Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hyundai Ioniq
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-02-25 13:33:13    Rubrik: Hyundai Ioniq Svara med citat

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160224/hyundai-ioniq-forst-med-tre-olika-elektriska-drivlinor
Till veckan finns den i Genève att titta på och snart att köpa.
Det är lite mellanstorlek på batteriet i den rena elbilen, men koncernsyskonet Kia Soul verkar vara ganska energisnål så det kanske är vad man egentligen behöver?
Det faller sig väl naturligt att jämföra de övriga två versionerna med Prius och man kan hoppas att de har en något mer sansad aggressionsnivå på bensinmotorn när den får jobba mot en riktig växellåda än japanen.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-25 14:12:04    Rubrik: Svara med citat

Wow! Dom har byggt en Prius. Bara 19 år efter att Toyota gjorde det.

Där kan vi snacka om att "ta ledarpositionen" för att använda CEOns egna ord. Och 28kWh batteri i EV:n ... nej det är too little too late. Om de inte kan prissätta den ungefär 100' lägre än Kia Soul, som har listpris 369'...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-02-25 14:50:19    Rubrik: Svara med citat

Varför så hårda ord?
Verkar ju vara en trevlig bil, iaf om den klarar 25 mil.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 592

InläggPostat: 2016-02-25 15:54:48    Rubrik: Svara med citat

" Ioniq Electric är en ren elbil med ett litium-jon-polymer-batteri på 28 kWh. Räckvidden uppskattas till cirka 250 kilometer. El-motorn har en effekt på 120 hk och ett konstant vridmoment på 295 Nm. Toppfart nås vid 160 km/h med hjälp av en enkelstegad reduktionsväxel. "

Med kanske 24 kwh använbart så vill det till att bilen är otroligt energisnål för att komma 25mil. Under 1kw / mil. Skulle inte tro det..
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-02-25 16:04:19    Rubrik: Svara med citat

Jo, det låter som att det krävs riktig snålkörning. Leafen går så pass snålt vid typ 50-60km/h längs landsvägen.

Men bilen ser å andra sidan ganska "hal" ut, så den kan ha lågt luftmotstånd. Ifall vikten/rullmotståndet samtidigt är lågt kan det nog vara möjligt med så låg förbrukning även i lite högre farter.

Dessutom kanske det är användbar energi som är angivet. Kia och Hyundai tillhör väl samma koncern, så det kan ju vara samma batteri som sitter i Kia Soul EV.

Jag läst just några nyhetsartiklar om bilen, och de skriver om lågt luftmotstånd och speciella materialval för att få ned vikten.

Hyundai Ioniq - Kia Souls drivlina i en lättare och halare bil?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-25 16:43:22    Rubrik: Svara med citat

Om den har luftmotstånd ungefär som senaste Prius så kan vi ju gissa hur mycket fortare man kan köra med en given förbrukning:


Luftmotståndet är proportionellt mot Cd-värdet ggr frontarean ggr hastigheten i kvadrat. 60km/h leaf med 0,725 i Cd*A motsvarar vad med Prius luftmotstånd 0,576? sqrt(100^2*0,725/0,576) = 67,3km/h (Cd*A från Wikipedia)

Och tack vare Felvisningen på Leaf så tror man redan att man åker 67 i 60 Laughing

Troligen är det väl i NEDC-cykeln den skulle kunna uppnå 250km, precis som Leaf m. 30-batteriet.

Nej, besviken. De hade kunnat göra bättre tycker jag. De har ju en bra batteritillverkare där i Sydkorea som de kunnat jobba med och stoppa in ett batteri stort som Bolts. Då hade det varit en annan femma.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2016-02-25 17:20:10    Rubrik: Svara med citat

Kan bara hålla med. För lite för sent.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-25 17:27:33    Rubrik: Svara med citat

OM det inte är så att de satsar på ett riktigt lågt pris? Men då borde de väl ha sagt det i sin presskommunikation istället för att svamla om att de "tar ledarpositionen".

Och inredningen signalerar ju inte "lågt pris" utan snarare "Volkswagen"
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 213
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2016-02-25 19:52:54    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
" Ioniq Electric är en ren elbil med ett litium-jon-polymer-batteri på 28 kWh. Räckvidden uppskattas till cirka 250 kilometer. El-motorn har en effekt på 120 hk och ett konstant vridmoment på 295 Nm. Toppfart nås vid 160 km/h med hjälp av en enkelstegad reduktionsväxel. "

Med kanske 24 kwh använbart så vill det till att bilen är otroligt energisnål för att komma 25mil. Under 1kw / mil. Skulle inte tro det..

http://www.hyundai-blog.com/hyundai-electric-car-battery/
Ser ut som att det blir LG-batterier, även om denna blogpost kanske inte är från i år. De nämner t.ex Bolt och 200 miles.. Rolling Eyes
Hur som helst vore det ändå trevligt om de håller fast vid Kias typ av spec och anger användbar energi. Skulle i så fall betyda närmare 32 kWh om den nu ska jämföras med t.ex Leaf.
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-25 19:57:00    Rubrik: Svara med citat

Hyundai har Sonata hybrid sedan många år tillbaka som är skapad för att klara USA legislativa måste för att kunna sälja bilar på kontinenten... Dem Är duktiga att bygga bilar men senaste tiden syskon Kia & Hyundai är i samma prisklass som premium EU bilar och inte särskild lockande som tidigare med sin lågpris marknads position... Soul EV är bästa exempel av ganska bra elbil som inte lockar köpare eftersom dem har inte lyckats att utmärka bilen och marknadsföra på rätt sett... Ionic låter 1997 Prius liknande och man blir lite uttråkad efter förta 2-3 meningar som några har redan märkt... galen

Vem vet, det kan vara kioskvältare Mr. Green
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 213
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2016-02-25 20:04:27    Rubrik: Svara med citat

Och Kia kommer ju med ny Optima.
http://www.kiamedia.com/us/en/media/pressreleases/11199/all-new-2017-kia-optima-plug-in-hybrid-makes-global-debut-at-chicago-auto-show
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2016-02-25 23:07:00    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Soul EV är bästa exempel av ganska bra elbil som inte lockar köpare eftersom dem har inte lyckats att utmärka bilen och marknadsföra på rätt sett...


