Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


41kwh ZOE
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Kallekofot
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 maj 2015
Inlägg: 130

InläggPostat: 2016-09-30 09:31:01    Rubrik: Svara med citat

Stefan T skrev:
Kallekofot skrev:
Batterihyra är vad som dödar denna bilen, kan ju inte finnas en normal person som köper denna.

Norge verkar inte ha battriehyra men det är runt samma pris på bilen, så varför måse vi betala den? Finns det möjlighet att köpa den från Tyskland utan hyra av batteriet?


Jäklar, jag skrev nästan att jag var sugen på att köpa en. Tur att jag skriver långsamt...
Batterihyra kan nog vara en bra affär om man kör mycket


Varför? dom har ju 8år\160000km batterigaraniti när det inte är någon hyra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 914

InläggPostat: 2016-09-30 10:17:42    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
el<$ skrev:
T B skrev:

Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning,


Suck, varför inte en lite mindre 11kW inbyggd laddare för destinationsladdning (3-fas 16A) samt DC-snabbladdning (CCS 100kW) för långfärder?
Det kan väl inte vara så att deras batteri överhettas vid mer än 22kW laddeffekt?


Nej, det har inte med att batteriet överhettas att göra. Zoe har effektiv aktiv kylning av batteriet (och i den nya versionen tydligen uppvärmning). Det beror istället på att Renault’s egna och mer effektiva motor, som introducerades i samband med R240 uppdateringen för ett par år sedan, inte klarar av högre effekt (delar av motorn utnyttjas av Chameleon laddaren). Fördelen är att det blir högre verkningsgrad vid lägre effekt på laddningen.


Bra förklaring, men tyvärr tror jag inte familjen godtar den för att vänta ytterligare 1-2 timmar vid laddstationen. Laughing
Deras AC-laddningslösning via motorn hade väl inte hindrat separat DC-laddning med högre effekt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-30 10:39:08    Rubrik: Svara med citat

DC-laddning är ju ingenting. I Renaults fall två hål under typ2 kontakten och två meter kabel.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-30 10:41:37    Rubrik: Svara med citat

Stefan T skrev:
Zoe är betydligt mera lockande med detta batteriet. Men avsaknad av snabb laddning är ju förstås en nackdel.
När jag lånade Leaf 30 i våras, 80 mil på två dagar (totalt 100 på tre), så laddade den väldigt snabbt. 5-95% på 32 minuter och 15-98 på 30 minuter. Jag körde i måttlig fart, 100 på gps, och det var drygt 20 grader. Hade jag ett specialexemplar med kylning eller?


Hur varm blev den då? Gissar att du sett Björn Nylands video där han kör mesigare än NEDC och ändå värmer batteriet till max.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-30 10:43:44    Rubrik: Re: 41kwh ZOE Svara med citat

iAkita skrev:
Henke2 skrev:
Adderar battrikylning är en viktig parameter. Sen har vi en väldigt liten bil som går längre än man någonsin vill sitta där inne och holka. Så vinnare tror jag inte på men ett steg åt rätt håll.

Hade där emot Nissan bultat in 40kW i sin evalia så börjar det kanske likna något.(inkl batterikylare)


Zoe har och har alltid haft aktiv kylning av batteriet.


Luftkylt - bättre än inget. Hoppas det räcker till 41kWh. Finns det något sätt att se batteriets tempsensorer som på Leif via OBD2 och bluetooth
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 460
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-09-30 10:51:17    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
DC-laddning är ju ingenting. I Renaults fall två hål under typ2 kontakten och två meter kabel.

Exakt. (plus lite relä och mjukvara, men i stort sett)

De kunde enkelt ha gjort snabbladdning som option. Ta 30,000 kronor extra betalt för den så blir alla nöjda.

