Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


BEV nyregistreringar
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Earplugged
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2015
Inlägg: 108
Ort: Vaggeryd

InläggPostat: 2017-03-03 18:26:19    Rubrik: Svara med citat

En Leaf med dragkrok och Zoe:s batteri och med dagens nivå på privatleasingen tror jag skulle blivit en riktig storsäljare.
Den skulle vara "tillräckligt" bra för de allra flesta.

Du har hyfsad komfort, hyfsat bagage, hyfsat kupeutrymme, hyfsad räckvidd, hyfsad app osv osv inte bäst på något men fullt användbar.
_________________
Honda FR-V Såld = en fossilbrännare mindre...
Mazda RX-8
Nissan Leaf = Återlämnad maj-19
VW UP = Familjebilen... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-04 06:58:39    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:
elfi skrev:
dejven skrev:
Jag har ju tecknat mig på en Zoe med 40kwH för 4500kr i månaden. 20mil ur och skur. 3500mil om året. Prisvärt!


Mycket bil för pengarna, en av dem stabilaste idag med mycket räckvidd per laddning, tyvärr i supermini klassen och "bara" 23kw laddning, för mig ingen "dealbreaker" men för många är det stort minus samt batteri hyran som avskräcker majoritet... Nu finns Zoe med köp batteri, vi får se om folk köper fler Zoe, 25mil vintertid är mycket räckvidd... Wink


För att citera Björn Nyland; 'I survived' Efter att ha fått avbryta sin standard körning oslo trondheim när det blev alldeles för tradigt med 23kw laddningen...


Tack GOD att Björn Nyland finns och predikerar... han är det "typiska" föraren som kör 150mil/helg... 8

hade jag lyssnat honom så skulle jag fortfarande väntat på Model med nån siffran... men vänta nu, hur har jag lyckats köra mer än 15000mil med elbilar och i princip ingen snabbladdning... 5
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-04 10:18:32    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
JFAH skrev:
elfi skrev:
dejven skrev:
Jag har ju tecknat mig på en Zoe med 40kwH för 4500kr i månaden. 20mil ur och skur. 3500mil om året. Prisvärt!


Mycket bil för pengarna, en av dem stabilaste idag med mycket räckvidd per laddning, tyvärr i supermini klassen och "bara" 23kw laddning, för mig ingen "dealbreaker" men för många är det stort minus samt batteri hyran som avskräcker majoritet... Nu finns Zoe med köp batteri, vi får se om folk köper fler Zoe, 25mil vintertid är mycket räckvidd... Wink


För att citera Björn Nyland; 'I survived' Efter att ha fått avbryta sin standard körning oslo trondheim när det blev alldeles för tradigt med 23kw laddningen...


Tack GOD att Björn Nyland finns och predikerar... han är det "typiska" föraren som kör 150mil/helg... 8

hade jag lyssnat honom så skulle jag fortfarande väntat på Model med nån siffran... men vänta nu, hur har jag lyckats köra mer än 15000mil med elbilar och i princip ingen snabbladdning... 5


Ok att man inte behöver snabbladdning, men att bara ha enfas laddning är totalt värdelöst för mig.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-05 09:13:54    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:

Ok att man inte behöver snabbladdning, men att bara ha enfas laddning är totalt värdelöst för mig.


visst är det så... hade vi haft 3-fas 16A och kunde toppa dem 2-4mil som krävdes då skulle laddhybriden stått i princip oanvänd förutom frugans åk till jobb och sommar utflykter till Kroatien... har man inte haft 3-fas och är man "elbils teoretiker" så underskattar man definitivt alla fördelar med 3-fas... Rolling Eyes
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 605

