Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Volvo V60 Twin Engine och godtyckligt Type 2-uttag

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
niklan
Passiv


Registreringsdatum: 10 januari 2017
Inlägg: 4
Ort: Norsholm

InläggPostat: 2017-01-10 06:35:25    Rubrik: Volvo V60 Twin Engine och godtyckligt Type 2-uttag Svara med citat

Jag är numera ägare av en Volvo V60 Twin Engine och har ju börjat titta på var man kan ladda när man är ute och kör. Med bilen följde det med en kabel för att ladda från 220-uttag men jag har kompletterat med en kabel för type 2-uttag då det finns en del Type 2-uttag där det är lämpligt för mig att ladda på stan.
Ett uttag anges ge 7,4 kW via type 2 vilket jag gissar är taket och om man kan ladda via tre faser. Om jag stoppar i min kabel, kommer bilen och laddstolpen att förhandla fram hur mycket ström som ska tas ut då?
Jag skulle gärna hitta någonstans där jag kan läsa om hur det fungerar så att jag lär mig.

Någon som vet eller kan hänvisa mig dit jag kan läsa på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-10 09:34:23    Rubrik: Re: Volvo V60 Twin Engine och godtyckligt Type 2-uttag Svara med citat

niklan skrev:
Om jag stoppar i min kabel, kommer bilen och laddstolpen att förhandla fram hur mycket ström som ska tas ut då?


Ja precis. Laddstolpen har ett förslag och bilen har ett bud. De kommer överens om att hålla sig till den som har lägst krav. En Tesla kanske begär 3fas 32A medan stolpen bara har 1fas 16A att leverera, då tackar Teslan för det och laddar på 3.6kW(1fas 16A).

Laddstolpen är i princip bara ett vägguttag, men med inbyggd idiotsäkerhet genom att den snackar med bilen och kommer överens om lämplig laddström istället för att du som brukare behöver komma ihåg att ställa in rätt varje gång.

Din 230V laddskadd har säkert en klump på sig, denna gör samma sak som laddstolpen, snackar med bilen....

Det lixtaste du kan göra är att ansluta med Typ2 kabel, då laddar bilen med ~3.6kW istället för ~2kW som stickproppen ger. Det är med lite god vilja dubbelt så fort.

niklan skrev:
Någon som vet eller kan hänvisa mig dit jag kan läsa på?


Så långt verkar du ha rätt bra koll tycker jag Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
niklan
Passiv


Registreringsdatum: 10 januari 2017
Inlägg: 4
Ort: Norsholm

InläggPostat: 2017-01-10 10:07:41    Rubrik: Svara med citat

Tackar för den informationen! Det är lite kul när man gissar ganska rätt.

Det vore ändå kul att få en länk till något ställe som beskriver tex förhandlingen mellan bil och laddstolpe.

/Niklas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-01-10 10:53:34    Rubrik: Svara med citat

niklan skrev:
Tackar för den informationen! Det är lite kul när man gissar ganska rätt.

Det vore ändå kul att få en länk till något ställe som beskriver tex förhandlingen mellan bil och laddstolpe.

/Niklas


Det finns mycket om detta i Nissanforumet där vi alla (typ) fick lära oss detta för ett par år sedan när alla leasingbilar kom ut. Sök lite där.

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-01-13 18:43:01    Rubrik: Svara med citat

Jag har också en V60 TE..

Med stickproppen laddar man med 13A enfas (ca 3kw). Det ger ca 12-13km per timme.
Med Typ2 laddar man 16A enfas (ca 3,7kw). Det ger ca 16-17km/h.

Om du inte redan hittat den sidan kan jag tipsa om uppladdning.nu.

Där kan du se nästan alla laddplatser som finns. (Är det nån som du hittar som inte finns med kan du lägga in den.)

Jag brukar försöka hitta en parkering eller ett garage med laddplatser när jag parkerar i Stockholm för jobb.. Funkar för det mesta rätt okej även om jag ibland får gå ett par hundra meter extra... och ibland betala lite mer än om jag bara stått på gatan. (Flesta platserna finns i garage.. så milkostnaden på de laddningarna blir ju rätt höga.. men det tar man igen med den billiga laddningen hemma samt diverse gratisstolpar på t.ex kopcentrum mm.) Smile

Vilken stad bor du i?
Edit: Såg att du skrivit Norsholm.. Ja just där var det inte så många.. En snabbladdare som det inte är värt att använda som hybridägare.. Men i Norrköping finns det ett gäng på lite olika platsen. Wink
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.