Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Passat GTE laddhybrid
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-12-19 12:45:07    Rubrik: Passat GTE laddhybrid Svara med citat

Någon som provat om det är mycket till Elbil

http://www.passat.com/se/sv/home.html?page=thepassatgte&tc=oa-passatgte-svd-desktop-980x240&section=areaContent-start
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Skogstomten
Aktiv


Registreringsdatum: 30 november 2013
Inlägg: 78
Ort: Järna

InläggPostat: 2015-12-19 14:18:29    Rubrik: Svara med citat

Vunnit alla tester mot andra laddhybrider. Pigg och trevlig på el 0-100 på ca 12 sec med bara el där Volvo V60 ligger på drygt 24!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 921

InläggPostat: 2015-12-19 15:43:30    Rubrik: Svara med citat

En kollega har en och verkar mycket nöjd än så länge men så kostade den en halv miljon också med alla tillval.
Men det är kanske ändå ett förmånligt tjänstebilsval med dagens regler.
Köra bara på el brukar väl gå 3-4 mil så ska man köra utan fossilförbränning så blir det nog till att slåss om laddplats i centrumgaraget med övriga PHEVs.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-19 17:50:52    Rubrik: Svara med citat

Skogstomten skrev:
Vunnit alla tester mot andra laddhybrider. Pigg och trevlig på el 0-100 på ca 12 sec med bara el där Volvo V60 ligger på drygt 24!


Går det ens att få en bil så slö? Det lät konstigt. (Även 12sec är ju slött).

Hur är det med tex Outlander?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-19 18:39:32    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Skogstomten skrev:
Vunnit alla tester mot andra laddhybrider. Pigg och trevlig på el 0-100 på ca 12 sec med bara el där Volvo V60 ligger på drygt 24!


Går det ens att få en bil så slö? Det lät konstigt. (Även 12sec är ju slött).

Hur är det med tex Outlander?


Helt ovetenskapligt, men med mina värdelösa klockningar så är det typ 24 sekunder med PHEVn om man inte vill att bensinaren skall hoppa in (vilket den älskar att göra i alla situationer om man inte kör med 15,0 graders kupetemperatur inställd på klimatanläggningen)
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HRidge
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 november 2015
Inlägg: 10
Ort: Enebyberg

InläggPostat: 2015-12-21 06:38:04    Rubrik: Svara med citat

Kör Passat GTE sen en månad tillbaka.

Det stämmer nog att 0-100 i E-Mode tar mer än 10 sekunder, men jag själv kör inte på det sättet (kanske beror på att vi kör med dubbdäck, det spinner direkt om man ger fullt, mitt körbeteende kanske ändras till våren när sommardäcken kommer på, återstår att se).

När man ligger i E-Mode så startar inte bensinmotorn bara för att man gasar fullt, det tycker jag är en bra egenskap.

Vi har inte tankat bilen sen vi köpte den, lyckats köra på el för det mesta, dvs har inte kört långt med bilen ännu (förutom när vi hämtade den).

Räckvidden minskar förstås när det är kallt ute, och när frugan tar bilen till jobbet så har hon inte ström där, så resultatet blir att batteriet räcker med nöd o näppe hem, och då har hon bara 13 km till jobbet.
Lite mer specifikt: när hon startar på morgonen så säger bilen 41-45 km räckvidd beroende på temp (bilens kupé uppvärmd innan) med 5-8 km potential (det är vad varmhållningen kostar). När hon kommer till jobbet så brukar den rapportera cirka 26 km räckvidd kvar, men det äts upp snabbt på hemresan om det är minusgrader (19.5 grader inställd temp, ingen AC).

Tyvärr är car-net nåt så alldeles brutalt problematiskt. Vissa helger har det legat nere helt, jag kan helt enkelt inte fjärrstyra funktioner vare sig via appen eller car-net portalen. VW Kundtjänst skriver ett det pågår uppdateringar, och att det är VW Tyskland som håller i car-net. Själv tror jag att någon är inkompetent där på car-net-tjänsterna i Tyskland, blir så fruktansvärt irriterad på detta problem, det var en av sakerna som gjorde att vi köpte bilen.

