Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ny elmoppe - nybörjartips sökes!
Gå till sida 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-04 22:49:42    Rubrik: Ny elmoppe - nybörjartips sökes! Svara med citat

Hej! Nybliven ägare till elmoped. Vi verkar vara ett utdöende släkte Smile men för mina behov tycker jag elmoped är klockrent. Köpte en sån här på auktion:

https://www.netauktion.se/auction/product/elmoped-yadea-7/

Jag har kört moppe förut, men aldrig elmoppe.

- Vad ska man tänka på ang batteriet? Urladdning, uppladdning o.s.v. Dum fråga iofs eftersom jag inte vet vilken typ av batteri det är Smile

Edit: jag TROR att batteriet är av typen "lead acid", är det bly det?

- Vad finns det mer för nybörjarmissar man gör som man bör undvika?

Tacksam för alla tips Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-08-05 12:38:30    Rubrik: Svara med citat

Fördelen med eldrift är att det inte är så mycket att tänka på.

Finns dock några saker gällande batterierna:

Undvik att köra helt slut på laddning, sliter väldigt hårt på dem, om man råkar köra slut, ladda så fort som möjligt.
Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 937

InläggPostat: 2015-08-05 13:49:57    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:

Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Gäller detta rådet även Lithium eller bara blybatterier?

Förresten, man ska väl inte lämna ett Lithiumbatteri fulladdat i flera veckor, men hur är det med blybatterier?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-05 14:05:56    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Fördelen med eldrift är att det inte är så mycket att tänka på.

Finns dock några saker gällande batterierna:

Undvik att köra helt slut på laddning, sliter väldigt hårt på dem, om man råkar köra slut, ladda så fort som möjligt.
Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Tack, det var precis den typen av råd jag ville ha! Det finns ingen vits alls att låta batteriet ladda ur helt ibland alltså? Man ska snarare undvika det, och ladda så ofta som möjligt? Jag har eget garage så jag har bra laddmöjligheter där.

En liten egenhet jag upptäckte idag är att mopeden inte går att köra med ljusen på... när jag sätter på ljusen (varselljus eller halvljus) så går det inte lägre att köra. Elfel? Någon som har någon aning om var man ska leta? Vill inte gärna köra utan ljus i det här landet....

Det går alltså bara att köra med ljusreglaget längst till höger, som på denna bild. Det går heller inte att använda tutan på det reglaget, däremot finns det ett tutreglage även på vänster sida som funkar.




En annan fråga: det finns en "huvudswitch" under sadeln, på eller av. När ska man använda denna?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-08-05 14:58:13    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Johnny J skrev:

Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Gäller detta rådet även Lithium eller bara blybatterier?

Förresten, man ska väl inte lämna ett Lithiumbatteri fulladdat i flera veckor, men hur är det med blybatterier?


Detta gäller framförallt blybatterier och de skall alltid lagras fulladdade.
Om man inte använder moppen på länge, t.ex. under vintern, skall man underhållsladda typ varannan månad.

Angående Litium går det bra att lagra fulladdade, men optimalt för lång livslängd är runt 50%.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-08-05 15:04:38    Rubrik: Svara med citat

botze skrev:
Johnny J skrev:
Fördelen med eldrift är att det inte är så mycket att tänka på.

Finns dock några saker gällande batterierna:

Undvik att köra helt slut på laddning, sliter väldigt hårt på dem, om man råkar köra slut, ladda så fort som möjligt.
Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Tack, det var precis den typen av råd jag ville ha! Det finns ingen vits alls att låta batteriet ladda ur helt ibland alltså? Man ska snarare undvika det, och ladda så ofta som möjligt? Jag har eget garage så jag har bra laddmöjligheter där.

En liten egenhet jag upptäckte idag är att mopeden inte går att köra med ljusen på... när jag sätter på ljusen (varselljus eller halvljus) så går det inte lägre att köra. Elfel? Någon som har någon aning om var man ska leta? Vill inte gärna köra utan ljus i det här landet....

Det går alltså bara att köra med ljusreglaget längst till höger, som på denna bild. Det går heller inte att använda tutan på det reglaget, däremot finns det ett tutreglage även på vänster sida som funkar.




En annan fråga: det finns en "huvudswitch" under sadeln, på eller av. När ska man använda denna?


Ja, livslängden förkortas ordentligt om man laddar ur helt.

Verkar som du har ett fel på moppen, klart den skall gå med ljuset på, svårt att svara på vad orsaken är...

