Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vad fasen, ingen som tänkt på detta? Hydrogenbilproblem

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
forthen
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 september 2010
Inlägg: 160
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-12-06 18:44:08    Rubrik: Vad fasen, ingen som tänkt på detta? Hydrogenbilproblem Svara med citat

Hoppat över detta underbara elbilsforum ett tag och jag har bland mycket annat varit på invigningen av hydrogentankstationen här i Göteborg, Hisingen. Cool

Anna Johansson bevistade tillställningen som får anses vara en milstople och historisk. Många fantastiska idéer och tankar om framtiden. Imponerande uppslutning med gott kaffe och mycket trevliga värdar.

Det fanns även bilar som visades upp men tyvärr fick jag åka tillbaka till jobbet så jag fick inte chansen att testa det som den senaste tiden varit en drömbil för mig (efter Tesla, som jag inte heller har råd med). Toyota Mirai. Razz

Men nu skall jag "klä av" hydrogenbilen. Är det här verkligen optimalt i ett land där vatten fryser att det ser ut så här på undersidan?
http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/sites/3/2015/10/MIRAI_HYD_07_DPL-980x654.jpg

Är det bara jag som funderat i dessa banor? Om det rullar tusentals hydrogenbilar på vägarna, hur mycket vatten blir det då? Och om det fryser kommer vi ha en rolig krockstatistik i nordliga länder...

Ingen annan som reagerat? Eller är jag fel ute? Vattnet som kommer ut är varmt gissar jag, men mot en kall vägbana lär det inte dunsta mycket innan det blir is.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 466
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2015-12-06 19:22:43    Rubrik: Svara med citat

Shocked

"Det kommer bara vattenånga från avgasröret" brukar det heta - och då tänker man på typ små söta ånglok, inte nån Zamboni isspolmaskin.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-12-06 20:15:32    Rubrik: Svara med citat

Sluta sprid salt. Sprid vatten istället. Och återinför dubbdäcken.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-06 20:35:41    Rubrik: Svara med citat

T B skrev:
Shocked

"Det kommer bara vattenånga från avgasröret" brukar det heta - och då tänker man på typ små söta ånglok, inte nån Zamboni
isspolmaskin.

+1 jag och min fru har också funderat på hur halt det borde bli på vintern, nu när jag fått se denna bilden undrar jag vad som händer om man parkerar bilen på samma plats varje dag under vintern med förvärmning.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-12-06 21:11:23    Rubrik: Svara med citat

Händer väl inte så mycket för rören har förmodligen fryst ihop. Om de nu inte kör med värmekabel runt alla rör.

Tänk jag trodde som många andra att det skulle ånga ut vatten inte rinna eller skvätta. Men det är klart att Toyota i all sin vishet insåg att vattenånga är en mycket effektiv växthusgas Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-07 11:23:59    Rubrik: Svara med citat

AS1 skrev:
T B skrev:
Shocked

"Det kommer bara vattenånga från avgasröret" brukar det heta - och då tänker man på typ små söta ånglok, inte nån Zamboni
isspolmaskin.

+1 jag och min fru har också funderat på hur halt det borde bli på vintern, nu när jag fått se denna bilden undrar jag vad som händer om man parkerar bilen på samma plats varje dag under vintern med förvärmning.


Jag har en lösning som jag och en kompis tog fram till värmepumpar. Historian är den att det är inte så lätt som det ser ut att bli av med kondensvatten i alla väderlekar på ett skottsäkert sätt. Men vi knäckte det till slut efter omfattande tester.

Ser enkelt ut men det är mycket avancerat för att klara div felfall.

Något för toyota?

http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-KVR-10/
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-07 12:15:01    Rubrik: Svara med citat

Från Wikipedia:
Citat:
The exhaust H2O or water volume is 240 mL per 4 km running


Det går 20 vattendroppar på en ml så cirka en droppe vatten per meter. Det är ju inga våldsamma mängder...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2015-12-07 13:50:26    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Från Wikipedia:
Citat:
The exhaust H2O or water volume is 240 mL per 4 km running


Det går 20 vattendroppar på en ml så cirka en droppe vatten per meter. Det är ju inga våldsamma mängder...


Bra att någon läser på Smile detta ska jämföras med bilens AC en varm dag producerar den kanske upp till 25 liter vatten / timma

Har inte läst på vad det blir på vintern ännu då den går mycket för att avfukta kuppen och ta bort imma. Question
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016


Senast ändrad av magnus_jo den 2015-12-07 13:58:10, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 466
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2015-12-07 13:58:02    Rubrik: Svara med citat

Enligt den siffran skulle bilen på OP bilden ha behövt åka många mil för att spara ihop till den där pölen.

