Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-09-23 08:33:59 Rubrik: |
|
|
Spontant har jag "vill ha" känslan, 4.5s 0-100km/h i sport mode, upp till 280km räckvidd, kompakt storlek... låter som vinnande recept... och med "pang pris" i Tyskland för hybrid modellen (229tkr):
Efter premie i Tyskland hamnar en sån på 200tkr som är 50tk billigare än Prius...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
T B Forumstammis
Registreringsdatum: 06 september 2013 Inlägg: 475 Ort: Järfälla
|
Postat: 2016-09-23 08:43:20 Rubrik: |
|
|
Det är 0-60 km/h som är på 4.5 sekunder.
0-100 km/h är på 9.9 sekunder. _________________ 2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Joel80 Elektrisk
Registreringsdatum: 29 november 2015 Inlägg: 190 Ort: Gävle
|
Postat: 2016-09-28 18:25:47 Rubrik: |
|
|
Priset på el-versionen verkar hamna på 360k före premien..
Sen har jag lite svårt att få ihop räckvidden... jag hade läst 28kW batteri.. med en viss säkerhetsmarginal på batteriet och den extremt bra förbrukningen på 1,1kWh/mil blir det ändå inga 280km.
Men även 200 eller 220km är rätt okej. Det börjar bli siffror som gemene man kommer acceptera. _________________ Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 409 Ort: Rögla
|
Postat: 2016-09-28 18:56:07 Rubrik: |
|
|
280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först. _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2016-09-29 06:23:46 Rubrik: |
|
|
LarsA skrev: | 280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först. |
28kWh inkl buffert blir tunnt idag. Det är ju ungefär vad Leif haft sedan 2010. Att förbrukning går ner är väl normalt även för elbilar så en NEDC på 280km med säg 26kWh tillgängligt är väl ok.
Men idag skulle ju denna bil ha 60kWh som Bolt. Det ser ju ut att vara en hyfsat stor bil som kunde gått bra på långfärder också.
Skall vi hoppas på instegsmodll 28kWh och steg upp på 40 och 60kWh? _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
theo Elektrisk
Registreringsdatum: 30 mars 2015 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-10-02 18:00:15 Rubrik: |
|
|
Henke2 skrev: | LarsA skrev: | 280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först. |
28kWh inkl buffert blir tunnt idag. Det är ju ungefär vad Leif haft sedan 2010. Att förbrukning går ner är väl normalt även för elbilar så en NEDC på 280km med säg 26kWh tillgängligt är väl ok.
Men idag skulle ju denna bil ha 60kWh som Bolt. Det ser ju ut att vara en hyfsat stor bil som kunde gått bra på långfärder också.
Skall vi hoppas på instegsmodll 28kWh och steg upp på 40 och 60kWh? |
Antar att "Leif" har en Nissan Leaf med drag coefficient på 0,29 .
Batteristorlek fram till 2016 var 24kwh efter detta 30kwh.
Ioniq har 33kwh (28kwh utnyttjningsbart) i första modellen...och en drag coefficient på 0.24.... go figure!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 945
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
theo Elektrisk
Registreringsdatum: 30 mars 2015 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-10-02 18:35:12 Rubrik: |
|
|
Har pratat med Svenska gen.agenten några gånger och påpekade att om de vill nå massmarknad så ligger de för högt.....
Å andra sidan så är detta lätt den mest välutrustade elbilen på marknaden (och då förmodligen bäst value) just nu.
Garantierna är 20 000 mil på batteriet eller 8 år vilket får anses marknadsledande utom möjligtvis tesla men det är en annan prislapp.
5 års garanti = säkert köp jämfört med många andra och en extra säkerhet för privatkunder som är oroliga.
371 900 för ecocomfort eller vad den heter, premium ligger på 399 nåt.
331 900 alltså efter milöbilspremie, och då äger man sitt batteri.
En BMW i3 med samma utrustning landar på 425+ som jämförelse och har då kortare räckvidd (sämre cw värde ger det trots ungefär samma storlek på batteripack).
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
theo Elektrisk
Registreringsdatum: 30 mars 2015 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-10-02 18:39:41 Rubrik: |
|
|
LarsA skrev: | 280 km NEDC brukar bli cirka 280*0,7=200 km i verkliga livet.
