Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Next gen Leaf
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-07-08 11:42:44    Rubrik: Svara med citat

förbrukningen kan komma vara lägre på 60kwh varianten då den har annan drivlina batteri vilken kan innebära mindre förluster och förhoppningsvis lägre förbrukning
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-07-08 11:59:55    Rubrik: Svara med citat

Mksen skrev:
förbrukningen kan komma vara lägre på 60kwh varianten då den har annan drivlina batteri vilken kan innebära mindre förluster och förhoppningsvis lägre förbrukning


Jag har äntligen provat en Leaf 2 i 3 dagar, jag kan instämma att förbrukningen inte är låg.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-08 12:15:04    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Jag har hört 200kW, bildbevis finns.



Var har du fått den bilden ifrån?

Citat:

Men att laddaren på bilden inte ens har CHAdeMO spelar ingen roll?


Den laddaren finns med uttag på bägge sidorna.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-07-08 15:00:16    Rubrik: Svara med citat

202kW-bilden är sannolikt photoshoppad, det syns om man zoomar in att pixlarna är onaturligt identiska mellan båda tvåorna i synnerhet de små ljusa "stänken" precis utanför siffrorna. Sannolikt är det samma tvåa som kopierats en extra gång...
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-08 22:11:42    Rubrik: Svara med citat

Klart den är shoppad, men har Henrik hittat den eller han han gjort den själv och i så falll varför?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Svampen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 mars 2018
Inlägg: 77
Ort: Halmstad

InläggPostat: 2018-07-09 10:11:20    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Mksen skrev:
förbrukningen kan komma vara lägre på 60kwh varianten då den har annan drivlina batteri vilken kan innebära mindre förluster och förhoppningsvis lägre förbrukning


Jag har äntligen provat en Leaf 2 i 3 dagar, jag kan instämma att förbrukningen inte är låg.


Min handlare ville gärna låna ut en Leaf till mig i en kvart och då skulle han åka med under provturen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-09 10:38:15    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Mksen skrev:
förbrukningen kan komma vara lägre på 60kwh varianten då den har annan drivlina batteri vilken kan innebära mindre förluster och förhoppningsvis lägre förbrukning


Jag har äntligen provat en Leaf 2 i 3 dagar, jag kan instämma att förbrukningen inte är låg.


Men likväl ligger lilla Zoe 25% över Leaf2. Det är antagligen så att en Model S med 245mm breda mackor drar mindre än vad en Zoe gör.

Nu när vi sett vad Ioniq och Model 3 kan göra så förväntar jag mig att fler följer efter och bygger snåla bilar. Har aldrig förstått mig på SUV trenden. Antagligen samma personer som anser sig behöva en SUV som tutar om att bensinen är för dyr.

Att se en XC90 med automatväxellåda tungt rulla iväg från parkeringen skaver i mitt huvud varje gång. Det snurrar och slirar i växellådan, turbon laddar på bra och bilen rör sig knappt. Där hade ju Volvos mildhybrid iaf kapat bort det skavet för mig haha.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2678
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-07-09 13:39:04    Rubrik: Svara med citat

Svampen skrev:
AS1 skrev:
Mksen skrev:
förbrukningen kan komma vara lägre på 60kwh varianten då den har annan drivlina batteri vilken kan innebära mindre förluster och förhoppningsvis lägre förbrukning


Jag har äntligen provat en Leaf 2 i 3 dagar, jag kan instämma att förbrukningen inte är låg.


Min handlare ville gärna låna ut en Leaf till mig i en kvart och då skulle han åka med under provturen...


Fel säljare!

Du skulle boka bil och låna över helg och simulera din normal och extrem dag användning... är de så dumma att inte låna bil Till dig sluta fundera Leaf, tänk hur dumma dem skulle vara när du slår till och bilen slutar fungera... galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-09 19:42:36    Rubrik: Svara med citat

Gamla celler kompis, köpa köpa!! Någon?!

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-battery-cell-fails-leaf-lg-batteries/
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-09 21:41:49    Rubrik: Svara med citat

Hör du Henrik, var fick du den där bilden med 200 kW laddning ifrån?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-09 22:22:21    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Hör du Henrik, var fick du den där bilden med 200 kW laddning ifrån?


Men herre gud. Jag har gjort den själv för det är så uppenbart att det inte är rätt info som kavlas ut. Spela roll liksom.

Ni är ju som utfordringen på djurparkerna när någonting publiceras. Jag laddar batterier här hemma med 22C och det går utmärkt utan kylning. Men hur länge?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-09 22:31:12    Rubrik: Svara med citat

OK, vad var poängen med att fixa ihop den bilden där då? Fattar inte vad du är ute efter riktigt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2678
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-07-10 07:44:28    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Gamla celler kompis, köpa köpa!! Någon?!

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-battery-cell-fails-leaf-lg-batteries/


Därför faller Nissan 60 och är under stor frågetecken... om Nissan inte hittar köpare kommer dem att vidare utveckla egna celler och pack, kanske skapa samarbete med tredje part om deras teknologin inte är tillräckligt sofistikerad... med andra ord 2019/20 årsmodell kan få BTM och samarbete med LG kan vara avslutad innan det började... 8

Skulle Nissan bygga om Leaf 40 då kommer dem förbättra effektivitet i bilen brutalt eftersom batteriets prestanda hänger med temperatur, tempererad cell med optimal arbetstemperatur levererar 15-25% mer energi, då pratar man Leaf 40 uppdaterad i form av mest bil för pengarna, skulle inte förvåna att Nissan gör det och lyfter ribban samt utmanar konkurenterna... idag alla tittar på Leaf som fiasko och det är bortplockad konkurent som inte kan leverera, tänk om Fenix scenario och samma priset som vi fick i höstas 320-60 samt bil som inte faller på #rapidgate och har 30 istället för 25mil räckvidd... 8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 407
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-07-10 20:49:46    Rubrik: Svara med citat

Att drömma är tillåtet.

