Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Goda och dåliga nyheter
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fredrik
Passiv


Registreringsdatum: 22 januari 2017
Inlägg: 2

InläggPostat: 2017-01-22 17:16:44    Rubrik: Svara med citat

Jag provkörde en IONIQ idag och tycker det överlag var en himla trevlig bil Smile

När jag frågade om leveranstider sa återförsäljaren att det rörde sig om ett halvår och att jag inte skulle räkna med att få någon innan augusti 😔

Han sa något om att Korea och Norge tar allt som produceras...


ante001 skrev:
Cargo skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag pratade med en Hyundaisäljare idag och han hade fått beskedet att det är batteribrist som gör att de inte får bilar. Min plånbok innehåller inte så mycket att jag tänker köpa elektriskt snart igen, tyvärr.


Jag behöver inte ha bilen förrns senast 12e Augusti.
Men det känns som om jag behöver lägga en beställning rätt snart om jag ska vara garanterad en bil till det datumet.
2 månader försening känns inte otippat just nu.


Jag tror att det kan vara klokt. Jag har beställt en bil till mitten av juli/början av augusti. ÅF sa att de väntar en leverans i april och en i juni så han verkade vara ganska övertygad om att han skulle kunna leverera i tid.
Sad Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-01-22 18:37:35    Rubrik: Svara med citat

Fredrik skrev:
Jag provkörde en IONIQ idag och tycker det överlag var en himla trevlig bil Smile

När jag frågade om leveranstider sa återförsäljaren att det rörde sig om ett halvår och att jag inte skulle räkna med att få någon innan augusti 😔

Han sa något om att Korea och Norge tar allt som produceras...

Undrar om det trillar ner en pollet där snart?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2017-01-23 06:49:01    Rubrik: Svara med citat

Vet ej hur företagen fungerar i Sydkorea, men deras marknadsavdelning har ju beslutat att det är hybrider bilisterna vill ha och inte elbilar. Shocked
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-01-23 17:33:34    Rubrik: Svara med citat

LarsA skrev:
Vet ej hur företagen fungerar i Sydkorea, men deras marknadsavdelning har ju beslutat att det är hybrider bilisterna vill ha och inte elbilar. Shocked

Det har nog med att göra att de inte har batterier nog för bilarna. Ingen har ju satsat på batteritillverkning...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-24 04:23:25    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
LarsA skrev:
Vet ej hur företagen fungerar i Sydkorea, men deras marknadsavdelning har ju beslutat att det är hybrider bilisterna vill ha och inte elbilar. Shocked

Det har nog med att göra att de inte har batterier nog för bilarna. Ingen har ju satsat på batteritillverkning...


Grundligt FEL!!!

När dem beräknar tillverknings kapacitet så utformar dem produktion och klämmer så mycket man kan för att få så mycket profit man kan. Det sagt så förhandlar man inköp av delar som behövs och skriver kontrakt med leverantörer, därefter börjar produktion med max ökning på 10-15% i fall att det gå så bra som tåget... Rolling Eyes

Sen går det så mycket bättre än alla analytiker hade förväntat sig att dem börjar beordra övertid för att klara volymer som är redan sålda mycket bättre än man hade förväntat sig och dem kan bygga bara lite mer än planerad eftersom externa leverantörer klarar inte öka produktion nästa dag, det tar lite planering och tid... Nej du, Tesla kan inte bygga alla 500.000 för beställda Model 3 nästa dag, dem kanske har möjlighet själva att bygga alla batterier fast Mercedes som levererar cockpit detaljer klarar inte halv mille nästa dag och Brembo kan inte spotta 4*500.000 broms skivor samt klotsar på näst kommande måndag... galen

Hade det varit så enkelt så skulle dem bygga alla bilar nästa dag... och priset hade varit kalkylerad på "riktiga" volymer och skulle säkert varit mycket mer attraktiv, det är därför TESLA gör grundligt marknads undersökning innan... Hyundai levererar 5.000.000 bilar per år och Ioniq är bara början av teknologi övergång som kommer att ske som marknad dikterar inte som analytikerna "planerar" (dem är utte och cyklar helt enkellt... ) 8
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-01-24 04:53:00    Rubrik: Svara med citat

Precis och det var därför Tesla tog in förbokningar. Då kan de med högt huvud gå in till leverantören och säga förbered er på att leverera 500k/år eller mer.