Huvudswitchen är nog tänkt att användas när man inte använder moppen på länge, kan vara att någon elektronik drar lite ström när den är på, i och för sig ganska lätt att kolla med en Ampéremätare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-05 15:58:51    Rubrik: Svara med citat

Min moped hade samma fel! (annat märke men likadant reglage) Jag hittade ett fel på kablarna till baklampan. Oxid i en kontakt varvid mopeden inte gick med lyset på. I min värld innebär detta att samma fenomen uppstår vid trasig baklampan (kanske även fram)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-05 18:08:03    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Min moped hade samma fel! (annat märke men likadant reglage) Jag hittade ett fel på kablarna till baklampan. Oxid i en kontakt varvid mopeden inte gick med lyset på. I min värld innebär detta att samma fenomen uppstår vid trasig baklampan (kanske även fram)


Tack för tipset! Var menar du att oxiden satt, vid baklampan eller vid gashandtaget? Svårt att tro på oxid dock då moppen är sprojtans ny, men jag ska kolla om baklampan lyser! Hade varit skönt om det var så enkelt Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3190
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-08-05 18:47:14    Rubrik: Svara med citat

I mitt fall satt en kontakt under "pakethållaren" med sladd för bakljus/bromsljus och om jag inte minns fel blinkers också.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iaofredde
Aktiv


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 49

InläggPostat: 2015-08-05 20:14:17    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Johnny J skrev:

Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Gäller detta rådet även Lithium eller bara blybatterier?

Förresten, man ska väl inte lämna ett Lithiumbatteri fulladdat i flera veckor, men hur är det med blybatterier?


Litiumbatterier ska helst inte vara över 80% laddade mer än ett dygn i sträck och aldrig laddas ur mer än 80%. Optimal förvaringsladdning är 60% eller ca 3,8v/cell om man inte kan se kapaciteten när man laddar.
Så om du vet att du har överkapacitet på batteriet så mår det bäst av att laddas till 80% och laddas ur till 30%.

Sen tror jag att det är inbyggt i bilarna så att när de säger att batteriet är tomt så är det i verkligheten 20% kvar. Annars hade batterierna inte klarat mer än max 200 cykler.
Vet inte hur det är med fartreglagen till cyklar/mopeder. Men till radiostyrda modeller kan man ställa in hur långt ner man vill kunna dra ur batterierna.
På våra rc-helikoptrar kan vi tömma ett 12cells 5Ah på ca 4minuter.
Och då håller inte batterierna mer än ett eller två år. Så det har inte bara med laddnivån att göra.
Men då är motorerna på 5kW och peakar upp till 11kW. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-05 22:10:43    Rubrik: Svara med citat

Sådär, nu har jag ägnat kvällen åt att skruva moppe Very Happy

Först kollade jag bakljuset. Själva glödlampan såg hel ut, och såg ingenting som såg fel eller glappigt ut. Men i samma veva upptäckte jag att bromsljuset faktiskt lyser om jag bromsar med övrigt ljus avstängt. Med övrigt ljus på så lyser inte bromsljuset.

Gick vidare till ljusreglaget, skruvade isär det. Såg snyggt och prydligt ut tyckte jag, och såg ingenting uppenbart fel:



Underst i bild bland kablarna är kablarna till själva ljusreglaget, de övre (grön och röd) är till tutan (som inte heller funkar). Till vänster skymtar en grön och svart, som kommer från reläet vid bromshandtaget, de kablarna vänder bara inne i boxen för att ledas vidare med de andra kablarna.

Kollade vidare på den lilla reläboxen som sitter vid bromshandtaget, skymtas här, en grön/gul och en svart leder dit:



Kopplade loss kablarna (satt bara med en kabelsko) och demonterade den:



Inget uppenbart fel här heller.

Jag provade sedan att sätta den gul/gröna och svarta på olika bläck. Det lustiga är att jag inte märkte någon skillnad beroende på vilket bläck jag satte dem på, jag fick samma beteende oavsett! Alltså: ljus av - bromsljus funkar, moppe funkar. Ljus på - inget bromsljus, moppe funkar ej, men övrigt ljus funkar. Tutan funkar aldrig.

Jag fattar nada. Alla tankar, idéer är välkomna!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-08-06 15:36:05    Rubrik: Svara med citat

iaofredde skrev:
el<$ skrev:
Johnny J skrev:

Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Gäller detta rådet även Lithium eller bara blybatterier?

Förresten, man ska väl inte lämna ett Lithiumbatteri fulladdat i flera veckor, men hur är det med blybatterier?


Litiumbatterier ska helst inte vara över 80% laddade mer än ett dygn i sträck och aldrig laddas ur mer än 80%. Optimal förvaringsladdning är 60% eller ca 3,8v/cell om man inte kan se kapaciteten när man laddar.
Så om du vet att du har överkapacitet på batteriet så mår det bäst av att laddas till 80% och laddas ur till 30%.

