Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


- Laddplatser, nya och kommande. -
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-05-27 04:34:27    Rubrik: Svara med citat

Citat:

2.40 är snuskigt dyrt.


Hur dyrt är det egentligen? Jag frågar, eftersom jag inte har någon susning öht - puttrar fortfarande omkring i en bensinsmart i väntan på min i3.
Detta med minutpris känns helt galet - hur ska man ens veta, utan att testa och räkna om, vad det faktiska priset blir?

Men, om jag fattat saken rätt, så blir det cirka 3kr för en i3 per kWh, har jag räknat rätt då?

Minutpris kan inte vara framtiden, iaf inte på detta sätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-27 08:43:30    Rubrik: Svara med citat

2.40 är lite dyrt om man har en i-Miev eller Outlander, som laddar i snigelfart på Chademo. Med en Leaf/24 blir det motsvarande c:a 4.50kr/kWh eller runt 7kr/mil. Med en Ioniq, 3,20kr/kWh eller 4kr/mil.

Snuskigt dyrt? avgör själv! Jag köpte 7kWh igår för oerhörda 6kr/kWh(!) på Vattenfalls laddare i Uppsala och överlevde ändå. Razz
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-05-27 09:22:03    Rubrik: Svara med citat

Problemet med minutpris är inte kostnaden utan att du aldrig vet hur dyrt det blir. Du kan inte jämnföra med andra leverantörer tex destinationsladdare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-27 09:48:09    Rubrik: Svara med citat

Tror det kan vara skillnad mellan ingenjörsmässigt tänkande och hur gemene man tänker - alla kan klockan och vet hur mycket en minut är. Tio minuter kostar 24 kronor, sen hur många kWh man fått och hur långt man kan köra på de kilowatten är en annan femma.

De borde haft kilometerräknare på laddarna! Bilen kan kommunicera sin förbrukning ā la GOM via CAN och sedan kan laddaren visa Km på displayen men ta betalt per minut.

UX och kundupplevelse är svåra grejer!
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 155
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2017-05-27 13:20:07    Rubrik: Svara med citat

Personligen tycker jag att det bara finns en väg - Kr/kWH. Då kan man jämföra priserna utan bekymmer. Utan att kunna jämföra, så är det ju bara ett lotteri.

Är det verkligen ett problem med "häckande" elbilar på laddplatserna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-27 13:57:12    Rubrik: Svara med citat

Jag har råkat ut för det en enda gång, men det var irriterande nog. Två pojkar i en Tesla som redan hade 86% skulle stå och gneta på en CHAdeMO till 100% medan de gick iväg och åt lunch.
Efter en halvtimme hade de 95% eller så, och då slog laddaren av själv som tur var, så det blev min tur att ladda.
Hade de stått och blockerat laddaren om det kostat dem 90kr, eller hade de åkt till en Supercharger alternativt hem till Stockholm? Vet ej, men kanske?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-05-27 16:51:14    Rubrik: Svara med citat

Förmodligen hade de stått kvar, de hade då dessutom kunnat hävda att de faktiskt betalt för att få stå där.
Enda gången jag har väntat på laddare så var det när en norska envisades med att ladda sin e-Golf till 100%. Det var på en laddare som tog betalt per minut. Det hjälpte alltså inte alls.

Det är betydligt viktigare att vi har ett bra konsumentskydd där man vet vad man får och att det går att jämnföra med andra leverantörer än att folk eventuellt kanske flyttar sig lite tidigare. Folk kommer ladda lika korkat ändå och blockera laddare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-27 17:15:17    Rubrik: Svara med citat

Vi kanske kan enas om att det är det otroligt svårt att förutsäga hur folk reagerar på, och använder ny teknik?

Men nu snart kanske vi har testat färdigt "betala per minut" och kan prova något nytt? Är det sämre så kan man ju alltid gå tillbaka. Hallå Vattenfall och Fortum, hör ni oss? Wink
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-29 18:48:36    Rubrik: Svara med citat

500+500 nya laddplatser i Sthlm till 2020, på ännu längre sikt tusentals.
http://www.stockholmdirekt.se/archive/rep/2017/05/29/EZ6XNjHkupPhWSUg7fi6tw/index.xml
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knez
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 43
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-05-30 04:45:53    Rubrik: Svara med citat

