Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur funkar laddningen?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-16 11:47:05    Rubrik: Hur funkar laddningen? Svara med citat

Läste runt utan att hitta riktigt.


1. När man kopplar in standardladdaran (eller någon annan i standarduttaget) Matar man bilen med AC-230V då? varför är det i så fall en sånn stor box på standardladdaren? Hur vet laddaren i bilen att den bara får dra 10A?

2. Vad kan man använda CHAdeMO uttaget till? Vad är MAX man kan mosa in där? antar att detta är DC in och man alltså behöver en omriktare men finns det något skydd här eller är det laddaren som sköter regleringen ?

Det vore ju bra om man kunde snabb ladda PHEven när man är hemma på lunchen tex. Brukar ladda 30minuter på 10A vilket knappt märks på batteriet...Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-16 13:13:34    Rubrik: Svara med citat

http://blogg.sundhult.com/2016/08/29/gar-det-att-forsta-laddning-for-elbil/
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-16 13:14:31    Rubrik: Svara med citat

1 det är en form av strömbrytare i klumpen som gör kabeln efter klumpen strömlös när du inte laddar. Bilens inbyggda laddare klarar av 14A, för det behöver du enn annan laddare (typ laddbox alt ställbar chargeamps kabel)
Du får i ca 9KW i batteriet.

2 Bilen klarar av att ta emot upp till 18kW DC ( men endast i den tidigaste delen av laddningen. Brukar ta ca 45min att fylla batteriet helt med en 20kW DC laddare.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-16 13:32:28    Rubrik: Svara med citat

ok,

men Det är alltså DC rätt in på snabbladdaren då. har bilen något säkerhetssytem eller förlitar man sig på att bilens kommunikation med laddstationen fungerar?

Antar att det funkar som så att bilen säger till laddstationen att batteriet är på 300V och att den max får laddas med 18kW eller? Om då laddaren felar genom att styra ut för hög ström och/eller spänning , bryter då bilen laddningen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-11-16 14:42:57    Rubrik: Svara med citat

Arne999 skrev:
ok,

men Det är alltså DC rätt in på snabbladdaren då. har bilen något säkerhetssytem eller förlitar man sig på att bilens kommunikation med laddstationen fungerar?

Antar att det funkar som så att bilen säger till laddstationen att batteriet är på 300V och att den max får laddas med 18kW eller? Om då laddaren felar genom att styra ut för hög ström och/eller spänning , bryter då bilen laddningen?


Det finns inbyggd säkerhet/kommunikation, du behöver inte oroa dig.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 06:59:54    Rubrik: Svara med citat

hmm ok vad är det för säkerhet då?

Batteriet är på 300V Vad händer om jag då tar 25st 12V batterier på tex 75AH. Är dessa fulladdade =>25x12.7=317V, vid 20% 25x12=300V

25st 75Ah =>22.5kWh teoretiskt sett så kanske 50% av det =>11.25kWh

Å så kopplar man dessa till en CHAdeMO kontakt för att snabbt dumpa in effekt till batteriet. Antar att det inte funkar alls då utan kommunikation. Men det måste väll gå att få tag på hur den kommunikationen funkar eftersom det är en standard för massa olika bilar.


inte för att ja har lust att köpa 25 st batterier men tanken är ju lite kul ändå.

Om man dessutom skulle nyttja 3x16A och bygga en laddare med batterierna som buffert så kan man ju minska på Ah på batterierna. 25st 45Ah kostar ju ringa 12500kr Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 07:12:50    Rubrik: Svara med citat

Det är inte bara "koppla ihop" saker, det är enormt mycket energi i ett elbilsbatteri. Man behöver reglerelektronik som anpassar spänning och ström noga, annars blir det våldsamma effekter.
Det sker datakommunikation på de extra trådarna i laddkontakten, och först när alla datorerna är överens slås kontakterna på så att du får kontakt med batteriet.

Här kan du köpa en chademokontroller:
https://emotorwerks.com/store-juicebox-ev-charging-stations/97-new-chademo-tm-compatible-charge-controller-for-emotorwerks-dc-chargers/related_product-1657
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 08:53:45    Rubrik: Svara med citat

jo det förstår jag ju... det va ju därför jag ville veta om bilen har skydd som begränsar strömmen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-11-17 09:21:59    Rubrik: Svara med citat

Tror inte den begränsar strömmen per se, utan det är en stor kontaktor som slår till om du kommunicerar rätt med bilen. Om du säger "Hej jag är en chademo-laddare, jag tänker ladda dej. Säg hur mycket ström du klarar av att ta emot" så slår kontaktorn till och du har direktkontakt med batterierna. Om du då har kopplat in 25st 12V batterier där så kommer en jävla massa ström att flöda i endera riktningen och smälta saker.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Arne999
intresserad


Registreringsdatum: 08 november 2016
Inlägg: 23

InläggPostat: 2016-11-17 09:31:54    Rubrik: Svara med citat

japp är det så det funkar , (dvs att bilen litar på att kontakten levererar det bilen säger utan återkoppling av strömmen), så är det ju inget jag vågar labba med.

Annars hade det ju iof varit fullt görbart att ha koll på strömmen från batteriet och stoppa vid för hög ström... Det kräver dock att man switchar ändå för att det ska funka hyfsat å vips har man byggt en batteriladdare för x antal 1000lappar till Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.91 sekunder att ladda.