Jag tror dock tyvärr beslutet inte baserade sig på teknisk grund utan politisk.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-09-30 10:54:25    Rubrik: Re: 41kwh ZOE Svara med citat

Henke2 skrev:
Luftkylt - bättre än inget. Hoppas det räcker till 41kWh. Finns det något sätt att se batteriets tempsensorer som på Leif via OBD2 och bluetooth


Ja, det finns en app som heter CanZE där du kan får fram informationen. Teamet bakom appen har dessutom bra insikt hur Zoe fungerar som de gärna delar med sig av. Såhär beskriver de kylningen av batteriet, vissa förtydliganden finns i kommentarerna.

http://canze.fisch.lu/cooling-the-zoe-battery/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stefan T
intresserad


Registreringsdatum: 08 oktober 2013
Inlägg: 32
Ort: Vara

InläggPostat: 2016-09-30 11:01:53    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Stefan T skrev:
Zoe är betydligt mera lockande med detta batteriet. Men avsaknad av snabb laddning är ju förstås en nackdel.
När jag lånade Leaf 30 i våras, 80 mil på två dagar (totalt 100 på tre), så laddade den väldigt snabbt. 5-95% på 32 minuter och 15-98 på 30 minuter. Jag körde i måttlig fart, 100 på gps, och det var drygt 20 grader. Hade jag ett specialexemplar med kylning eller?


Hur varm blev den då? Gissar att du sett Björn Nylands video där han kör mesigare än NEDC och ändå värmer batteriet till max.


Den var nåt steg över mitten. Inget anmärkningsvärt så jag la det inte på minnet. Jag berättar bara om mina observationer och försöker att inte gissa. Men bilar kan vara olika och snarlika körfall kan ju kanske ge väldigt skilda resultat. Bör undersökas av nån med tid och intresse.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-09-30 11:03:02    Rubrik: Re: 41kwh ZOE Svara med citat

iAkita skrev:
Henke2 skrev:
Luftkylt - bättre än inget. Hoppas det räcker till 41kWh. Finns det något sätt att se batteriets tempsensorer som på Leif via OBD2 och bluetooth


Ja, det finns en app som heter CanZE där du kan får fram informationen. Teamet bakom appen har dessutom bra insikt hur Zoe fungerar som de gärna delar med sig av. Såhär beskriver de kylningen av batteriet, vissa förtydliganden finns i kommentarerna.

http://canze.fisch.lu/cooling-the-zoe-battery/


Toppen! Förövrigt så borde en funktionsbeskrivning av hur bilen fungerar finnas till alla bilar. Alla hemliga villkor som kan vara bra att veta. Stodo ch undrade varför min V70 inte låste tanklocket tills det visade sig att det är ett delay på 10minuter(!) från det man låst bilen tills locket låses. Samma sak med elbilarnas dolda funktioner. Tokbra att veta, men svårt att lista ut.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-30 13:35:03    Rubrik: Svara med citat

Kylningen borde inte vara något problem om den bara laddar upp till 22kW.

Var lite sugen på en Zoe 41 kWh, men 2 tim. 40 min. för att fylla upp fungerar ej, undrar när den stryper för 41/22 är mindre än 2 timmar. Betyder det kanske 80% efter 2 timmar?
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-09-30 16:56:53    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som man i akt och mening inte vill göra en för bra bil helt enkelt. Det är ju tämligen hjärnskadat med 40kwh batteri och ingen snabbladdning. Men det gäller ju dessvärre bolten också... Men där finns det ui vart fall som tillval...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 247
Ort: Baerum

InläggPostat: 2016-09-30 17:22:22    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
Det verkar som man i akt och mening inte vill göra en för bra bil helt enkelt. Det är ju tämligen hjärnskadat med 40kwh batteri och ingen snabbladdning. Men det gäller ju dessvärre bolten också... Men där finns det ui vart fall som tillval...


