Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trilling, I-Miev, Ion, C-Zero mekaniska problem mm.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-01-29 03:30:32    Rubrik: Trilling, I-Miev, Ion, C-Zero mekaniska problem mm. Svara med citat

Ser ett behov av att börja samla erfarenheter kring trillingserien. Hittar ingen bra samlande plats i forumindex, provar här.

Min Ion med 4200 mil på mätaren fick ett eskalerande problem med bromsarna. Först nöp de hårt vid inbromsning till stillastående för att senare börja låsa sig efter att man stannat. Kör man framåt så lossnar det med ett knak, backar man först så lossnar det ljudlöst och funkar sen som vanligt. Felet är lokaliserat till bakaxel, färd och handbroms påverkas likadant. Håller på och tittar på detta, första kollen visar att det ser ut som nytt i trummorna, vidare har det konstaterats att backar bara verkar gå att köpa som original samt att bromsdelarna verkar vara identiska på alla trillingar. Håller ni med om detta? Någon som haft samma problem och löst det? Det går att köra bilen men jag vill hellre ha tillbaka den nybilskänsla som var innan. Har dagliga situationer där en helt låst broms ställer till det och backade inte är en bra idé. Återkommer när det är löst.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Edis
Elbilsguru


Registreringsdatum: 29 april 2013
Inlägg: 1206

InläggPostat: 2017-01-29 07:53:56    Rubrik: Svara med citat

På min gamla V70 som hade trumbromsar till handbromsen så råkade vi ut för att de beläggen släppte och då kan de kila fast riktigt illa. Ser kanske bra ut vid första anblicken, men kolla så att inte limningen har släppt till själva beläggen så dessa kan "glida" fram och tillbaka.
_________________
Snabbladdad.se #WaitOrDrive
Kör Leaf 40kWh, har tidigare haft Leaf -14 och BMW i3 REX -16
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-01-29 08:32:54    Rubrik: Svara med citat

Håller med dig. Har sett samma fenomen på egna gamla fossilare. Det verkar dock inte stämma här. Det blir ju lite annorlunda användning också fossilarna hade ju en aktiv bromsning där man kanske inte var så noga med förbrukningen. Elbilen har ju en passiv eller nästan obefintlig bromsning. Dock behöver man ju bromsa och stå still när man byter växelläge och det är bara då det strular. Jag återkommer i ärendet. Tycker att det är viktigt att få till en liten hörna som behandlar trillingarna som helhet eftersom de troligen är ett avslutat kapitel på marknaden och vi som har dem behöver tipsa varandra för att hålla igång dem.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-29 14:15:39    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört Ion i nästan 2 år och aldrig haft problem som du beskriver förutom när vi lämnade bilen i garage i 4 respektive 2 veckor för sommar/vinter semester då var handbromsen fast tills man körde fram/tillbaka...

Min förslag titta följande: att din bil fick nytt vakuum pump efter återkallande:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20130128/mitsubishi-aterkallar-14700-elbilar/

Titta att bilen fick broms-service som ska göras efter 3 år, bromsarna behöver översyn, smörjning samt oljebyte! är det inte utfört så finns det risk att dem fastnar som du beskriver...

Pirat delar finns gott om eftersom iMiEV finns som bil, buss, transport, truck i hela Asien:

http://www.ebay.com/sch/Car-Truck-Brakes-Brake-Parts-for-Mitsubishi-i-MiEV/33559/bn_22900219/i.html
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-01-29 17:17:51    Rubrik: Svara med citat

Tackar! Det är bra med forum. Vakuumpumpsfelet skulle ju ge "servolös" bromsverkan det vill säga jobbigare att bromsa och så är det inte. Mest känns det som om belägg släppt och självlåser. Eller att hjulcylindrarna fastnar i påverkat läge men det borde inte göra att handbromsen ger samma resultat. Det skall undersökas mer nån kväll i veckan. Vad det gäller reservdelar är det ju alltid bra att veta var de finns att få tag på.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2017-01-31 11:52:35    Rubrik: Svara med citat

Hade exakt samma fel på min Ion.
Beror på att bromscylindern i bromstrumman läcker. Litet leakage som stannar kvar i den lilla gummibälg som sitter på vardera sida om cylindern.

Fixades genom att byta hela inre trumman bak (båda höger och vänster konstigt nog).
Delen såldes komplett för ca. 2500kr st tror jag. Hela bytet hos verkstad 6000kr tror jag det var.

Försökte fixa det själv men det var så ologiskt att jag inte listade ut det på egen hand - att efter 1500mil behöva byta bromscylinder...

Tror det beror på att ABSen knackar när den används och att trumman bak inte är dimensionerad för det.

Hoppas det hjälper!
/Marcus
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 160
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-02-01 03:09:04    Rubrik: Svara med citat

Jag har en kompis som hjälper mig för jag har varken tid eller list att stå ute och meka just nu. Mitt problem är löst. Inget är bytt men bromsbackarna är nu avfasade första 50mm i rullriktningens början. Funkar superbra. Ser inte riktigt logiken i att man kan få hjulcylinderproblemet, men tackar för info och har det i åtanke om problemet kommer tillbaka.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.64 sekunder att ladda.