Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Batteribyte i Renault Express

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-10-29 17:35:43    Rubrik: Batteribyte i Renault Express Svara med citat

Jag har ju haft problem med fyra batterier som gått sönder. Efter kontakt med förra ägaren har jag fått byta alla mina 18 batterier även de trasiga mot 18 som skall vara kontrollerade och bra. Jag har förtroende för förra ägaren och hoppas denna lösning skall fungera, känns som alternativen är få dessutom. Jag har några praktiska spörsmål. När jag tog ur batterierna blev jag tvungen att använda spännband som jag dubbelvek, borrade och placerade fastkruvat mellan polerna på ett batteri mitt i en låda. Med spännbandet kunde jag lyfta skonsamt rakt upp och få ur batteriet inklusive gavlarnas lösa plastplattor. När jag gjort detta på samtliga mittenbatterier var det lätt att hasa och lyfta ur vänster och högerbatterierna. Nu till problemet. Det är helt omöjligt att få tillbaka mittenbatterierna med sina plastplattor. Jag tror det beror på att de är aningen deformerade eller "svullna". Kan jag välja bort en platta i varje rad och växla dem mellan raderna så att man får platta där tempgivare skall vara? Som jag ser det finns det ingen som helst möjlighet att få ner dubbla plattor med mindre än att man gör om korgarna så att de blir 10mm bredare/längre men det kan ju inte vara meningen. Någon mer måste ha haft liknande problem eller?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-11-02 07:22:39    Rubrik: Svara med citat

De är inte ovanligt att batterierna sväller om de får stå utan bur runt sig.
Att pressa ner plattor tror jag kan ge problem likaså att knte ha plattor.
Mitt tips att ha någon form av distans mellan dem så de inte kan svälla mer iallafall
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-11-02 18:39:55    Rubrik: Svara med citat

Tack. Jag skall försöka få ner det så som det skall vara. Med en medhjälpare går det kanske. Vad är bäst, stoppa i mittbatteri eller kantbatteri sist?
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2016-11-04 13:22:45    Rubrik: Svara med citat

ExpressHasse skrev:
Tack. Jag skall försöka få ner det så som det skall vara. Med en medhjälpare går det kanske. Vad är bäst, stoppa i mittbatteri eller kantbatteri sist?


Mittbatteriet så kan den glida ner med mjuka kanter på båda sidor
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-11-04 14:37:16    Rubrik: Svara med citat

Tack, då kör vi på det. Har köpt en tub fett för att hjälpa till med glidningen av batteriet och mellanläggen samt polfett för att få en bra början när jag kopplar in dem. Får se om jag hinner i helgen. Har ett annat elbilsrelaterat äventyr imorgon som troligen tar större delen av dagen. Återkommer nog om det i en eller annan form.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2016-11-10 09:31:06    Rubrik: Svara med citat

Hej! A few years ago I changed batteries for Expressen. It´s quite normal that they are swollen.
I was cut the steel band side of the cage, bend the ends for about 10mm for 90 degr, drill a holes for the bended ends and when build up again then put the long screws thru the holes and tighten them again. T'was quite easy job and didn't take long time to do it.

Best regards to snowy Sweden
Pera L
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-11-10 20:37:03    Rubrik: Svara med citat

Thanks. I will proceed as soon as we have a nice weekend. Looks like it will warmer next week. Busy at the moment to get going with my Peugeot Ion.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-12-10 18:18:09    Rubrik: Svara med citat

Jag har placerat batterierna i Expressen nu men köpte en Peugeot Ion för ett antal veckor sen. Trillingen är ju så otroligt mycket bättre än Expressen att jag inte haft lust att engagera mig just nu i att få den gamla färdig, Men det går inte att komma ifrån att Expressens konstruktion är enormt tilltalande för en framtida batterikonvertering med bra värme och gott om plats. Jag sökte efter konverterade Expresser med tex Li Ion här men får inga träffar. Känns ju märkligt om det inte är möjligt att bygga om med befintlig drivlina och ny kraftkälla. Kan ju vara för svårt och för dyrt men det vore kul att höra lite argument eller att få nån länk till trådar som behandlar ämnet. Vet man att det är möjligt så ökar ju intresset av att hålla ihop den även om NiCad batterierna ger sig igen.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-04-13 09:31:07    Rubrik: Svara med citat

