Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Kangoo ZE
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2016-10-11 05:33:40    Rubrik: Renault Kangoo ZE Svara med citat

Hej hej,

Första inlägget här.
Jag har länge vilja haft en elbil och nu när vi behövde en andra bil för första gången så köpte jag den billigaste elbilen jag hittade, som ändå var rätt ny. Och det vart en Renault Kangoo ZE Maxi 2012 med 1500 mil på mätaren. Milkostnaden för den första brukaren vart över 100 kr/mil.



Jag fick åka rätt långt för att hämta den så tyvärr fick det bli på trailer, annars hade jag gärna kört den hem. Men den saknar ju snabbladdning så det snabbaste man kan ladda den är 6-9 timmar beroende på temperatur och laddare.

Jag har tidigare kört en del kangoo årsmodell 2003, vilket jag inte har några kära minnen från. Men till min överraskning så var det väldigt stor skillnad att köra denna bil. Den är lika bekväm och nästan tystare än min Plug-in Prius från 2013.
Den är rätt pigg upp till typ 60 och sen segar den på upp till motorvägsfart. Så i stan är den riktigt pigg och kul att köra.
Laddaren från Priusen passar dock inte i Kangoon trots att det är samma kontakt. Type 1.
Laddaren till kangoon är fruktansvärt stor. Nästan dubbelt så stor som till Priusen som även den levererar 10A.

Den hade tyvärr inte AC men den hade istället alko-lås, vilket är lite små drygt då jag inte är någon person som dricker och det tar en stund för den lille manicken att bli klar så bilen går att köra iväg med. Tror jag ska lämna in för att ta bort den.

Dieselvärmaren funkar skit bra, jätte smidigt att man slipper vanligt "motorvärmare", man sätter bara timern och har laddaren i pluggad så är bilen varm och go när man kommer ut på morronen. Tanken rymmer ca 13 liter så det blir intressant att se hur länge den räcker.

Det sitter dock ett kupevärmaruttag i den av någon anledning, ser inte ut som nån någonsin har använt det.

Jag har installerat backkamera på den eftersom den är rätt dryg att backa med, men jag kanske får komplettera med nån fler kamera då man inte ser nått till höger heller om man står i en korsning där vägen till höger kommer lite snett bakåt, vilket det ofta gör där jag bor.

Jag måste säga att jag vart lite mer kär i den här bilen än vad jag trodde jag skulle bli. Jag tar gärna den till jobbet även fast frun inte ska använda våran Prius Smile

Kanske någon fler som har en ZE Kangoo här?

Nu tänkte jag leta rätt på någon bra laddstation med uttag så jag kan byta kabel ifall min nästa elbil har Type 2.
Är det någon som kan rekommendera någon bra laddstation som är prisvärd? Question
Huset är säkrat för 3x16A och Kangoon kan ta emot 1x16A max om jag förstått det rätt.

/Mvh Luvan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 2972
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-10-11 05:39:32    Rubrik: Svara med citat

Är det batterihyra på dessa?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2016-10-11 05:54:43    Rubrik: Svara med citat

ja tyvärr Sad
Det är iofs rätt skönt att slippa bry sig i batteriet, ger en viss sinnesfrid. Men samtidigt kostar det ju oxå...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 287
Ort: Orust

InläggPostat: 2016-10-17 18:34:47    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu själv en ZE Maxi efter jag sålt min för korta Kango ZE

Kangoon är den bekvämaste elbilen jag har och går att köra mycket snålt.

Bra med dieselvärmare men då sladden är inkoplad är det smartare att avända bilen egen värmare som du programerar starttiden på.

Under drift när det är riktigt kallt är ju en dieselvärmare bra för att spara räckvidd även om du någ mestadels klarar dig med den interna värmen.

Har idag även hittat Renault Spy

http://canze.fisch.lu/
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 287
Ort: Orust

InläggPostat: 2016-10-17 18:35:09    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu själv en ZE Maxi efter jag sålt min för korta Kango ZE

Kangoon är den bekvämaste elbilen jag har och går att köra mycket snålt.

