Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Död åt den som designat värmarplacering på Clio!!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elotto
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 oktober 2007
Inlägg: 167
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2008-10-17 18:00:57    Rubrik: K-sprit Svara med citat

K-sprit används väl med fördel i föragsarbilar om vintern. Om jag inte minns fel, för att binda upp fukt som kan skapa isbildning i förgasaren. Kan detta vara något för oss oxså? Har någon provat och i så fall i vilka koncentrationer?
(Om någon redan kommit med detta briljanta tips så går jag genast och lägger mig i korgen.)

Även jag har lite pyssel på denna fronten. Före vinterrn......

Ha en trevlig helg

Jonas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-10-17 18:23:25    Rubrik: Svara med citat

Sånt där magiskt insprutningsrengöringsmedel som sänker bensinförbrukningen till hälften kanske?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2008-10-18 15:20:52    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar ha ca. 25cl K-sprit till full tank lite då och då

Har även haft i ca. 1liter E85 någon gång eftersom etanolen rengör bra.
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-19 13:43:58    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag satt ihop värmaren igen med rengjort insprutningsrör, jag UL-tvättade även brännkammaren så all koks försvann. Efter mycket bök och besvärjelser som Lars m.fl. beskrivit tidigare så satt allt ihop igen. Bensinslangen är renblåst också.

Men... den startade ändå inte! Felet är att det inte kommer fram någon bensin. Bensinpumpen tickar endast ett enda tick och det blir ju inte mycket. Jag har provat att lossa slangen ut från pumpen så det är inte något mottryck som stoppar, men ändå bara ett tick. Jag lossade kabeln till pumpen och försökte mäta. När man trycker på värmarknappen så blir det 12V i några sekunder och sedan står det RELÄ VÄRME på displayen. Jag antar att strömmen genom pumpen övervakas av UCL.

Det verkar alltså som UCL inte skickar rätt signal till bensinpumpen, eller kan det vara ngt annat som är fel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-10-19 18:21:14    Rubrik: Svara med citat

Min bensinpump fungerade inte heller så jag la den i ett lysfotogen bad i ca 1h, sedan körde jag med tryckluft i ena hålet tills man klart och tydligt kunde höra "TICK TICK TICK TICK TICK" (och så vidare...).

Som du skrev så hördes endast ett TICK (innan åtgärd) men inget mer, men efter fotogenbadet och tryckluft så fungerar den toppen! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-19 18:38:46    Rubrik: Svara med citat

Hej Tomten!

Nej så enkelt är det (nog) inte. Jag har provkört pumpen med extern 12V-källa och då fungerar den bra på plats. Tickar ordentligt och spottar bensin.

Jag tror felet är att den inte får några pulser från UCL:en. Men det är inte fel på kablaget eftersom den tickar EN gång och UCL:en reagerar ju om jag kopplar bort den.

Just nu övergår detta mitt förstånd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-19 18:51:52    Rubrik: Svara med citat

Jag kan meddela att UCL-en är väldigt petig med att allt stämmer,
strömförbrukning mm annars startar den inte värmaren.
Om du har möjlighet att testa med en annan UCL kanske äldre
modell, och se om det går bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-19 19:11:06    Rubrik: Svara med citat

Tack Hawk. Så kan det ju vara och då fattar man ju inte varför det inte funkar. Men det behöver kanske inte vara bensinpumpen i så fall? Kan det vara någon annan parameter som misstämmer?

Någon extra UCL har jag inte, det verkar ju vara ett enkelt test men finns det någon i Märstatrakten som kan hjälpa mig med en annan UCL?

Kan man göra mer avancerad felsökning med en XR25, typ se vilken parameter som inte är korrekt?

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-10-19 20:10:02    Rubrik: Svara med citat

Groix skrev:
När man trycker på värmarknappen så blir det 12V i några sekunder och sedan står det RELÄ VÄRME på displayen. Jag antar att strömmen genom pumpen övervakas av UCL.

Det verkar alltså som UCL inte skickar rätt signal till bensinpumpen, eller kan det vara ngt annat som är fel?


