Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


FAQ - Vanligt förekommande frågor
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-03-25 19:30:27    Rubrik: FAQ - Vanligt förekommande frågor Svara med citat

Det laddar långsamt från laddstolpen, med original medföljande laddkabel
Laddstolpen har troligtvis 16A. Din originalkabel klarar bara 10A. Kolla på laddstolpen eller på Uppladdning.nu. För att du ska kunna utnyttja denna laddstolpen fullt ut (=50% snabbare) behöver du en laddkabel som klarar 16A.

Laddstolpens kontakt ser annorlunda ut än en vanlig stickkontakt. Hur ska jag kunna ladda?
Kolla på Uppladdning.nu om laddaren finns med. Kolla i så fall vilken kontakt laddaren har. För att kunna ladda på denna stolpen behöver du antingen en laddkabel med den typen av kontakt, eller en adapter.

Vilken annan utrustning än den som följer med bilen behöver jag?
Det beror på hur laddinfrastrukturen ser ut där du ska ladda. Det blir mer och mer vanligt med laddstationen med s.k. Mode-3 Typ-2 kontakt. Nissan Leaf har Mode-3 Typ-1 i nosen (den lilla kontakten).

Ett förslag är därför att du införskaffar en kabel med Typ-2 hona i ena änden och Typ-1 handtag i andra.
Exempel på sådana kablar och inköpsställen:
6, 10, 16A, Kontakta Alex på forumet
16A och 32A, Kontakta Elfi på forumet
16A Kabel Sundrive, Sverige
32A Kabel Sundrive, Sverige (om du har tillvalet 6,6kW ombordladdare i din bil)

Har du tillgång till 16A uttag för vanlig stickkontakt (Schuko-uttag), eller ett motorvärmaruttag, så är ett förslag att köpa en kabel med omställbar strömstyrka, 6A/10A/16A. Då kan du ha denna i bilen och lämna originalkabeln hemma i garaget.
Exempel på sådana kablar och inköpsställen:
6, 10, 16A, Kontakta Alex på forumet
kabel från Metron, Slovenien
Kabel från Charge-Amps, Sverige

Varför behöver jag köpa fler kablar än den som följer med?
Ta kontakt med Nissan Sverige och klaga. Be de leverera kablage som gör att bilen blir mer användarvänlig i vardagen.

H4-lampa i en elbil, hur tänkte de? Kan jag byta till LED eller Xenon?
Ja... (Berätta hur, länka vidare)

Jag såg en vit Leaf med röd Porsche Carrera-liknande dekal nedtill på sidan. Den var cool, var köper jag en sån?
Kontakta Edis, som är upphovsmannen bakom denna dekal men även flera andra roliga elbilsdekaler.


Senast ändrad av Jor-El den 2015-04-01 14:04:40, ändrad totalt 9 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jgt
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2011
Inlägg: 20

InläggPostat: 2015-03-25 20:10:04    Rubrik: Re: FAQ - Vanligt förekommande frågor Svara med citat

Jor-El skrev:
Bilen laddar inte. Original laddaren är inkopplad i laddstolpen
Svar: Laddstolpen har troligtvis 16A. Din originalkabel klarar bara 10A. Kolla på laddstolpen eller på Uppladdning.nu. För att du ska kunna ladda på denna laddstolpen behöver du en laddkabel som klarar 16A.



Detta stämmer inte. Om laddstolpen är avsäkrad till 16A kommer original-laddkabeln funka utmärkt, men bara dra 10A som vanligt.

annars bra initiativ till en faq.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-03-25 20:18:43    Rubrik: Svara med citat

Märkligt, för jag kunde inte använda 10A original på en 16A stolpe (Affärsverken, Karlskrona). Lamporna började aldrig lysa. Däremot på samma leverantörs 10A-stolpe funkade det utmärkt.

Men om det är som du säger så behöver ovanstående bara skrivas om a'la "Om du vill utnyttja full kapacitet på en 16A laddstolpe så..." ?

Btw, ska man ha en 32A eller 16A Typ2-Typ1-kabel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jgt
intresserad


Registreringsdatum: 12 augusti 2011
Inlägg: 20

InläggPostat: 2015-03-25 20:25:51    Rubrik: Svara med citat

Jor-El skrev:


Btw, ska man ha en 32A eller 16A Typ2-Typ1-kabel?


beror på om du har standard 3,6kw eller tillvalet 6,6kw ombordladdare i din leaf. har du bara 3,6kw så räcker det med 16A eftersom den aldrig kommer dra mer än så ändå.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dbp
Elektrisk


Registreringsdatum: 06 mars 2015
Inlägg: 145
Ort: Trollhättan

InläggPostat: 2015-03-25 20:51:54    Rubrik: Svara med citat

jgt skrev:
beror på om du har standard 3,6kw eller tillvalet 6,6kw ombordladdare i din leaf. har du bara 3,6kw så räcker det med 16A eftersom den aldrig kommer dra mer än så ändå.