Har troligen möjlighet att köpa 12 Zoemoduler med 8 celler i varje. Nominell spänning 3.75V min 2,5V max 4.3V. Vill montera dem i Expressen i "klimatlådor" isolering och svag värmekälla vintertid. Tanken är tre grupper med fyra moduler i serie där grupperna sedan kopplas parallellt. Tacksam för tips om det är en bra ide och lämplig bms mottages tacksamt. Jag räknar med att det kan landa på 50000 eller lite mer. Ekonomiskt vansinne kanske men jag gillar allt på bilen utom NiCd batterierna i serie. För känsligt tycker jag.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-04-17 07:43:14    Rubrik: Nära nu att bestämma sig.... Svara med citat

Har mätt och klurat lite. Zoemodulerna går in staplade i två lager i den bakre lådan dvs 8 moduler, seriekopplade fyra och fyra samt sedan parallellkopplade mått per modul 20x38 cm men de måste ligga tre på rad i två lager och en på tvären i två lager, tänk ett "E". Längd bredd och höjd klarar sig inom lådan om man skippar isolering/klimatanpassning. I den främre mindre lådan går fyra moduler i serie som parallelkopplas till de i bakre lådan in, men bara om man lägger dem en 20x38 med en vänd 14x38 intill och sen två till moduler som placeras likadant men spegelvänt ovanpå. Denna stapel blir lite för hög för lådan, ca 5-6 centimeter för hög utan isolering/klimatanpassning. Jag tror att det går att göra ett lock som kompenserar höjden. eller om man börjar peta i befintliga plåtarna kanske man hittar mer utrymme bakom.

Kostnaden för batterier och BMS är omkring 50000kr vilket på ett sätt känns vansinnigt på en sån gammal bil. Plus jobbet och annat jag kan ha glömt. Hur viktigt är det här med förvärmningsmöjlighet i batterilådan nu när man har chansen?

Fördelen jag skulle få är att jag får en liten lastbil med minst 15 mil körsträcka, Att jag använder den bil jag redan äger utöver min Ion, att jag får en möjlighet att genomföra ett projekt där jag lär mig mycket och kan involvera min son plus att vi har två elbilar i familjen där ingen av dem kostat mer än ca 100000 kr/st. Dessutom borde den bli mer underhållsfri beträffande batterier och den separata värmekällan bör öka räckvidden. Att den är tvåsitsig är inget som helst problem för mig som jag tänkt använda den.

Jag skulle verkligen behöva lite tips här från er som varit med länge. Säljaren av batterier är kompetent och kan förmodligen hjälpa mig med ett bra val av BMS. Det är det övriga jag är fundersam över. Är jag vid mina sinnens fulla bruk och tillkommer det mycket fler kostnader i denna tillämpning? Jag ser en annan möjlighet om bilen ger upp och jag inte kan laga den pga brist på komponenter etc. Då borde jag väl kunna bygga en stationär stapel av batterier och bms för att lagra energi från solceller, jag menar som en försäkring för att inte alla pengar skall vara till spillo? Bundet kapital har jag redan i bilen men utan den relativt blygsamma satsningen hade jag kanske inte kommit igång med elbil alls så det går hursomhelst på allmänna hobbyfonden/insparade barrundors spargris eller nåt.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2017-04-17 18:22:37    Rubrik: Svara med citat

Rekommenderar starkt att lägga in värmeslingor i batterilådorna. Det är skadligt att framförallt ladda Li-ion batterier vid låg temperatur (beror mycket på elektrolytens egenskaper, bäst att försöka hålla cellerna över 10 grader vid laddning). Ju snabbare du laddar desto viktigare är det att cellerna inte är kalla. Resistansen går också upp när celltemperaturen sjunker, vilket minskar cellernas effekttillgänglighet. Det torde dock vara ett mindre problem då Expressens drivlina väl har ganska låg effekt. Maxström 300A?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-04-18 01:02:41    Rubrik: Svara med citat