Risken för Hyundai och Tesla är att om de inte hinner leverera så tröttnar vi, kunderna, och väljer ett annat märke. Jag kan vänta 2år på Model 3 när det inte finns alternativ och jag kan kanske vänta 6månader på Ioniq, för att den är bra. Men det börjar närma sig smärtgränsen...
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2017-01-27 05:04:30    Rubrik: Svara med citat

Verkar som även Ioniq har lite barnsjukdomar: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31921.0.html

Roligast är väl den att parkeringssensorerna där fram enbart funkar när man lägger i backen. Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-27 07:17:09    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Verkar som även Ioniq har lite barnsjukdomar: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31921.0.html

Roligast är väl den att parkeringssensorerna där fram enbart funkar när man lägger i backen. Laughing


Barnsjukdomar... alla bilar har haft det från början, på några modeller har skaparna fixat det mesta och några krånglar ständigt... det är en del av det "early adaptor" sagan, vill man ha dem första modellerna så måste man oftast leva med problem... galen
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-01-27 07:29:47    Rubrik: Svara med citat

Problemet med fossiltillverkarna är att har bilen ett fel så får man leva med det. Oftast tills nästa gång de släpper en ny modell eller möjligen en facelift.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2017-01-29 08:39:37    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Problemet med fossiltillverkarna är att har bilen ett fel så får man leva med det. Oftast tills nästa gång de släpper en ny modell eller möjligen en facelift.


Hur menar du nu?

När det gäller mjukvarufel får man det åtgärdat vid service eller tidigare om dom kommit med en uppdatering och man tycker det är ett störande fel. Och andra fel som uppstår reklamerar man som vanligt och får åtgärdade.

Den stora fördelen med t.ex Tesla är ju att man kan få mjukvaruuppgradering utan att åka till verkstan.. men jag vet inte om jag håller med dig om att man inte får fel åtgärdade bara för att det är en fossilbil...?
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2017-02-04 09:48:20    Rubrik: Svara med citat

Chattade med Hyundai igår angående när Blue Link och deras app för fjärrstyrning av värme och laddning kommer funka i Sverige.
Tyvärr besannades bara mina farhågor, de har tydligen inga planer fixa detta.
Jag förklarade att detta är en av mina favoritfunktioner på vår nuvarande elbil och det blivit mer eller mindre standard på alla modernare elbilar.
Jo, förutom KIA Soul EV då vars UVO system fortfarande inte funkar i Europa 3 år efter lanseringen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-04 10:42:18    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Chattade med Hyundai igår angående när Blue Link och deras app för fjärrstyrning av värme och laddning kommer funka i Sverige.
Tyvärr besannades bara mina farhågor, de har tydligen inga planer fixa detta.
Jag förklarade att detta är en av mina favoritfunktioner på vår nuvarande elbil och det blivit mer eller mindre standard på alla modernare elbilar.
Jo, förutom KIA Soul EV då vars UVO system fortfarande inte funkar i Europa 3 år efter lanseringen.


Ja det är värkligen dåligt och det som höll mig tillbaka längst innan beslut....

Min förhoppning är att någon ska skapa en eftermarknadsversion via OBD2 utaget. Finns redan för SOC och liknande info som ska funka med Ioniq men just att slå på värmen känns så uråldrigt att inte kunna göra.

Men jag kommer nog bygga nån Arduino historia som iallafall loggar SOC via OBD2 utaget för att kunna övervaka laddningsstatusen osv.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-02-04 11:19:32    Rubrik: Svara med citat

Det jag skulle sakna utan app är framförallt att inte kunna kolla snabbladdningen. Utan app skulle jag ju behöva gå ut till bilen och kolla orden är färdig eller inte... men man kanske lär sig att det tar en 30-40 minuter?

