Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Model S P70 D
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-08 13:16:05    Rubrik: Model S P70 D Svara med citat

Tesla har nu släppt en 70 kWh AWD version, och vad jag kan se helt tagit bort 60 kWh versionen. Och det till samma pris som 60 kWh versionen - 57 500$ (?)

http://my.teslamotors.com/models/design

Det verkar också som att alla modeller numera är AWD. Jag ser åtminstone inte någon version utan AWD. Rätt stora nyheter om jag inte har missat något.

Fel av mig: 57 500 var efter deras "besparingar mot en bensin/dieselbil" avräkning. Den kostar 75 000 $.Och 60 kWh versionen kostade väl 68 000 $ har jag för mig. Någon här kanske har bättre minne än mig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-04-08 13:38:56    Rubrik: Svara med citat

På svenska sidan, http://www.teslamotors.com/sv_SE/ , är det likadant. Den stora skillnaden mellan den gamla M S60 och M S70D förutom mängden motorer är att de är "Aktiverade för Supercharger"

Väljer man 85kWh finns det ett avdrag på 49 kkr för att slippa AWD.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-08 13:49:59    Rubrik: Svara med citat

Aha, AWD är default då men går att välja bort. Det är också en variant..

10 kWh extra batteri, snabbladdning, AWD samt 0-100 på 5.2 s istället för 5.5s. Allt det för 4000$. Rätt ok enligt min mening.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-04-08 13:59:24    Rubrik: Svara med citat

Kanske lite mer prisvärt men fortfarande en hel del cash. Å andra sidan kan de inte sänka priset för då tappar bilen sin identitet som statusleksak och rikt folk vill inte kuska runt i samma skitholkar som vi vanliga knegare. Kanske kommer de behålla utpriset men kasta på mer och mer värde för pengarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1311
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2015-04-08 14:03:47    Rubrik: Svara med citat

Kostade inte en basic Model S60 runt 620 kkr för nåt år sen? Nu är 779 kkr lägsta möjliga. Dollarkursen har ju inte varit så kul på sistone.
_________________
Kör Kia Optima PlugIn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-08 14:24:35    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
Kanske kommer de behålla utpriset men kasta på mer och mer värde för pengarna.


Antagligen, och jag tycker att de gör rätt. Model 3 får bli modellen som "vanligt" folk kan köpa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-08 14:28:52    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Kostade inte en basic Model S60 runt 620 kkr för nåt år sen? Nu är 779 kkr lägsta möjliga. Dollarkursen har ju inte varit så kul på sistone.


Precis. Men 24:e Januari skrev jag:

Citat:
Grundpriset på P60 är nu 733 000 :-


Kommer inte ihåg om de höjde priset efter det men det är i så fall en prishöjning på 46 000 SEK. Inget att orda om med tanke på vad man får för pengarna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-04-08 16:54:06    Rubrik: Svara med citat

En Ocean blå 70D hade suttit som en smäck!

Jag gillar hur de pusslat om i paketen också, välja bort autopilot, men ändå få en hel del trevligheter, luftfjädring exempelvis Smile

och en ny "P85+" i uppdaterade 85D

Way to go Tesla Smile
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-09 05:01:53    Rubrik: Svara med citat

Man får också obegränsat antal mil garanti (8 år) på P70D , dvs, samma som för P85 versionen. Har läst lite på tesla forumet och det är en del som verkar ändra befintliga P85 ordrar för byte till P70D så det kan nog bli en populär modell.

En del menar på att det är ett sätt för Tesla att inte tappa i försäljningen tills Model X släpps, dvs, ett alternativ för de som väntar på just den modellen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-04-09 13:45:43    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Man får också obegränsat antal mil garanti (8 år) på P70D , dvs, samma som för P85 versionen. Har läst lite på tesla forumet och det är en del som verkar ändra befintliga P85 ordrar för byte till P70D så det kan nog bli en populär modell.

En del menar på att det är ett sätt för Tesla att inte tappa i försäljningen tills Model X släpps, dvs, ett alternativ för de som väntar på just den modellen.


Jag ser nog mest att man harmonierar sin produktflora. S60 batteriet var av äldre modell. Och med 70kwh så får man milen man lovat tidigare i entry modellen av x modellen och samtidigt bara två batteripackar att hålla rätt på med tanke på att hur man skalat upp produktionen måste varje produktions optimering av detta slag som kan göras vara ovärderlig. Det var nog ett logiskt drag. Personligen tycker jag 70 modellen ser smaklig ut.

Man har ju ökat produktionen med 100% under förra kvartalet och väntas skruva upp det med med nästa 50% till under nästa, då är det nog prioriterat att förenkla för sig... Kön till bilarna är ju lång.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-09 16:46:07    Rubrik: Svara med citat

JFAH skrev:

Jag ser nog mest att man harmonierar sin produktflora. S60 batteriet var av äldre modell. Och med 70kwh så får man milen man lovat tidigare i entry modellen av x modellen och samtidigt bara två batteripackar att hålla rätt på med tanke på att hur man skalat upp produktionen måste varje produktions optimering av detta slag som kan göras vara ovärderlig. Det var nog ett logiskt drag. Personligen tycker jag 70 modellen ser smaklig ut.


