Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Rav4 EV gen1 (1997 - 2003)
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-07-20 11:59:55    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Jag har sett den filmen för mångas år sedan.

Vad jag minns var det GM och inte Toyota filmen handlade om ?

Jag minns kanske fel.

Jo, den handlade om nån bil som GM tagit fram. Vill minnas den såg ut som en Ahlgrensbil ungefär och hade blybatterier? Nicad-batterier kanske det var förresten?

Jag är väldigt intresserad av hur Toyota resonerar i elbilsfrågan, de om någon borde ju kunna bygga en riktigt bra bil som säljer som smör. De låter ju bli av någon anledning jag inte kan räkna ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1319
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-07-20 13:38:49    Rubrik: Svara med citat

I DN fanns en intervju för ett tag sen med Toyotas officiella ståndpunkt:
http://www.dn.se/motor/nyheter/darfor-nobbar-toyota-batteridrivna-elbilar/
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 252
Ort: Baerum

InläggPostat: 2015-08-01 20:10:51    Rubrik: Svara med citat

p8, har jag förstått rätt att du är Nordens mesta Rav4 EV gen1-expert? Har du någon lösning för att kunna ladda från vanliga uttag (1-fas 16A) och från moderna laddstolpar med EVSE J1772? De induktiva TAL-laddare som dessa bilar är utrustade med drar ju normalt ca 30A 1-fas, vilket blir väldigt begränsande (och dyrt om man ska säkra upp hemma!). Borde gå att manipulera laddaren så att den laddar med lägre effekt? Kanske göra en man-in-the-middle i IR-kommunikationen mellan laddaren och bilen?

Användbarheten Rav4 EV skulle ju också öka väsentligt om man kunde anpassa dem för Chademo-laddning. Kanske Lithium Balance Chademo-kit skulle kunna användas? http://www.lithiumbalance.com/battery-management-systems/libal-fast-charge-interface-for-chademo. Gissar att batterierna borde klara åtminstone 100A upp till 70% SOC eller så?

/ Tomas
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
PRIUS
intresserad


Registreringsdatum: 03 december 2007
Inlägg: 12

InläggPostat: 2015-08-11 18:18:01    Rubrik: Svara med citat

Toyota vart väl förbjudna att använda sig av större Nmh batterier då Chevron ägde patenten på större NMh batterier. Kan man läsa om här.
https://www.youtube.com/all_comments?v=FB1iKYgKSqo&noapp=1
I USA sa myndigheterna att för att få sälja några bilar i USA så måste biltillverkarna ha 10 % elbilar av de man säljer vilket Japan trodde var bindande ända tills USA biltillverkarna gick ihop och sa att det klarar vi inte och då gav självklart myndigheterna efter och tog bort kravet om 10 % elbilar.
Går att hitta mycket om dessa bilar på youtube.
Håll för öronen och se batterierna.
https://m.youtube.com/watch?v=0gXDdZgT7Io
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-08-11 19:55:57    Rubrik: Svara med citat

Intressant !

Rent tekniskt känns RAV4-EV som 15 år före sin tid !

Synd att den lades ner och synd att prius är sånt skrot.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-08-12 07:05:14    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
p8, har jag förstått rätt att du är Nordens mesta Rav4 EV gen1-expert? Har du någon lösning för att kunna ladda från vanliga uttag (1-fas 16A) och från moderna laddstolpar med EVSE J1772? De induktiva TAL-laddare som dessa bilar är utrustade med drar ju normalt ca 30A 1-fas, vilket blir väldigt begränsande (och dyrt om man ska säkra upp hemma!). Borde gå att manipulera laddaren så att den laddar med lägre effekt? Kanske göra en man-in-the-middle i IR-kommunikationen mellan laddaren och bilen?

Användbarheten Rav4 EV skulle ju också öka väsentligt om man kunde anpassa dem för Chademo-laddning. Kanske Lithium Balance Chademo-kit skulle kunna användas? http://www.lithiumbalance.com/battery-management-systems/libal-fast-charge-interface-for-chademo. Gissar att batterierna borde klara åtminstone 100A upp till 70% SOC eller så?

