Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai ioniq - test och långkörning
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-25 09:37:34    Rubrik: Hyundai ioniq - test och långkörning Svara med citat

Vilken bil. En pålitlig elbil när det kommer till räckvidd!

Jag lånade en Hyundai Ioniq över natten och vilken himla bil! Helt fantastisk. Jag hade bara kört en bra bil förut (enligt mig så klart) och det är Tesla. Nu har jag kört den andra bra bilen.

Adaptiv farthållare och styrning så den kör i närmaste sig själv på motorvägen. Den är grym som bil, säten, utrymmen osv. Och räckvidden är imponerande och den låga energiförbrukningen är helt otrolig! Full värme på och runt nollan, lite fuktig vägbana, rätt blåsigt, mest sidvind)

Motorväg 90 bakom långtradare = 28 mil på en laddning
Körning i stan 22 mil
Lite försiktig körning på motorväg = 20 mil
Motorväg 120km/h = 15 mil på en laddning

Det är ungefär dubbelt så bra räckvidd som en nissan leaf 24kWh enligt mina erfarenheter. Framförallt i de högre farterna. Den har även paddlar på ratten som styr regenerativ bromsverkan och om man bara vill rulla långt så kan man ställa regen till noll och då åker den hur långt som helst på rull. Verkar inte behövas nå energi till framdrivning.

Och i sommarväder förväntar jag mig cirka 20-30 procent bättre räckvidd.

Jag kommer troligen göra en liten film om resan men här kommer iaf en liten reseberättelse i textform:

Startade i Bilia Solna, drog ur laddkabeln och startade värmen på 23 grader, rattvärmen och stolsvärmen. Skönt! Satt nog med värmen på i nästan en kvart innan jag åkte. Lite trafik i början men körde i normal mode och la mig i vänsterfilen och tryckte på hela vägen till Södertälje, snittfart 100km/h från Årsta. Åkte lite fel i Södertälje men det blev ingen jätteomväg. Tillbaka ut på motorvägen. Låg i 120-130km/h med adaptiv farthållare och självstyrning. Inte riktigt självstyrning som Tesla men fantastiskt bra ändå, framförallt när man nästan är själv på motorvägen. Kom till Eskilstubna med 30km räckvidd kvar o hade åkt 120-130km av riktig hårdkörning.

På tillbakavägen körde jag ifatt en långtradare o la mig bakom den med autostyrning och adaptiv farthållare, sjukt skönt och tyst är bilen också och den drog mindre än 1kWh/mil... :O. Lastbilen åkte av o jag drog upp i 110-120km/h. Låg så i några mil innan jag körde ifatt en till långtradare, chillade bakom den och avslutade med lite stadskörning och uppvärmning av bilen en gång till, skulle ha kommit 20mil med den snittförbrukningen på 1,3kWh/mil.

Kanske blir en sån ändå i väntan på model 3, vi får se. Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2016-12-25 20:26:45    Rubrik: Svara med citat

Nu ångrar jag bittert att jag köpte golfen....
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-25 21:50:50    Rubrik: Svara med citat

Inget fel på e golf. Skulle hellre ha en sån än både leaf o Zoe o i3 22kWh. Men ioniq måste jag säga ätt ett snäpp upp.

Ska bli intressant att testa zoe 40kWh när den kommer ut, men jag tror att de på motorväg kommer komma ungefär lika långt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2016-12-25 22:42:08    Rubrik: Svara med citat

Tack för testet!

Nu är jag grymt taggad på att prova den, blir helhelgslån i Januari.

Det jag fundera på är ifall nån vet om en bra app för att spara körmönster. Dvs att den loggar gps fart och gärna höjdskillnader och liknande för att kunna få lite mer statestik vid olika typer av körningar. Hällst hade man ju kunnat spara all data inkl SOC som i teslan men men.
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-12-25 23:01:12    Rubrik: Svara med citat

Tack! Med denna rapport och Björn Nylands så är jag ganska övertygad om att jag måste skaffa en sådan för att ersätta Leafen! Finns några små nackdelar men de är petitesser anser jag efter att ha tagit del av detta.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 256
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2016-12-26 09:04:53    Rubrik: Svara med citat

Bra läsning Apkungen Very Happy
Riktigt rolig att Hyundai gjort en så här bra elbil, tror det kan bli klart fler som vågar sig på elen med denna bil.
Jag har inte hunnit provköra den än, men snart Very Happy
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 157
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2016-12-26 09:38:18    Rubrik: Svara med citat

Hello Leaf Lovers!!!