RELÄ VÄRME brukar vara överhettningskyddet som löst. Kolla manualen om det ev. är något mer som kan trigga detta larm.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-19 20:30:22    Rubrik: Svara med citat

Nja, det är nog jag som uttryckte mig otydligt. När jag tar isär skarvstycket vid pumpen för att mäta vad som kommer till pumpen så visar det "RELA VARME". När man ansluter allt normalt igen så försvinner detta larm.

Jag ska skaffa ett par sådana där mätclips med nålar så jag kan mäta samtidigt som kontakten sitter i.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-10-21 08:21:46    Rubrik: Svara med citat

Om du kan få tillgång till en XR25 så kan du testa att genom att nolla felkoderna och göra en allmän återställning om brännaren går igång då. Om systemet (UCL) detekterar något fel så kommer det inte att tillåta start av värmaren men eftersom detta fel endast detekteras efter en körning så ska värmaren gå igång åtminstone en gång. På detta vis bör du kunna konstatera om värmaren i sig är fungerande. Sen gäller det bara att analysera vilket fel som UCL har hittat...
Ett alternativ är att, som några har gjort, skrota bensinvärmaren och installera ett elektriskt värmeelement.

Lycka till!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-21 17:06:09    Rubrik: Svara med citat

Intressant Lator!

Betyder det du säger att UCL kan "låsa sig" i "felsäkert läge"? Och följdfrågan är då om man måste ha en XR25 för reset?

Det skulle ju kunna förklara en hel del, men är det verkligen så?

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-10-21 23:24:34    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som om UCL kan förhindra att värmaren "tvångsstartas" om den vet att ett fel föreligger. På min Clio så vägrade värmaren att starta men efter att jag hade nollat UCL så gick den igång på första försöket, men också bara på första försöket. Nästa gång var den lika död som tidigare, indikatorn tänds bara ett mycket kort tag när man trycker på knappen för att sedan genast ge upp startförsöket. Jag har inte försökt att utröna vad som egentligen är fel då jag ändå försöker undvika bensinanvändande i en elbil men det skulle vara intressant att förstå sig på UCL´s komplicerade programmering.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-22 19:47:46    Rubrik: Svara med citat

Nu tror jag att jag äntligen vet varför bensinpumpen inte fungerar. Vad det beror på behöver jag forumets hjälp att klara ut.

Pulserna till pumpen som Julle beskrev tidigare kommer fram vid rätt tidpunkt, MEN de har en nollnivå på 3,3V och en toppnivå på 10V (batterispänningen var 11,3V vid detta tillfälle). Direkt när jag trycker på värmarens startknapp så lägger sig spänningen på 3,3V. När sedan insprutningssekvensen startar efter 45s så kommer första pulsen på 10V och då tickar pumpen EN ENDA gång. Resten av pulserna ger inga tick och inte heller någon bensin.

Vad beror detta på? Jag har för mig att jag läst i någon annan tråd att UCL:en har transistorer på utgångarna som kan gå sönder. Är det det som hänt? Kan man byta transistorerna?

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-10-22 21:49:43    Rubrik: Svara med citat

Det är inte helt ovanligt att transistorn går sönder, det är en ganska vanlig MOS om jag inte minns fel.
Men om det kommer pulser så ska den ticka/pumpa?! (du har iofs en väldigt låg batterispänning).

Jag tycker att det verkar vara ett jordfel, glödstiftet drar en hel del ström och kablarna är rätt klena, om spänningen inte försvinner helt ("jord" är inte riktigt noll) så kommer ankaret i pumpen inte att släppa=inga pulser.

Har du kollat skarvstycket under hyllan som laddaren sitter på?
Felet kan även vara uppe vid UCL-kontakten, de är ofta korroderade pga någon fransk vinmiddag strax före mötet som behandlade placeringen av UCL...

Kolla gärna "släppspänningen" på pumpen, jag kan nästan garantera att den är lägre än 3,3V, dvs du har något skumt på gång med jordningen.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-22 22:04:11    Rubrik: Svara med citat

Hej Julle,

Jo, min första tanke var också jordfel. Jag har haft isär den 9-poliga kontakten under hyllan och den såg bra ut. Jag ohmmätte där mot pumpen och det verkade också bra men när det går ström kan det förstås bli annorlunda. Jag har inte lossat UCL-kontakterna, jag ska ta det imorgon.

