Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


1 kW hubmotor 48V LiFePO4-batterier

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-05-29 18:18:32    Rubrik: 1 kW hubmotor 48V LiFePO4-batterier Svara med citat

Hej,

Hade en gång en dröm att elektrifiera en NV Autoped då jag även sysslar med veteranmopeder och fick en ram över. Tyvärr var hjulets axel för bred för att Autopeden skulle gilla läget samt att de ända bakbromsarna var mina träskor.

Sedan dess har jag skaffat ett nytt lik till hoj med alla bromsar. Ekrat om kinahjulet med lite tjockare ekrar, de som var med tålde inte 5 mils körning. Confused
Men medan jag håller på och pillar så slutar allt att fungera. Tada!

Kontrollenheten blinkar rött. Känns inte rätt.
De 48V är 55V i viloläge. Ingen spänning ut från kontrollenheten i lätt gasläge.
Om jag nu mäter rätt!

Jag köpte ett konverteringskit av VPower.hk i januari 2013.

Finns det något bra sätt att kolla att hjulet är ok?
Bifogar lite bilder av bitarna...

Tillägg:
Småryckte lite i kablaget och den kom på nya tankar. Verkar vara lite alzheimers i kopplingarna....

Mer tillägg:
Något är inte rätt. Laddaren säger att batterierna är fulladdade. Efter ca 10 sekunder full gas i luften säger kontrollen att batterierna är tomma och stänger av. 53,8V i viloläge säger voltmetern.







Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-05-30 05:47:07    Rubrik: Svara med citat

Vad har du för batteri?

Oftast börjar 6-poliga och 3-poliga kontakter mellan gasreglage och controller samt hall sensorn och controller oxidera och tappa förmåga att överföra signaler... tips: WD40 eller annat elektronik spray och gör rent dem med hjälp av gammal tandbörste eller pensel...

8
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-05-30 07:09:24    Rubrik: Svara med citat

Grejerna har mest stått inomhus då de varit sidoprojekt. Därför _tycker_ jag att oxider av dessa mått… Men det är väl bara att plocka isär.

Kontrollenheten; går det att byta mot vad som helst med rätt volt och watt?
_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-05-30 12:02:23    Rubrik: Svara med citat

Citat:
53,8V i viloläge säger voltmetern.


Det är ju ointressant. Det intressanta är ju vad spänningen (framme vid controllern) är i slutet av de där 10 sekunderna när controllern stänger av!

Finns ju ingen anledning till att en knappt använd controller skulle vara trasig. Möjligtvis har du kopplat hall-sensorerna fel, och att controllern stänger av när den märker detta.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-05-30 17:57:03    Rubrik: Svara med citat

Det var inte mycket att koppla fel, utan det mesta satt klart.
Jag vet inte så mycket om just detta med sensorer och en sak har jag lärt mig och det är att det finns kvalité och det finns saker tillverkade under devisen "not my job". Som radioamatör har jag kommit till mången visdom att nya saker kan vara i stort sett kaputt vid leverans.
Skall mäta ingående spänning vid tillfälle och återkomma. Utgående är jag mer osäker på hur jag skall mäta. Går ju tre trådar ner till hjulet.

_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-05-31 18:11:48    Rubrik: Svara med citat

Det här var intressant!
Från 55V till 2V bara genom att slå på strömbrytaren...

Då kommer frågan; kan jag koppla förbi strömbrytaren och gå in med batteriet direkt i kontrollen, eller måste den vita tråden ha någon signal för att det skall fungera? Den vita verkar komma från den integrerade lampan & strömbrytaren. Något fel är det ju någonstans, det låter ju som äkta kortslutning.


_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-06-01 05:12:16    Rubrik: Svara med citat

WYA skrev:
Det här var intressant!
Från 55V till 2V bara genom att slå på strömbrytaren...

Då kommer frågan; kan jag koppla förbi strömbrytaren och gå in med batteriet direkt i kontrollen



Absolut, man kan koppla direkt utan brytaren!
Varje gång du slår på controller via strömbrytaren uppstår ljusbåge pga. att enorm kondensator paket måste laddas när du slår på, som gör att brytaren oxiderar och tappar förmåga att kunna slå på/av...