Sen tror jag att det är inbyggt i bilarna så att när de säger att batteriet är tomt så är det i verkligheten 20% kvar. Annars hade batterierna inte klarat mer än max 200 cykler.
Vet inte hur det är med fartreglagen till cyklar/mopeder. Men till radiostyrda modeller kan man ställa in hur långt ner man vill kunna dra ur batterierna.
På våra rc-helikoptrar kan vi tömma ett 12cells 5Ah på ca 4minuter.
Och då håller inte batterierna mer än ett eller två år. Så det har inte bara med laddnivån att göra.
Men då är motorerna på 5kW och peakar upp till 11kW. Smile


Tror du snackar Li-Poly här, andra Litiumkemier är inte allt lika känsliga..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iaofredde
Aktiv


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 49

InläggPostat: 2015-08-06 20:13:20    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
iaofredde skrev:
el<$ skrev:
Johnny J skrev:

Ladda också så ofta som möjligt, efter varje tur.


Gäller detta rådet även Lithium eller bara blybatterier?

Förresten, man ska väl inte lämna ett Lithiumbatteri fulladdat i flera veckor, men hur är det med blybatterier?


Litiumbatterier ska helst inte vara över 80% laddade mer än ett dygn i sträck och aldrig laddas ur mer än 80%. Optimal förvaringsladdning är 60% eller ca 3,8v/cell om man inte kan se kapaciteten när man laddar.
Så om du vet att du har överkapacitet på batteriet så mår det bäst av att laddas till 80% och laddas ur till 30%.

Sen tror jag att det är inbyggt i bilarna så att när de säger att batteriet är tomt så är det i verkligheten 20% kvar. Annars hade batterierna inte klarat mer än max 200 cykler.
Vet inte hur det är med fartreglagen till cyklar/mopeder. Men till radiostyrda modeller kan man ställa in hur långt ner man vill kunna dra ur batterierna.
På våra rc-helikoptrar kan vi tömma ett 12cells 5Ah på ca 4minuter.
Och då håller inte batterierna mer än ett eller två år. Så det har inte bara med laddnivån att göra.
Men då är motorerna på 5kW och peakar upp till 11kW. Smile


Tror du snackar Li-Poly här, andra Litiumkemier är inte allt lika känsliga..


Saxat från engelska wikipedia:
Kod:
Degradation

Over their lifespan batteries degrade progressively, with reduced capacity, cycle life, and safety, due to chemical changes to the electrodes. Capacity loss/fade is expressed as a percentage of initial capacity after a number of cycles (e.g., 30% loss after 1,000 cycles). Fade can be separated into calendar loss and cycling loss. Calendar loss results from the passage of time and is measured from the maximum state of charge. Cycling loss is due to usage and depends on both the maximum state of charge and the depth of discharge.[58][107]

Degradation is strongly temperature-dependent; increasing if stored or used at higher temperatures. High charge levels and elevated temperatures (whether from charging or ambient air) hasten capacity loss.[73] Carbon anodes generate heat when in use. Batteries may be refrigerated to reduce temperature effects.[108]

Pouch and cylindrical cell temperatures depend linearly on the discharge current.[109] Poor internal ventilation may increase temperatures. Loss rates vary by temperature: 6% loss at 0 °C (32 °F), 20% at 25 °C (77 °F), and 35% at 40 °C (104 °F). In contrast, the calendar life of LiFePO
4 cells is not affected by high charge states.[110][111]

The advent of the SEI layer improved performance, but increased vulnerability to thermal degradation. The layer is composed of electrolyte—carbonate reduction products that serve both as an ionic conductor and electronic insulator. It forms on both the anode and cathode and determines many performance parameters. Under typical conditions, such as room temperature and the absence of charge effects and contaminants, after the first charge the layer reaches a fixed thickness, allowing the device can operate for years. However, operation outside such parameters can degrade the device via several reactions.[58]


Vad jag får det till så är det endast LiFEPO4 som kan lagras laddade utan att de försämras på grund av laddningsnivån.
Problemet är också att de kallar de flesta batterier för LithiumIon.
Men det finns minst sju olika typer som är olika bra på olika saker.
Man kan t.ex. läsa om sex olika typer på batteryuniversity.
Det står i och för sig att värmen är största hotet. Så man kanske bara borde ladda dem på natten när det är svalare ute och batteriet har hunnit svalna efter dagens belastning?
Snabbladdning efter full belastning en varm sommardag som idag på runt 30°C i skuggan kan inte vara hälsosamt för batteriet. Inte om man inte kyler det i alla fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-06 20:22:28    Rubrik: Svara med citat

Kom igen nu, sluta tjöta om batterier hit och dit och hjälp mig att få vart på min moppe! Någon måste väl ha någon idé om varför moppen inte funkar när jag sätter på ljuset? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iaofredde
Aktiv


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 49

InläggPostat: 2015-08-06 20:27:01    Rubrik: Svara med citat

botze skrev:
Kom igen nu, sluta tjöta om batterier hit och dit och hjälp mig att få vart på min moppe! Någon måste väl ha någon idé om varför moppen inte funkar när jag sätter på ljuset? Smile


Sorry. Smile
Släpper batteribiten nu.