Bra med dieselvärmare men då sladden är inkoplad är det smartare att avända bilen egen värmare som du programerar starttiden på.

Under drift när det är riktigt kallt är ju en dieselvärmare bra för att spara räckvidd även om du någ mestadels klarar dig med den interna värmen.

Har idag även hittat Renault Spy

http://canze.fisch.lu/
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2016-10-17 19:21:57    Rubrik: Svara med citat

Bra tips! Har du hunnit testat CarZe?

En dryg grej är att min Toyota Typ 1 handske inte passar i Kangoon, toyota har en liten rundad pigg på handskpen som inte går in i uttaget på Kangoon. Men Renaults handske passar båda bilarna så jag kör med den till båda.
Rätt bra att den även låser fast laddhandsken i bilen när man låser bilen.

Jag har beställt en inre backspegel som har dubbla skärmar inbyggt, tänkte sätta 2 backkameror på den som pekar åt olika håll så det går lite enklare när man ska backa med den.

Jag har inte gjort något räckviddstest på den ännu för att se hur långt jag kommer. Men det blir kanske i helgen. Nån som vet vad man kan förvänta sig för ärlig räckvidd?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 287
Ort: Orust

InläggPostat: 2016-10-17 19:43:33    Rubrik: Svara med citat

Nej inte ännu hittade den i kväll

Borde vara som Leaf spy ungefär

Om det är en typ1 skall de ju passa rakt av....?
OBS: Kangoon kan tex inte vara låst när du skall sätta i laddkabeln då går det inte.

Såhär års i torrtväglag, plant och 90km/h ca 9 mil
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2016-10-18 05:39:56    Rubrik: Svara med citat

Nä tyvärr passar den inte för kangoon vill ha en plattare pigg för själva laddhandsken än vad toyota har så den går inte in oavsett om bilen är upplåst eller inte.


Aha, ja 9 mil var ju rätt stor skillnad från 17 mil. Hade tänkt köra 11 mil och det är på blandad 90-100-110 väg och inte plant, men då kanske den planen spricker. Får kanske bli nått stop på vägen i värsta fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 287
Ort: Orust

InläggPostat: 2017-04-02 18:39:17    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått?
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2017-04-03 03:58:23    Rubrik: Svara med citat

Jorå det har gått bra. Har haft nått knas med att motorn dött av i ca 1 sek 3-4 gånger. Bilen piper till och displayen säger Electrical failure: Engine, men sen hoppar den igång igen. Motorn tappar kraft under den sekunden som den piper till.
Lämnade in den till verkstand men de bara nollade datorn och sa att det bara fanns intermittenta fel...

Förutom det så har den fungerat fin fint Smile
Var ute och körde när det var -28 grader med den, displayen varnade för performance limited och räckvidden ändrades till 4 mil på full tank har jag för mig att det stod. Men allt fungerade bra ändå, mer än tillräcklig värme och efter min åktur var klar på en dryg mil så stod det fortfarande 4 mils räckvidd.
9 mil i det normala som du nämnde verkar stämma bra. Jag bor centralt så jag har aldrig dragit ner den till rödmarkering än.

Jag satt i mina backkameror i den, väldigt behändig då jag parkerar i ett trångt parkeringsgarage på vardagarna. Min är helt täckt bak så ingen bra sikt annars.

Grymt skönt att slippa ta släpvagnen när man behöver lasta mer, har inte behövt den en gång sen jag haft den här Smile

Själv då?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 114

InläggPostat: 2017-07-13 17:43:49    Rubrik: Svara med citat

En femsitsig dylik skulle vara en utmärkt vardagsbil för oss, men jag är inte så pigg på att ticka batterihyra (och jag gissar att även service måste göras hos ÅF när man hyr batteri..) Är bilar från tyskland och frankrike också med hyrbatteri?