Ditt batteri? OK det är litium, förmodligen med nån BMS kretskort... är du säkert att alla celler är OK? Oftast är scenario att batteri har tappat balansen och att man tror att allt är OK men i praktiken en cell string är kass, underladdat eller kortsluten som resulterar att utan belastning allt verkar vara OK men så fort man slår på detta BMS avaktiverar kontakten elektronisk och då tror man att nån komponent måste bytas... om du har nåt annat på 48V testa batteri!?
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-06-01 09:10:37    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr inga fler batterier med 48V. Men jag skall testa att gå in direkt med batterierna utan att passera strömbrytaren.
_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-06-01 11:03:28    Rubrik: Svara med citat

WYA skrev:
Tyvärr inga fler batterier med 48V. Men jag skall testa att gå in direkt med batterierna utan att passera strömbrytaren.


har du 2 st lampor på 24V koppla dem i serie och testa att batteri fungerar... eller om du har nån annan förbrukare, går bra med vanliga 240V glödlampor också...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-06-01 15:03:13    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar ladda upp controllern med ett motstånd innan jag slår på stora brytaren. Så slipper jag gnistan/ljusbågen i brytaren.

elfi är inne på ett intressant spår, att det är BMS som slår av.

Jag har använt 230V vattenkokare som last på 120VDC. Funkade fint, dock blev det en ljusbåge i termostaten när den ville stänga av. På 48V drar vattenkokaren dock bara typ 80W, så två stycken kraftiga 24V H4 är en större last.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-06-01 15:41:33    Rubrik: Svara med citat

Har provat med 240V och 40W lampa. Glöder fint och blir varm. Hur länge bör jag köra?
_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-06-01 15:49:42    Rubrik: Svara med citat

2W är för svag last för att få fram någon vettigt, tycker jag. Koppla multimetern i 10A-läget i serie med lasten, för att se hur mycket ström den drar.

Jag kopplade in hela spisen (gammal "analog") som last en gång, och slog på alla plattor + ugnen, för att få en märkbar belastning på 48V.

Ett annat sätt är att köpa en 1mm rostfri ståltråd som motståndstråd. Börja med några meter, gå sedan nedåt i längd till önskad ström. Vik dubbelt och öka längden ifall tråden blir för varm.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-06-01 19:58:10    Rubrik: Svara med citat

Din BMS är ok om du kan kortsluta med lampan!

Prova bygga brytaren kan vara fel där...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-06-02 13:09:37    Rubrik: Svara med citat

Ja, några ampere att prata om hittade jag ju inte med en 40W lampa.
Just nu har jag fått reservdelar till en veteranmoppe som jag måste iordningställa pronto, men jag anfaller cykeln så fort det är klart.

Vad gör den vita tråden? Känns ju lite som om den är inblandad i något...
_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-06-02 18:12:32    Rubrik: Svara med citat

På min elcykel-controller finns en tråd som måste anslutas till plus på batteriet för att controllern ska gå igång/vakna.

Tanken är antagligen att batteriet ständigt ska vara anslutet, och att en knapp bara ska bryta 1mA, eller vad som nu går i den sladden.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-06-02 18:33:37    Rubrik: Svara med citat

Jag gjorde som så att jag satte en tjock tråd mellan + och - på den del som går in i strömbrytaren. Tjo vilken gnista det blev. Ingen reaktion alls på hjulet, så när jag återkopplade via strömbrytaren gick det bra igen. Fast inte så länge då...

Jag har förvisso ett gäng helvissna blyackar. De skulle jag ju kunna ladda så långt det går och koppla ihop till 48 V. Allt för att se om det är mitt batteripack som bråkar.

Sen kan det ju vara något i hjulet också naturligtvis. Ibland har jag fått sparka till det för att det skall starta igång. (Lätt tåfjutt - inge våld)

Det är på något sätt enklare med mekaniska delar, de gör vad skruven tillåter. El hittar alltid fram - inte nödvändigtvis rätt.....
_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-06-02 19:38:22    Rubrik: Svara med citat

Betyder det att du kortslöt batteriet när du tänkte koppla förbi brytaren?

Om controllern laddas via en resistor (jag använder 100ohm, 5W), innan stora brytaren, slipper du gnistan, som sagt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
WYA
intresserad


Registreringsdatum: 29 maj 2015
Inlägg: 15
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-06-03 05:43:40    Rubrik: Svara med citat

Nej nej, batteriet var urkopplat. Någon elektrolyt som laddade ur troligen.

Men jag får fundera lite. Kontrollen ser ju ut som den går att ta isär iaf.
_________________
Två hjul är roligt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.