Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Död åt den som designat värmarplacering på Clio!!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-10-24 06:15:12    Rubrik: Svara med citat

Ok, om vi skippar den hemliga menyn.
Du säger att det bara kommer ett tick ur pumpen, men fortsätter glödstift att värma och fläkten att gå?
Eller försvinner den vanliga värmar symbolen så fort bensinpumpen bara fått ett tick?
Alltså värmar symbolen tänds när du startar med knappen, men slocknar efter någon sekund?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-24 16:07:46    Rubrik: Svara med citat

Allt är normalt, glödstift, fläkt och allt, värmarsymbolen är tänd i ca 4 minuter, sedan går fläkten en liten stund och så är allt tyst. Allt stämmer enligt boken och vad andra beskrivit här på forumet.

Jag har funderat under dagen. Det MÅSTE ju vara pumpen. Jag ska ta bort den ikväll och rengöra den bara för att det måste bockas av. En annan tanke är att den kanske drar för mycket ström? Kan någon som har en lös pump berätta om 1,4A vid 12V är rätt? Resistansen är ca 9 ohm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-10-24 19:11:56    Rubrik: Svara med citat

Ok, du kanske tycker att jag ställer lite dumma och självklara frågor.
Min erfarenhet är att det är lätt att snö in sig på fel saker med denna värmare ibland.
Jag har i allafall gjort det.

Är du helt 100% säker att du fortfarande inte har stopp i röret?
Du ska kunna blåsa i det med munnen, och känna att det kommer ut i andra ändan. (Dock inte jätte tydligt, men du kan känna det.)
Du ska ju kunna höra att pumpen tickar hela tiden. Kanske är det så att du har stopp, och att trycker bli så högt att det är det som är orsaken till att du bara hör/får ett slag.

Under mina 8 år så har jag aldrig haft en UCL som varit källan till problem med värmaren.
Däremot så har jag blivit lurad av begagnade reservdelar.

Jag hade problem med en värmare som inte startade. Efter mycket felsökning kom jag fram till att den fick inte tillräckligt med luft, eller för mycket bensin. Jag hade 3 fläktar som var begagnade, och brännaren startade inte med någon av dessa 3. Då är det ju inget fel på fläkten tänkte jag.
Jag justerade ner bränslepumpen, och värmaren startade. Problem var att skruven som håller turbulatorn lossnade hela tiden.
Till sist insåg jag att förbränningspunkten hade flyttat sig. Slutsats: brännaren fick fortfarande för lite luft, men jag hade kompenserat detta med att minska bränslemängden.
Alla mina reserv fläktar var kassa.
Jag köpte en ny fläkt, sen har brännaren gått kanon.

En annan brännare slutade också att fungera. Ibland kunde man få igång den efter att försökt starta den många gånger efter varandra.
Jag upplevde det som att den hann sura ner sig innan den hann tända. Min slutsats var att det var glödstiftet som inte hann bli tillräckligt varmt innan bensinen sprutas in. Testade mina begagnade reserv glödstift, men det hjälpte inte. En del jag frågat (även dom som ska kunna detta på Volvo) påstår att en glödstift inte kan försämras. Envis som jag är så köpte jag ett nytt, och värmare starade direkt. Alltså mattas glödstiften av.

Vad jag lärt mig är att jag inte ska lita på begagnade reservdelar. Jag har blivit lurade av dessa ett antal gånger nu, och lagt ner otroligt många timmar på felsökning p.g.a. att jag uteslutit fel när jag testat med dessa utan att felet försvunnit.

Det är sura pengar, att köpa en ny fläkt, men om jag slår ut det på 8 år och nästan 10 000km så är det inte så mycket.

Jag vill med detta bara visa att jag snöat in mig på fel ställe ett par gånger.

Om din pump hade varit felaktig och dragit för mycket ström, så tror jag att UCL stängt ner start försöket efter bara några sekunder.

