Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-10-26 11:55:48    Rubrik: Svara med citat

Jag läste i en annan tråd att det är lite dåligt utrymme i baksätet på Hyundai Ionic. Stämmer det?

Jag gjorde den här bilden för att jämföra med Model 3.
https://pasteboard.co/GQJlTU7.png

Linjerna är överlag väldigt lika, inte sant?

Men, vad som saknas i bilden, är var själva baksätet sitter. Om Model 3 har bättre utrymme, gissar jag att baksätet sitter lite lägre. I model S sitter man lågt med en ganska skarp knävinkel (trots det slår skallen i C-stolpen), så jag antar samma för Model 3.

Ionic använder ju utrymmet under baksätet för batteripacket, så jag antar att den bilen har lite högre baksäte. Då blir ju knävinkeln bättre, men utrymmet för huvudet sämre. Stämmer det?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-10-26 14:48:39    Rubrik: Svara med citat

Det största skillnaden mellan dem är att Ioniq är byggd som hybrid med förbränningsmotor primärt som flyttar torpedplåtar ganska långt in i kupé utrymme, där har Tesla generös ytan dedikerad till komfort... som du nämnde så sitter man på batteri back och så slutar taket mer brant och eftersom man har block celler i Ioniq mot cylindriska dator i Tesla som tar betydligt mindre plats i höjden och ganska mycket i bred och längd under hela Teslan... lite som 2 olika filosofi och attityder båda med sina för och nackdelar... 8
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2017-10-26 15:02:03    Rubrik: Svara med citat

Jämför man bilarna på bilden så syns det ju att det är rejäl skillnad på höjden över baksätet. Dessutom har Model 3 bara glas medan Ioniq har plåt och isolering.

Jag (183cm) sitter inte bekvämt baksätet på Ioniq, i alla fall.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 294
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-10-26 15:59:13    Rubrik: Svara med citat

Oj vad lika de var från utsidan. klart intressant bild bjn Very Happy

Jag tyckte jag satt bra i baksätet på Ioniq (180cm) när vi var och provkörde. Men klart gött med ordentligt med rymd som det verkar bli i TM3
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
artingu
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juni 2015
Inlägg: 117

InläggPostat: 2017-11-10 10:38:02    Rubrik: Svara med citat

Vill bara säga att den inbyggda navigatorn är grymmare än vad man kan tro, igår var det knäppt tjockt på e4 och jag blev konsekvent omstyrd till småvägar av den. Kul att känna att den hjälper!
_________________
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Hyundai Ioniq Electric

Leaf 2015
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 943

InläggPostat: 2017-12-02 17:03:21    Rubrik: Svara med citat

Kommer det några förändringar med årsmodell 2018?
T.ex. en app för att fjärrstarta värme och se laddstatus som även funkar i Sverige, eller kanske förbättrad ljudisolering?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stark
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 11

InläggPostat: 2018-01-18 12:49:28    Rubrik: Svara med citat

Enligt säljaren jag pratade med är skillnaden endast svart plastfront istället för grå och en 5000kr högre prislapp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2018-01-18 12:56:54    Rubrik: Njae.. Svara med citat

Stark skrev:
Enligt säljaren jag pratade med är skillnaden endast svart plastfront istället för grå och en 5000kr högre prislapp.


Det är fler saker som skiljer på 2018, men jag har inte listan framför mig just nu. Det jag är säker på är iallafall att fronten är svart som sagt, men även att värme i baksätet är standard även på de lägre utr.paketen.

App kommer ej ännu.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Stark
Nyfiken


Registreringsdatum: 25 februari 2016
Inlägg: 11

InläggPostat: 2018-01-18 15:20:52    Rubrik: Svara med citat

Trevligt! Vi får vår 2018 om ett par veckor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 943

InläggPostat: 2018-01-21 10:04:00    Rubrik: Svara med citat

Enligt säljare i Örebro är det enbart färgen på "noskonen" som ändrats till 2018.
Dvs, bara baksätesvärme i PremiumPlusEco (400'), ingen möjlighet att fjärrstarta värme eller kontrollera laddstatus via app/web, och inte heller förbättrad ljudisolering.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-01-21 10:13:00    Rubrik: Svara med citat

Hur är det med ljuset på Ioniq? Den lägsta utrustningsnivån har ju inte LED-ljus utan halogen(?). På Leaf är ju halvljuset riktigt dåligt om man inte väljer LED, hur är det med Ioniq? Funkar haljuset med utrustningsnivån Comfort?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-01 12:48:39    Rubrik: Svara med citat

Björn körde Ioniq igen och han bekräftar att man kan köra lååååååååååång:

https://youtu.be/lA0nBKjIIrs

+200km i vinterkalla Norge, det är respekt!
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2018-02-01 12:57:27    Rubrik: Ja, det är imponerande! Svara med citat

elfi skrev:
Björn körde Ioniq igen och han bekräftar att man kan köra lååååååååååång:

https://youtu.be/lA0nBKjIIrs

+200km i vinterkalla Norge, det är respekt!


Ja, det är imponerande hur snål den är på elen.
Jag har en räckvidd på ca 15-16mil just nu vid -5º och 18mils daglig pendling med farthållaren låst på 120km/h, och 22º så, min förbrukning ligger runt 1.6-1.7Kwh/mil under mina förhållanden.
Sänker jag enbart hastigheten till 95Km/h så sjunker förbrukningen direkt till ca 1.4Kwh/mil, så det går verkligen att komma de deklarerade 28milen om man anstränger sig lite.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1659

InläggPostat: 2018-02-01 13:23:15    Rubrik: Svara med citat

Otroligt bra! Man får nästan räkna med 50% högre förbrukning på Leaf? även på den ”nya” tyvärr.
Inte ens model3 kommer ha en chans, då den saknar värmepump.

