Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Efter tre år med Leaf, vad ska man välja härnäst?
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-05-18 20:54:23    Rubrik: Efter tre år med Leaf, vad ska man välja härnäst? Svara med citat

Godafton!

Nu har jag kört företagsleasad Leaf i snart två år, i augusti nästa år är det dags att lämna tillbaka den. Tanken på vad nästa bil ska bli upptar mer och mer tid märker jag..

Jag är kanonnöjd med Leafen, har kört ca 3500 mil utan bekymmer. Känns dock tråkigt att leasa en likadan bil igen, man vill ju prova något nytt. Så...vad kommer vara det vettigaste alternativet hösten 2016 tror ni?

Som det känns just nu är Kia Soul EV den som lockar mest. Roligast vore naturligtvis en Tesla men det är för mycket pengar, dessutom går den stick i stäv med den anspråkslösa framtoning jag försöker hålla mig med.

Europeiska bilar har jag nån slags betingad antipati mot, det ska nog till att någon av dem tar ett rejält tekniksprång som de är ensamma om för att jag ska överväga något europeiskt.

Kommer någon tillverkare ha kommit med något väsentligt bättre än Leaf om ett drygt år?
Ska man åka gammal 240 i nåt år i väntan på model 3 , Leaf 2 eller vad som nu kan tänkas komma?
Känns lite som att en 15-milsbil kommer vara passé 2017.

Varför kommer inte Honda eller Toyota med någon bil? Drömmen vore en Honda med 30 mils räckvidd, tillgång till Teslas superchargers och ett pris under 400'...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-18 22:32:37    Rubrik: Svara med citat

Mycket kan ju hända till hösten nästa år. Som det ser ut nu hade jag absolut valt Soul EV om det inte kommer något annat.

Men hur kan du vara så nöjd med leaf och inte överväga europeiska bilar ?

Leaf känns ju inte särskilt kvalitet, listan kan ju göras lång men det lilla jag kört leaf och det man läser här i trådarna om plåtrena hjulhus utan innerskärmar och det där högfrekventa ljudet i coupe gör att leaf är det sista jag skulle betala för när det gäller elbil, och är du nöjd med leaf - ja då lär du vara nöjd med vilken europeisk elbil somhelst tror jag. Särskilt eGolf och BMW i3 som båda har riktigt bra kvalitet men Soul EV har ju märkbart längre räckvidd.

Alla elbilar kommer alltid vara passé samma år de introduceras på marknaden ända tills de har en räckvidd som är ungefär dubbelt så många motorvägsmil som vanligt folk kan tänka sig att köra i ett sträck. Så skall man vänta på "något bättre" lär man få vänta några år.... minst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-05-19 04:22:13    Rubrik: Svara med citat

"alla" pratar ju om bilar med riktiga 30mil nu för tiden. Ingen kan leverera.

Jag tror next gen Leaf blir först ut om det nu visar sig att Mercedes B-class med sina 33kWh drar så mycket juice som det sägs. (kortare räckvidd än dagens leaf)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-05-19 04:56:18    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Mycket kan ju hända till hösten nästa år. Som det ser ut nu hade jag absolut valt Soul EV om det inte kommer något annat.

Men hur kan du vara så nöjd med leaf och inte överväga europeiska bilar ?

Leaf känns ju inte särskilt kvalitet, listan kan ju göras lång men det lilla jag kört leaf och det man läser här i trådarna om plåtrena hjulhus utan innerskärmar och det där högfrekventa ljudet i coupe gör att leaf är det sista jag skulle betala för när det gäller elbil, och är du nöjd med leaf - ja då lär du vara nöjd med vilken europeisk elbil somhelst tror jag. Särskilt eGolf och BMW i3 som båda har riktigt bra kvalitet men Soul EV har ju märkbart längre räckvidd.

Alla elbilar kommer alltid vara passé samma år de introduceras på marknaden ända tills de har en räckvidd som är ungefär dubbelt så många motorvägsmil som vanligt folk kan tänka sig att köra i ett sträck. Så skall man vänta på "något bättre" lär man få vänta några år.... minst.


Du har helt rätt i att Leaf inte känns som nån kvalitetsbil, det gör ju sällan japanska bilar. Den är ju dessutom byggd i England.. Min erfarenhet är dock att japanska bilar har mycket bättre driftsäkerhet.

Innan jag såg ljuset i frågan skulle jag absolut inte ha nåt japanskt skit, jag var så nöjd med mina Audis och Volkswagens, trots att de alltid pajade. Sen köpte min käresta en gammal Civic och den gick ju aldrig sönder!

Detta gäller då väl begagnade bilar.

Har ingen koll på Kias driftsäkerhet men de lämnar ju generösa garantier, de hade de väl inte vågat om det vore rent skräp?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-05-19 04:58:54    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
"alla" pratar ju om bilar med riktiga 30mil nu för tiden. Ingen kan leverera.

