Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Outlander PHEV med motor och kupévärmare

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MagnusT
Passiv


Registreringsdatum: 08 maj 2015
Inlägg: 1

InläggPostat: 2015-11-28 13:35:24    Rubrik: Outlander PHEV med motor och kupévärmare Svara med citat

Vi har en klassisk motorvärmare + kupévärmare monterad i vår Outlander PHEV.
Till vardags kör vi nästan bara på el. Är det verkligen värt att värma upp motorblocket när man bara ska köra på el? Tyvärr kan man ju inte välja bort motorvärmaren om kupévärmaren ska gå.
Vid låga temperaturer går motorn ingång vid start. Vet någon vad som avgör när den går igång? Jag antar att det inte händer om kupéen är tillräckligt varm. I så fall så borde det alltså räcka med att värma upp kupéen.
Funderar istället på att använda den inbyggda värmen. När jag ställer in mer än tio minuter förvärmning, vilket knappast räcker till en riktigt kall bil, så varnar den att det drar batteri. Men om laddningskabel sitter i så antar jag att strömmen tas direkt ifrån uttaget och inte batteriet. Är det så?
Ger elmotorerna ifrån sig någon värme? Skert det någon uppvärmning om man av stänger luftkonditioneringen?
Är det någon vänlig själ som har koll på det här?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-11-28 13:57:34    Rubrik: Svara med citat

Jag får intrycket att det bästa är att använda båda delarna då får du uppvärmt vatten i bilens värmesystem samt varm motor som bara måste gå igång varje gång man startar samt varm kupé från värmaren. Detta gäller speciellt om du skall åka mer än 3,5 mil vid lite kyla då batteriet ändå inte skulle ta dig ända fram.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TMC
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 oktober 2015
Inlägg: 8

InläggPostat: 2016-02-18 23:08:20    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Vi har DEFA WarmUp Link (3G App) på den ena av våra två PHEV och det är definitivt en fördel! Både rutor och kupé är helt isfria/varm när man hämtar bilen och den värme blocket fått är till nytta det också. Dock är det viktigt att stänga all tilluft ifall man inte vill köra bilens värme/ventilation. Vid ett tillfälle hade vi dragit ur startbatteriet med för intensiv förvärmning och hade vi inte haft DEFA som laddar startbatteriet hade vi fått bekymmer... Rekommenderas!
_________________
Med vänliga hälsningar,

TMC

Outlander PHEV Business Nav Safety -16
Outlander PHEV Business Nav -14
Outlander 2.2D Business Nav -12 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.