Jag hade uteslutit att det inte är stopp i bränsleröret först. Ev. köp ett nytt. Det är sura pengar, men det kan vara värt det.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-10-24 19:34:10    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om du sett mitt problem i en annan tråd men min värmare går ca. 4minuter och stannar sedan, men om jag har hemliga menyn framme visar tempen -50 grader när den har stannat.

Dom få gånger värmaren har fortsatt har tempgivaren fungerat som den ska och tempen ökar långsamt i plusgrader

jag väntar på en ny tempgivare som sitter under brännaren på utsidan

Hoppas min värmare fungerar efter detta byte

Lycka till
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-24 19:56:10    Rubrik: Svara med citat

Hej Erik,

Jag tycker absolut inte att du ställer dumma o självklara frågor. Jag jobbar med felsökning på diverse elektroniska system, stora som små, och vid 53 års ålder tycker jag det enda man lärt sig är att man brukar ha fel först. När man till slut hittar felet så är det sällan det man låste på först. Vägen till målet går i zickzack men med lite envishet brukar man komma fram. Den bästa hjälp man kan ha är att diskutera med en kollega (eller i detta fall på forumet). Ensam är man inte så stark. Ödmjukhet hjälper också.

Jag vill inte heller gärna tro att UCL:en är skyldig, mycket mer sannolikt att något annat är kass. För att försöka förklara vad status är på de olika komponenterna ska jag försöka svara sanningsenligt på dina frågor.

Röret är rent. Jag utraljudstvättade det och man kan blåsa i det med munnen och känna att luften kommer fram. Har även blåst med tryckluft åt båda håll.

Fläkten var ju loss när jag hade ut brännaren, den verkar OK och blåser kraftigt i avgasröret. Vattenpumpen har också varit loss och den pumpar bra, 30-40 cm fontän vid fritt utlopp.

Jag har även lossat bensinröret vid pumpen och blåst rent med tryckluft innan jag satte tillbaks brännaren. Filtret är rent. Jag kan även pumpa bensin med externt batteri anslutet direkt till pumpen..

Nu senast har jag haft bensinröret loss vid värmaren för att kunna observera om droppar kommer, vilket inte inträffar. Jag har även haft röret loss direkt efter pumpen, med samma resultat.

Jag har mätt spänningsfallet på både + och minussidan så kablaget är OK.

Det som jag låser på nu är att spänningen över pumpen (eller konstlast 10 ohm) blir 4 volt direkt jag trycker på startknappen och sedan när pulserna kommer blir toppspänningen ca 11V men bottenspänningen är fortfarande 4V. Dessa spänningar har jag mätt med hjälp av nålar som jag stack in i pumpledningarna precis vid pumpen.

Jag demonterade pumpen ikväll och körde den på bänk. Den drar vid ca 6V och släpper vid ca 2,5V. Den tickar så fint när jag pulsar den på bänk. Matar jag bensin så pumpar den en droppe i taget och tickar lite mjukare. Men dessa mätvärden förklarar ju varför den inte pumpar. 4V i början får den inte att dra, men vid första pulsen drar den för att sedan aldrig släppa. Spänningen ligger kvar på ca 4V tills startförsöken är slut. Då går den till 0V.

Vad är det jag har missat??? /Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 439
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-10-24 20:40:22    Rubrik: Svara med citat

Jag gjorde ett litet test med en pump som jag har liggandes.
Har dock inget spännings agg. hemma.
Den drar med ett 12V batteri, men inte med ett 6V batteri.
Resistensen var 8,5 ohm på min.

Notera dock att detta var en begagnad pump. (Se tidigare inlägg Laughing )
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-24 20:58:27    Rubrik: Svara med citat

Då verkar ju min pumpresistans vara OK iaf. Jag mätte inte upp drag- och släppspänningarna exakt men jag ska göra det imorgon. Jag tänkte också låna ett minnesoscilloskop och registrera vad som händer i detalj, får se om jag hinner med det också.

Jag ska hinna med att vattna mina batterier för första gången imorgon och det är väl också en eklut man ska gå igenom Rolling Eyes

Tack för allt stöd!