InläggPostat: 2017-04-04 05:37:53    Rubrik: Svara med citat

2017 - Mars

Siffrorna står för:
Mars- ( Feb ) - ( Helår -17 )
185 - ( 74 ) - ( 314 ) -- Nissan Leaf
182 - ( 43 ) - ( 283 ) -- Tesla Model S
93 - ( 31 ) - ( 154 ) -- Renault Zoe
75 - ( 32 ) - ( 155 ) -- Tesla Model X
15 - ( 14 ) - ( 52 ) -- BMW i3 94Ah (BEV)
9 - ( 10 ) - ( 29 ) -- Nissan eNV200
6 - ( 7 ) - ( 34 ) -- VW eUP
6 - ( 6 ) - ( 15 ) -- Kia Soul
1 - ( 4 ) - ( 5 ) -- VW eGolf
0 - ( 1 ) - ( 2 ) -- MB Electric D
0 - ( 0 ) - ( 0 ) -- Hyundai Ionic BEV

17 - ( 21 ) - ( 57 ) -- BMW i3 94Ah (REX)
0 - ( 1 ) - ( 1 ) -- BMW i3 (REX)

2 - ( 1 ) - ( 4 ) -- Toyota Mirai (Vätgas)
0 - ( 1 ) - ( 1 ) -- Hyundai IX35 FCEV (Vätgas)

Mars igen en bra månad för Leaf, Tesla och Zoe, resten ligger på marginell försäljning.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-04-04 05:48:29    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:
2017 - Mars

Siffrorna står för:
Mars- ( Feb ) - ( Helår -17 )
185 - ( 74 ) - ( 314 ) -- Nissan Leaf
182 - ( 43 ) - ( 283 ) -- Tesla Model S
93 - ( 31 ) - ( 154 ) -- Renault Zoe
75 - ( 32 ) - ( 155 ) -- Tesla Model X
15 - ( 14 ) - ( 52 ) -- BMW i3 94Ah (BEV)
9 - ( 10 ) - ( 29 ) -- Nissan eNV200
6 - ( 7 ) - ( 34 ) -- VW eUP
6 - ( 6 ) - ( 15 ) -- Kia Soul
1 - ( 4 ) - ( 5 ) -- VW eGolf
0 - ( 1 ) - ( 2 ) -- MB Electric D
0 - ( 0 ) - ( 0 ) -- Hyundai Ionic BEV

17 - ( 21 ) - ( 57 ) -- BMW i3 94Ah (REX)
0 - ( 1 ) - ( 1 ) -- BMW i3 (REX)

2 - ( 1 ) - ( 4 ) -- Toyota Mirai (Vätgas)
0 - ( 1 ) - ( 1 ) -- Hyundai IX35 FCEV (Vätgas)

Mars igen en bra månad för Leaf, Tesla och Zoe, resten ligger på marginell försäljning.


Räckvidd samt pris verkar vara avgörande faktorer för försäljningen! Skönt att se att dom värdelösa amerikanska elbilarna säljer så bra fortfarande.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2017-04-04 10:19:00    Rubrik: Ska bli... Svara med citat

TonyV skrev:
2017 - Mars

Siffrorna står för:
Mars- ( Feb ) - ( Helår -17 )
185 - ( 74 ) - ( 314 ) -- Nissan Leaf
182 - ( 43 ) - ( 283 ) -- Tesla Model S
93 - ( 31 ) - ( 154 ) -- Renault Zoe
75 - ( 32 ) - ( 155 ) -- Tesla Model X
15 - ( 14 ) - ( 52 ) -- BMW i3 94Ah (BEV)
9 - ( 10 ) - ( 29 ) -- Nissan eNV200
6 - ( 7 ) - ( 34 ) -- VW eUP
6 - ( 6 ) - ( 15 ) -- Kia Soul
1 - ( 4 ) - ( 5 ) -- VW eGolf
0 - ( 1 ) - ( 2 ) -- MB Electric D
0 - ( 0 ) - ( 0 ) -- Hyundai Ionic BEV

17 - ( 21 ) - ( 57 ) -- BMW i3 94Ah (REX)
0 - ( 1 ) - ( 1 ) -- BMW i3 (REX)

2 - ( 1 ) - ( 4 ) -- Toyota Mirai (Vätgas)
0 - ( 1 ) - ( 1 ) -- Hyundai IX35 FCEV (Vätgas)

Mars igen en bra månad för Leaf, Tesla och Zoe, resten ligger på marginell försäljning.


