Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vattenskoter
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ds
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 april 2015
Inlägg: 5
Ort: Kungsör

InläggPostat: 2015-04-26 08:36:16    Rubrik: Vattenskoter Svara med citat

Hejsan, är helt grön på elkonvertering.
Har sökt på nätet efter el vattenskotrar och det ända jag hittat är https://youtu.be/lawYVI3HUIQ och känns inte så spännande Very Happy

Vill bygga något som inte har sämre prestanda än en bensin skoter.
Räckvidd gör inget om den bara går en kvart.
Antar att man börjar med motorn 250hk bensin vad är en lämplig elmotor?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-04-26 10:00:53    Rubrik: Re: Vattenskoter Svara med citat

ds skrev:
Hejsan, är helt grön på elkonvertering.
Har sökt på nätet efter el vattenskotrar och det ända jag hittat är https://youtu.be/lawYVI3HUIQ och känns inte så spännande Very Happy

Vill bygga något som inte har sämre prestanda än en bensin skoter.
Räckvidd gör inget om den bara går en kvart.
Antar att man börjar med motorn 250hk bensin vad är en lämplig elmotor?


Har du någon tidigare erfarenhet av eldriva fordon?

För 250hk så behöver du köpa 3st Nissan Leaf, 5st Mitsubishi iMev eller en Tesla. Orimligt dyrt.

En båt behöver kanske 1/5 av kraften mot en Scooter. Så ett tips är att bygga med propeller, inte impeller. Då räcker kanske 50hk och en Mitsubishi imev som donator med motor, drivning och batteri. Du får till och med snabbladdning på köpet Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-26 10:40:34    Rubrik: Svara med citat

Vattenjeten i vattenskotrar är ofta väldigt ineffektiv. Det beror på att dom dimensioneras för "worst case", d.v.s tunga personer som ska dra upp en tung wake-board-åkare, typ. Då behövs en tjock stråle. När man är ute och kör själv, räcker en tunn stråle. För att köra fort, behövs en snabb stråle. Därför har moderna vattenskotrar en tjock och snabb stråle, vilken alltid drar massor med effekt.

Vattenskotrar tillhör farkosterna med absolut lägst verkningsgrad. Bara några procent av bensinens energi går till framdrivningen. Se denna bild för verkningsgrad för konventionell vattenjet jämfört med propeller.


För att förbättra verkningsgraden behöver storleken på strålen varieras beroende på hastighet och last, med hjälp av "dörrar" i munstycket efter impellern. Finns idéer och patent kring detta att läsa om man googlar. Uppfinnarna påstår att verkningsgraden blir bättre än med propeller. Ett hinder för utvecklingen har varit att bensinmotorer inte orkar så mycket på låga varv. I vissa lägen är det nämligen bäst att köra impellern på låga varv, och minska munstycket, för att få bra fart på strålen. Ungefär som att klämma för öppningen på trädgårdsslangen. Elmotorer har bra vrid på låga varv, så en perfekt motor för ändamålet.



Självklart går det att konvertera till el utan att uppfinna en vattenjet med hög verkningsgrad, men man får räkna med kort drift-tid. En kvart kanske går om man inte håller konstant full gas.

Jag skulle försökt med någon äldre 2-taktare som utgångsobjekt. Dom hade <=100hk, vilket gör att motorn går att ersätta med el för överkomlig summa. Dom har relativt låg vikt och lättsvängda, vilket gör att dom är roliga även utan 250hk. Jag hyrde en gång en "värsting" med 200hk, och tyckte att den var trist att köra, som en båt. Visserligen gick den fort, men det jag tycker är roligt är att göra piruetter och andra trix, och då räcker 40 knop.

T.ex. Seadoo XP -95, en sån har jag kört en del och tyckte var rolig. Mycket rappare i svängarna än moderna "båtar". Liknar skotern i videon du skickar. Anledningen till att skotern i videon går så långsamt är att byggaren inte matchat varvtalet mellan elmotorn och originalmotorn. Hans motor (ETEK) maxar ca 4000 RPM, medan originalmotorn kanske 8000 RPM. Sen har Etek även för låg effekt, men det skulle märkts först om han skulle fått upp varvtalet eller bytt grejer i vattenjeten för att få mer fart vid lågt varvtal.