Jag tror next gen Leaf blir först ut om det nu visar sig att Mercedes B-class med sina 33kWh drar så mycket juice som det sägs. (kortare räckvidd än dagens leaf)

20 riktiga mil hade också vart ett stort steg framåt. Hur många riktiga mil går Kian?
Den ser inte direkt aerodynamisk ut...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-05-19 05:04:50    Rubrik: Svara med citat

KIA är från Sydkorea, inte Japan. Laughing

Jag märkte dessutom ganska snart stora skillnader på kvalitet mellan min gamla Toyota Prius tilllverkad i Japan och min nya Nissan Leaf tillverkad i England.
Så bara för att det är från Japan betyder inte att det är bra kvalitet, särskilt inte efter de flyttat tillverkning till England.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1778

InläggPostat: 2015-05-19 05:35:13    Rubrik: Svara med citat

B-klass hade jag tittat på för den tror jag är trevlig. Men det är klartgillar man det avskalade Asiatiska så kanske det inte funkar. Fast kostar det lika så föredrar jag Tyskkvalitet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-05-19 09:01:06    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag hade valt Tyskt framför Asiatiskt. Tyskarna har mer koll på det här med användarvänlighet och funktion tycker jag. Får hoppas Nissan gör något åt sina menyer och interface. Att ringa via LEAFen är ju inte lätt direkt...
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-19 09:20:00    Rubrik: Svara med citat

byrikaberta skrev:
eUP skrev:
Mycket kan ju hända till hösten nästa år. Som det ser ut nu hade jag absolut valt Soul EV om det inte kommer något annat.

Men hur kan du vara så nöjd med leaf och inte överväga europeiska bilar ?

Leaf känns ju inte särskilt kvalitet, listan kan ju göras lång men det lilla jag kört leaf och det man läser här i trådarna om plåtrena hjulhus utan innerskärmar och det där högfrekventa ljudet i coupe gör att leaf är det sista jag skulle betala för när det gäller elbil, och är du nöjd med leaf - ja då lär du vara nöjd med vilken europeisk elbil somhelst tror jag. Särskilt eGolf och BMW i3 som båda har riktigt bra kvalitet men Soul EV har ju märkbart längre räckvidd.

Alla elbilar kommer alltid vara passé samma år de introduceras på marknaden ända tills de har en räckvidd som är ungefär dubbelt så många motorvägsmil som vanligt folk kan tänka sig att köra i ett sträck. Så skall man vänta på "något bättre" lär man få vänta några år.... minst.


Du har helt rätt i att Leaf inte känns som nån kvalitetsbil, det gör ju sällan japanska bilar. Den är ju dessutom byggd i England.. Min erfarenhet är dock att japanska bilar har mycket bättre driftsäkerhet.

Innan jag såg ljuset i frågan skulle jag absolut inte ha nåt japanskt skit, jag var så nöjd med mina Audis och Volkswagens, trots att de alltid pajade. Sen köpte min käresta en gammal Civic och den gick ju aldrig sönder!

Detta gäller då väl begagnade bilar.

Har ingen koll på Kias driftsäkerhet men de lämnar ju generösa garantier, de hade de väl inte vågat om det vore rent skräp?


Det verkar som att engelska leaf är lite sämre än japanska gällande kvaliteten. Jag kan hålla med om att japanska bilar verkar ha mindre fel än europeiska, inte stor skillnad men ibland känns det så. Jag hade personligen satsat på KIA, så mycket som talar för den modellen just nu men vad som finns på marknaden om 16 månader kan man ju inte veta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kloge
intresserad


Registreringsdatum: 07 mars 2012
Inlägg: 20

InläggPostat: 2015-05-19 09:20:21    Rubrik: Svara med citat

Nästa år ska nya Leaf komma med längre räckvidd.Den hade jag tagit
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-05-19 10:05:56    Rubrik: Svara med citat

Som tjänstebil hade jag nog valt en Golf GTE (PHEV) idag då det är för få och opålitliga snabbladdare utmed vägarna i Sverige, förutom för Tesla-ägare.
Annars verkar KIA Soul EV intressant men går ju fortfarande inte ens att provköra i Stockholm, och helt klart överprisad i Sverige jämfört med tex Tyskland.

Men hösten 2016 kanske det finns bättre BEV-alternativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-19 11:23:52    Rubrik: Svara med citat

Golf GTE är väl knappast en elbil. Den går max 30km på en laddning om man inte kör på motorväg då går den på fossilbränsle.
KIA verkar vara den elbil som är mest prisvärd vad gäller elmil/kr och samtidigt kan ta fem personer med tillräcklig utrustning MEN 1 fasladdning. Tesla ligger tätt inpå med minst dubbla räckvidden men då ökar ju även priset till det dubbla. Men då ingår snabbladdare och fri el och trefasladdning. i3 har en bra allroundlösning som ingen annan hybrid har dvs ren eldrift i drygt 10 upp till 14mil men med hjälpmotor. Andra hybrider har ju fossildrift med elstöttning. Men i3:an har endast 4 plaster och enfasladdning.
Titta efter bil med trefasladdning. Då kan du ladda snabbare var du än är utan att tokbelasta en fas. Lite hur jag tänker.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-05-19 11:42:48    Rubrik: Svara med citat

Nej, som jag skrev är Golf GTE en PHEV inte en BEV.
Men, kan man ha en icke-Tesla-BEV som tjänstebil? Jo, kanske men då får man planera sina kundbesök noga.
En EREV som i3 eller Opel Ampera är ju bättre men nuvarande alternativ är som sagt 4-sitsiga och bakdörrarna på i3 möjligen humoristiska.
När kommer nya Chevrolet Volt till Sverige?