Jag ska också (naturligtvis; hur kunde jag missa det?) mäta spänningen mellan b-pumpens minus och chassijord. Då borde man ju få veta om det är ett jordfel.

Nu känns det trots allt som jag snart är i mål, mycket tack vare ditt och andra forummedlemmars stöd.

Godnatt /Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-10-22 23:07:48    Rubrik: Svara med citat

När jag hade problem med min värmare som inte ville starta
lödde jag dit nya trissor på samtliga utgångar till värmaren
bensinpump, fläkt, cirkpump, Inte fan hjälpte det men tror att
de trissor som jag satte dit tål lite mer så det kanske var bra ändå.
När jag äntligen kom på vad som var fel, eftersom UCL en la
av startförsöket efter 2-3 sek, berodde det på att jag köpt
ny cirkpump till batterierna och samtidigt en till värmaren som
julle behövde. Innan jag skickade ner den till julle tänkte jag
det kunde vara bra att testa den i min bil.
Värmaren startade direkt, inga som helst problem med den pumpen.
Den gamla hade oxå pumpat på när man kopplade på 12V.
När jag nu kollade den lite bättre visade det sig vara en
utbytt johnsonpump - men 24V! Det gillade inte UCL-en.
Tror att jag satte in BTS 121A eller var det irf 540N hm 8
Fråga Julle han fick ett gäng även de jag lödde bort.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-23 20:50:45    Rubrik: Svara med citat

Värmarföljetongen fortsätter för den som orkar läsa...

Ikväll tog jag loss UCL och öppnade den förstås. Ojojoj så mycket elektronik det behövs för att köra elbil! Allt såg perfekt ut, inte ett dammkorn i lådan. Kontakterna var också helt rena. Jag tror aldrig UCL varit öppnad, plomberingslacken satt kvar på skruvarna.

När UCL var borta kopplade jag in mig på stift 25(-) och 26(+) i UCL-kontakt B (se nedan) och drev en ström från ett löst 12V-batteri genom hela kretsen till b-pumpen. Den tickade förstås fint. Samtidigt mätte jag spänningsfallet på både + och -sidan. På +sidan var det 0,37V och på minussidan 0,17V vid en pumpström på 1,4A. Alltså inga dåliga kontakter någonstans. Jag mätte också avledning till chassi och till batteriplus. Oändliga ohm.

Jag mätte på den lösa UCL ifall stift B25 gick till chassi, det gör det INTE. Jag misstänker att UCL switchar både på + och -sidan. Men fläkten har ju samma -ledning (459-NOir) och fläkten går ju OK.

Skulle ett fel på fläkten kunna ge mina problem? Jag vill helst inte plocka bort den igen!

Suck.

(Del av värmarschemat med UCL överst och bensinpumpen 909 nederst.)



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2008-10-23 21:16:51    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om jag missat det tidigare, men kan du förklara händelse loppet exakt?
Vad händer när du trycker på knappen?
Efter hur lång tid försviner värmarsymbolen i displayen?
Någon larmtext?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-10-23 21:50:25    Rubrik: Svara med citat

Hej Erik,

Jag skrev i denna tråd 2008-10-12 12:26:49
"... Menyn stegar igenom på samma sätt som lem beskriver, alltså 1234237 och sen stannar allt."

Detta skrev jag innan värmaren demonterades och jag rensade insprutningsröret. Jag trodde sen att allt skulle vara OK men nu har jag alltså fastnat på bensinpumpen.

Sekvensen är fortfarande precis densamma, 1234237 eftersom stopp i rör blir samma resultat som ingen pumpverkan. Alla tider är enligt boken.

Det finns inga larm. Kolla f.ö. vad jag skrivit de senaste dagarna, men kontentan är att pumpen får felaktiga pulser. Just idag tror jag att det är något fel i UCL-utgångssteg. (stift B26). (Eller möjligen något med värmarfläkten eftersom den har gemensam minus med b-pumpen.)

Jag skulle kunna byta drivtransistor som Hawk gjorde men jag har en känsla av att jag kommer att säga som han: "inte f-n hjälpte det"

Tacksam för kreativa tips!

/Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.42 sekunder att ladda.