Nackdelen med att använda drivlina från en modern elbil är att spänningen är så hög. 400VDC är läskigt bara i luften. Ute på sjön i en farkost som är gjord för att köra på gränsen till att hamna upp-och-ned vill man nog inte ha mer än 48V. Möjligtvis strax under 100V för att få mer effekt. All el måste så klart sitta i helt vattentäta behållare.

Jag tänkte direkt på den här motorn när jag läste titeln
http://shop.asmokarts.com/product.php?id_product=111
Vattenkyld, och finns erfarenhet på forumet:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about4569.html&highlight=

Finns säljare som har kompletta paket med motor och controller.

Jag skulle nog använt värmeväxlare och glykol/vattenkylning. Men det kanske går att kyla direkt med sjövattnet genom filter, om man sedan spolar genom systemet med trädgårdsslangen.

Max 6500 RPM, så om originalmotorn i vattenskotern varvar mer kan man behöva byta delar till vattenjeten för att få samma fart. Det finns en stor eftermarknad med delar till 2-takt vattenskotrar, så det ska nog gå.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ds
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 april 2015
Inlägg: 5
Ort: Kungsör

InläggPostat: 2015-04-26 13:32:40    Rubrik: Svara med citat

Ja jet är inte optimalt men att bygga ett nytt aggregat känns lite överkurs i mitt fall. Håller på mycket med 12 och 24 i båtar men inget starkare. Närmast konvertering jag kommit är att jag vill ha en tesla Wink

Har en kawasaki ultra 250x.
Tänkte köpa en likadan med kaputt motor och konvertera den.
Vore kul att köra ett race och förhoppningsvis klå bensinaren, för att visa att elmotorer har en plats överallt som bensin /diesel finns. Tycker att dagens batterier borde klara det och framtidens batterier får ge räckvidden.

Men att inte gå över 100v kan nog bli svårt om man vill ha 200kW motor. Blir ju 2000A. Måste nog bli ca 400v så man kommer ner i vettig amp. Självklart måste man göra det helt vattentät
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-04-26 14:07:29    Rubrik: Svara med citat

ds skrev:
Ja jet är inte optimalt men att bygga ett nytt aggregat känns lite överkurs i mitt fall. Håller på mycket med 12 och 24 i båtar men inget starkare. Närmast konvertering jag kommit är att jag vill ha en tesla Wink

Har en kawasaki ultra 250x.
Tänkte köpa en likadan med kaputt motor och konvertera den.
Vore kul att köra ett race och förhoppningsvis klå bensinaren, för att visa att elmotorer har en plats överallt som bensin /diesel finns. Tycker att dagens batterier borde klara det och framtidens batterier får ge räckvidden.

Men att inte gå över 100v kan nog bli svårt om man vill ha 200kW motor. Blir ju 2000A. Måste nog bli ca 400v så man kommer ner i vettig amp. Självklart måste man göra det helt vattentät


Då kommer nästa fråga, vilken budget har du och hur snabbt behöver du kunna ladda batterierna efter en "runda"
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ds
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 april 2015
Inlägg: 5
Ort: Kungsör

InläggPostat: 2015-04-26 14:17:38    Rubrik: Svara med citat

Hade hoppats att man kan klara sig under hundratusen. Laddningen spelar inte så stor roll ett dygn kanske.
Tanken är på 80 liter och elmotorn borde vara minst 20 kg kilo lättare än bensinmotorn vad det nu blir, så 100kg batterier kanske
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-26 22:49:35    Rubrik: Svara med citat

100 kg batterier lagrar i runda slängar 15kWh. För att klara 200kW behöver batterierna klara nästan 15C, vilket betyder att det behövs riktiga högprestanda-batterier, och det är inte billigt. Skulle tro att budgeten överskrids redan här.

15C innebär att batteriet är slut på 4minuter full gas (60 minuter / 15C). Det innebär iofs att åktiden kommer vara 15 minuter om man inte har trotteln i styret hela tiden.