Ps. För mig duger Leaf men jag åker sällan mer än 9 mil per dag med den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-05-19 13:17:28    Rubrik: Svara med citat

För mig som bara kan välja BMW, VW, Volvo, Audi som tjänstebil så är det Golf GTE som är en den enda kandidaten om man vill kunna köra på el. Har en gasbil idag (VW Golf Sportcombi).

BMW i3 bilen är för dyr för tjänstebil (över 8? prisbasbelopp). Sen behöver jag mer lastutrymme och drag på min tjänstebil...
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 213
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2015-05-19 18:18:56    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:
Annars verkar KIA Soul EV intressant men går ju fortfarande inte ens att provköra i Stockholm, och helt klart överprisad i Sverige jämfört med tex Tyskland.

Prisnivån på Soul EV ligger precis i paritet med Leaf Tekna. Lägg till 6.6 kW-laddaren i Leafen och läderpaketet i Kian så blir de väldigt lika utrustningsmässigt, med prisfördel för Kian iom bättre batterikapacitet.
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-05-19 21:07:36    Rubrik: Svara med citat

Elmil skrev:
el<$ skrev:
Annars verkar KIA Soul EV intressant men går ju fortfarande inte ens att provköra i Stockholm, och helt klart överprisad i Sverige jämfört med tex Tyskland.

Prisnivån på Soul EV ligger precis i paritet med Leaf Tekna. Lägg till 6.6 kW-laddaren i Leafen och läderpaketet i Kian så blir de väldigt lika utrustningsmässigt, med prisfördel för Kian iom bättre batterikapacitet.


Du har säkert rätt och om KIA hade kunnat erbjuda ett någorlunda lika privatleasingerbjudande som Nissan har för Leaf så hade jag kanske väntat ett tag till och valt en "Electric Soul" istället.
Det jag tänkte på är att om KIA kan sälja Soul EV för mellan 25' EUR och 28' EUR netto i Tyskland, vilket ungefär motsvarar 290' SEK resp 325' SEK inkl 25% moms, känns det lite tilltaget att priserna börjar på 369' SEK i Sverige.
Men dom har säkert nån bra ursäkt som "Nordic Package" eller att "ni får ju supermiljöbilspremie".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-05-19 23:19:37    Rubrik: Svara med citat

Kan man kanske köpa KIA direkt från ÅF i Tyskland med bibehållen nybilsgaranti inom EU ? Är ju en del cash som skiljer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-05-20 04:26:06    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Kan man kanske köpa KIA direkt från ÅF i Tyskland med bibehållen nybilsgaranti inom EU ? Är ju en del cash som skiljer.


Heh, nej bilarna finns inte. Källa, Karolina på marknadsavdelningen KIA Sverige samt Säljare på Hedin bil Göteborg/Mölndal
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-05-20 06:39:08    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Kan man kanske köpa KIA direkt från ÅF i Tyskland med bibehållen nybilsgaranti inom EU ? Är ju en del cash som skiljer.


Ok, nu är vi nog rejält OT, men visst kan man importera från Tyskland men ska du få nån supermiljöbilspremie från Transportstyrelsen får bilen inte varit registrerad tidigare, dvs den måste importeras oregistrerad från Tyskland vilket kan vara svårt om du ska köpa av en handlare.
Har tidigare kollat med en firma som gör allt jobb med importen och levererar bilen hem till porten för en slant som dock hävdade att det skulle kunna gå.

Ps. Här finns KIA's Tyska prislista från 2014: http://www.kia.com/de/specials/soul-ev/de/-/media/de/online-specials/soulev-2014-oktober/assets/pdf/Kia_Soul_EV_Preisliste_2014_10.pdf
Dvs, 25.873,95 € + 990,- € = 26.863,95 EUR (netto) för modellen med ventilerade skinnsäten och metallic färg.
Det blir ungefär 312' SEK inkl moms för den som kostar 387700:- (369900+12900+4900) i Sverige.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2015-05-20 21:47:23    Rubrik: Svara med citat

Vad håller Honda, Toyota och Lexus på med? Varför kommer inte de med elbilar?
Toyota måste ju ha resurser att krossa Tesla som en liten lus om de bara vill. Kan på sätt o vis förstå dilemmat för dem men vad har de att välja på?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.