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-25 00:15:49    Rubrik: Svara med citat

Jag höll oxå på att bli tokig när inte värmaren startade.
Jag bytte till en äldre UCL 7.x och då startade värmaren direkt
Det var då jag desperat lödde dit nya trissor utan att det
hjälpte. Tyvärr ville den äldre UCLen inte starta bateripumpen
vid laddning så den vågade jag inte ha kvar i bilen.

När jag testade min UCL 8.5 i en annan bil så kunde den
starta värmaren där. Det var ren tur att jag fick testa
med en ny vattenpump så att jag fick veta vad som var fel.
Denna vinter kan jag glädja mig åt att kunna ha varmt i bilen
och se ut genom rutorna.
Om du har möjlighet att testa med en äldre, kanske mindre
petig UCL kan det ju vara bra. Du får järna komma hit och
prova med min, jag har den kvar på hyllan här.

Men å andra sidan kommer du ju ganska långt i startsekvensen
min la av efter ca 3 sek, när inte alla värden stämde.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-26 17:50:57    Rubrik: Svara med citat

Hej Hawk,

Tackar för erbjudandet. Det är nog en bra idé i detta läget att prova med en annan UCL nu när jag faktiskt har testat det mesta. Det blev inget oscilloskoperande denna helg, men jag kanske gör det en kväll i veckan.

Jag hör av mig! Täby är ju inom räckhåll från Märsta.

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-27 00:11:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har ioförsig bara en UCL till Clio, du har väl express eller hur.
Vet ej hur det kommer att funka, bäst att kolla med experterna.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-28 20:44:53    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket tid kan man ödsla på felsökning av en gammal bil? Mitt svar är att det inte verkar finns någon gräns.

Nu har jag alltså oscilloskoperat lite spänningar till bensinpumpen och glödstiftet. Resultatet framgår nedan. Tyvärr har inte detta annars så fantastiska Tektronix TDS3014 långsammare svep än 10s/ruta, så hela proceduren ryms inte på en bild. Bilden visar alltså endast de första 100 sekunderna.

CH1 (gul), och CH2 (blå), är var sin sida av bensinpumpen i förhållande till batteriminus. M (röd), är CH2 minus CH1, dvs spänningen över pumpen. CH3 (lila), är spänningen vid glödstiftet. Alla kanaler har 10V/ruta.

I begynnelsen är allt noll tills jag trycker på värmarknappen efter ett par sekunder. Då ser man att CH1&2 hissas till två olika men höga potentialer. Deltaspänningen blir ca 4,5V. Glödstiftet får full spänning som efter en stund övergår i pulser (se understa zoomade bilden). Pulserna till glödstiftet märks tydligt som störningar på b-pumpsspänningen.

Efter ca 45 s börjar pulsningen av b-pumpen (syns som det breda röda bandet, se även den zoomade bilden). Periodtiden är 630ms vilket motsvarar 1,6Hz som det ska vara. Man kan notera att det är bara den gula signalen (minussidan på pumpen) som pulsas.

Resten av sekvensen har jag också registrerat men den tillför inget, man ser bara hur proceduren fortgår för att så småningom stanna när pump och stift slutar pulsas.

Vad kan man nu förstå av detta? Om man tittar på schemat ovan så verkar det konstigt. Varför är det jordsidan som pulsmoduleras? Det innebär ju att fläkten också blir modulerad, eller vad ska man tro? Det är också mycket brus och störningar på CH1 och 2. En så lågohmig krets borde väl vara rak och snygg?

Jag kan tillägga att jag inte mätte med b-pumpen ansluten utan hade mitt 11 ohms motstånd som simulerad pump. Resultatet är dock detsamma eftersom jag tidigare mätt med vanlig voltmeter på pumpen och då fick samma resultat men utan den grafiska njutningen.

Jag fattar inte så mycket mer just nu, men jag får sova på saken.

