Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Slänga in ett paralellt elsystem i clion?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-11-06 10:12:45    Rubrik: Slänga in ett paralellt elsystem i clion? Svara med citat

Jag funderar på om det är möjligt att koppla in ett elsystem i bilen som driver stereo, elfläktar, lysen, ev elvärmare, etc på x-antal (tre optima yellowtop kanske?) extra batterier. Tanken med detta skulle vara att frigöra energi från de vanliga batterierna som kan användas till att driva bilen framåt. Men några frågor poppar upp i min skalle.

Kan man från laddhandsken tjyva 230v för att koppla in en CTEK-laddare?
Vad säger bilens befintliga elektronik om det?
Vet att det sitter ett 12v under huven för dessa uppgifter redan.
Skulle det bli någon praktisk skillnad i framförallt aktionsradie?
Övriga synpunkter?


/Caffe
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-11-06 12:54:18    Rubrik: Svara med citat

Jag ser mer problem än fördelar.
Hade jag varit som dig så hade jag nog istället satsat på ett extra batteri i bilenspacke
annars har man massa batterier överallt.
Dessutom tror jag att du utan problem kan driva all el på bilens 12v batteri mellan laddningarna(dock utan värme)

Jag har själv kopplat in en värmefläkt på bilens batterier, och visst det borde ge mindre körsträcka men det är inte så mycket och eftersom jag har ca 3 mil körning om dagen så gör det inget om den går ner i körsträckan pga värme..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-11-06 16:45:24    Rubrik: Svara med citat

Okej, jo det kan vara så. Men går det att norpa 230v innifrån bilen vid laddning?
Kanske man skulle slänga in en kupevärmare utan att behöva koppla in fler sladdar när man stannat.
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-11-06 16:57:27    Rubrik: Svara med citat

Caffe skrev:
Okej, jo det kan vara så. Men går det att norpa 230v innifrån bilen vid laddning?
Kanske man skulle slänga in en kupevärmare utan att behöva koppla in fler sladdar när man stannat.

Nej bara laddaren från 230.

Jag kopplade en hårfön direkt från batterikablarna(OBS Sätt en säkring mellan)
och detta fungerar bra, jag ser hur mycket den drar i displayen eftersom den sitter efter givaren.
Och om man har bilen ute så "fönar" den när du laddar... om man inte stänger av den...


Dock tänkte jag ordna en kraftigare värmefläkt och koppla in för den tar lång tid för att få lite värme..


Men som sagt var försiktig, jag råkade köra fönen på 120Volts mode och det blev en fin ljusbåge...



Sen har jag faktiskt moddat fönen lite.
eftersom den är gjord för växelspänning så fungerade den bara på ett "håll"
Och motorn blåse(väsnades för mycket) så jag ändrade lite i den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-11-07 04:48:46    Rubrik: Tänk på effekten! Svara med citat

Visst kan Du koppla in mer 230 saker efter laddaren men effekten blir lite för hög. Jag har bränt upp ett antal 20 meters kablar av biltema/jula/clas olsson kvalité. De brinner av innuti när de böjts några gånger och man ligger och lastar fullt i 16 A läget.

Undvik att ta strömmer därifrån utan koppla istället ett parallellt bilvärme intag för att ta ytterligare ström. Då kan Du också se att de hamnar på olika säkringsgrupper.

Även kontakterna tar stryk. Med lite ärg brinner de också. Jag håller på att gå över helt till 2 fas 16A hanskar hemma (samma som husvagnar/båtklubbar). Elektriker är beställd för att dra om i huset så jag får två separata 16 A hanskuttag på huset.

Häls/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.66 sekunder att ladda.