Finns ju en del i trevligt prisläge annars.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1453
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-08-04 03:41:39    Rubrik: Svara med citat

Vilken typ av ladduttag har en Kango ZE 2012? Går det att köpa en original evse till Nissan Leaf, Mitsubishi PHEV?
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl S
intresserad


Registreringsdatum: 19 augusti 2017
Inlägg: 21

InläggPostat: 2017-08-28 11:18:44    Rubrik: Svara med citat

Hej, supernyfiken på hur det går. Räckvidder mm.
Har du kvar bilen? Tittar på exakt samma nu i Lund

Laddning...
Det ryktades om 3fas laddning på denna enl försäljare
Dvs snabbare via trefas, sant? Typ några. Timmar ist för 8...

Mvh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2017-08-30 16:52:48    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Vilken typ av ladduttag har en Kango ZE 2012? Går det att köpa en original evse till Nissan Leaf, Mitsubishi PHEV?

Det är den runda typ 1 kontakten. Den är vanlig och finns lite överallt på publika laddare. Men kangoon har en liten låsning fram som gör att inte alla handskar passar i den. Så bäst att testa sig fram, jag har kunnat ladda på de ställen jag har behöva. Men laddaren som följer med våran andra bil. En Toyota Plug-in prius passar inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2017-08-30 17:20:12    Rubrik: Svara med citat

Carl S skrev:
Hej, supernyfiken på hur det går. Räckvidder mm.
Har du kvar bilen? Tittar på exakt samma nu i Lund
Laddning...
Det ryktades om 3fas laddning på denna enl försäljare
Dvs snabbare via trefas, sant? Typ några. Timmar ist för 8...
Mvh


Jorå bilen är kvar och fungerar fint.
Bra räckvidd nu i detta väder. Man behöver ju inte så mycket värme vilket hjälper. De dagar jag inte behövt värme så verkar jag klara mig runt 9-12 mil beroende på körstil och hastighet på vägar.
Jag har bara drygt 1.2 mil tur och retur till jobbet, så jag laddar bara 1-2 gånger i veckan om jag inte ska ge mig ut på nån längre tur.

Vi har snart haft bilen ett år och vi verkar köra straxt under 1000 mil per år med den.
Jag har även en elmätare som jag använder för min laddstation som jag laddar både Plug-in priusen och kangoon med. Och nu när jag haft Priusen i drygt ett år och kangoon nästan ett år så har jag förbrukat drygt 2000 kwh för båda bilarna. Och då ingår ju motorvärmar-elen som går åt till kangoon eftersom den använder energin från laddaren när motorvärmaren går.
Men som sagt, laddar inte allt jag kör via den elmätaren men säkert 80-90%.

Jag måste säga att kangoon är väldigt skön att köra i stan. I stan tar jag hellre kangoon än priusen, men på långfärd så blir det ju tvärtom så klart.
Trotts att det är en stor bil så tar man sig lättsamt, tyst och snabbt genom trafiken. Regenereringen är väldigt behändig och skön.

Ja laddningen är inte snabb. Och jag kör bara laddaren som följer med den vilket laddar med 10A. Visst går det segt om man dragit slut på hela batteriet, men det är faktiskt bara 1-2 gånger som jag faktiskt inte kunnat använda bilen som tänkt på grund av det, och det var i början. Nu har man som med sig det och planerar lite bättre bara.

Men skulle man få välja så vore snabbladdning värt mycket. Som det är nu är det ju ingen ide alls att ta en längre tur som betyder att man ska behöva ladda på vägen.

Ja en 3-fas laddare laddar oftast snabbare, men framförallt så är det snällare mot dina säkringar.
Om du t.ex. har 3x20A på dina inkommande säkringar, så kan du förmodligen ladda med 3x10A (6.9 kwh) utan större problem (beroende på hus och värmekälla). Medans du skulle behöva all energi från en av dina faser och då kräva 3x30A för att få ut samma mängd energi vid 1-fas laddning. Och råkar du då lasta den fasen bara lite över så är det risk att säkringen går.

Hur snabbt det går att ladda bilen beror dock på själva laddaren ombord själva bilen. "Laddaren" som är på kabeln man stoppar in i bilen är egentligen ingen laddare utan bara el-skydd samt kommunikation om vilken strömstyrka som bilen och själva kabeln kan leverera.
Vet inte vad det är för effekt på nya kangoons laddare.