/ Tomas


Det går att konvertera en induktiv laddbar RAV4EV till konduktiv laddning.
Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=eN0W4aXlFtA
c:a $3000

Ett annat sätt som är lite farlig är att koppla sig på regenerativa busen och låta bilen stå i "ON" medan den laddar...
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
PRIUS
intresserad


Registreringsdatum: 03 december 2007
Inlägg: 12

InläggPostat: 2015-08-12 18:59:49    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Intressant !

Rent tekniskt känns RAV4-EV som 15 år före sin tid !

Synd att den lades ner och synd att prius är sånt skrot.

Prius är 18 år före sin tid nu när andra biltillverkare kommer med kopior.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-08-12 19:51:57    Rubrik: Svara med citat

PRIUS skrev:
eUP skrev:
Intressant !

Rent tekniskt känns RAV4-EV som 15 år före sin tid !

Synd att den lades ner och synd att prius är sånt skrot.

Prius är 18 år före sin tid nu när andra biltillverkare kommer med kopior.



Bränsleförbrukningen är i alla fall inte före sin tid när det gäller prius. gamla bilar, gamla tekniska lösningar, svindyrt inköpspris. Prius var bra för 15 år sedan när vanligt folk åkte i Volvo som drog 1 liter milen. I dag är prius stenåldern och en vanlig turbodiesel drar lika lite bränsle.

Elbil, rejäl laddhybrid eller snål turbodiesel är alla bättre än prius när det gäller förbrukning.

fö. har prius ingenting: den kan inte dra tungt på dragkrok, den är inte rolig att köra, svindyr att köpa, kan inte brukas till bankörning, är ganska ful. Ok kvaliteten är ganska bra men det är det enda. Det är en bil som inte har någonting och som var bra för 15 år sedan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 252
Ort: Baerum

InläggPostat: 2015-08-16 19:27:47    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:


Det går att konvertera en induktiv laddbar RAV4EV till konduktiv laddning.
Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=eN0W4aXlFtA
c:a $3000

Ett annat sätt som är lite farlig är att koppla sig på regenerativa busen och låta bilen stå i "ON" medan den laddar...


Riktigt snygg laddnings-konvertering p8, men lite i dyraste laget nu när bilarna börjar bli gamla. Såg på rav4-ev@evchargernews.com att du tar $3000 för 3.3 kW och $4000 för 6.6 kW. Har du övervägt att använda billigare laddare, typ Elcon eller liknande? Enligt uppgift är deras 6kW laddare uppbyggd av 3 st parallell-kopplade 2kW enheter. http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/elcon-tc-charger-6-kw-idea-135105.html En polack påstår sig ha lyckats koppla dem till varsin fas, och fått 6kW 3-fas laddning. Klart intressant.

Går det att manipulera TAL-laddaren så att den laddar med 3 kW (16A säkring)? Det skulle ju i så fall bli en billigare "nödlösning" för att kunna ladda bilen hemma utan att säkra upp. TAL-laddaren kan man ju också ta med sig om man vet att man kommer behöva ladda borta.

Jag har visst erfarenhet av CAN bus kommunikation, och skulle nog kunna knåpa ihop något sådant på egen hand, förutsatt att jag hade tillgång till specifikation på hur CAN meddelandena är definierade. Eftersom du lyckats göra J1772-konverteringen så antar jag att du har tillgång till det?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-08-17 09:19:41    Rubrik: Svara med citat

dontommazo skrev:
p8 skrev:


Det går att konvertera en induktiv laddbar RAV4EV till konduktiv laddning.
Se här:
https://www.youtube.com/watch?v=eN0W4aXlFtA
c:a $3000

Ett annat sätt som är lite farlig är att koppla sig på regenerativa busen och låta bilen stå i "ON" medan den laddar...


Riktigt snygg laddnings-konvertering p8, men lite i dyraste laget nu när bilarna börjar bli gamla. Såg på rav4-ev@evchargernews.com att du tar $3000 för 3.3 kW och $4000 för 6.6 kW. Har du övervägt att använda billigare laddare, typ Elcon eller liknande? Enligt uppgift är deras 6kW laddare uppbyggd av 3 st parallell-kopplade 2kW enheter. http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/elcon-tc-charger-6-kw-idea-135105.html En polack påstår sig ha lyckats koppla dem till varsin fas, och fått 6kW 3-fas laddning. Klart intressant.

