20:20    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
Helt rätt, jag tror inte heller att batterierna kommer ta särskilt mycket stryk, tvärtom pekar allt på att de kommer må bra även om 5 eller 8år.


Jag tror inte heller det är den springande punkten. Som andra har påpekat så är det oftast även typ 8 år garanti.

Min poäng, och anledningen till att jag valde hyra batteri, är att teknikutvecklingen är så snabb just nu så förmodligen är det både bättre och billigare batterier om några år. Så dels vill jag ha det som är bra, dels vill jag inte sitta med svarte petter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-16 04:49:55    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

....och efter tre år så har den förste en bil och den andre an laddbox från clever?!


Först nu hajade jag den repliken, det är till att vara seg ibland Confused

4700*36 = 169'200
Intens inkl batteri inkl mbp = 300'000 listpris

En tre år gammal Zoe med uppåt 10'000 mil på mätaren, vad kan en sådan vara värd? Mer än 300'-169'=131' ? Je ne pense pas. Helt rätt att leasa. Undrar snarare hur leasingbolaget kan erbjuda en så bra deal, vad har de för rabatt på bilarna egentligen?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-16 05:06:40    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Henke2 skrev:

....och efter tre år så har den förste en bil och den andre an laddbox från clever?!


Först nu hajade jag den repliken, det är till att vara seg ibland Confused

4700*36 = 169'200
Intens inkl batteri inkl mbp = 300'000 listpris

En tre år gammal Zoe med uppåt 10'000 mil på mätaren, vad kan en sådan vara värd? Mer än 300'-169'=131' ? Je ne pense pas. Helt rätt att leasa. Undrar snarare hur leasingbolaget kan erbjuda en så bra deal, vad har de för rabatt på bilarna egentligen?


Vad kostar batteriet? Listpriset på en BOSE är 289'900, vilket jag har i min leasing på 169'200 efter 36mån.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-16 05:35:26    Rubrik: Svara med citat

Batteriet kostar 80' enligt prislistan.

I leasingen som given utgör batteriet antingen 80'*3/5 = 48' eller hyra 1200*36 = 43'200, inte så stor skillnad om man räknar på batterihyra eller leasing med restvärde på 40%.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-16 05:40:08    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Batteriet kostar 80' enligt prislistan.

I leasingen som given utgör batteriet antingen 80'*3/5 = 48' eller hyra 1200*36 = 43'200, inte så stor skillnad om man räknar på batterihyra eller leasing med restvärde på 40%.


Då får jag det till:

Köp: 289 900+80 000 = 369'900 minus mbp

Leasing: 4700*36= 169'200
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 212
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-05-16 07:25:41    Rubrik: Svara med citat

Kanske en aning ot men vid diskussion om vad batteriet kostar så passar det att fråga om man kan lösa ut batteriet på en begagnad bil.

Funderar på att köpa begagnad Zoe. Men vill inte ha batterihyra.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1957
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-16 08:34:37    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:


Då får jag det till:

Köp: 289 900+80 000 = 369'900 minus mbp

Leasing: 4700*36= 169'200


Jaha jag missade BOSE. Räknade på intens. Men i prislistan jag laddade ned idag står det 279' för bose, inte 289'.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.