/Stefan




Zoomad bild på b-pumpsstarten:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-14 12:44:17    Rubrik: Svara med citat

Har du sovit klart och fått pumpen att funka?
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-14 17:51:22    Rubrik: Svara med citat

Gäsp, nej, dessvärre inte. Men jag har köpt en fårskinnsklädsel på Biltema. Mycket skön, men den värmer inte fötterna!

Poppe har hjälpt mig med referensmätningar på sin Express och jag har blivit lite klokare men inte mycket.

På en fungerande bil ska först båda sidorna av b-pumpen åka upp till B+ när värmaren startar. Därefter ska ena sidan (B26 på UCL) börja pulsa med "jord"pulser. Utgång B25 är alltså konstant +12V när värmaren går.

Jag har hållit på med annat och inte gjort den sista? tänkbara? testen att köra ström hela vägen från UCL-kontakt B25 till B26. Om pumpen tickar då så ÄR det fel på UCL, eller??

Jag ska göra det ikväll och återkommer.
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-17 19:39:13    Rubrik: Svara med citat

Lossade B-kontakten från UCL:en och körde 12V-pulser på stift 25 o 26. Pumpen tickar...

Nu kan jag inte hitta på fler tester att göra utom att prova med en annan UCL.

Jag hör av mig Hawk...
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2008-11-17 23:28:42    Rubrik: Svara med citat

Det går att byta ucl mellan clio och
express. Det är ett stift som jordar
men det är förberett på bilarna
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-20 18:08:23    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag varit hemma hos Hawk och testat med hans reserv-UCL och... då fungerade bensinpumpen! Felet ligger alltså i UCL:en som jag och andra egentligen inte ville tro.

Nu blir det väl att byta drivtransistorer i UCL:en eller kan det vara någon annan komponent?
Citat:
Tror att jag satte in BTS 121A eller var det irf 540N hm
Fråga Julle han fick ett gäng även de jag lödde bort.

Är det någon som vet vilken som det ska vara? Och var man enklast får tag på dem?

Finns det någon komponentplaceringsritning eller schema på UCL?
===
Stort tack för hjälpen Hawk!

/Stefan
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-11-20 20:24:11    Rubrik: Svara med citat

Det sitter BTS121A original i UCL men det går att byta till IRF540N då de är lättare att få tag på (ELFA art nr 71-149-52, ca 20kr/st).
Jag kommer inte ihåg exakt var de sitter men det är lätt att mäta sig fram, det är de enda BTS121A i lådan (tror jag).
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-20 20:28:50    Rubrik: Svara med citat

Utmärkt Julle!

Då köper jag från Elfa och så får vi hoppas att det är så enkelt.
===
Du som har en hel del erfarenhet, är det vanligt med drivtransistorfel?
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-11-20 20:33:05    Rubrik: Svara med citat

Det är ett inte helt okänt fel, jag har en UCL framför mig nu med trasig transistor, jag väntar bara på att lödstationen ska bli varm.
Att transistorn bara "nästan" går sönder som din är nog mera ovanligt, för det mesta stannar det helt.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-12-01 18:33:03    Rubrik: Lång dags färd mot kall natt! Svara med citat

Till slut tog jag mig tid att byta UCL-drivtransistorn till bensinpumpen. Ganska enkelt, nedanstående bild visar vilken transistor det är men det är lätt att följa kretsmönstret från kontakten.
Dröm om min spänning när jag till slut slog på strömmen! Bensinpumpen tickade! Men... värmaren startade inte ändå. Snabbkoll av bensintillförseln vid insprutningsrörets koppling visar att bensin kommer fram. Glödstiftet är varmt och fläkt och v-pump går.

Nu börjar jag tröttna lite... Vad är det nu för förb-t fel???

(Ett tips för demontering av clipset för bensinröret på baksidan av värmaren: Biltema Torxbitssats 10-531 med tillhörande spärrskaft är precis rätt grej, nu går det faktiskt att lossa (och sätta tillbaks) röret på ett par minuter genom hålet i hjulhuset).



_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.