Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Jaha, då var det kört - laddningen startar inte!
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-10-05 02:29:00    Rubrik: Svara med citat

De duger nog. Rätt snygga! o lätt att se om de är trasiga.. Det är väl bara o testa! Men vart hittar vi dom? Rolling Eyes
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-10-05 09:55:07    Rubrik: Svara med citat

Pertti, om du menar "bling" säkringarna som normalt används av bilstereobyggarna så håller jag inte med dig, de är avsedda för max 32V.
De speciella säkringar som är monterade original innehåller kiselsand och det är för att säkringen säkert ska bryta samt att kyla den vid drift nära nominell ström.
Anledningen är att vid höga spänningar (i motsats till låga) kan säkringen fortsätta att leda efter överström pga säkringstråden har förångats på insidan av glasröret, något som inte händer när den är sandfylld pga större yta och snabbare avkylning av den smälta tråden.

Jag kan inte rekommendera ett test!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-10-06 00:29:49    Rubrik: Svara med citat

Nej, dom där "snygga" säkringarna var inte så bra... guldfärgade och allt... jag köpte den dyra säkringen på ELFA (100 kr + frakt) ihop med de medeldyra 16A och 10A som jag ska ha som reserv.... (jag skiter i om det är 15A eller 16A... blir det kortslutning så funkar det bra i alla fall hoppas jag - original var 15A)

Min 30A säkring hade alltså inte brunnit av - det var glapp vid ena fästet - så innan leveransen från ELFA kom så kunde jag pilla lite på säkringen - och vips - noll ohm. Men när jag hade varit ute och kört var det avbrott igen... ganska lurigt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-10-06 09:19:17    Rubrik: Svara med citat

Aaaah Idea . Intressant om säkringsvetenskapen. Då vet jag mera. Ska ta itu med min bil nu i helgen. Verkar inte vara säkringarna. Men får nog byta för "säkrings" Laughing skull. Har fått köra otäck bensinbil en vecka nu, ush!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2006-10-06 23:50:31    Rubrik: Svara med citat

Kolla www.conrad.se
under elektronik>säkringar>specialsäkringar (delsida 2 och 3)

Inga "fulsäkringar" här inte
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-03-14 18:51:28    Rubrik: Svara med citat

Har fått i mina nya block Very Happy provkört 2 laddningar utan problem. Inga lampor lyser. Underbart! Besiktade bilen igår. Gick också bra. Kom hem, skulle ladda med 16 ampere tänkte jag, så batterierna skulle få "motionera" eller brusa lite extra. Tar alltså ut 10 amp säkringen (byglingen) under handskfacket. Laddningen hoppar igång som vanligt. 15 minuter senare går jag förbi o märker en obehaglig tystnad runt bilen Sad . Stendött! Går in i huset o byter min 10 amp säkring Embarassed Går ut igen. Inser då att jag borde ha tagit ur laddhandsken innan jag satte i den nya proppen. Det är nämligen stendött fortfarande. Sad
Har nu bytt de tre "porslinarna" och samtliga säkringar uppe under vänstra luckan utan resultat. bytte även några under handskfacket. Även provat en annan UCL. händer inget när jag sätter i laddhandsken. Jo! den oranga lampan tänds intill handsken och jag får: Laddning avvaktar på displayen när jag vrider nyckeln. Har nu samma fel på TVÅ bilar!! Mad Som forumtråden antyder. Laddning startar inte (inget annat heller). Någon med förslag?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-03-14 19:16:25    Rubrik: Svara med citat

Glapp i laddhandsken kanske?
Kablarna brukar "knäckas" precis vid handsken.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-03-14 19:41:40    Rubrik: Svara med citat

Citat:
den oranga lampan tänds intill handsken


innebär väl att strömmen kommer fram. Alltså hel kabel.

Har du ström / effekt - mätare i vägguttaget? Där ser du ju om det går åt något. Och voltmetern över batterierna, vad visar den? Vad visar displayen om du vrider på nyckeln under laddning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-03-14 22:41:31    Rubrik: Svara med citat

Jag har ingen orange lampa bredvid laddhandsken (åtminstone har den inte fungerat så länge jag haft bilen). Clion känner ju av laddhandsken via byglingen i själva laddhandsken (väl?).

Jag hade ett liknande fel i höstas/julas. Då var det kontakterna inne i laddhandsken som var grillade.

Om du skjuter laddhandskens 'hålskiva' framåt så blottas kontakterna. Alla fem skall vara framme (nolla, fas jord, samt på sidan två som är byglade inne i handsken). En av mina var förvandlad till kol och satt kvar inne i handsken, kom alltså inte fram till 'ytan' när jag sköt undan hålskivan, och därmed ingen kontakt. (Behöver jag nämna att du skall dra ut kabeln i andra änden först..?)

Enkel test:
Lukta på laddhandsken. Luktar den 'krut'?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2007-03-15 06:45:57    Rubrik: Svara med citat

En dum fråga kanske, men har du kollat hur 12V batteriet mår ? Laddningen på driftbatterierna startar ju inte förrän du har uppnåt 13,6V.
Har du mätt spänningen ut från laddaren ? Oavsett om driftbatterierna laddas eller ej så skall du ju ha rätt hög spänning ut som skall driva 12V laddaren. Finns den spänningen ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-03-15 09:17:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för uppmärksamheten Very Happy Får nog utesluta laddhandsken. Lampan lyser ju. Har prövat med en annan laddhandske också. Plockade isär den igår, det såg bra ut. Men skall ändå korta kabeln.
Har 0 volt över polplattan efter att laddhandsken sätts i. Kontaktorerna drar ej. pump eller fläktar startar ej. Samtidigt har jag 12.8 volt i "hjälp"batteriet. När jag tar loss laddhandsken drar kontaktorerna. Får då 120 volt över polplattan, och 13.4 volt till batteriet. Antar att laddaren pajjat. Skall pröva med en annan. Är dock osäker på om den funkar. Har flyttat mycket grejjer framåtebax.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-03-15 20:27:01    Rubrik: Svara med citat

Jag bytte laddare och det hoppade igång. FANTASTISKT! Very Happy Så för er som ännu inte förstört en laddare kan jag berätta hur man gör. Man har 10 ampere i huset och laddar med 16. Utan jordfelsbrytare eller överspänningsskydd. Ska genast inhandlas. Tror spänningen från huset kan vara stor bov i dramat. Bor ute på "wishan". Det går sönder glödlampor jämt o ständigt. Mad
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.32 sekunder att ladda.