Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
apkungen Elektrisk
Registreringsdatum: 09 september 2015 Inlägg: 123
|
Postat: 2016-12-10 19:49:48 Rubrik: Laddning och urladdning - bms, botten och toppbalansering |
|
|
Jag har lite dålig koll på vissa delar av ovanstående så den som kan får gärna redogöra för vad allt i rubriken betyder. Men jag kan berätta en del av det.
Jag har byggt en elcykel och satt ihop ett batteri av celler från laptopbatterier, 18650 celler. Jag har testat alla dessa och sen har jag satt ihop celler 13 i serie och 16 o 16 i parallellkoppling till nästan exakt 33Ah per parallellkoppling. Till dessa har jag kopplat ett kretskort som bryter strömmen till motorn om en av parallellkopplingarna understiger 2,8V (därför är det viktigt att varje parallellkoppling har lika många Ah för den svagaste cellen bestämmer kapaciteten på batteripacket) och när batteriet laddas ser kretskortet till att inte ladda upp cellerna till mer än 4,2V. Jag tror att detta kallas för "toppbalansering" men jag är inte säker.
Hur funkar bottenbalansering och när är en bms bra och vad gör den?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
apkungen Elektrisk
Registreringsdatum: 09 september 2015 Inlägg: 123
|
Postat: 2016-12-11 17:25:32 Rubrik: |
|
|
Ingen som är sugen på att utbilda lite?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AleX Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 september 2006 Inlägg: 2227 Ort: Roslöv / Lund / Skåne
|
Postat: 2016-12-12 09:27:58 Rubrik: |
|
|
lite enkelt förklarat.
toppbalanseras så balanserar man i toppen
Och botten.. i botten
I ditt fall 4,2 är topp och 2,8 är botten balansering när första når botten så slutar man belasta det som först når till alla är på samma nivå.
Bms håller enkelt förklarat koll på att detta fungerar automatiskt.
Men sök gärna på mer info i ämnet , det finns bättre och mer detaljerat beskrivit både i forumet och på nätet i allmänhet, youtube finns det snygga videor som beskriver i realtid med. _________________ Nissan Leaf
Renault Express
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2016-12-12 12:01:55 Rubrik: |
|
|
Bottenbalansering används främst med LiFePO4 av folk inte vill ha BMS. Med bottenbalanserat batteri kan de använda packspänningen som nedre urladdningsgräns utan att övervaka någon cell. Vid laddning stoppar de vid en konservativ gräns som gör att cellen med lägst kapacitet får full SOC, medan resten får lägre SOC, men lika många Ah som cellen med lägst kapacitet. Detta fungerar hyfsat tack vare att LiFePO4 inte är så känsliga för överladdning. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
apkungen Elektrisk
Registreringsdatum: 09 september 2015 Inlägg: 123
|
Postat: 2016-12-12 19:39:39 Rubrik: |
|
|
Men om en cell kommer ned till 2,8V hur kan man då fortsätta dra energi ur övriga celler utan att också dra energi genom den cell som är på 2,8V ifall batterierna sitter i serie?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dontommazo Elektrisk
Registreringsdatum: 12 oktober 2009 Inlägg: 253 Ort: Baerum
|
Postat: 2016-12-12 20:22:35 Rubrik: |
|
|
apkungen skrev: | Men om en cell kommer ned till 2,8V hur kan man då fortsätta dra energi ur övriga celler utan att också dra energi genom den cell som är på 2,8V ifall batterierna sitter i serie? |
Det kan man inte. Oavsett topp-eller bottenbalanserat så är det stopp när första (svagaste) cellen når sin undre gräns. _________________ Tesla S 75D
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Johnny J Elbilsguru

Registreringsdatum: 23 september 2007 Inlägg: 1741 Ort: GBG
|
Postat: 2016-12-12 20:44:13 Rubrik: |
|
|
Många kopplar alla cellerna parallellt när de bottenbalanserar..