På tal om "betala per minut" så såg jag vid nybyggda Max vid Gävles södra infart att det finns två AC-laddstolpar på 22kw där det tas betalt per levererad kwh. Vattenfalls DC-snabbladdare som stod bredvid ville inte ha pengar (eller andra likvida medel) heller, så jag snabbladdade Kia Soulen jag lånat gratis Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-30 08:45:59    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
TonyV skrev:
Ny snabbladdare i Stockholm Hammarby Sjöstad.
Hade behövt denna för 2 år sedan egentligen, men bättre sent än..
InCharge, 2,40/min. Inga skyltar på platsen ännu så typ alltid ICEad, laddaren är igång iaf.
Och lite annorlunda placering, parkeringen är 2-och-2 snedställda.
Denna står mellan 2 platser, ska bli roligt att se huruvida sladdarna räcker till platserna brevid beroende på bil.
Sen kommer nog några Typ2 stolpar sättas upp påplatser brevid snart.
Denna är en del av stockholms nya "laddgator" Det är generellt ont om parkering i HS så ska bli roligt att se om laddplatserna kommer respekteras.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=0df64df2-5ac5-45fb-882d-d64a223ba4e6

2.40 är snuskigt dyrt.


Håll ett öga på och kanske undvik incharge. De säkrar iaf vissa stationer till 80A vilket i praktiken innebär kring 24kW in i bilen. Sen då max 30minuter. Så 72kr för 12kWh eller 6kr/kWh.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 598

InläggPostat: 2017-05-30 11:34:43    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
JFAH skrev:
TonyV skrev:
Ny snabbladdare i Stockholm Hammarby Sjöstad.
Hade behövt denna för 2 år sedan egentligen, men bättre sent än..
InCharge, 2,40/min. Inga skyltar på platsen ännu så typ alltid ICEad, laddaren är igång iaf.
Och lite annorlunda placering, parkeringen är 2-och-2 snedställda.
Denna står mellan 2 platser, ska bli roligt att se huruvida sladdarna räcker till platserna brevid beroende på bil.
Sen kommer nog några Typ2 stolpar sättas upp påplatser brevid snart.
Denna är en del av stockholms nya "laddgator" Det är generellt ont om parkering i HS så ska bli roligt att se om laddplatserna kommer respekteras.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=0df64df2-5ac5-45fb-882d-d64a223ba4e6

2.40 är snuskigt dyrt.


Håll ett öga på och kanske undvik incharge. De säkrar iaf vissa stationer till 80A vilket i praktiken innebär kring 24kW in i bilen. Sen då max 30minuter. Så 72kr för 12kWh eller 6kr/kWh.


Ja där har du en poäng med minut pris. Ingenstans sår det hur mycket den praktiska max effekten är just på den laddaren, att det står 50kw ovanför handtaget kommer nog från fabrik redan. Synd att jag inte hade med mig den frågan när jag igår var på invigningen av laddgata på söder. Tror hela vattenfall var där och solade sig i kamerornas sken.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 989
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-30 13:38:37    Rubrik: Svara med citat

16 elbilsplatser i nytt P-hus i Lerum, 25 kW solceller på taket gör huset självförsörjande.
http://www.lerumstidning.se/2017/05/dags-for-invigning-av-parkeringshuset/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 213
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2017-05-30 14:50:36    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Håll ett öga på och kanske undvik incharge. De säkrar iaf vissa stationer till 80A vilket i praktiken innebär kring 24kW in i bilen. Sen då max 30minuter. Så 72kr för 12kWh eller 6kr/kWh.


Det där stämmer inte. 80A 3-fas innebär ca 55 kW "brutto", så normal 50 kW (125A/400V DC) Chademo eller CCS ska inte vara något problem.

Däremot verkar det som att förvirringen när det gäller snabbladdare har tilltagit på senare tid. Om man kollar i Charge&Drive- och InCharge-appen, så verkar det som att man håller på att gå över till att ange amperetalet för AC-sidan i stället för den DC-ström som faktiskt kan gå in i batteriet.

I Charge&Drive-appen står det t.ex "400V 80A CHAdeMO" för den relativt nya Rocklundaladdaren i Västerås, som drivs av Laddregion Mälardalen, medan för den gamla Fortum-laddaren vid Hälla anges "400V 120A CHAdeMO".
Eftersom jag testat båda och de har normal kapacitet (120A DC) så inser jag att i Rocklundafallet anges AC-sidans spec, för Hälla DC-sidan. Samma för InCharge-laddaren här i S-backen.

Otroligt förvillande 20

Undrar om det är avsiktligt eller ren okunskap..
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1780

InläggPostat: 2017-05-30 15:55:31    Rubrik: Svara med citat

Tror detta är medvetet precis som att det är medvetet att luras med minutpriser. Tillsammans blir det ju enormt vilseledande om snabbladdare ger lägre effekt än väntat. Vem tusan kan då innan inse hur mycket min laddning kommer kosta?