Borde hamna prismässigt som Hyundai Kona, så kanske du får lägga på ganska många tusenlappar.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-07-10 23:23:58    Rubrik: Svara med citat

Tekna kostar 402k nu med 40 kWh batteri. Jag tippar den nya 60 kWh kommer att finnas tillgänlgi inom ett år, för ett pris runt 420k (högsta utrustningen).
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-07-11 04:08:51    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
OK, vad var poängen med att fixa ihop den bilden där då? Fattar inte vad du är ute efter riktigt.


Henke2 har ju ett litet horn i sidan till Nissan. Jag gissar att han var lite missnöjd med sin Leaf när han leasade den.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-16 20:18:16    Rubrik: Svara med citat

Henrik Torphammar skrev:
Jag lånade hem en ny Leaf40 över helgen för att jämföra lite.

Batteritemperaturen är hög, även vid normal användning. Jag körde med kall bil 42km, laddade från ca 30%-77% samt körde 42km igen och vi ser över 44grader på batteriet. Jag tycker inte det är okej, jag vet inte vad som hänt om jag nu skulle kört längre och snabbare osv.... men det är högt i temp helt klart.


Nu har jag haft möjlighet att jämföra mot Leaf30 på liknande förhållanden. Fast egentligen sju resor värre förhållanden. Vi kan börja med att säga att Leaf40 antagligen drar en liten smula mindre än Leaf30. Det baserat på att Leaf30 med STD hjul drar lika mycket som Leaf40 på Tekna hjulen som är 215mm breda.

Sen laddningen. Igen kall bil som nu kördes 111km Kalmar - Växjö i skyltad fart. Här snittade vi 1.6kWh/mil med AC påslagen i 26-28gradig värme. Detta är alltså nästan 3ggr så långt och snabbare än i mitt Leaf40 test, dessutom varmare ute. Temp vid laddaren som nedan,




Efter att ha laddat fullt så såg det ut så här. Laddningen från 25% till 98% tog exakt 30minuter. Nu har vi alltså FULLT batteri dessutom 1.5kWh mer från 25-98% än vad Leaf40 lyckades ladda mellan 33-77% på samma tid.




Sedan fortsatte färden Växjö - Ljungby med samma 1.6kWh/mil och temperaturen på batteriet sjönk faktiskt medan på Leaf40 så fortsatte det stiga vid lägre 1.4kWh/mil och lägre utetemp!!


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-16 20:23:29    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:

Henke2 har ju ett litet horn i sidan till Nissan. Jag gissar att han var lite missnöjd med sin Leaf när han leasade den.


Det finns en hel del som jag visat upp för er här, det finns även mer saker som jag inte velat visa av olika anledningar. Jag vet om att man lätt blir partisk. Dock försöker jag vara noga när jag väl testar saker. Jag är även ganska högljudd när jag stöter på någon som säger saker som jag till facto vet inte går hand i hand med mina egna tester. Typ som när någon påstår att dom kör 20mil motorväg.

Horn eller motvikt, jag vet inte.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-07-16 20:32:12    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Henke2 skrev:
Gamla celler kompis, köpa köpa!! Någon?!

https://electrek.co/2018/07/09/nissan-battery-cell-fails-leaf-lg-batteries/


Därför faller Nissan 60 och är under stor frågetecken... om Nissan inte hittar köpare kommer dem att vidare utveckla egna celler och pack, kanske skapa samarbete med tredje part om deras teknologin inte är tillräckligt sofistikerad... med andra ord 2019/20 årsmodell kan få BTM och samarbete med LG kan vara avslutad innan det började... 8

Skulle Nissan bygga om Leaf 40 då kommer dem förbättra effektivitet i bilen brutalt eftersom batteriets prestanda hänger med temperatur, tempererad cell med optimal arbetstemperatur levererar 15-25% mer energi, då pratar man Leaf 40 uppdaterad i form av mest bil för pengarna, skulle inte förvåna att Nissan gör det och lyfter ribban samt utmanar konkurenterna... idag alla tittar på Leaf som fiasko och det är bortplockad konkurent som inte kan leverera, tänk om Fenix scenario och samma priset som vi fick i höstas 320-60 samt bil som inte faller på #rapidgate och har 30 istället för 25mil räckvidd... 8


Bra poäng. Efter att ha provkört Zoe så förstår jag även vad du menar med att Leaf40 är den bästa elbilen. Samtidigt efter att ha kört brorsans nya VW Tiguan så förstår jag hur långt efter Nissan ligger. Tiguan hade också Autopilot men det märkte jag aldrig! Den bara funkade. Leaf ville döda mig, kanske med all rätt. Men det är så mycket mer i Tiguan som bara funkar. Men drivlinan inkl autostop är ju katastrof. Varför inte en Leaf40 med LG celler som går att ladda fort och som blir effektivare pga lägre vikt?!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1645

InläggPostat: 2018-07-16 21:28:12    Rubrik: Svara med citat

Jag kanske också kan uppfattas som Leaf kritisk. Men jag tycker de negativa saker vi tar upp angående speciellt Leaf40 är befogade.
Det är 2018 års modell men känns som 2013.
Den kommer inte hjälpa med ett 60kWh LG batteri, bilen är fortfarande byggd på en bil som kom 2010!
För att Nissan ska hänga med krävs en HELT ny konstruktion, helst senast 2020 (innan vw id)
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47  Nästa
Sida 45 av 47

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.