Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Placering av ladduttag
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-06-19 19:30:48    Rubrik: Svara med citat

Inte ovanligt att laddluckorna på leaf fryser fast så illa att folk måste pissa upp dom när inget annat finns att värma med, och ibland räcker det inte med att bara ägaren "tinar upp".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-06-19 19:49:34    Rubrik: Svara med citat

Uh... Ofräscht.

Vore det inte bättre att ta ett papper och torka bort ev vatten i laddluckan när man laddat klart? När laddluckan är stängd håller gummilisten hyfsat tätt.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2016-06-19 20:49:30    Rubrik: Svara med citat

Nöden har ingen lag. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
en
Gäst





InläggPostat: 2016-08-20 05:28:21    Rubrik: tanklock på vänster eller höger sida Svara med citat

I alla år har tillverkarna inte kunnat enas om vilken sida tanklocket för fossilbilar ska sitta ingen standard
Men det är de ingen som klagat över så

Vart tanklocket för elbilar ska sitta eller inte sitta det verkar de finnas olika åsikter om återligen är det väl biltillverkarna som bestämmer det då olika bilmärken har olika åsikter om vart de ska sätta tanklocket antar jag.

Och har vi stått ut med detta fenomen på fossilbilar så borde de gå och stå ut med det på elbilarna med antar jag.

Överlag tycker jag att elbilen har så få negativa saker att de få sakerna som dock e negativa borde man ha överseende med.

Ta det där med tankningen t.e.x kör man fossilbil kan man ju av misstag tanka fel bränsle och behöva tömma tanken

Kör man elbil så går det inte att tanka fel då kontakten inte passar
och någon tank behöver då inte tömmas vilket e ju en himla bra sak.
Till överst på sidan
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-08-20 13:13:49    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att du är berusad när du skriver inlägg, "en".

Fattar du verkligen inte skillnaden mellan att ladda och att tanka flytande bränsle på en bensinmack?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-09-17 15:44:56    Rubrik: Svara med citat

Ytterliggare en anledning till varför laddluckan bör placeras fram.



Elbilar med laddluckan bak, backar sönder våra bilar Mad
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-09-17 20:28:52    Rubrik: Svara med citat

Ett problem jag råkat på med laddutaget på min Volvo V60 på ett ställe (Det enda där jag hittat stolpe på "vanlig" gatuparkering) är att när man parkerar på den laddplatsen räcker inte min vanliga laddkabel till stolpen.

Ladduttaget på Volvo sitter nämligen precis framför förardörren. Smidigt när man parkerar vid vanlig laddplats i P-hus eller på anordnade parkeringar... men vid den här gatuparkeringen är laddstolpen dumt placerad bakom bilen på trottoaren, alltså på höger sida. För att ladda där måste jag använda skarvsladd, vilket känns lite dumt då den inte låses vid bilen..
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1304
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-09-18 07:38:01    Rubrik: Svara med citat

Jag passerade en av Sunfleets XC90 i Göteborg häromdagen och noterade att den korkat nog hade uttaget i vänster framskärm. Hur bra det är när man parkerar vid vägkanten framgår av bilden.

_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-09-18 07:56:04    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr har Bolts/Ampera-E fått samma hjärnsläpp som Volvo och placerat det på vänster framskärm galen
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-18 13:28:12    Rubrik: Svara med citat

Det finns en poäng, som redan nämnts men som jag bättre förstod när jag läste ett i-mievforum: man kan inte köra iväg med motordrift när kabeln är i, men om man har sluttande garageuppfart kan man lyckas rulla, och det har ett par imiev-ägare gjort och knäckt laddboxar och kontakter.
Out of sight, out of mind... Rolling Eyes
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-09-18 13:32:13    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Det finns en poäng, som redan nämnts men som jag bättre förstod när jag läste ett i-mievforum: man kan inte köra iväg med motordrift när kabeln är i, men om man har sluttande garageuppfart kan man lyckas rulla, och det har ett par imiev-ägare gjort och knäckt laddboxar och kontakter.
Out of sight, out of mind... Rolling Eyes


Lätt att lösa genom att inte släppa P-läget om sladden sitter i.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1931
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-09-18 18:15:29    Rubrik: Svara med citat

Jag sade inte att det var en bra poäng. Razz Det verkar som hur man än gör så är det någon av alla dessa klantar som lyckas klanta till det...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-12-05 10:22:20    Rubrik: Svara med citat

Jag har svårt att förstå logiken i placeringen av ladduttaget i bilar som man ser kommer på marknaden.
Varför har man automatiskt infällbara backspeglar galen



_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nex
Aktiv


Registreringsdatum: 22 januari 2016
Inlägg: 76
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2016-12-05 13:36:39    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Jag passerade en av Sunfleets XC90 i Göteborg häromdagen och noterade att den korkat nog hade uttaget i vänster framskärm. Hur bra det är när man parkerar vid vägkanten framgår av bilden.