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2016-12-12 21:09:15 Rubrik: |
|
|
apkungen skrev: | Men om en cell kommer ned till 2,8V hur kan man då fortsätta dra energi ur övriga celler utan att också dra energi genom den cell som är på 2,8V ifall batterierna sitter i serie? |
Alla kommer samtidigt till undre gränsen vid bottenbalansering.
Alla kommer samtidigt till övre gränsen vid toppbalansering. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dontommazo Elektrisk
Registreringsdatum: 12 oktober 2009 Inlägg: 253 Ort: Baerum
|
Postat: 2016-12-13 06:47:20 Rubrik: |
|
|
bjn skrev: |
Alla kommer samtidigt till undre gränsen vid bottenbalansering.
Alla kommer samtidigt till övre gränsen vid toppbalansering. |
Japp, i en perfekt värld där alla battericellerna har identisk resistans och identisk självurladdning. _________________ Tesla S 75D
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
apkungen Elektrisk
Registreringsdatum: 09 september 2015 Inlägg: 123
|
Postat: 2016-12-13 15:34:00 Rubrik: |
|
|
Hur kan man då veta när en cell har nått sin undre eller övre gräns om man inte har spänningskontroll på cellnivå? Och om man har det så kan man väl lika gärna toppbalansera?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
astrand Elektrisk
Registreringsdatum: 28 oktober 2012 Inlägg: 135 Ort: Linköping
|
Postat: 2016-12-14 18:54:39 Rubrik: |
|
|
apkungen skrev: | Hur kan man då veta när en cell har nått sin undre eller övre gräns om man inte har spänningskontroll på cellnivå? Och om man har det så kan man väl lika gärna toppbalansera? |
Man chansar lite och antar som sagt var att inget förändras över tiden, så att alla cellspänningar är totalspänningen / antalet celler. Anledningen till att det funkar bättre att göra så i botten än i toppen är att urladdningskurvan på toppen är mkt brantare än vad den är i botten. Så det funkar "bättre", helt enkelt.
De som förespråkar bottenbalansering brukar göra det med emfas, exempelvis http://kwsaki.blogspot.se/2012/11/bottom-balancing.html. Intressant text, men jag håller ej med om allt han skriver. Man kan ju också konstatera att få/inga kommersiella fordonstillverkare eller batterileverantörer använder bottenbalansering. Så det kanske funkar för hobbyprojekt osv där man gör en manuell bottenbalansering då och då, men knappast för system som ska funka utan service i många år.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
apkungen Elektrisk
Registreringsdatum: 09 september 2015 Inlägg: 123
|
Postat: 2016-12-15 12:01:47 Rubrik: |
|
|
Kanske funkar för de batterierna men för 18650 där droppar batterierna sjukt fort vid 3V. Ett batteri kan lätt droppa till 2V innan spänningsbrytaren slår in o händer det några gånger så är batteriet kaputt.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
bjn Elbilsguru
Registreringsdatum: 20 december 2011 Inlägg: 1181 Ort: Vänersborg
|
Postat: 2016-12-16 20:14:22 Rubrik: |
|
|
Om batteriet är bottenbalanserat kommer alla celler falla under gränsen samtidigt, som gör att packspänningen går under gränsen och motorn slår av så att ingen cell tar skada.
Så länge batteriet är fräsht och fortfarande i balans fungerar detta. Men fungerar nog inge vidare på NMC eller vad det är i 18650. _________________ Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
apkungen Elektrisk
Registreringsdatum: 09 september 2015 Inlägg: 123
|
Postat: 2016-12-16 23:03:32 Rubrik: |
|
|
D e litium jon i 18650 batterier. Eller jo, nmc kanske det heter. Funkar asbra i min elcykel. Kör på laptop batterier från 90talet, 48v 33ah, 208 batterier, snitt 2,1ah per batteri.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|