Det ligger nog en del i detta. Model X med 60 kWh hade fått alltför begränsad räckvidd och när sedan 60 kWh modellen av Model S endast stod för 15% av försäljningen så var det nog ett enkelt/logiskt val. Av det jag har läst på teslas forum samt norska elbilsforumet så verkar P70D bli betydligt populärare. Som jag redan nämnt så är det många som byter från P85 till P70D.

Jag hoppas också på att detta är något man följer upp med i Model 3, dvs, att AWD blir standard, eller åtminstone tillgängligt till en betydligt lägre kostnad än de 5000$ det kostar i P85.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elmil
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 mars 2015
Inlägg: 213
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2015-04-09 17:36:04    Rubrik: Svara med citat

Innehåller 70 kWh-batteriet fler celler än 60 kWh packen, eller har man skalat upp kapaciteten genom införande av celler med bättre prestanda? I så fall skulle nästa steg kunna vara att P85D blir P100D eller något liknande, samtidigt som 85-modellerna läggs ner. Då blir diversifieringen tydligare, och Model X kan uppfylla vad den lovat i prestanda.
_________________
Soul EV -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-09 18:15:29    Rubrik: Svara med citat

Elmil skrev:
Innehåller 70 kWh-batteriet fler celler än 60 kWh packen, eller har man skalat upp kapaciteten genom införande av celler med bättre prestanda? I så fall skulle nästa steg kunna vara att P85D blir P100D eller något liknande, samtidigt som 85-modellerna läggs ner. Då blir diversifieringen tydligare, och Model X kan uppfylla vad den lovat i prestanda.


Har inte sett någon information om cellerna.

Gissar också på att det kommer en P100D (eller större) version när Model X släpps, men 30 kWh är rätt mycket. Det skiljer 10 000 $ mellan P70 och P85, med tanke på att många verkar vara villiga att gå ner från P85 till P70 så tror jag att P100 kan bli lite av en nisch produkt åt andra hållet. Åtminstone med dagens batteripriser.

Jämför också med bilar med förbränningsmotor, det saknas inte direkt varianter på motorsidan om man vill köpa en BMW 5 serie eller dylikt. Och med Modell 3 så bör Tesla nå helt andra volymer än Model S och då kan man ha fler storlekar på batteriet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-04-09 18:53:34    Rubrik: Svara med citat

Historiken säger ju rätt så tydligt att större batteri säljer. Någonstans lär det ju finnas en sweet spot, men kan tänka mig runt 120kwh I model x. Den skall man ju kunna dra släp med och då går det åt. Dessutom har den ju större vindfång så för att hänga med på autobahn lär den behöva lite extra krafter. Det extra storleken lär ju också göra att batteriet större delen av tiden går inom optimalt område för lång livslängd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-10 05:03:11    Rubrik: Svara med citat

Ur ett framtidsperspektiv så gissar jag också på 120 kWh , stannar säkert inte där heller. Men får man betala 10k $ för 15 kWh extra så tror jag att 100 kWh varianten startar som mer av en nisch produkt.

Men når man 100$/kWh och i närheten av det ut till kund så ser det förstås lite annorlunda ut. Model X (alt 3 crossover) , 85 -> 120 kWh för 40-50 000 SEK . Tror jag många skulle betala.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3134
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-04-10 06:24:52    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:


Har inte sett någon information om cellerna.


Ingen aning, men gissar på att man höjt spänningen för att kunna ha samma inverter på 70D-85D-P85D. Högre spänning för lilla batteriet ger nog snabbare ladding på SC också.

Tror inte man mixtrar med cellerna innan gigafabriken är igång. Man har ju redan DUBBLA energitätheten mot Nissan Leaf.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-04-10 14:53:55    Rubrik: Svara med citat

Enligt Tibor på teslaclub så är det så att man minskat antalet celler. Och det är nog sant, den begränsande faktorn för Tesla är ju tillgången på battericeller, och genom att göra en tillräckligt aptitlig billigare bil med mindre antal celler kan man få upp volymerna... 60kw maskinen hade för litet batteri för att sälja bra (bara 15% av bilarna var i detta segment). 70kw varianten är förhoppningsvis så bra att många väljer den framför 85kw varianten, då kommer det att frigöra resurser så att fler bilar kan tillverkas totalt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn F
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 januari 2013
Inlägg: 542
Ort: Luleå

InläggPostat: 2015-04-11 05:18:15    Rubrik: Svara med citat

Minskat antal celler jämfört med P60 modellen ? Vilket i så fall förstås betyder att det rör sig om en ny kemi, eller åtminstone inte samma typ av cell som i P60.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-04-11 06:57:06    Rubrik: Svara med citat

Om en köpare väljer 70 modellen istället för 85 modellen så sparas typ 1244 celler.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-04-11 08:33:46    Rubrik: Svara med citat

Björn F skrev:
Minskat antal celler jämfört med P60 modellen ? Vilket i så fall förstås betyder att det rör sig om en ny kemi, eller åtminstone inte samma typ av cell som i P60.

samma kemi såvitt jag vet.
Problemet är att mycket få väljer 60 kw modellen. Den funkar också relativt dåligt med sc. 70kw är bättre optimerad mot sc och sc ingår I köpet. Antar att det har att göra med hur .an grupperarcellerna. Sammanlagt hoppas man alltså få upp volymerna på den billigare bilen och därför kunna tillverka fler totalt sett. Kunderna vill ha långdistans kapacitet, och inte tumma på bekvämligheten bekvämligheten. Fler sålda bilar finansierar också sc nätet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.41 sekunder att ladda.