Ni kan kolla på denna test av Fully Charge: https://www.youtube.com/watch?v=0kZgYdKmIKA
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-12-26 11:20:49    Rubrik: Svara med citat

Nice. Längtar efter vår ännu mer nu.
Är inte så förvånad dock efter egna erfarenheter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-12-26 18:10:53    Rubrik: Svara med citat

Bra jobbat om den går 25% längre än Leif 30 med 10% mindre juice.

Ioniq 1.5 på 40kWh skulle väl i så fall kunna vara ett alternativ till Teslan på riktigt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2016-12-26 19:54:09    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Bra jobbat om den går 25% längre än Leif 30 med 10% mindre juice.

Ioniq 1.5 på 40kWh skulle väl i så fall kunna vara ett alternativ till Teslan på riktigt.


Fast Ioniq ha väl ungefär samma storlek på batteriet. Hyundai redovisar användbar mängd medan Nissan anger total storlek. Bägge ligger alltså på samma kWh i stort sett.

40kWhs Ioniq kommer bli en riktig höjdare, frågan är när den verkligen kommer... De har ju svårt all leverera som det är nu så ännu mer batterier borde bli ännu svårare.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2016-12-26 21:32:03    Rubrik: Svara med citat

Har hört att ioniq ska bli en 200mile bil enligt epa o för att bli det krävs nog minst 45kWh.

P.s. Enligt Björn Nyland finns det 27kwh tillgängligt i ioniq, det är ungefär lika mycket som finns tillgängligt i i3 33kwh, dock kommer inte i3 alls lika långt. Körde faktiskt i3 samma sträcka för några veckor sen i liknande förhållanden och då höll jag samma hastighet men fick sänka till 90 de sista milen för o komma fram.
I3an hade nog gett upp efter 11 mil. Ioniqen kom 16 mil. Stor skillnad speciellt med tanke på att batterierna är lika stora.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2016-12-27 06:42:20    Rubrik: Svara med citat

Är inte Ioniq större än i3? Ioniq verkar ju vara en riktig bil med normal design och plats för 5 personer, det är ju inte i3.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-12-27 07:15:57    Rubrik: Svara med citat

I3an är ju högre än Ioniq.. och det är lite struligt med dörrarna. Men man sitter bra i den och har rimligt med plats i baksätet också. (Fast bara 2st i baksätet..)

Men Ioniq verkar såklart bättre på många punkter.
En stor nackdel med Ioniq som dock är lite av en dealbraker för mig är att det av vad jag förstått inte finns nån mobilapp för att styra värme och ha koll på laddning och sånt. Det är riktigt uselt faktiskt, i en bil med så mycket annan fin utrustning.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 592

InläggPostat: 2016-12-27 07:16:58    Rubrik: Svara med citat

Ja känns som det är något magiskt med Ionic,
Och är det som Apkungen säger att det är 28 kwh är användbar effekt så är detta för det första något som alla tillverkare måste ta efter som industri standart. Det intressanta är ju hur många kwh som är tillgängliga. Dvs ladda från 0% till 100% hur många Kwh som går i. Utan tanke på säkerhetsmarginaler, som naturligtvis måste finnas.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2016-12-27 07:35:30    Rubrik: Svara med citat

apkungen skrev:

I3an hade nog gett upp efter 11 mil. Ioniqen kom 16 mil. Stor skillnad speciellt med tanke på att batterierna är lika stora.


Jag tycker också ioniqen verkar väldigt energieffektiv vid landsvägskörning, men så stor skillnad mot i3 94Ah som 11/16mil tror jag inte på.

Det som kan göra stor skillnad är att i3 94Ah REX saknar värmepump vilket ger stor skillnad med temperatur runt nollan.

Båda verkar ha ungefär samma tillgängliga batterikapacitet.

Enligt NEDC går faktiskt i3 94Ah BEV drygt 3 mil längre, 312km vs 280km

Men NEDC innebär låga lastigheter och snålkörning, då tror jag faktiskt i3an går längre än Ioniq pga lägre vikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-27 13:03:59    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:
I3an är ju högre än Ioniq.. och det är lite struligt med dörrarna. Men man sitter bra i den och har rimligt med plats i baksätet också. (Fast bara 2st i baksätet..)