Behövs bara lite ändringar på ioniq
- lite större batteri
- flytta batteriet till bottenplattan
- ljudisolering
- appstyrd värme/laddning
- sevice var 1500mil är inte vettigt

Ändringar på model3
-ljudisolering
-mjukare fjädring
-värmepump

Ändringar på leaf
- helt ny konstruktion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-01 15:02:29    Rubrik: Svara med citat

Alla objekt har sina starka sidor och några svaga punkter...

Ioniq är gott blandning och fin balans i otroligt effektiv förpackning…

Den dag Hyundai gör ELBIL på dedikerad plattform utan kompromiss då har man ultimat maskin…
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2018-02-01 22:17:01    Rubrik: Re: Ja, det är imponerande! Svara med citat

plutoorjan skrev:
elfi skrev:
Björn körde Ioniq igen och han bekräftar att man kan köra lååååååååååång:

https://youtu.be/lA0nBKjIIrs

+200km i vinterkalla Norge, det är respekt!


Ja, det är imponerande hur snål den är på elen.
Jag har en räckvidd på ca 15-16mil just nu vid -5º och 18mils daglig pendling med farthållaren låst på 120km/h, och 22º så, min förbrukning ligger runt 1.6-1.7Kwh/mil under mina förhållanden.
Sänker jag enbart hastigheten till 95Km/h så sjunker förbrukningen direkt till ca 1.4Kwh/mil, så det går verkligen att komma de deklarerade 28milen om man anstränger sig lite.

Låter ju helt galet bra! Såg att Ioniq ligger bra mycket under min Golf i leasingkostnad, ni som begriper ekonomi; finns det nån chans att jag tjänar på att avbryta golfleasingen i förtid och nypa en Ioniq istället? Företagsleasing gäller detta då.
_________________
E-golf 2016, före det 3 år med Leaf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2688
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-02-02 06:00:08    Rubrik: Re: Ja, det är imponerande! Svara med citat

byrikaberta skrev:

Låter ju helt galet bra! Såg att Ioniq ligger bra mycket under min Golf i leasingkostnad, ni som begriper ekonomi; finns det nån chans att jag tjänar på att avbryta golfleasingen i förtid och nypa en Ioniq istället? Företagsleasing gäller detta då.


Hittar man rätt säljare som är villig att sälja bilen så köper dem e-Golf avtal från Leasing bolaget och leasar Ioniq istället till dig... men provkör ordentligt först innan du ger sig på byte... Ioniq är fantastisk och mycket bil för pengarna... Rolling Eyes
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-02 10:52:17    Rubrik: Re: Ja, det är imponerande! Svara med citat

byrikaberta skrev:

Låter ju helt galet bra! Såg att Ioniq ligger bra mycket under min Golf i leasingkostnad, ni som begriper ekonomi; finns det nån chans att jag tjänar på att avbryta golfleasingen i förtid och nypa en Ioniq istället? Företagsleasing gäller detta då.


Det beror helt på hur ditt avtal ser ut, leasingavtal är en djungel utan dess like... Enklast är väl att ringa VW och fråga "vad kostar det att bryta avtalet i förtid?" och sedan lägga på den summan på månadskostnaden för en ioniq.

En till utmaning är ju att rent fysiskt få tag på en ioniq, de är ju hett eftertraktade.
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jellybear
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 oktober 2016
Inlägg: 154
Ort: Nacka

InläggPostat: 2018-02-02 11:33:20    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Otroligt bra! Man får nästan räkna med 50% högre förbrukning på Leaf? även på den ”nya” tyvärr.


Jag har också noterat det. Lägg där till att ioniqen kan snabbladda 70kW medan nya leafen bara 50kW. Det talar ju för att restiden för riktiga långkörningar (med flera laddstopp) blir lägre med en ioniq trots fler stopp.

Det gör att jag personligen fortfarande skulle välja en ioniq framför en ny leaf - min bil rullar så gott som aldrig mer än 12-13 mil på ett dygn förutom några enstaka långresor per år, men då pratar vi 40+ mil.

Kanske räkna lite för skojs skull?
Om vi antar förbrukning Ioniq 1.5kWh/mil, Leaf2 2.0kWh/mil
så blir ju den "tankade" räckvidden per snabbladdningsminut (70/50kW) 0,77mil/min respektive 0,41mil/min.
Så på en oändligt lång resa med fri tillgång till 100kW-laddare kommer man fram på nästa halva tiden med en ioniq jämfört med en leaf2...
_________________
Nu: Saab 9-5 SC aero -04.
Härnäst: Elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2005
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-02-02 13:54:35    Rubrik: Svara med citat

jellybear skrev:

Kanske räkna lite för skojs skull?
Om vi antar förbrukning Ioniq 1.5kWh/mil, Leaf2 2.0kWh/mil
så blir ju den "tankade" räckvidden per snabbladdningsminut (70/50kW) 0,77mil/min respektive 0,41mil/min.
Så på en oändligt lång resa med fri tillgång till 100kW-laddare kommer man fram på nästa halva tiden med en ioniq jämfört med en leaf2...


Nja, *laddningen* tar halva tiden, men körningen tar ju lika lång tid.

Exempel, 120 mil lång resa, 100km/h
Leaf (enligt din exempelförbrukning) 12h körning + 4h laddning = 16h
Ioniq 12h körning + 2h laddning = 14h

Exempel 1020 mil lång resa, 100km/h
Leaf 102h + 40h = 142h
Ioniq 102h + 20h = 122h

I verkligheten utgör ju laddningen en mycket större del, men så där skulle det bli om du antar 0,41 resp 0,77 mil/minut
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Hyundai Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Nästa
Sida 11 av 15

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.