När det gäller motor kanske det går med en YASA, om du får tag i en, men den lär inte vara billig.
http://www.yasamotors.com/products/yasa-400/
165kW peak. Starkare motor med lämpligt varvtalsområde känner jag inte till. Skulle vara en motor från en Tesla då.

Projektet är väl möjligt, men budgetera 10x din siffra.

Ifall du sänker kraven en aning, och använder t.ex. begagnade batteri-moduler från en modern elbil, är din budget kanske möjlig. Men då gäller det att få tag i billig motor med styrning också.

700VDC, som motorn behöver för 165kW, är riktigt läskigt. Om elen skulle börja gå genom vattnet lär ett stort område runt farkosten vara farligt. Det kommer antagligen också bildas vätgas våldsamt när vattnet spjälkas genom elektrolys. Men om el-installationen görs mycket noggrant, med komponenter med hög kvalitet, av en som är kunnig när det gäller hög likspänning, är det väl möjligt att lyckas med något som inte är helt livsfarligt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-04-27 02:34:58    Rubrik: Svara med citat

1 liter bensin väger ca 0,75 kg.

Fö, är vattenskooter det absolut sista jag skulle elkonvertera jämte snöskooter. Otroligt dyrt eftersom verkningsgraden är otroligt låg, och även om man lyckas blir det bara skit, särskilt i praktiken. Om energitätheten ökade 10X mot dagens lithiumbatterier vore det vettigare att genomföra. Vad kommer en saltvattensäker batteribalja som tål att vippa runt upp och ner i vattnet att väga ? 160 kilo med glödheta batterier som får jobba ner till 0% SOC ?

Jetplan och rymdraket borde någon konvertera Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-27 04:04:29    Rubrik: Svara med citat

Köp en quadrofoil i stället. Vill ha love
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-27 08:03:33    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
160 kilo med glödheta batterier som får jobba ner till 0% SOC ?

Batterierna kommer inte hinna bli så varma eftersom att dom används så kort tid. Om det räcker med att köra en gång per dygn hinner dom svalna mellan åkturerna. Angående tätning kanske det bästa är att göra en låda för allt - batterier, el, och motor. Bara en axelstump ut, två kylvattennipplar, och några elkontakter för laddning och gasreglage.

AS1 skrev:
Köp en quadrofoil i stället. Vill ha love

Jag tror också att bärplan är melodin för elektriska vattenfarkoster.

Men jag tycker att den quadrofoilen ser för stadig ut för att vara rolig i 20 knop.

Jag skulle vilja bygga en eldriven som liknar en sån här "motorcykel på bärplan", Dynafoil.
http://www.dynafoil.com/
https://www.youtube.com/watch?v=46z98H9FPCo

Eller något sånt här:
https://www.youtube.com/watch?v=wObflyTPLvM
Och så ska jag så klart skaffa soundtracket att spela när jag är ute och gasar.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-27 08:17:19    Rubrik: Svara med citat

Jag vill ersätta båten ut till gäddviken samt badstränderja, quadrofoilen vore perfekt love
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-27 08:27:58    Rubrik: Svara med citat

Då förstår jag, då borde den vara perfekt!
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1478
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-27 08:48:12    Rubrik: Svara med citat

Största nackdelen är väl att gäddorna kan hoppa ut ur öppningen på sidan.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-04-27 14:17:50    Rubrik: Svara med citat

Då blir det mer att fiska! =)
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-04-28 13:32:11    Rubrik: Svara med citat

kanske du ska kolla på EMRAX motorer.
http://www.enstroj.si/Electric-products/emrax-motorsgenerators.html

Verkar kunna plocka ganska bra med effekt på liten vikt.

Sedan kanske LiPo celler typ 20c-30c som vissa använt här på forumet redan.
Kör man 15 min så är ju det bara 4c i kontinuerlig last, och kanske uppåt 20c i Peak.