Det är typ 30 hk i den och man kör inte gärna över 80 km/h om det inär är utför. Maxströmmen är 275A men i praktiken har jag legat i intervallet 0-150A där 75A är idealiskt för lång körsträcka. Det är dock svårt att omsätta 75A i biltrafik där man inte är ensam. Jag brukar åka lite udda tider, när inte färjekön kommer och gärna småvägar. Om man har bra isolering borde det ju funka med ett litet element typ elbjörn 200w och cirkulera värmen i utrymmet? Förutsatt då att man har tillgång till extra 230V.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-04-20 16:55:25    Rubrik: Närmar sig. Svara med citat

Jag har passerat stadiet där jag tycker att 50000kr är vansinne. Det finns altså ett ekonomiskt "Go" för projektet. Genom lite bra konsultationer lutar det nu åt att de tolv Zoemodulerna skall parallellkopplas i grupper om tre och det blir då fyra grupper som sedan seriekopplas. Till detta är det tänkt en BMS-lösning från Zeva. Det blir trångt i batterilådorna särskilt den bakre som skall ha nio moduler om jag bara har tre moduler i den främre. Kanske skulle det vara listigare att bara gå på totalt åtta moduler och få gott om plats till isolering men kortare körsträcka. Min bil laddar 10A så jag funderar på om man skulle kunna lägga till ett litet element med fläkt på ett uttag som klarar mer än 10A och värma samtidigt som man laddar. Har man precis kört innan borde väl startläget för laddning vara hyfsat varmt så att man kommer igång tills elementet gör nytta? Sommartid skulle man kunna köra utan lock eller leda in kyld luft i lådan. Jag tar tacksamt emot synpunkter eftersom jag inte är någon elguru själv. Tror dock hårt på att man kan lära sig på vägen genom ett projekt.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-18 01:44:43    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått hem 32 kWh från en Kia. Vikt under 190 kg. Med BMS från Zeva och en massa attiraljer. Bara allting kvar då. Smile Skall göra en inventering av kontakter, kablar, placering och infästning. Känns ju som man kan åka hur långt som helst om man får ihop det. Expressen lunkar ju fram på planmark vid ett uttag på 70A. Lägger man till att kupén värms fossilt och vikten minskar borde man antingen komma bra långt eller öka prestanda och effekttålighet så att man kan kör lite mindre LGF-aktigt. Jag nöjer mig med toppfart 80-85 km/h och allra helst lite mindre tapp uppför. Glada tillrop och konsekvensanalyser mottages gärna.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-07-19 20:08:28    Rubrik: Svara med citat

Detta blir synnerligen intressant att följa. Smile
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2017-07-20 02:13:22    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo skrev:
Detta blir synnerligen intressant att följa. Smile


Jag har mycket att lära mig. Kommer använda 3 stora moduler och 6 små. Kablaget är för 4 stora och fyra små moduler. Satt med en kopp kaffe och en av två kabelhärvor. Några frågor dyker upp. Det finns en busskoppling en flerpolig kontakt och en kontakt för tempgivare. Pt100 eller termoelement? Använda buss? Är flerpolig till mätning av spänningen i varje cell? Hur skall jag placera allt för att använda utrymmet så bra som möjligt.
Jag har tankar om det mesta ovan. Har letat efter nåt schema över hur batterierna är kopplade invändigt och nån form av designspecifikation, men utan framgång hittills. Jag har inte så bråttom, tar det vartefter.

Editering: Det ena är tempgivare och det andra är enligt uppgift en värmeslingor. Ingen bus alltså. Förmodar att den flerpoliga kontakten hanterar respektive cell i modulen. Skall forska i det.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.41 sekunder att ladda.