Men Ioniq verkar såklart bättre på många punkter.
En stor nackdel med Ioniq som dock är lite av en dealbraker för mig är att det av vad jag förstått inte finns nån mobilapp för att styra värme och ha koll på laddning och sånt. Det är riktigt uselt faktiskt, i en bil med så mycket annan fin utrustning.


Håller helt med om problemet med avsaknad av app för framförallt värmestyrningen.

Har inte provkört någon än så kan inte bekräfta, men ifall värmen går att starta med en knapp i bilen, så kan det inte vara speciellt svårt att bygga en Arduino-sms styrningen till den knappen.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-28 04:55:30    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
Nu ångrar jag bittert att jag köpte golfen....


Gör inte det!

t.o.m. Björn Nylander i sin video potentierar att han kör i ECO, fast folk lyssnar inte, dem bara ser hur han kör utan händer i ett land där snabbladdarna finns och fungerar... Mr. Green

https://youtu.be/Oy79PZHXq04?t=9m6s



Om han hade haft e-Golf med framruta värme då skulle hans resa varit mycket enklare, dock med händerna på ratten hela tiden... Rolling Eyes
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-12-28 05:12:27    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
apkungen skrev:

I3an hade nog gett upp efter 11 mil. Ioniqen kom 16 mil. Stor skillnad speciellt med tanke på att batterierna är lika stora.


Jag tycker också ioniqen verkar väldigt energieffektiv vid landsvägskörning, men så stor skillnad mot i3 94Ah som 11/16mil tror jag inte på.



+1

Jag håller med...

det är cool att titta på video när folk kör Ioniq utan händer men hur många minns att han poenterar att han kör i ECO:

https://youtu.be/04kfyrZBrAU



det blir ingen brutal skillnad med i3 i ECO mot Ioniq i ECO... kanske +/-1mil max i bästa fall fast mot vilken av dem??? Wink

Om man hade kört exemplarisk med båda i parallell test i olika klimat och vägunderlag samt fart då finns det massa scenario där BMW har alla fördelar... Ioniq är inte dålig heller och utmärker sig i motorvägsfarter tex... dem 2 bilarna är lite som päron och äpple.
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
apkungen
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 123

InläggPostat: 2017-01-02 11:18:06    Rubrik: Svara med citat

Nyland kör inte i ECO-läget. Han kör mest i Power-läget för att han gillar att se digital hastighetsmätare. ECo eller power gör varken till eller från i räckvidd om man håller jämn hastighet. Det är hastigheten och värmen i bilen som avgör räckvidden.

Jag har alltså själv kört båda bilarna exakt samma sträcka under samma förhållanden med båda bilarna och fått dessa värden. Det är inget jag hittar på. Ni kan själva göra detta och om ni får andra värden så kan vi diskutera men sträckorna jag har kört blir inte mindre sanna bara för att ni tycker att det inte borde vara så stor skillnad.

Jag körde från Solna bilförsäljning till Cleverladdaren i Eskilstuna. Båda gångerna var det torrt väglag och runt nollan. Jag körde med samma snitthastighet och efter Södertälje låg jag båda gångerna med farthållaren på 125 km/h.

När jag körde med BMWn fick jag de sista 3 milen sänka hastigheten till 85km/h o kom fram med 6km räckvidd kvar av de 120km som färden var.

När jag sedan körde Ioniqn stod jag med värmen på i över en kvart, fastnade i total trafikstockning innan det släppte och jag kunde köra bra fort igen precis vid norrtull och ändå hade jag 25km räckvidd kvar efter en kort felkörning in i Södertälje. Behövde aldrig sänka nån hastighet.

I 50km/h i stan, där kommer nog båda bilarna runt 20mil men i lite högre farter så tappar BMWn direkt meden Ioniqn faktiskt kommer ännu längre om man åker runt 85 km/h för att sedan tappa räckvidd försiktigt. BMWns räckvidd dyker som en sten med hög hastighet och det lär vara pga dåligt luftmotståndstal och hög bil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2017-02-05 19:00:08    Rubrik: Svara med citat

Räckviddstest från grannarna, med i3 jämförelser

http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.