Va, har Bolt/Ampera-e inte snabbladdning? Trodde den skulle få CCS?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-09-30 18:38:49    Rubrik: Svara med citat

Bolten har snabbladdning CCS, angivet 50 kW men påstås klara mer. Är tillval i USA men ingår i Canada.
Blir väl det samma med Amper-a, kanske som tillval eller ingår.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-01 01:09:41    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, vilket gör att det tar tre timmar längre att åka Stockholm-Malmö med nya 41 kWh Zoe än med en 30 kWh Leaf galen

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-storre-batteri/


Om man regelbundet har behov av att resa mellan Stockholm och Malmö, vill göra det elektriskt, och vill att det ska gå så fort som möjligt så har jag ett tips som tidsmässigt slår både Zoe, Leaf och till och med Model S P100D med hästlängder. Bättre för miljön är det också, och det blir garanterat billigare än något av de tre alternativen ovan:

www.sj.se

Om jag ska vara lite mer seriös så tror jag att en anleding till att snabbare laddning än 22 kW inte prioriteras i nuläget är att avstånden mellan de städerna i Europa inte är så långa, och behovet därför inte särskilt stort i en bil som har 25-30 mils räckvidd. I synnerhet inte i en bil som Zoe som knappast kan anses vara designad som en långfärdsbil tänkt att pumpa tiotals mil i taget på autobahn och andra motorvägar i Europa.

För oss som bor i de mer civiliserade delarna av Sverige krävs det till exempel en dryg halvtimmes laddning med 22 kW för att ta oss från Malmö till Hamburg i den nya Zoe’n. Vill vi sen vidare därifrån till Berlin dagen efter kan vi köra raka vägen farligt långsamt (80 km/h), eller köra mer normalt och stanna och ladda en halvtimme med 22 kW. Likaså kan man köra Paris-Bryssel eller London-Manchester med en halvtimmes top-up på en 22 kW laddstolpe.

Sverige är ett stort långsträckt land. Jag tycker inte vi ska döma Renault allt för hårt för att de inte designar sina bilar utifrån perspektivet att Stockholm ligger långt bort från resten av Europa, eller för den delen från Malmö.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2016-10-01 05:21:09    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:
T B skrev:
Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, vilket gör att det tar tre timmar längre att åka Stockholm-Malmö med nya 41 kWh Zoe än med en 30 kWh Leaf galen

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-storre-batteri/


Om man regelbundet har behov av att resa mellan Stockholm och Malmö, vill göra det elektriskt, och vill att det ska gå så fort som möjligt så har jag ett tips som tidsmässigt slår både Zoe, Leaf och till och med Model S P100D med hästlängder. Bättre för miljön är det också, och det blir garanterat billigare än något av de tre alternativen ovan:

www.sj.se


SJ!?!
1. För det första så uppskattar jag att åka och komma fram ungefär när jag tänk mig. Har de någonsin kommit i tid?
2. Jag kanske vill resa även när det blåser, regnar eller snöar. Då ställer SJ in tågen.
3. Det är absolut inte billigare med tåg än en bil, inte ens en fossilbil, inte för mig med min familj på 5 personer i alla fall.
4. Och självklart är en elbil miljövänligare än ett tåg http://teslaclubsweden.se/teslan-gar-som-taget/

Tåget har två fördelar
1. Det får köras fortare och kommer fram på halva tiden emot bilen, minst.
2. Det går att jobba på tåget, utan att bli åksjuk.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-10-01 10:48:52    Rubrik: Svara med citat

T.o.m. en Zoe med 22 kW laddning är mer tillförlitlig än SJ.