Nä, jag vill ha ett förtydligande av lagstiftningen som förbjuder annan prissättning än kr/kWh. När det gäller el till huset är det lag på att priset ska anges i öre/kWh och inget annat.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 159

InläggPostat: 2017-05-31 04:25:25    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
16 elbilsplatser i nytt P-hus i Lerum, 25 kW solceller på taket gör huset självförsörjande.
http://www.lerumstidning.se/2017/05/dags-for-invigning-av-parkeringshuset/


Självförsörjande?

25kW / 16 ger ju 1,6 kW per laddplats, dvs hälften av ett uselt schuko. Det kommer ju att ta dagar att ladda en elbil där. Ännu värre när det är molnigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-31 04:41:19    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:


Självförsörjande?

25kW / 16 ger ju 1,6 kW per laddplats, dvs hälften av ett uselt schuko. Det kommer ju att ta dagar att ladda en elbil där. Ännu värre när det är molnigt.


Citat:
På delar av taket finns en 25-kilowatts solcellsanläggning som är tänkt att försörja huset med den energi som behövs för till exempel hissar, belysning och avgasfläktar.


Huset är självförsörjande. Bilarna får ta sin energi någon annanstans. Å andra sidan vore ju 60kW (~3kW per laddplats en solig dag) solceller till inte omöjligt att klämma dit, om man har 400kvm tak att avvara. Räknat på det stora hela vore nog den extra miljonen kr inte för mycket att investera.

Det är ju ett bra sätt att ladda elbilar - under arbetstid, med solel.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-05-31 05:15:31    Rubrik: Svara med citat

Elmil skrev:
Henke2 skrev:
Håll ett öga på och kanske undvik incharge. De säkrar iaf vissa stationer till 80A vilket i praktiken innebär kring 24kW in i bilen. Sen då max 30minuter. Så 72kr för 12kWh eller 6kr/kWh.


Det där stämmer inte. 80A 3-fas innebär ca 55 kW "brutto", så normal 50 kW (125A/400V DC) Chademo eller CCS ska inte vara något problem.

Däremot verkar det som att förvirringen när det gäller snabbladdare har tilltagit på senare tid. Om man kollar i Charge&Drive- och InCharge-appen, så verkar det som att man håller på att gå över till att ange amperetalet för AC-sidan i stället för den DC-ström som faktiskt kan gå in i batteriet.

I Charge&Drive-appen står det t.ex "400V 80A CHAdeMO" för den relativt nya Rocklundaladdaren i Västerås, som drivs av Laddregion Mälardalen, medan för den gamla Fortum-laddaren vid Hälla anges "400V 120A CHAdeMO".
Eftersom jag testat båda och de har normal kapacitet (120A DC) så inser jag att i Rocklundafallet anges AC-sidans spec, för Hälla DC-sidan. Samma för InCharge-laddaren här i S-backen.

Otroligt förvillande 20

Undrar om det är avsiktligt eller ren okunskap..


Jao det stämmer men var kanske lite otydligt. Jag skrev faktiskt ett stycke med hela harangen om laddström och spänning för att nå max effekt på CHAdeMO men strök den haha.... otur...

Det jag menar är att dem har säkrat sin laddare på så vis att CHAdeMO och CCS är begränsade till 80A ut. antagligen 63A 3fas vilket då ger 43kW AC eller nästa steg ner på CHAdeMO vilket av någon anledning blir 80A vid alla 400 eller 500 volt vad det nu är.

Kontentan blir iaf att man praktiskt vid tomt batteri laddar mycket långsammare vid 80A laddström än vid sedvanliga 120A. Sen minutpris på det....
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-05-31 05:23:13    Rubrik: Svara med citat

Knez skrev:
På tal om "betala per minut" så såg jag vid nybyggda Max vid Gävles södra infart att det finns två AC-laddstolpar på 22kw där det tas betalt per levererad kwh. Vattenfalls DC-snabbladdare som stod bredvid ville inte ha pengar (eller andra likvida medel) heller, så jag snabbladdade Kia Soulen jag lånat gratis Smile


Tyvärr är det så. 22kw som annars brukar vara dom som är "gratis" (nu i början troligt) är de som kostar pengar där. Men var snabbladdaren gratis? Jag var tvungen att använda appen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knez
Aktiv


Registreringsdatum: 11 augusti 2016
Inlägg: 43
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-06-01 13:13:12    Rubrik: Svara med citat

dejven skrev:
Tyvärr är det så. 22kw som annars brukar vara dom som är "gratis" (nu i början troligt) är de som kostar pengar där. Men var snabbladdaren gratis? Jag var tvungen att använda appen.


I alla fall när jag var där så var det bara att plugga in för att starta laddningen. Laddade från ca 20% till 70% innan jag rullade vidare hemåt. Ingen app användes.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.