Har du något kopplingsschema på hela systemet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-06 20:37:01    Rubrik: Svara med citat

iaofredde skrev:
botze skrev:
Kom igen nu, sluta tjöta om batterier hit och dit och hjälp mig att få vart på min moppe! Någon måste väl ha någon idé om varför moppen inte funkar när jag sätter på ljuset? Smile


Sorry. Smile
Släpper batteribiten nu.

Har du något kopplingsschema på hela systemet?


Kopplingsschema..? *host* nej det kan jag inte påstå... Smile köpte denna på konkursauktion utan någon dokumentation alls. Och utan garanti, annars hade jag givetvis gått tillbaka och begärt att de fixar det... men nu är jag utelämnad till er kära forumvänner Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-08-06 21:03:18    Rubrik: Svara med citat

botze skrev:
Kom igen nu, sluta tjöta om batterier hit och dit och hjälp mig att få vart på min moppe! Någon måste väl ha någon idé om varför moppen inte funkar när jag sätter på ljuset? Smile


Ja sorry för off-topicen...

Har försökt tänka till en stund (inte lätt..), men har lite svårt att se sambanden.
Det finns en funktion på de flesta elmoppar där motorkraften stängs av när man bromsar, du kan ju testa detta med ljuset av.
Känns som det är en felkoppling någonstans och att detta skulle aktivera denna funktion (fastän bromsljuset inte lyser) när det vanliga ljuset är på.

Är ordentligt mycket besvärligare att felsöka utan kopplingsschema, tyvärr får du nog ta isär moppen tillräckligt för att kunna följa alla kablar och försöka lokalisera felet.
Egentligen är elsystemet ganska enkelt uppbyggt och det skulle kunna vara att de växlat om 2 kablar någonstans, kablarna är väl skarvade med enklare kontaktdon där framme, kan i så fall lossa en och en och testa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
botze
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 augusti 2015
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2015-08-06 21:11:51    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
botze skrev:
Kom igen nu, sluta tjöta om batterier hit och dit och hjälp mig att få vart på min moppe! Någon måste väl ha någon idé om varför moppen inte funkar när jag sätter på ljuset? Smile


Ja sorry för off-topicen...

Har försökt tänka till en stund (inte lätt..), men har lite svårt att se sambanden.
Det finns en funktion på de flesta elmoppar där motorkraften stängs av när man bromsar, du kan ju testa detta med ljuset av.
Känns som det är en felkoppling någonstans och att detta skulle aktivera denna funktion (fastän bromsljuset inte lyser) när det vanliga ljuset är på.

Är ordentligt mycket besvärligare att felsöka utan kopplingsschema, tyvärr får du nog ta isär moppen tillräckligt för att kunna följa alla kablar och försöka lokalisera felet.
Egentligen är elsystemet ganska enkelt uppbyggt och det skulle kunna vara att de växlat om 2 kablar någonstans, kablarna är väl skarvade med enklare kontaktdon där framme, kan i så fall lossa en och en och testa.


Tack för infon! Hade hoppats på något enkelt... det stämmer, motorn går inte med bromsen intryckt.

Ta isär... suck.

Skulle det teoretiskt kunna vara så att bromsljuset funkar men inte varselljuset (bak)? Att en av glödtrådarna är paj? Någon skrev ju tidigare att hans moppe inte gick när baklampan var trasig...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1739
Ort: GBG

InläggPostat: 2015-08-06 22:31:23    Rubrik: Svara med citat

Jag har svårt se att en trasig lampa skulle ställa till detta...men vem vet..

Om man börjar med teorin att det finns en felkoppling som gör att motoravstängningen aktiveras när ljuset sätts på kan man följa bromsbrytarkablarna och se att ingen "främmande" kabel är inkopplad på dessa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iaofredde
Aktiv


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 49

InläggPostat: 2015-08-07 04:41:49    Rubrik: Svara med citat

Du har väl någon form av styrbox?
Kolla vad det är för märke och modellnummer på den så kan man säkert hitta hur den ska kopplas på nätet.
Eller kanske någon här har en likadan med kopplingsschema. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa
Sida 1 av 12

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.