Volvo måste ha glömt sin egna logik i varför man satte tanklocket på höger sida (sett bakifrån). Syftet var ju att inte riskera liv om man var tvungen att fylla på med reservdunk vid vägkanten. Då skulle man inte behöva stå med rumpan ute i trafiken utan mot diket istället. Men nu verkar man ha glömt det och sätter eluttaget på fel sida så när du står fickparkerad likt bilden så får du allt stå med rumpan oskyddad Wink Och dra kabeln över bilen...
Fronten är nog det bästa som sagt men samtidigt väldigt smutsigt, hade gärna sett en elektrisk öppning stängning av luckan på min Passat GTE för nu i vintertid är luckan jäkligt skitig... Men det är ju ett lyxproblem kanske Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2016-12-05 13:46:25    Rubrik: Svara med citat

Min bil är renast fram, och blir skitigare ju längre bak man kommer.
Riktigt grisig bak ibland.
Ni kanske ligger för nära framförvarande bilar? Wink
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nex
Aktiv


Registreringsdatum: 22 januari 2016
Inlägg: 76
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2016-12-05 14:29:17    Rubrik: Svara med citat

Electrique Erik skrev:
Min bil är renast fram, och blir skitigare ju längre bak man kommer.
Riktigt grisig bak ibland.
Ni kanske ligger för nära framförvarande bilar? Wink
Haha sant, morgonrusning på E6an är nog boven... Men visst vår bil är skitig på sidorna också men inte där "tanklocket" sitter Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2017-10-16 16:40:31    Rubrik: Svara med citat

En bild säger allt 😂


_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1304
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2017-10-17 04:22:46    Rubrik: Svara med citat

Senaste halvåret har jag haft anslutningen i vänster framskärm och jag vidhåller att det är det absolut sämsta stället på hela bilen utom möjligen mitt i taket. Det är så sjukt opraktiskt att parkera med fronten mot väggen. Samma sak i en vanlig p-ruta där man alltid ser bättre när man ska iväg och har backat in.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 300
Ort: Falköping

InläggPostat: 2017-10-17 05:36:09    Rubrik: Svara med citat

Det låter onekligen väldigt opraktiskt att ha ladduttaget där Volvo har det.

Även höger bakskärm som BMW i3 och några fler har är riktigt kasst har jag fått erfara. Förvånar mig att en bil som Tesla har valt den lösningen.
På parkeringen på jobbet får jag köra in mot färdriktingen och backa in i den snedställda parkeringsfickan. Visst det går i färdriktningen också men det blir väldigt osmidigt.
Kommer man till en snabbladdare gäller det att den högra platsen är ledig (det är ju ofta två platser med snabbladdaren i mitten framför) annars går det inte att få dit slangen då de är rätt korta och som att brottas med en kungsboa...

Leafens placering har jag levt med i två år och den funkar mycket bättre. Jag har aldrig drabbats av fastfrusen lucka. Någon gång har det blivit lite blötsnö runt den som frusit men inte värre än att det gått snabbt att peta bort med händerna. Och det har alltid varit lätt att komma åt laddstolpar oavsett hur de är placerade.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
superpin
Passiv


Registreringsdatum: 23 januari 2017
Inlägg: 4

InläggPostat: 2017-10-17 10:52:34    Rubrik: Svara med citat

Kan ju iofs hålla med om att det finns många nackdelar med Volvos placering, men hade jag haft luckan i fronten på min V60 så hade jag blivit smått tokig varje gång jag kommit hem och parkerat i garaget. Det är en garagelänga byggd -72 och jag måste köra bilen i princip dikt an kortväggen för att få plats att stänga porten. Nu har jag vinterhjulen längst in bredvid bilen, det hade bara varit att glömma med laddning i fronten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.