Om man leker med tanken på ett pack på ca 400v så vill man kanske ha 30ah kapacitet vilket ger ca 12kwh.
Då kan du med 10st 10s lipopack i serie och 6st i parallell få till det.
Det blir ca 80-90kg i batterier och du skulle utan problem kunna plocka ut 150kw ur det packet. Batteriet skulle nog kosta mellan 40ksek-60ksek

Om du vill ligga på 400v så är packet ur volvos v60 D6 plugin ett vettigt pack. ca 11kwh 100s2p enerdel celler. du kan nog utan problem plocka 80kw i peak, kanske lite till. Vet dock inte vad det väger, men jag skulle tro runt 100kg.

Sektionering av batteripacket kanske är en bra ide när man kommer så högt i spänning och är i vatten . tex bryta packet i 4-6 delar med kontaktorer.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ds
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 april 2015
Inlägg: 5
Ort: Kungsör

InläggPostat: 2015-05-01 15:27:31    Rubrik: Svara med citat

10x min budget känns tråkigt.
Men såg idag teslas powerwall http://www.teslamotors.com/powerwall
Kan man inte använda det med 7kwh och 400v för bara 30 000kr typ.
Sedan en EMRAX motor på 200kW dock har jag ingen uppfattning av vad en sådan kan kosta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-05-01 19:53:31    Rubrik: Svara med citat

ds skrev:
10x min budget känns tråkigt.
Men såg idag teslas powerwall http://www.teslamotors.com/powerwall
Kan man inte använda det med 7kwh och 400v för bara 30 000kr typ.
Sedan en EMRAX motor på 200kW dock har jag ingen uppfattning av vad en sådan kan kosta


P85D, 520kW 85kWh = 6 sådana där C

7kWh och 200kWh = 28.7C eller 97A per cell.

Skall jag utveckla eller nöjer vi oss med att det inte funkar?


Jag är järnfast vid att köpa en I-miev och bygga med propeller är vägen att gå...

Alltså jag gillar projektet som sådant och det är kul at bevisa saker, men utan en vettig budget så är det meningslöst att försöka. Vaska pengar har iaf jag inte råd med. Köp Gabather(aktier) för budgeten istället och vänta ett år så har du förmodligen råd att fullfölja lekstugan Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-05-03 20:10:54    Rubrik: Svara med citat

ds skrev:
10x min budget känns tråkigt.
Men såg idag teslas powerwall http://www.teslamotors.com/powerwall
Kan man inte använda det med 7kwh och 400v för bara 30 000kr typ.
Sedan en EMRAX motor på 200kW dock har jag ingen uppfattning av vad en sådan kan kosta


Om du vill komma undan billigt behöver du nog chansa med RC-batterier. Anledningen till att jag säger chansa är att när jag köpte senast från Hobbyking var 1/10 trasigt vid leverans (fick krediter i deras webbshop som ersättning). Efter en tids användning har en cell i 2 av batterierna "blåst upp". Dessa får jag inte någon ersättning för. Ena lagade jag genom att ta en hel cell från batteriet som var dåligt vid leverans. Andra har jag inte orkat laga, då det är ganska krångligt.

Emrax tror jag är rimligt prissatta. Angående 200-kW-varianten får du kika på varvtalet och jämföra med originalmotorns.

Utöver motor behövs controller, som kostar som motorn, eller mer i vissa fall.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ds
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 april 2015
Inlägg: 5
Ort: Kungsör

InläggPostat: 2016-05-30 11:49:43    Rubrik: Svara med citat

Har inte släppt tanken än så hittade denna: http://www.bellmarine.nl/?nr=52

Kollade med dem men fick detta svar så verkar som man ska vara biljonär :
WE have build these Wave runners as an OEM product to Steve Jobs
(Apple)
Not an commercial product
Much to expensive

Får väl vänta några år till Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1168
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2016-05-30 15:53:10    Rubrik: Svara med citat

50kW kan du nog fixa för en betydligt lägre summa än den jag nämnde. Då duger nämligen svagare batterier, typ från en Leaf. Och utbudet av motorer är mycket större.

Går att köra väldigt fort med den effekten i rätt typ av båt.
http://www.svera.org/sv/klass-rundbana/
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> diskutera övriga märken Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.