Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


FAQ - Vanligt förekommande frågor
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-04-08 11:07:55    Rubrik: Svara med citat

Vad är annars nyttan med en ställbar? Om jag har en för 16A, kan jag då inte använda den och få 10A resp 6A om jag kopplar in den i en stolpe med 10A resp 6A?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3136
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-04-08 11:49:42    Rubrik: Svara med citat

Jor-El skrev:
Vad är annars nyttan med en ställbar? Om jag har en för 16A, kan jag då inte använda den och få 10A resp 6A om jag kopplar in den i en stolpe med 10A resp 6A?


Nyttan med en ställbar... ställbar vad då? Du måste ställa en hel fråga för det är lite rörigt med laddstandarderna.

Den ställbara kabeln är dum mot vägguttaget, den tar bara in spänningen, sen den ställbara delen är interfacet mot bilen. Du har alltså en laddstolpe inbyggd i typ1 handtaget på laddsladden.

En laddstolpe har ett lite smartare typ2 uttag. Då sitter smartheten i stolpen och du behöver bara en "skarvsladd". Nu snackar bilen och stolpen med varandra och kommer överens om lämplig ström. (skarvsladden har flera ledare för signal bland annat)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 917

InläggPostat: 2015-04-08 11:59:55    Rubrik: Svara med citat

Jor-El skrev:
Vad är annars nyttan med en ställbar? Om jag har en för 16A, kan jag då inte använda den och få 10A resp 6A om jag kopplar in den i en stolpe med 10A resp 6A?


Det ställbara är att man manuellt kan begränsa strömstyrkan som bilen får ta från vägguttaget. Är den inställd på 16A så försöker bilen ladda med 3,3kW, men är då uttaget bara säkrat till 6A eller 10A så går proppen. Dvs, du måste veta vad vägguttaget klarar innan du börjar ladda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
P7
Passiv


Registreringsdatum: 14 april 2015
Inlägg: 3
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2015-04-14 15:04:26    Rubrik: Svara med citat

Jor-El skrev:
Vad är annars nyttan med en ställbar? Om jag har en för 16A, kan jag då inte använda den och få 10A resp 6A om jag kopplar in den i en stolpe med 10A resp 6A?


Om du har en ställbar typ1-laddkabel så kan du ställa in laddkabeln så det passar uttaget.
Jämfört med standardladdkabel på 10A är fördelen med en ställbar 6/10/16A att den kan ladda i 6A-uttag samt ladda snabbare i ett 16A-uttag. I ett 10A-uttag blir det ingen skillnad.

Om du ställer in laddkabeln på högre strömstyrka än uttaget så löser säkringen ut.

Standardladdkabeln på 10A löser ut säkringen i ett 6A-uttag.
Om du har en icke ställbar 16A-laddkabel så löser säkringen ut i ett 10A- eller 6A-uttag.

MVH
Pontus
_________________
Nissan Leaf -12 Japan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 461
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2015-08-07 11:06:04    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja lägga till följande till FAQ-t: (tog mig lång tid att klura ut)

Fläkten i Japan-Leaf verkar dra jättemycket ström.
Slår man på fläkten försvinner två mil räckvidd Shocked
(Detta gäller alltså Japan-Leaf (äldre modellen), på sommaren.)

Detta är pga klimasystemets auto-läge. Kör du med Auto-läget kyls luften först ner med A/C sedan värms den upp igen(!) till inställd temperatur med värmeelement. Båda tillsammans drar mycket ström.

Gör så här istället: ställ in 16 grader som önskad temperatur och stäng av Auto-läge och A/C. Då körs enbart fläkten och blåser in kalluft utifrån, utan att dra kännbart mycket el. Räckvidden minskar inte öht.

Vill du ha kallare kan du starta A/C-n, den drar heller inte särskilt mycket så länge temperaturen är inställd på 16 grader. Kylan i kupén reglerar du istället manuellt med hjälp av fläkthastighetsknapparna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
martino
intresserad


Registreringsdatum: 31 augusti 2015
Inlägg: 27
Ort: Nyköping

InläggPostat: 2015-09-02 06:48:49    Rubrik: Svara med citat

Jag är väldigt opraktisk när det gäller el...

Tolkar jag det rätt att jag kan använda min Leaf kabel till: 230V 10A samt 230V 16A Schuko samt Mode-3, Type-1 med fast kabel utan adapter?

Samt att CHAdeMO har inbyggd sladd som passar?`

Vill jag ladda på Mode-3, Type-2, kontakt Mode-3, Type-2 med fast kabel måste jag köpa en adapter ?

Det är bara CHAdeMO som är snabbladdning för Nissan Leaf? (15-30minuter till 80%) ?

Går den ladda på fler stationer som jag har missat?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-09-02 07:46:01    Rubrik: Svara med citat

martino skrev:
Jag är väldigt opraktisk när det gäller el...

Tolkar jag det rätt att jag kan använda min Leaf kabel till: 230V 10A samt 230V 16A Schuko samt Mode-3, Type-1 med fast kabel utan adapter?

Samt att CHAdeMO har inbyggd sladd som passar?`

Vill jag ladda på Mode-3, Type-2, kontakt Mode-3, Type-2 med fast kabel måste jag köpa en adapter ?

Det är bara CHAdeMO som är snabbladdning för Nissan Leaf? (15-30minuter till 80%) ?

Går den ladda på fler stationer som jag har missat?


Din Leaf kabel kan du koppla in i 230V Schuko uttag som är säkrade med 10A och 16A ja.

För att ladda med Mode-3 Type-1 fast kabel, så behöver du inte din laddsladd.. Fast kabel innebär att det redan finns en kabel på laddstationen som passar i din bil.

Chademo har också inbygd sladd som passar, ja.

Vill du ladda med Mode-3 Type-2 så behöver du köpa en separat kabel.

Du har fått med allt tror jag.
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
martino
intresserad


Registreringsdatum: 31 augusti 2015
Inlägg: 27
Ort: Nyköping

InläggPostat: 2015-09-02 07:52:23    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
martino skrev:
Jag är väldigt opraktisk när det gäller el...

Tolkar jag det rätt att jag kan använda min Leaf kabel till: 230V 10A samt 230V 16A Schuko samt Mode-3, Type-1 med fast kabel utan adapter?

Samt att CHAdeMO har inbyggd sladd som passar?`

Vill jag ladda på Mode-3, Type-2, kontakt Mode-3, Type-2 med fast kabel måste jag köpa en adapter ?

Det är bara CHAdeMO som är snabbladdning för Nissan Leaf? (15-30minuter till 80%) ?

Går den ladda på fler stationer som jag har missat?


Din Leaf kabel kan du koppla in i 230V Schuko uttag som är säkrade med 10A och 16A ja.

För att ladda med Mode-3 Type-1 fast kabel, så behöver du inte din laddsladd.. Fast kabel innebär att det redan finns en kabel på laddstationen som passar i din bil.

Chademo har också inbygd sladd som passar, ja.

Vill du ladda med Mode-3 Type-2 så behöver du köpa en separat kabel.

Du har fått med allt tror jag.


Tack!

Är det bara Chademo som är snabbladdning? Annars tolkar jag som att 230V Schuko 16A är snabbast?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-06-21 09:08:35    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Tack!

Är det bara Chademo som är snabbladdning? Annars tolkar jag som att 230V Schuko 16A är snabbast? [

Med en ställbarladdkabel så kan du ladda med 16A om din bil inte har den stora laddaren (ovanligt)
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.