Så att resa mellan Ystad och Isosaari(Finland) är ociviliserat Shocked
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 460
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2016-10-03 11:18:16    Rubrik: Svara med citat

Jag har varit i kontakt med Renault Sverige och de har bekräftat att de kommer inte sälja nya Zoe med 43 kW laddaren:

http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-snabbladdning-som-tillval/

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=27&t=5930&start=80#p116953

Vill man ha en duglig Zoe måste man tydligen privatimportera den från kontinenten då...
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 400
Ort: Rögla

InläggPostat: 2016-10-03 14:48:35    Rubrik: Svara med citat

Ser man på prislistan så verkar 43 kW vara nerstrypt till 22 kW, samma laddtider.
Så att hitta en 41 kWh Zoe med möjlighet till 43 kW laddning ger inte mycket mer mervärde än att du kan stå länge vid en snabbladdare. Vattenfalls snabbladdare under 2 timmar och 40 minuter blir ganska dyrt.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2016-10-03 17:45:55    Rubrik: Svara med citat

Vore kul att veta varför renault gör detta val. Mercedes gjorde det helt klart för att inte sälja bilar. Renault med batterihyra och halva laddeffekten kan man fråga sig.

Bilen kyler ju batteriet med AC:n och en fläkt. Räknas dessa 2kW (?!) In i 22kw eller är de utöver detta? Försvinner dessutom typ 10% som vid 1faslsddning med andra elbilar? 22kw blir närmare 15kw?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-10-05 18:21:17    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Vore kul att veta varför renault gör detta val. Mercedes gjorde det helt klart för att inte sälja bilar. Renault med batterihyra och halva laddeffekten kan man fråga sig.


Nu gissar jag, men jag är ganska säker på att det beror på att den version av Zoe som kan laddas med 43 kW har en fullständigt urkass verkningsgrad vid låga laddeffekter/strömstyrkor. De fick massor med kritik för att det tog 16-17 timmar eller ännu mer att ladda fullt från ett vägguttag i de tidiga modellerna (Q210). I och med att de började bygga sin egen motor kunde de förutom att öka räckvidden även få högre verkningsgrad vid laddning med låga effekter. Skillnaden vid låga effekter och strömstyrkor är enorm, men tyvärr verkar det som att det är svårt att kombinera med hög laddeffekt. Så de har helt enkelt blivit tvungna att välja vad de prioriterar.

Då kan man undra varför de säljer Zoe med den gamla motorn/laddaren i en del länder, men inte i andra? Ännu en gissning är att det i Sverige för många är krångligt och/eller dyrt att installera en enfas laddare med 32A säkring, alternativt 3x16A, utan att behöva uppgradera sitt elsystem. För det är vad som krävs för att få bra verkningsgrad på hemmaladdningen med ”snabbladdningsversionen”. I England däremot, med deras högt säkrade enfassystem, är det i regel inga problem att installera en laddbox med 1x32A. Hur det ser ut i övriga länder i Europa där Zoe kommer säljas med ”snabbareladding” (43 kW) vet jag inte, förutom att det i Portugal och Spanien inte handlar om några stora pengar eller svårigheter att uppgradera till en större huvudsäkring.

Renaults laddlösning, där de utnyttjar motorn som en del av laddaren är på vissa sätt genial, men samtidigt verkar de ha målat in sig i ett hörn där de antingen får offra snabbladdning eller verkningsgrad vid hemmaladdning. En CCS laddare i kombination med AC laddning med max 22 kW skulle såklart lösa detta, men samtidigt måste vi komma ihåg att Zoe, om det skulle varit en bensinbil, hade konkurrerat med bilar som Renault Clio, Peugot 208, WV Polo, och Toyota Yaris. Vem vid sina sinnes fulla bruk köper en sådan om man regelbundet kör resor på mer än 40-50 mil, och hur ofta utnyttjas fossilbilar i samma klass på det sättet?

Ändå säljs det tusentals bilar i denna klass enbart i Sverige varje år. Ibland verkar det som om alla förväntar sig att samtliga elbilar som presenteras ska ha förmågan att sluka tiotals mil på motorväg i ett nafs, och klarar de inte av det så är de helt kass. Varför inte istället se det som något positivt att det nu finns en fullvärdig konkurrent till motsvarande fossildrivna bilar, vilka det säljs tiotusentals av i Europa varje år, som klarar av precis allt som dessa bilar används till, och det enbart med hemmaladding?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.67 sekunder att ladda.