Ska bli spännande att se statistiken för Ioniq sen när alla bilarna börjar att skeppas ut till "slutkunderna"! Smile
Kul att se att fler och fler faktiskt väljer en elbil.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 605

InläggPostat: 2017-05-04 08:24:35    Rubrik: Svara med citat

2017 - April

Siffrorna står för:
Apr - ( Mars) - ( Helår -17 )
189 - ( 185 ) - ( 503 ) -- Nissan Leaf
61 - ( 93 ) - ( 215 ) -- Renault Zoe
51 - ( 182 ) - ( 334 ) -- Tesla Model S
38 - ( 75 ) - ( 193 ) -- Tesla Model X
13 - ( 15 ) - ( 65 ) -- BMW i3 94Ah (BEV)
12 - ( 1 ) - ( 17 ) -- VW eGolf
8 - ( 6 ) - ( 23 ) -- Kia Soul
7 - ( 6 ) - ( 41 ) -- VW eUP
7 - ( 0 ) - ( 9 ) -- MB Electric D
2 - ( 9 ) - ( 31 ) -- Nissan eNV200
0 - ( 0 ) - ( 0 ) -- Hyundai Ionic BEV

33 - ( 17) - ( 91 ) -- BMW i3 94Ah (REX)
0 - ( 0 ) - ( 1 ) -- BMW i3 (REX)

1 - ( 2 ) - ( 5 ) -- Toyota Mirai (Vätgas)
0 - ( 0 ) - ( 1 ) -- Hyundai IX35 FCEV (Vätgas)

Nissan och Leaf tar april månad med bredmarginal, tacka leasingen.
12 st Golfar, ska vi gissa på nya batteriet och provkörningsbilar hos handlare.
Och ännu inga Hyundais i Sverige.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2017-05-05 04:25:29    Rubrik: Svara med citat

TonyV skrev:

0 - ( 0 ) - ( 0 ) -- Hyundai Ionic BEV

Och ännu inga Hyundais i Sverige.


Är det bara jag som inte är förvånad?

Hyundai har jag god erfarenhet av tidigare, men de kan inte elbilar.

Det är ingen höjdarbil även om den har sina fördelar. Problemet är att man internt tokhyllar den och ser sig själva som genier. Det avspeglas i marknadsföringen där bilen påstås vara bäst och klassledande på alla möjliga sätt. Detta är ren och skär marknadsföringsbluff och när de blir synade så försvinner intressenterna. Jag ställde lite frågor till dem i samband med att jag skulle byta bil nyligen, men svaret var så uppblåst att de försvann ur matchen direkt.

Jag tror de behöver bli mer ärliga i sin marknadsföring. Och faktiskt på riktigt komma in i matchen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1965
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-05-05 04:29:47    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
Citat:


Och ännu inga Hyundais i Sverige.


Är det bara jag som inte är förvånad?


Problemet är inte Hyundais säljorganisation, bilarna säljer till viss del sig själva enär de är "tillräckligt bra". Det verkliga problemet är att det inte rullar av tillräckligt med bilar från bandet för att Sverige skall kunna få de bilar som kunderna skrivit på för.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2017-05-05 04:38:13    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
El_Ementary skrev:
Citat:


Och ännu inga Hyundais i Sverige.


Är det bara jag som inte är förvånad?


Problemet är inte Hyundais säljorganisation, bilarna säljer till viss del sig själva enär de är "tillräckligt bra". Det verkliga problemet är att det inte rullar av tillräckligt med bilar från bandet för att Sverige skall kunna få de bilar som kunderna skrivit på för.