Kanske lite off-topic men... Mina två nårmsta Kia-handlare hade inget provkörningsexemplar, kunde inte få hem något, kunde heller inte säga vilken som var den närmsta handlare som hade en bil att prova.

Då får man inte sålt något.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1310
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2016-02-26 07:47:24    Rubrik: Svara med citat

Kia bör vara relevant att diskutera i en tråd om Hyundai så klart.
Jag har provat Kia Soul EV, men de som hade bilen gjorde ett extremt dåligt intryck och visste inte ett skvatt om bilen så om man inte redan vet mycket om elbilar lär man inte bli sugen.
(Påminner en del om när man diskuterar elbilar med Din Bil i Akalla...)

Toyota kommer få problem med koreanerna om de inte förser sina hybrider med ett elintag och lite större batterier kopplat till en riktig motor med vridmoment som är större än en trampcykels.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-02-26 13:25:10    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Om den har luftmotstånd ungefär som senaste Prius så kan vi ju gissa hur mycket fortare man kan köra med en given förbrukning


En stor andel av förbrukningen är rullmotstånd. I alla fall i de aktuella farterna.

Går ju enkelt att räkna på detta med ett Excel-ark. Jag fick väldigt bra överensstämmelse mellan teori och praktik när jag roade mig med detta på min Clio.

Finns även en kalkylator på nätet som jag använt, och skriver om i detta inlägg:
http://elbil.forum24.se/elbil-post-40215.html#40215
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2016-02-26 14:34:45    Rubrik: Svara med citat

De skryter med att de sparat 12,4kg genom att använda aluminium i bagagelucka och motorhuv, därifrån extrapolerar jag fräckt till att resten av bilen är byggd i stål, och således väger ungefär som Kia Soul EV ~1500kg

Så att den skulle ha radikalt lägre rullmotstånd går nog också tyvärr bort.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-02-26 16:23:04    Rubrik: Svara med citat

Intressant video med Koreansk "honest John" test och provkörning av nya Ioniq:

https://youtu.be/pBtDyx53hZ4

Koreansk pris 22.000USD, i USA har dem sagt 19.900USD base modell...

Skulle man jämföra med Auris Touring hybrid för 199.000kr... Rolling Eyes

Det blir intressant att se och låsa om elbil Ioniq... Mr. Green

och så hittade jag följande:
https://www.youtube.com/watch?v=kHNSVe4xFLM

rent spontant luktar det "el konvertering"... spara kostnad för utveckling... ta genväg... utnyttja begränsad utrymme som finns i tunnel med T formad batteri + reservhjuls utrymme... Confused njaaaaaaaaaa
Kan vara låvande för säg 199.000kr (30kWh + snabb laddning + 3-fas 10kW Mennekes allt packad i Hyundai Ioniq)
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
theo
Elektrisk


Registreringsdatum: 30 mars 2015
Inlägg: 140

InläggPostat: 2016-03-02 09:37:43    Rubrik: Svara med citat

Om Hyundai lämnar 5 års garanti, lågt pris och håller sig så nära uppgiven förbrukning som mina tidigare erfarenheter av dem ((iallaflall i40/i30 diesels ix35 och santa fe) så kan detta bli en riktig kioskvältare, kanske den influx i elbilssegmentet som krävs!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2016-03-03 13:12:56    Rubrik: Svara med citat

Hyundai och KIA ingår i samma koncern... Hyundai Ioniq har syskon med samma propultion dock lite annorlunda utseende och förpackning... Nya KIA NIRO ska få samma hybrid och plug-in drivlinan men hittills ingen spekulerar ren elbil, dock det är klart att det finns gott om plats för 28kWh batteri pack eftersom det är exakt samma plarform, så här skriver dem:

https://press.kia.com/eu/press/products/16_03_01_kia%20at%20geneva%202016/

Det som är intressant är att annonserad baspris är under 20tEUR för hybrid och under 25tEUR för plug-in... Luktar som storsäljare och genomtänkt design i liten SUV förpackning som är trendigast just nu...

http://youtu.be/UTjd5ecwkz4
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bod
Nyfiken


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 10

InläggPostat: 2016-03-08 13:07:21    Rubrik: Svara med citat

Snygg bild på Tesla Model 3 Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HerrNilsson
intresserad


Registreringsdatum: 25 mars 2016
Inlägg: 26

InläggPostat: 2016-04-07 14:47:34    Rubrik: Svara med citat

Tycker den är riktigt snygg faktiskt!




Betyder kommer i oktober till Sverige att då får man börja beställa den eller är det att dom kommer kunna börja leverera i oktober tro??
_________________
Mvh
/P

Kör e-Golf -15. Tesla Model 3 beställd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.