Till vardags är det nog inga problem. Värmningen kan ju köras igång med en timer funktion, antar jag, och det är ju smidigare än med appen.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2017-02-04 13:45:52    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Det jag skulle sakna utan app är framförallt att inte kunna kolla snabbladdningen. Utan app skulle jag ju behöva gå ut till bilen och kolla orden är färdig eller inte... men man kanske lär sig att det tar en 30-40 minuter?

Till vardags är det nog inga problem. Värmningen kan ju köras igång med en timer funktion, antar jag, och det är ju smidigare än med appen.

Tyvärr verkar timern för värme bara funka när Ioniqen är ansluten till eluttag.
Leafens värme kan jag fjärrstarta när som helst och var som helst strax innan jag ska åka, behöver inte veta när och ställa nån timer samt alltid ansluta laddare när jag parkerar för att det ska funka. Visserligen går Leafens värmare max 15 minuter när laddaren inte är ansluten men vet jag att bilen troligen är helt översnöad och kan jag ju alltid fjärrstarta värmen en gång till innan jag går ut, så jag slipper skrapa rutor.
Jag är jättesugen på Ioniq men skulle verkligen sakna denna bekvämlighet på vintern.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2017-02-04 13:50:08    Rubrik: Svara med citat

- Fast vinsten är ju inte jättestor om bilen inte är ansluten.
- Appen är ju så långsam att om du ska iväg oplanerat så "hinner" man inte få igång värmen ändå.
- Timer på appen har jag däremot använt några gånger så det vore synd att inte ha den möjligheten. Trodde faktiskt att Ioniqs timmer funka även utan anslutning, liten miss om inte.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2017-02-04 14:22:51    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
- Fast vinsten är ju inte jättestor om bilen inte är ansluten.
- Appen är ju så långsam att om du ska iväg oplanerat så "hinner" man inte få igång värmen ändå.
- Timer på appen har jag däremot använt några gånger så det vore synd att inte ha den möjligheten. Trodde faktiskt att Ioniqs timmer funka även utan anslutning, liten miss om inte.


Alla tycker vi olika. Men vinsten tycker jag är väldigt stor, att slippa skrapa rutor och sätta sig i varm bil, även ratt och sätesvärmaren aktiveras.
Sätta sig i en kall bil innebär ofta att man drar på extra värme för att värma upp sig, det behövs inte i en förvärmd bil.
Leaflink funka snabbt, men vet inte om den fungerar sedan systemet uppdaterats.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Earplugged
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 108
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2017-02-04 19:49:53    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Det jag skulle sakna utan app är framförallt att inte kunna kolla snabbladdningen. Utan app skulle jag ju behöva gå ut till bilen och kolla orden är färdig eller inte... men man kanske lär sig att det tar en 30-40 minuter?



Ja att inte få meddelande om laddningen avbryts är ju riktigt illa!
En säkring kan ju gå redan efter ett par minuter och du kommer till en urladdad bil och inte kan ta dig hem, finns ju inte snabbladdare överallt...
Sen använder jag ofta appen för att starta värmen av komfort/bekvämlighetsskäl och skulle inte vilja vara utan den heller... men att kunna övervaka laddningen känns som ett måste.
_________________
Honda FR-V Såld = en fossilbrännare mindre...
Mazda RX-8
Nissan Leaf = Återlämnad maj-19
VW UP = Familjebilen... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ante001
intresserad


Registreringsdatum: 19 januari 2017
Inlägg: 31

InläggPostat: 2017-02-04 19:59:14    Rubrik: Svara med citat

Fast jag skulle inte lite på vad chatten säger. De har väldigt lite koll och jag tror inte att kommunikationen alltid går som det ska på Hyundai Sverige. Fått olika bud flertal gånger.


el<$ skrev:
Chattade med Hyundai igår angående när Blue Link och deras app för fjärrstyrning av värme och laddning kommer funka i Sverige.
Tyvärr besannades bara mina farhågor, de har tydligen inga planer fixa detta.
Jag förklarade att detta är en av mina favoritfunktioner på vår nuvarande elbil och det blivit mer eller mindre standard på alla modernare elbilar.
Jo, förutom KIA Soul EV då vars UVO system fortfarande inte funkar i Europa 3 år efter lanseringen.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.