Och hade tillräckligt många varit intresserade så hade vi fått en leverans. Hyundai behöver kliva ner från sina höga stolar och göra rätt istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2017-05-05 06:01:20    Rubrik: Svara med citat

El_Ementary skrev:
TonyV skrev:

0 - ( 0 ) - ( 0 ) -- Hyundai Ionic BEV

Och ännu inga Hyundais i Sverige.


Är det bara jag som inte är förvånad?

Hyundai har jag god erfarenhet av tidigare, men de kan inte elbilar.

Det är ingen höjdarbil även om den har sina fördelar. Problemet är att man internt tokhyllar den och ser sig själva som genier. Det avspeglas i marknadsföringen där bilen påstås vara bäst och klassledande på alla möjliga sätt. Detta är ren och skär marknadsföringsbluff och när de blir synade så försvinner intressenterna. Jag ställde lite frågor till dem i samband med att jag skulle byta bil nyligen, men svaret var så uppblåst att de försvann ur matchen
Jag tror de behöver bli mer ärliga i sin marknadsföring. Och faktiskt på riktigt komma in i matchen.


Lite fånigt att påstå att det inte är en höjdarbil, för det är tveklöst en av de absolut bästa elbilarna på marknaden, om inte den bästa bortsett från Teslan.
Det är i stort sett hela branschen överens om, och personligen väljer jag fortfarande en Ioniq framför de andra alternativen.

Hyundai kan med rätta vara stolta över att ha lyckats så pass bra med sin första renodlade elbil, och den säljer som satan, så det är ingen tvekan om att det är och kommer att bli en succe för Hyundai.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-05 06:48:16    Rubrik: Svara med citat

Hela Europa; BEV och PHEV statistiken:




det går bra för elbilar i EU och statistiken speglar vad kunderna köper...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
plutoorjan
Aktiv


Registreringsdatum: 24 januari 2017
Inlägg: 53

InläggPostat: 2017-05-05 07:02:14    Rubrik: Och? Svara med citat

elfi skrev:
Hela Europa; BEV och PHEV statistiken:




det går bra för elbilar i EU och statistiken speglar vad kunderna köper...


Ja, men det beror ju enbart på att fabriken inte klarar av att producera tillräckligt med bilar, pga batteribrist. Produktionsstakten är endast 10% av den planerade...

Över 2000 Ioniq rullar redan i Norge, man har restordrar på dryg 700 stycken norska bilar som väntar på leverans , och Sverige har ca 200 bilar sålda som väntar på leverans.

Beställer man en Ioniq idag, så får man troligtvis vänta tills November innan leverans, och det är ju knappast optimalt för att ta marknadsandelar.
_________________
** Hyundai Ioniq Electric **
Premium Plus med skinn, elstol med minne etc.
Phoenix Orange.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-05 08:59:32    Rubrik: Svara med citat

Opel har en virtuell elbil som sägs klarar 500km, rymmer 5 personer, har fjärrstyrda funktioner via smart telefon också, grund inställning i bilen är SPORT och man kan aktivera ECO om man nu önskar så och det spekuleras om 40-ish tusen Euro pris för denna underbara elbil fast man inte kan köpa en sån i Sverige… på tal om fantasi elbilar… Rolling Eyes

Ioniq är OK elbil i virtuell värld eftersom man inte kan ta sig till handlaren och köra hem med en sån, tyvärr min teori baseras på girighet som Hyundai Sverige har och skräck pris som inte lockar, däremot i USA tex. kostar Ioniq 30-ish tusen USD, efter supermiljörabatt och statlig incitamenten man kan köra hem en sån för så låg som 19.900USD i Kalifornien eller 275USD/månad Leasing… man behöver inte vara GENI för att klura vart nånstans skeppas elbilarna som Hyundai bygger…

Det är spännande tider framför oss, Tesla har annonserad produktion start av Model ≡, där pratar man om kö för fler än 200.000 bilar för EU bara... dem kan elbilar och batterier, och dem skulle kunna leverera… kanske Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2017-05-10 04:02:24    Rubrik: Re: Och? Svara med citat

plutoorjan skrev:
Beställer man en Ioniq idag, så får man troligtvis vänta tills November innan leverans, och det är ju knappast optimalt för att ta marknadsandelar.