Men i det stora hela så är jag extremt nöjd med bilen, har haft många bilar och denna är den bil jag är mest nöjd med, det är ett bra betyg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-21 15:49:10    Rubrik: Svara med citat

wow E-mode är något jag verkligen skulle vilja ha på PHEVn, verkligen bra tänkt av VW
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3147
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-21 17:36:31    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
wow E-mode är något jag verkligen skulle vilja ha på PHEVn, verkligen bra tänkt av VW


Om du låt säga kopplar ur bränslespridarna, bränslepumpen eller något sådant så Otto inte startar, vad händer då? Funkar det kan man ju applicera en knapp för ändamålet i kupén.

Har ställt samma fråga om Opel ampera, men inte fårr svar. Kan man då köra upp alla 16kWh så hade man ju haft en superfin elbil med "rex" Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2015-12-21 18:22:15    Rubrik: Svara med citat

HRidge:

Vilka hastigheter håller frugan på dessa 26km ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1315
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-12-22 05:20:55    Rubrik: Svara med citat

HRidge skrev:
Tyvärr är car-net nåt så alldeles brutalt problematiskt. Vissa helger har det legat nere helt, jag kan helt enkelt inte fjärrstyra funktioner vare sig via appen eller car-net portalen. VW Kundtjänst skriver ett det pågår uppdateringar, och att det är VW Tyskland som håller i car-net. Själv tror jag att någon är inkompetent där på car-net-tjänsterna i Tyskland, blir så fruktansvärt irriterad på detta problem, det var en av sakerna som gjorde att vi köpte bilen.
Problemen som varit med Car-Net på senare tid har fått mig att fundera på att sälja min e-up!. När det är kallt är det på gränsen att jag klarar min dagliga pendling när Car-Net fungerar, men kan jag inte förvärma bilen måste jag nyttja en av fossilerna.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HRidge
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 november 2015
Inlägg: 10
Ort: Enebyberg

InläggPostat: 2015-12-22 07:50:19    Rubrik: Svara med citat

Leaf:

Hon säger att hon kör 90 km/h på motorvägen (som är halva sträckan).
Andra halvan är småstad så det är 40-50 km/h där.

L. Mäkinen:

Jag förstår hur du känner, du har säkert genomlidit bra mycket mer problem än vad vi har hunnit på en månad, jag får typ högt blodtryck varje gång jag tänker på car-net! Smile
Den enda tröst vi har är att det verkar funka bättre nu, sen en vecka tillbaka...men du kanske har en historisk överblick med car-net, att det funkar stundom bra för att sen vara totalt borta ett tag.


För övrigt så trodde jag att vi skulle få vänta upp till ett halvt år på supermiljöbilspremien (det är vad handlarna har sagt).
Jag mailade Transportstyrelsen och frågade varför vi inte ens hade fått det där brevet, där vi skall intyga att vi inte fått något annat stöd för köpet.
Svaret kom snabbt att "Premien är på väg att utbetalas alldeles strax."...det vore ju en riktig hjulklapp om dessa slantar kommer snabbare än förväntat!
Sen vet jag inte vad deras definition av "alldeles strax" betyder, det kanske är månader bort.

Nu var det här med car-net och supermiljöbilspremien lite off-topic, ber om ursäkt för detta!

Update: den 28:e dec 2015 så fick vi supermiljöbilspremien på 40.000 kr.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nex
Aktiv


Registreringsdatum: 22 januari 2016
Inlägg: 76
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2016-01-23 08:34:18    Rubrik: Manual Svara med citat

Ni som kört Passat nu när det varit extremt kall temperatur i Sverige senaste månaden, vad tycker ni om det, funkar det bra? Kan man iaf räkna med 30km räckvidd vid -10?
Har själv gjort en beställning men får vänta till vecka 18 eller senare... Någon som vet om man kan ladda ner en instruktionsbok någonstans? Eller om någon har möjlighet att maila en pdf-version?
För er som vill grotta ner er i techspec om Passat GTE så finns den här sidan med tre bra artiklar om Passat GTE Smile
http://www.greencarcongress.com/2015/07/20150714-passatgte.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HRidge
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 november 2015
Inlägg: 10
Ort: Enebyberg

InläggPostat: 2016-01-23 09:35:10    Rubrik: Svara med citat

Vid förvärmd kupé i -10 grader (alltså precis den temperatur som den tillåter full e-Mode) så säger bilen vid start att den kan tänka sig en range på 38 km.