Om det bara är några droppar, varför skulle då Toyota behöva ha särskild knapp för att inte släppa ut vattnet i tex parkeringshus?

Jag tror sanningen är någonstans mittemellan en droppe per meter och vattenpölen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-07 14:11:12    Rubrik: Svara med citat

Aha!

Den har en knapp för att spara vattnet och spotta ut det lite senare! Laughing

Det förklarar ju bilden och vattenpölen. Säg att man startar upp bränslecellen och den står och går för fullt i ett par minuter och sedan trycker man på knappen alternativt att catchtanken bilr full, då blir det nog en sådan där stråle när den släpper iväg vattnet som bildats.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-12-08 11:37:51    Rubrik: Svara med citat

ändå... 2000 bilar som passerar genererar 1 dl vatten per meter.. Det blir en del vatten på vägen ändå.. Vet inte hur många tusen bilar som passerar en morgon på väg till jobbet men jag tror ändå det är mer än 2000 bilar på E6 från 06-09 på morgonen...


EDIT2:
Hittade siffror för Januari 2015 i göteborg. I medel passerar det 351 666 bilar på ett dygn. 10,5 miljoner bilar på en månad...

350 000 bilar i båda riktningarna / 2 blir 175 000 bilar i en riktning. Om alla dessa skulle vara vätgasdrivna skulle det innebära 8,75 liter vatten per dygn per meter vägbana... Det är mer än tillräckligt för att skapa en isrink Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1968
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2015-12-08 12:32:38    Rubrik: Svara med citat

Om man kan få fram 175000 vätgasdrivna bilar och vätgas till alla de bilarna så skall det nog gå att komma till rätta med ett islager som är i medeltal 1mm tjockt. Om det fortfarande är så tjockt efter att ett par hundra tusen däck rullat efter varandra i hjulspåren...

Den uppenbara lösningen är ju att se till att vattnet håller en sådan temperatur att den största delen antingen avdunstar eller fryser innan det når marken.

https://youtu.be/uYBqZlWEOBc?t=35s
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-12-08 13:14:16    Rubrik: Svara med citat

är inte detta en ickefråga.

Jag har för mig att besin- och diesel-bilar skvätter ut en hel del vatten också.
Så om det hade varit ett problem så hade vi redan sett det.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
forthen
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 september 2010
Inlägg: 160
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-12-08 14:44:43    Rubrik: Som vanligt, forumet är påläst och kan räkna ut det mesta Svara med citat

Helt underbart Very Happy

Då är fortfarande Mirai min "önskebil".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-12-08 16:15:54    Rubrik: Re: Som vanligt, forumet är påläst och kan räkna ut det mest Svara med citat

forthen skrev:
Helt underbart Very Happy

Då är fortfarande Mirai min "önskebil".

Vad är det som får dig att känna att det är en önskebil? Av ren nyfikenhet, för jag ser inga fördelar med den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zoopåse
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 november 2014
Inlägg: 803

InläggPostat: 2015-12-08 16:29:04    Rubrik: Svara med citat

Det finns en fördel med den och det är tiden den tar att ladda. Tyvärr är det långt mellan de båda mackarna idag så aktionsradien blir hälften av räckvidden, kring macken alltså eftersom man inte kan ladda hemma utan ganska stora investeringar.
_________________
Nissan Leaf Tekna 2012
Hyundai Ioniq electric comfortECO 2019
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-12-08 17:09:09    Rubrik: Svara med citat

magnus_jo skrev:
Har inte läst på vad det blir på vintern ännu då den går mycket för att avfukta kuppen och ta bort imma. Question


Gör den verkligen det? Smile

Det är ganska finurligt, kall luft bör väldigt lite vatten, 100% luftfuktighet när det är minusgrader är väldigt lite ändå. Värst är det precis kring(läs över) nollan när luften bär fukt och den underkylda förångaren bygger på is. Galna mängder per tidsenhet.

Hepp! Laughing
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2015-12-08 17:28:47    Rubrik: Svara med citat

zoopåse skrev:
Det finns en fördel med den och det är tiden den tar att ladda. Tyvärr är det långt mellan de båda mackarna idag så aktionsradien blir hälften av räckvidden, kring macken alltså eftersom man inte kan ladda hemma utan ganska stora investeringar.

Ja, fast betydligt långsammare än en dieselbil. Dessutom har en diesel betydligt längre räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.