Denna diskussionstråd var nog det roligaste jag läst på länge. Förankringen i verkligheten är noll och intet. Once a fanboy, always a fanboy.

Du säger november. Du vet tydligen mer än Hyundai själva. För de säger tidigast slutet av januari nästa år. Och det vågar de inte ens garantera.

Vill man sälja bilar och ta marknadsandelar så behöver man leva i verkligheten. En fantasibil som inte kan levereras, som på papperet är sämre och dyrare än konkurrenterna som finns nu, det är ingen succé.

Hur marknaden ser ut om några år, kan vi bara sia om. Ingen som vet. Det vi vet just nu är att Hyundai inte är att räkna med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 62
Ort: Linköping

InläggPostat: 2017-05-10 05:12:42    Rubrik: Svara med citat

Ioniqen är en bra bil för 2015/2016 men nästa år kommer den inte vara utdaterad i prestanda och pris. Att Hyundai inte kan leverera bilar är deras största problem.
Jag ville köpa/leasa en ioniq men jag är inte den som orkar vänta 8-12 månader på leverans. Och "kermit the frog" Leafen är för ful och utdaterad för att köpa leasa igen när man vet att en ny är på G.
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El_Ementary
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 april 2017
Inlägg: 160

InläggPostat: 2017-05-10 05:42:17    Rubrik: Svara med citat

Bim skrev:
Ioniqen är en bra bil för 2015/2016 men nästa år kommer den inte vara utdaterad i prestanda och pris. Att Hyundai inte kan leverera bilar är deras största problem.
Jag ville köpa/leasa en ioniq men jag är inte den som orkar vänta 8-12 månader på leverans.


Nja, om den hade kunnat levereras så är det inte en bra, men väl en okej bil med 2016 års mått.

Men just nu har vi 2017. Och i praktiken kommer den inte att levereras förrän tidigast mitten av 2018.

Så när den väl kommer är alla andra bilar för länge sedan förbi. Utvecklingen går snabbt!

Den är alltså inget att räkna med. Nu finns den inte, och när den kommer så är den flera år för sent.

Bim skrev:
Och "kermit the frog" Leafen är för ful och utdaterad för att köpa leasa igen när man vet att en ny är på G.


Så är det ständigt.

Dels envisas biltillverkarna att göra lite fulare bilar när de gör elbilar, men det är också så att det är konstant utveckling så det väntar alltid något mer intressant runt hörnet.

Ska man därför vänta lite till? Alltid? Och aldrig komma till skott?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bim
Aktiv


Registreringsdatum: 27 augusti 2012
Inlägg: 62
Ort: Linköping

InläggPostat: 2017-05-12 05:03:54    Rubrik: Svara med citat

Ja just att tillverkare nästan medvetet gör elbilarna fula som stryk är något som retar mig och de överpriser de sätter gör inte saken bättre.
Jag hadde förmodligen köpt en Ioniq om den hade levererats inom 3 månader. Nu blir det fosilbil i 1 år tills nya Nissan kommer och om den bara är lite snyggare (borde vara lätt) och inte priset sticker iväg så kommer jag nog vara trogen Nissan då jag tycker att de har gjort mest för att få ut elbilar till "Folket".
_________________
Nissan Leaf 40KW
(Nissan Leaf 2015)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 920

InläggPostat: 2017-06-01 14:37:22    Rubrik: Svara med citat

Hmm, 153 st Nissan Leaf registrerade under maj månad, men när väl de sista privatleasingbilarna som beställdes före första april är levererade lär siffrorna inte imponera fram tills nya Leaf2 börjar levereras till Sverige (2018).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16  Nästa
Sida 7 av 16

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.