Jag har funderat många gånger på att byta till en annan elbil när jag sett annonser på t.ex. Zoe eller andra prisvärda modeller. Men utrymmet som Maxin ger i skåpet gör att det blir en sån praktisk bil att ha. Jag vill inte köra med släpvagn igen, inte när man är van smidigheten med kangoon Smile
Ett takräcke till den hade dock varit nice, om man ska få på lite längre brädor eller sånt. Det är ingen kängru-lucka på min.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2017-12-31 00:00:30    Rubrik: Svara med citat

Intressant tråd, tack! Går det att få "My Z.E." till en från 2012 eller är det för de nya bilarna? Så att man kan se laddningsstatus osv.
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ljs-s
Nyfiken


Registreringsdatum: 10 oktober 2016
Inlägg: 9

InläggPostat: 2018-01-02 09:09:24    Rubrik: Svara med citat

eGolf2015 skrev:
Intressant tråd, tack! Går det att få "My Z.E." till en från 2012 eller är det för de nya bilarna? Så att man kan se laddningsstatus osv.

Nä jag tror inte det, såg iaf inget sånt i manualen när jag läste genom den vid köpet vad jag kan minnas.

Du kan däremot ställa tidsur via instrumentpanelen för den inbyggda motorvärmaren. Den använder jag varje dag nu när det är kallt. Rätt smidigt tycker jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-01-05 01:02:38    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fått uppdatera min signatur med den Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012 som jag köpte igår. Skall bli spännande det här. Var också tvungen att ta den långt på bilsläp så det blev ett äventyr i sig.

Några bekymmer dök upp redan på premiärturen hemma. "Brake fault" eller något liknande står det efter en stunds körning, lite olika hur lång tid det tar innan meddelandet kommer fram. Märker inget fel på bromsarna och det är bromsvätska i. Meddelandet försvinner efter omstart men dyker som sagt upp efter en stund igen.

Problem två. Bränslemätaren indikerade att det behövdes fyllas på för dieselvärmaren så jag körde med lite egendomlig känsla in till tankstationen och började fylla diesel. När jag fyllt mer än 13 liter började jag tycka det var konstigt att den inte fyllt upp tanken så jag stoppade och kollade under bilen där det forsade ut diesel (tur i oturen över mackens brunn med oljeavskiljare). Det blev nog ett av mina längsta besök på en mack (ville inte köra ut med dieselläckage) Suck!

Bilen har ngn mrf-garanti men förhoppningsvis är det inga större bekymmer. Någon som har tips på bra Renaultverkstad för Kangoo Z.E i Göteborgsområdet?
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolf2015
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 februari 2016
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2018-01-09 23:08:39    Rubrik: Svara med citat

Hm, firman som sålde den kanske hellre köper tillbaka den än att de åtgärdar felet med tanken, kostar 15.000:- Mad bilen måste göras strömlös för tankbyte osv

Funderar på om det kanske är lika bra, det var tydligen hur mkt felkoder som helst utöver Brake Fault, felkoder på elstyrenheter osv

Kanske inte bara är batterileasingen som drar ned priserna på dessa vagnar. Men den går ju bra och är fin för övrigt, svårt det här med begagnade bilar Very Happy
_________________
VW e-Golf 2015 'The Black Pearl'
Renault Kangoo Express II Z.E. Skåp 2012
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ElGato
Nyfiken


Registreringsdatum: 04 oktober 2017
Inlägg: 5

InläggPostat: 2018-01-19 21:38:52    Rubrik: Svara med citat

[quote="ljs-s"]
Carl S skrev:
Hej, supernyfiken på hur det går. Räckvidder mm.
Har du kvar bilen? Tittar på exakt samma nu i Lund
Laddning...
Det ryktades om 3fas laddning på denna enl försäljare
Dvs snabbare via trefas, sant? Typ några. Timmar ist för 8...
Mvh


Finns det någon som byggt in snabbladdning i efterhand på en Kangoo?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.