Går det att manipulera TAL-laddaren så att den laddar med 3 kW (16A säkring)? Det skulle ju i så fall bli en billigare "nödlösning" för att kunna ladda bilen hemma utan att säkra upp. TAL-laddaren kan man ju också ta med sig om man vet att man kommer behöva ladda borta.

Jag har visst erfarenhet av CAN bus kommunikation, och skulle nog kunna knåpa ihop något sådant på egen hand, förutsatt att jag hade tillgång till specifikation på hur CAN meddelandena är definierade. Eftersom du lyckats göra J1772-konverteringen så antar jag att du har tillgång till det?


Tack.

Jag har valt "reliability" - eltek laddaren används i Volvo V60 plug in och den gamla C30 elbil, samt i en del av Think bilarna. Elcon laddarna kan ha lite "karaktär"... och jag har inte sätt de i någon bil i serieproduktion.

TAL laddaren är stor och väger 30 kg. så den är inte lätt att ha med sig. Jag har inte testat att begränsa den men det säker går. Allt går... det berör på hur mycket tid och pengar man vill lägga på det.

Bilen använder inte CAN bus.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dontommazo
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 oktober 2009
Inlägg: 252
Ort: Baerum

InläggPostat: 2015-08-17 10:48:09    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:


Tack.

Jag har valt "reliability" - eltek laddaren används i Volvo V60 plug in och den gamla C30 elbil, samt i en del av Think bilarna. Elcon laddarna kan ha lite "karaktär"... och jag har inte sätt de i någon bil i serieproduktion.

TAL laddaren är stor och väger 30 kg. så den är inte lätt att ha med sig. Jag har inte testat att begränsa den men det säker går. Allt går... det berör på hur mycket tid och pengar man vill lägga på det.

Bilen använder inte CAN bus.


Jo visst är TAL-laddaren stor och otymplig, så det finns helt klart ett mervärde i din J1772-konvertering, i synnerhet om man ofta behöver ladda bortastädes. Men i en 13 år gammal bil som kanske inte har så många år kvar på vägarna är ändå 3000 usd rätt så mycket pengar. Är ens körvanor som mina att man huvudsakligen kommer att ladda hemma, så kunde det vara en acceptabel kompromiss att släpa med sig TAL-laddaren de få gånger som så krävs, förutsatt att den kan styras ner till 10A och/eller 16A(ac).

Vilket kommunikationsprotokoll är det som används i bilen då? Jag antar att du har tillgång till specifikation över kommunikationen?
_________________
Tesla S 75D
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
PRIUS
intresserad


Registreringsdatum: 03 december 2007
Inlägg: 12

InläggPostat: 2015-10-18 18:47:11    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
PRIUS skrev:
eUP skrev:
Intressant !

Rent tekniskt känns RAV4-EV som 15 år före sin tid !

Synd att den lades ner och synd att prius är sånt skrot.

Prius är 18 år före sin tid nu när andra biltillverkare kommer med kopior.



Bränsleförbrukningen är i alla fall inte före sin tid när det gäller prius. gamla bilar, gamla tekniska lösningar, svindyrt inköpspris. Prius var bra för 15 år sedan när vanligt folk åkte i Volvo som drog 1 liter milen. I dag är prius stenåldern och en vanlig turbodiesel drar lika lite bränsle.

Elbil, rejäl laddhybrid eller snål turbodiesel är alla bättre än prius när det gäller förbrukning.

fö. har prius ingenting: den kan inte dra tungt på dragkrok, den är inte rolig att köra, svindyr att köpa, kan inte brukas till bankörning, är ganska ful. Ok kvaliteten är ganska bra men det är det enda. Det är en bil som inte har någonting och som var bra för 15 år sedan.

Jag är också avundsjuk.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-10-21 08:50:32    Rubrik: Svara med citat

Ta inte illa upp men jag tror att tiden då någon kunde vara avundsjuk på en 15 år gammal konstruktion är förbi.

Prius är ett väldigt krångligt och dyrt sätt att spara 0,15 liter per mil jämfört med en vanlig bensinbil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Toyota Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.