250 km vill denna familjen ha, synd för de verkade ha en bra utrustnings nivå.
Den har ju testats av broderfolket i Norge och visat på låg förbrukning i hastigheter runt 70-80 km/h men att tillgänglig effekt var lägre än 28 kWh. Om dom hade haft ett 40 kWh batteri med ca 34 kWh tillgängliga så hade den nog sålt riktigt bra.
Sverige lär kanske få vänta ser ut som om de vill sälja lite hybrider här först. |
Har du länk till några av "broderfolket"s tester? Har sökt men ej funnet.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2016-10-02 18:46:44 Rubrik: |
|
|
i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280
Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 945
|
Postat: 2016-10-02 19:15:35 Rubrik: |
|
|
theo skrev: |
En BMW i3 med samma utrustning landar på 425+ som jämförelse och har då kortare räckvidd (sämre cw värde ger det trots ungefär samma storlek på batteripack). |
Jag skulle snarare jämföra med Leaf 30kWh eller Kia Soul EV som kostar ungefär samma som Ioniq Electric, vilket förstås inte är en slump.
Det ska bli spännande att se vad Opel kommer ta för sin 60kWh Ampera-e i Sverige och om detta eventuellt kan påverka övriga elbilspriser.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
theo Elektrisk
Registreringsdatum: 30 mars 2015 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-10-03 05:02:16 Rubrik: |
|
|
Leaf skrev: | i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280
Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år. |
Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.
Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.
Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 409 Ort: Rögla
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
theo Elektrisk
Registreringsdatum: 30 mars 2015 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-10-03 06:47:55 Rubrik: |
|
|
Tackar o bockar!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1661
|
Postat: 2016-10-03 11:23:47 Rubrik: |
|
|
theo skrev: | Leaf skrev: | i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280
Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år. |
Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.
Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.
Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig. |
Det är billigt isåfall, jämfört med Leaf 3-5 tusen per år.
94Ah BEV går 300km med 20" och 312km med 19" enligt bmw (nedc)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2016-10-03 11:52:53 Rubrik: |
|
|
theo skrev: | Leaf skrev: | i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280
Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år. |
Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.
Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.
Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig. |
28kwh och 400km låter inte rimligt. Antingen stämmer inte någon av siffrorna eller så har man gjort stora framsteg i drivlinan. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
theo Elektrisk
Registreringsdatum: 30 mars 2015 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-10-03 16:44:14 Rubrik: |
|
|
Henke2 skrev: | theo skrev: | Leaf skrev: | i3 har väl 30km längre räckvidd nedc? 310 vs 280
Hoppas inte servicen kostar skjortan varje år. |
Mm. Illa om det krävs men det lär det göra. Skulle gissa på ca 1k / tillfälle.
Hittar inte om det är NEDC de använt för att få fram 280 km men har för mig att jag läste 400 km nånstans, o det måste vara nedc.
Nya i3 (94ah) ligger väl på 300 km nedc har jag för mig. |
28kwh och 400km låter inte rimligt. Antingen stämmer inte någon av siffrorna eller så har man gjort stora framsteg i drivlinan. |
Ja det stämmer säkert med 280km men om man läser lite om det så verkar det som att denna till skillnad från de flesta elbilar verkar klara av att hålla NEDC . En av de norska artiklarna visade ju att de enkelt kunde köra den på 1kwh blandad körning. Så man ska nog inte stirra sig blind på batteristorlek då det är viktigare med verklig räckvidd.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3205 Ort: Ljungby
|
Postat: 2016-10-03 17:48:10 Rubrik: |
|
|
Hålla nedc kan man om man kör nedc. Normal körning är mer intensiv och ger kortare räckvidd än nedc. Så att bilen går att i normal körning överträffa nedc är en ekvation som inte går ihop. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2016-10-03 17:57:26 Rubrik: |
|
|
Rent teoretiskt kan man ju tänka sig ett scenario där lågt effektuttag och lågt varvtal på motorn ger väldigt dålig verkningsgrad, och att man därför skulle få bättre räckvidd om man gasar lite hårdare och har en högre snittfart.
Men det är osannolikt! _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|