Frugan har 9 km till jobbet. När det är dags för hemfärd så går det åt energi att värma upp kupén på färden (arbetsplatsen erbjuder inte någon typ av ström på parkeringen). När hon kommer hem så har hon kört typ 20 km totalt och har lite ström kvar, ungefär 5 km range kvar.

Däremot gissar jag på att den går 30 km från start, om man kör den sträckan i ett svep.

Vi har tyvärr så kort pendlingsavstånd till jobbet så våra siffror kanske inte helt relevanta för frågan.
Finns det någon annan Passat GTE-förare som kan hjälpa till med input?

Känner inte till någon instruktionsbok i PDF-format.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2016-01-23 10:28:01    Rubrik: Svara med citat

Den klarar väl 38km lika bra som diesel varianterna klarar sin bränsleförbrukning, alltså inte alls vid normalkörning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mickee
Passiv


Registreringsdatum: 27 januari 2016
Inlägg: 2

InläggPostat: 2016-01-27 07:28:39    Rubrik: Svara med citat

Jag har kört GTE i några månader nu, har 4,1 mil till jobbet 1,9 mil 90 väg och 1,8 mil 110 väg, resterande är 50-70. Brukar sätta farthållaren så jag åker precis på hastigheten.

Med värmen på så kommer jag ca 27-29km och med värmen av så kommer jag 31-34, beror ju lite på hur kallt det är.

Funkar helt ok, har tillgång till laddning på jobbet så har väl en förbrukning på 1-1,5L per dag ungefär.

/M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nex
Aktiv


Registreringsdatum: 22 januari 2016
Inlägg: 76
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2016-01-27 14:02:06    Rubrik: Svara med citat

mickee skrev:
Jag har kört GTE i några månader nu, har 4,1 mil till jobbet 1,9 mil 90 väg och 1,8 mil 110 väg, resterande är 50-70. Brukar sätta farthållaren så jag åker precis på hastigheten.

Med värmen på så kommer jag ca 27-29km och med värmen av så kommer jag 31-34, beror ju lite på hur kallt det är.

Funkar helt ok, har tillgång till laddning på jobbet så har väl en förbrukning på 1-1,5L per dag ungefär.

/M

Vad säger bilen att du har för medelförbrukning? 24km på upp till 1,5 liter bränsle låter ju väldigt högt. Testade en GTE och körde då ca 8 mil i snöslask och minusgrader. Hade helt tomt batteri vid start och tvingade GTE att ladda den första fyra milen via motorn och körde sedan el och hybrid resterande fyra mil. Fick då en förbrukning på 0,59l/mil vilket ändå måste anses som imponerande eftersom jag tvingade bilen ladda batteriet. Nästan bara 80-100km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Niclas
Passiv


Registreringsdatum: 28 januari 2016
Inlägg: 1

InläggPostat: 2016-01-28 19:17:45    Rubrik: GTE Svara med citat

Panikbromsade idag efter att den adaptiva farthållaren i kökörning plötsligt ville accelerera rakt in i den stora skåpbil jag hade framför mig. Shocked

Jag befann mig ca 7 meter bakom när bilen plötsligt gasade kraftigt. Radarn har alltså inte detektera den stora bilen vilket känns skumt trots att detta var en raksträcka (plötslig acceleration sker annars ofta i rondeller där bilen inte ser något framför eftersom man svänger).

Ca 10 sekunder innan det hände hade jag återaktiverat farthållare med resumeknappen på ratten. Farthållaren kopplade ur som den skulle vid min inbromsning vid ett övergångsställe där jag inte ville köra över en cyklist. Därför fick jag återaktivera den med resume.

Jag ska försöka återskapa problemet genom att använda resumeknappen när jag har en bil ca 20 meter längre fram. Det kan vara en bugg i mjukvaran.

Just nu måste jag varna alla som läser här. Var extremt vaksam med den adaptiva farthållaren i tät stadstrafik.
_________________
VW GTE dec -15
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2016-01-29 08:18:07    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
Henke2 skrev:
Skogstomten skrev:
Vunnit alla tester mot andra laddhybrider. Pigg och trevlig på el 0-100 på ca 12 sec med bara el där Volvo V60 ligger på drygt 24!