Förutsatt att du inte ska ha en annan bil senare...? De är rätt dyra de där kablarna så kan vara gött att köpa en 32A-kabel direkt så man slipper köpa en ny kabel när man byter bil. Så tänker jag i alla fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-03-25 20:59:37    Rubrik: Svara med citat

Ytterligare en dum fråga då: när en leverantör säger att de ska uppgradera sina stolpar från 10 resp 16A Schuko, till 22kW Typ2, är det då 16A eller 32A?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-03-25 21:17:37    Rubrik: Svara med citat

Det kan du räkna ut. 22kW / 3 faser = 7,3kW/fas. 7,3kW / 230V = 32A säkring.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-03-25 22:05:47    Rubrik: Svara med citat

Tack. För vissa bilägare är det svårt att hålla koll på om de ska tanka 95 eller 98 oktan. Jag råkade iof sig ut för en person som tankade 95 i sin dieselbil. Men av elbilsägare krävs det inte bara att veta vilken slang de ska ha med sig till vilken koppling, de ska också veta bensinkvslitet och genomströmningshastighet! Smile Några av er kan, men det blir mer och mer vanligt folk som inte tycker det ska behövas, för då väljer de hellre bort elbil.
Tittar förstummad på Uppladdning.nu och ser att för samma stad så kommer det alltså finnas både 16A och 32A Typ2-laddare. Fast istf ampere som de tidigare pratat (som står på laddstolpe och Uppladdning.nu så pratar de nu kW. Suck. Och så ska folk dessutom veta om det är trefas och vilket,antal voltmdet är för att beräkna vilken kabel som är bäst för de att köpa och hur snabbt bilen kommer ladda till 80 resp 100%... Inte undra på att folk avvaktar Smile Bara nördar som vi (nåja, jag är nördig vad gäller elbil.inte allt runt elen)

Tusen tack! Med tanke på att det bara är 400kr i skillnad mot en 16A och att japanska bilar lär fortsätta med typ1 ett tag så är det mao bättre att satsa på en 32A låter det som. Är ni eniga?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-03-25 22:12:22    Rubrik: Svara med citat

tänk på att kabeln på 32A är styvare (tjockare)än 16A
_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-26 06:20:15    Rubrik: Svara med citat

...och om du köper en ställbar kabel så se till att köpa en som är optimerad för applikationen.

Jag hade inte valt 6-10-16 utan 8-12-18.5 för att maximera laddningen på respektive säkring. Kretskortet i sladden(easy evse) är fritt ställbart mellan 5-80A nämligen.

...i synnerhet om du betalar 6 papp för sladden.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2015-03-26 08:10:11    Rubrik: Svara med citat

18,5A över en schuko kommer förr eller senare resultera i smält kontakt.
Så isåfall bör man välja det blå eller röda donet
_________________
Nissan Leaf
Renault Express


Senast ändrad av AleX den 2015-03-26 10:55:13, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1556

InläggPostat: 2015-03-26 08:25:32    Rubrik: Svara med citat

Leaf kan max ladda batteriet med 3.3kw med standardombordladdaren, vilket är ca 3.7 från vägguttaget.
Det uppnår jag med 16A kabel
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-26 09:00:15    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Leaf kan max ladda batteriet med 3.3kw med standardombordladdaren, vilket är ca 3.7 från vägguttaget.
Det uppnår jag med 16A kabel


Jag når bara 3.0kW med 16A, även på kommunens 63A avsäkrade laddstolpe.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-03-26 12:59:02    Rubrik: Svara med citat

Så mao så finns ingen anledning att skaffa sig en 32A-kabel om man inte har 6,6kW-ombordladdaren, utan en 16A-kabel kommer ändå så pass när vad den vanliga ombordladdaren klarar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dbp
Elektrisk


Registreringsdatum: 06 mars 2015
Inlägg: 145
Ort: Trollhättan

InläggPostat: 2015-03-26 13:57:06    Rubrik: Svara med citat

Jor-El skrev:
Så mao så finns ingen anledning att skaffa sig en 32A-kabel om man inte har 6,6kW-ombordladdaren, utan en 16A-kabel kommer ändå så pass när vad den vanliga ombordladdaren klarar?


Enda anledningen är väl egentligen att du slipper köpa en ny kabel om du skulle köpa en bil i framtiden som klarar laddning med högre effekt, samt att prisskillnaden är ganska liten.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3124
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-26 14:12:39    Rubrik: Svara med citat

16A är extremt mycket nimmare att ha med att göra. 32A kräver mer muskler Smile

16A är 2.5mm2, 32A 6mm2. Jag byggde kabel med 4mm2 gummikabel, det bästa från bägge världar.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jor-El
intresserad


Registreringsdatum: 24 mars 2015
Inlägg: 28

InläggPostat: 2015-04-01 13:08:34    Rubrik: Svara med citat

Hej gott folk, vv lägg till länkar här till var man kan köpa billiga/bra kablage! Så kan jag uppdatera ovan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-04-01 13:47:02    Rubrik: Svara med citat

Kanske Alex kabel: http://elbil.forum24.se/elbil-about5019.html
Om han fortfarande gör dessa.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2015-04-03 21:12:06    Rubrik: Svara med citat

Elfi säljer Mode 3 typ 2 till typ 1 laddkabel 32A och 16A

Jag köpte en i slutet av förra veckan. Supersnabb leverans och funkar fint o ser bra ut!

http://elbil.forum24.se/elbil-about5233.html
_________________
Elbilar:
Nissan Leaf -14 (1490 mil) leasing avslutad
Nissan Leaf -15 (3028 mil) leasing avslutad 30/6-17
Renault Zoe -17 Uthämtad 3/7-17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 910

InläggPostat: 2015-04-08 08:20:32    Rubrik: Svara med citat

Angående kablar med omställbar strömstyrka.
En nackdel med kabeln från Metron i Slovenien är att den inte minns tidigare inställd strömstyrka. Den börjar alltid om med 16A när du pluggar in den i väggen och sedan får man åter hålla in knappen och låta dioden blinka 10 gånger för att komma till 10A, när så krävs.
Enligt uppgift jobbar dom på en modell med minne men den blir troligen inte klar förrens i slutet av året.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.58 sekunder att ladda.