Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Eldriven A-traktor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-06-10 05:17:10    Rubrik: Eldriven A-traktor Svara med citat

http://land.se/motor/sa-byggde-16-arige-amadeus-sveriges-forsta-eldrivna-epatraktor/
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2016-06-20 18:22:39    Rubrik: Svara med citat

Grymt! Fantastiskt bra projekt. Och kul!

2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-02-19 20:30:08    Rubrik: Svara med citat

Lyfter denna då jag börjat fantisera om framtida a-traktorer till ungarna. Min femåriga dotter är djupt insatt i både elbilar och epatraktorer och är fast besluten att skaffa traktorkort när hon får. Jag är väl medveten om att det hinner ändra sig miljoner gånger innan den dagen kommer men jag kan inte låta bli att spåna lite..

Visst borde man kunna bygga på en laddhybrid? En Outlander lär ju vara i princip gratis om 8-9 år. Är batteriet i någorlunda skick borde det räcka rätt många mil i 30 knyck.

Vill minnas att reglerna säger att motorn skall växlas ner så att den ska ge sitt högsta vridmoment när traktorn går i 30 knyck på högsta växeln. Redan här slipper man en massa bekymmer med eldrift, borde "bara"vara att elektroniskt begränsa hastigheten till 30.
Vad säger bilprovningen om det?

Fossilbrännaren ska givetvis ur bilen.

Låter det som en bra idé?
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2017-02-21 08:00:53    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
....

Fossilbrännaren ska givetvis ur bilen.

Låter det som en bra idé?


Jag ser inga problem Cool

Ang eldriften så tro jag det kan bli upp till besiktningsmannen om han tycker det är ok
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2017-02-21 17:43:14    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
Lyfter denna då jag börjat fantisera om framtida a-traktorer till ungarna. Min femåriga dotter är djupt insatt i både elbilar och epatraktorer och är fast besluten att skaffa traktorkort när hon får. Jag är väl medveten om att det hinner ändra sig miljoner gånger innan den dagen kommer men jag kan inte låta bli att spåna lite..

Visst borde man kunna bygga på en laddhybrid? En Outlander lär ju vara i princip gratis om 8-9 år. Är batteriet i någorlunda skick borde det räcka rätt många mil i 30 knyck.

Vill minnas att reglerna säger att motorn skall växlas ner så att den ska ge sitt högsta vridmoment när traktorn går i 30 knyck på högsta växeln. Redan här slipper man en massa bekymmer med eldrift, borde "bara"vara att elektroniskt begränsa hastigheten till 30.
Vad säger bilprovningen om det?



Fossilbrännaren ska givetvis ur bilen.


Låter det som en bra idé?


Jag har spånat ganska mycket i detta ämne då jag tycker att det är totalt vansinnigt att ungdomarna ska åka omkring och spy ut en massa avgaser samtidigt som föräldrarnas bankkonto länsas...

Tyvärr så finns det små detaljer som gör det hela lite komplicerat.

* Fordonet får uppnå en hastighet av högst 30 km/h "på högsta växeln" vid maxvarv.
* "På lägsta växeln" får inte hastigheten överstiga 10 km/h vid 2/3 av maxvarv.

Du måste alltså ha en växellåda vilket inte finns på t.ex Outlander för eldriften. Sen finns det regler om att drivhjulen ska belastas med minst 50% av fordonsvikten tror jag det var. Hur blir det med fyrhjulsdrift eller hur ska man bedöma den?

Jag har ett färdigt objekt för konvertering som uppfyller alla krav men jag måste bygga in en planetväxel i den drivlina jag har planerat...

Kontakta mig gärna om du vill diskutera ämnet. 070-5826539
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2017-02-21 20:05:36    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:


Jag har spånat ganska mycket i detta ämne då jag tycker att det är totalt vansinnigt att ungdomarna ska åka omkring och spy ut en massa avgaser samtidigt som föräldrarnas bankkonto länsas...

Tyvärr så finns det små detaljer som gör det hela lite komplicerat.

* Fordonet får uppnå en hastighet av högst 30 km/h "på högsta växeln" vid maxvarv.
* "På lägsta växeln" får inte hastigheten överstiga 10 km/h vid 2/3 av maxvarv.

Du måste alltså ha en växellåda vilket inte finns på t.ex Outlander för eldriften. Sen finns det regler om att drivhjulen ska belastas med minst 50% av fordonsvikten tror jag det var. Hur blir det med fyrhjulsdrift eller hur ska man bedöma den?

Jag har ett färdigt objekt för konvertering som uppfyller alla krav men jag måste bygga in en planetväxel i den drivlina jag har planerat...

Kontakta mig gärna om du vill diskutera ämnet. 070-5826539


Här har vi alltså ännu ett område där människor inte kan göra vad som är bäst för mänskligheten. Kanske dags att se över reglementet för a-traktorerna och se dem för vad de är: ungdomsbilar. Lär inte vara många som bygger dem för att använda i jordbruket längre.

Är Outlandern fyrhjulsdriven vid eldrift också? Jag har ingen aning, bara antog att den inte var det för att få några km räckvidd till på el. Kanske smartare att bygga på en Leaf eller nåt istället så slipper man iallafall fyrhjulsdriften.

Tanken med Outlandern var väl att den dels borde vara löjligt billig om 10 år (laddhybrider kommer vi skratta åt redan om fem år) och dels medger karossen nån slags möjlighet till flakbygge. Vet inte om flak är ett krav förresten?

Jag ringer när det börjar dra ihop sig!
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2018-07-29 18:40:56    Rubrik: Svara med citat

Jag lyfter tråden igen.
Vad tror ni om att utgå från t ex en gammal Clio och sen minska på antalet batterier så spänningen blir lägre, kanske 40 volt istället för 120?
Sätter reglerna käppar i hjulet för den vägen?
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.54 sekunder att ladda.