Går det ens att få en bil så slö? Det lät konstigt. (Även 12sec är ju slött).

Hur är det med tex Outlander?


Helt ovetenskapligt, men med mina värdelösa klockningar så är det typ 24 sekunder med PHEVn om man inte vill att bensinaren skall hoppa in (vilket den älskar att göra i alla situationer om man inte kör med 15,0 graders kupetemperatur inställd på klimatanläggningen)


Jag kör en V60 TE och känner inte riktigt igen mig med att den skulle vara så slö. Man accelererar snabbare än de flesta upp till 50-60km/h.. sen går det rätt "normalt" upp till 100 eller 110 eller vad man nu ska upp till. Ska försöka ta tid nån gång. Very Happy Men elmotorn är bara på 70hk, så några 12 sek får man nog inte till, men 24 känns väldigt mycket..
Med både elen och motorn igång gör den 0-100 på dryga 6 sekunder.. om man nu skulle behöva lite tryck ibland.

Värmen kan man ha igång utan att den hoppar över på diesel, men det blir inte speciellt varmt när det är -15 ute. Isåfall kan man ställa in att dieselvärmaren får gå in och hjälpvärma kupén. Alltså inte att den startar motorn, utan bara värmaren. (Som drar runt 0,5l/h). Det verkar också hjälpa räckvidden när det är kallt, då inte batteriet behöver jobba så mkt för att fixa lite värme.. Jag kom i allafall dryga 30km när det var mellan -15 - -20 ute. Om jag inte förvärmde bilen körde den då de första kilometrarna på dieselmotorn om bilen hade stått ett tag.

Blir intressant att se räckvidden i vår/sommar.


Niclas:
Min adaptiva farthållare ville också köra in i bilen framför igår.. Det var snöslask och skitigt, gissar att det var en beläggning på radarn. Märkligt att den inte felrapporterad bara.. den trodde att den såg.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eGolfsMats
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2015
Inlägg: 149

InläggPostat: 2016-01-29 09:14:21    Rubrik: Re: GTE Svara med citat

Nu har jag ingen GTE men resume på adaptiva farthållaren på egolfen förstår inte alltid att det är en bil framför om den bilen står stilla.

Har för mig att jag varit med om att den gasat på mot en bil framför mig i en kö när jag tryckt resume efter att jag manuellt avbrutit farthållaren och kön framför stått stilla.

Vet inte om det är relaterat till det du upplevde? Stod den stora skåpbilen stilla eller rullade kön?





Niclas skrev:
Panikbromsade idag efter att den adaptiva farthållaren i kökörning plötsligt ville accelerera rakt in i den stora skåpbil jag hade framför mig. Shocked

Jag befann mig ca 7 meter bakom när bilen plötsligt gasade kraftigt. Radarn har alltså inte detektera den stora bilen vilket känns skumt trots att detta var en raksträcka (plötslig acceleration sker annars ofta i rondeller där bilen inte ser något framför eftersom man svänger).

Ca 10 sekunder innan det hände hade jag återaktiverat farthållare med resumeknappen på ratten. Farthållaren kopplade ur som den skulle vid min inbromsning vid ett övergångsställe där jag inte ville köra över en cyklist. Därför fick jag återaktivera den med resume.

Jag ska försöka återskapa problemet genom att använda resumeknappen när jag har en bil ca 20 meter längre fram. Det kan vara en bugg i mjukvaran.

Just nu måste jag varna alla som läser här. Var extremt vaksam med den adaptiva farthållaren i tät stadstrafik.

_________________
Tesla model S
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Njob
Passiv


Registreringsdatum: 07 maj 2016
Inlägg: 3

InläggPostat: 2016-05-07 10:37:10    Rubrik: Svara med citat

Min GTE har dykt in till Sverige och bör komma till mig inom 10 dagar.
Ser väldigt framemot det. Har dock lite problem med laddning så det bli laddning under drift. Så kul att läsa att det är fler som gör så.
Har problemen med CAR net löst sig?
Detta blir min tredje passat och såg framemot denna funktion.
Kör ca 6000mil per år så lämnar nu en CC efter 18000 mil[
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> VW Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.